2021-02-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är det objektiva FAKTA att Ebba har låtit göra två värderingar? Om ja, vilka är i så fall de båda objektiva beloppen?

Stämmer det att ett möte bokades in för att komma överens om hur avtalet skulle kunna ”backas”? Eller var syftet snarare att det slutgiltiga köpebrevet skulle undertecknas? Hade Esbjörn i så fall anledning att tro något annat?

Kan vi annat än spekulera om syftet?

Är det rätt av oss att sitta och spekulera om Esbjörns mentala hälsa, hans relation till släktingar, hans privatekonomi, bostäder osv? Eller vräka ur oss anklagelser som närmar sig förtal om andra personer i hans närhet?

Det här handlar förstås inte om Esbjörn. Det handlar inte ens om juridik. Det handlar om Ebba Busch. Av någon konstig anledning försöker några förflytta diskussionen bort från henne.

Det kanske funkar här på Flashback men inte ute i den övriga världen.
Det är Esbjörns ombud Binninge som har uttalat sig väldigt negativt om Esbjörns hälsa, det har väl snarast ifrågasatts om han verkligen är så senil som han påstår?

Hela affären handlar om ett husköp mellan Esbjörn och Ebba Busch som Esbjörn vägrar fullfölja, hur kan du då påstå att det inte handlar om honom utan enbart EB?

Hela tråden handlar om juridik eftersom det rör sig om en juridisk tvist som är tänkt att avgöras i rätten.

Det finns säkert en skvallertråd som handlar enbart om Ebba Busch men den här handlar om hennes ”fastighetsbråk” med Esbjörn Bolin.
2021-02-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Enligt vad som framkommit så var det två andra som blev tillfrågade om dom ville bjuda över EB men dom tackade nej, jag har ej källan på det nu men ska se om jag kan hitta den
Den har ej varit ute på annons
Då vet men ju inte hur många som är intresserade.
2021-02-03, 12:30
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Då vet men ju inte hur många som är intresserade.

I denna affären fans det endast ev tre eller färre som var intresserad och som blivit tillfrågade
Esb kunde frågat hur många han ville men han ville inte ha en mäklare som skulle hantera försäljningen.

"där det fans enligt rykten endast tre intressenter som ville köpa"
2021-02-03, 12:37
Medlem
Citat:
I denna affären fans det endast ev tre eller färre som var intresserad och som blivit tillfrågade
Esb kunde frågat hur många han ville men han ville inte ha en mäklare som skulle hantera försäljningen.

Fast E hade väl inte aktivt försökt sälja. Vad menar du med ”i den här affären”? Det var väl Ebba som sökte upp E och ville köpa fastigheten?
2021-02-03, 12:38
Medlem
Citat:

Nu tar du en Ebba Busch sanning och gör till trådsanning, det där om att Esbjörn inte skulle vilja ha mäklare, som det ser ut så sålde han sin lägenhet i Västerås precis efter, den affären ser ut att ha skett med mäklare. Otroligt anmärkningsvärt.

Som jag tidigare sagt också så är inte mäklaren en kostnad när du säljer ett hus med den vinst som Esbjörn gör. Med tanke på all hjälp du får skulle jag till och med säga att mäklaren blir en tillgång.

Enligt Aftonbladets artikeln från 9/10 -20 så bjöd Ebba Busch hem Esbjörn i mitten av augusti för att övertala han att sälja sitt hus, den 20e augusti så dök Ebba Busch upp med ett avtal. Det är rätt snabba puckar och inte mycket tid för eftertänksamhet.

Men den "faktan" stämmer inte då Anticimex besiktning av fastigheten skedde 5-6 augusti. Med det vill jag säga att en del "fakta" som vi tror oss ha tillhanda kan mycket väl visa sig inte vara "fakta" senare.
2021-02-03, 12:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nu tar du en Ebba Busch sanning och gör till trådsanning, det där om att Esbjörn inte skulle vilja ha mäklare, som det ser ut så sålde han sin lägenhet i Västerås precis efter, den affären ser ut att ha skett med mäklare. Otroligt anmärkningsvärt.

Som jag tidigare sagt också så är inte mäklaren en kostnad när du säljer ett hus med den vinst som Esbjörn gör. Med tanke på all hjälp du får skulle jag till och med säga att mäklaren blir en tillgång.

Enligt Aftonbladets artikeln från 9/10 -20 så bjöd Ebba Busch hem Esbjörn i mitten av augusti för att övertala han att sälja sitt hus, den 20e augusti så dök Ebba Busch upp med ett avtal. Det är rätt snabba puckar och inte mycket tid för eftertänksamhet.

Men den "faktan" stämmer inte då Anticimex besiktning av fastigheten skedde 5-6 augusti. Med det vill jag säga att en del "fakta" som vi tror oss ha tillhanda kan mycket väl visa sig inte vara "fakta" senare.

Hur vet du att det är Esb som sålde då det framkommit att en viss M- gård för hans talan.

Att Esb ej ville ha en mäklare med förklaringen på kostnad behöver absolut inte vara så, kan lika gärna vara så att han ej ville ha den publik men skylde på annat.

Datumet stämmer ej i Aftonbladet det faller på sin egen rimlighet borde vara typ 2v tidigare har skrivit detta förut och det finns att finna i djungeln av allt detta.
2021-02-03, 12:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Att den info som frakommit kan ändras med tiden har vi sett ett flertal ggr men att vänta tills efter dom fallit är inte lika intressant tycker jag lite som att fylla i en tippskupong efter matcherna har spelats
2021-02-03, 12:52
Avslutad
Citat:
Det är egentligen inte andra ord pris och värde är två olika saker.

Pris: det är vad en vara är till salu för och om det blir en försäljning så accepterar båda parter priset. priset är rätt. annars hade det inte blivit en affär. i detta fallet en fastighetsaffär.

ang. pris kan man tycka att det är fel! antingen för högt eller för lågt oavsett om det genomförs ett köp eller inte

Värde: värde är det en vara eller en sak kan anses var värd för den enskilde eller för flera.

värdet står oftast eller alltid i relation till efterfrågan.
ang värde, man kan värdera en sak mycket högre än priset ex du får en klocka av någon som du värderar till ex ovärderligt då det har för dig ett affektionsvärde som gör att du ej vill sälja detta. (inköpspriset är vid tillfället femhundra kronor)

Ett annat ex är en Annons på glasögon!
köp ett par för 1200 kr och du får ett par exklusiva solglas på köpet ( värde 500 kr ) vad är då solglasen värda för dig ? vill du ha solglas ja då kanske du värderar dom i 500 kr, vill du inte ha dom är ju värdet noll, och noll är också priset enligt annonsen.

I en fastighetsaffär likt denna, där det fans enligt rykten endast tre intressenter som ville köpa, då räknar jag ej dom som inte vill köpa utan vill ärva eller på annat sätt tillskansa sig fastigheten.

Där sattes priset som baserades på flera saker bla. husets skick ( Anticimex) värdering Notar saker som köparen ska överta ansvaret för Bilskroten och andra saker som kan tänkas finnas där samt vad säljare och köpare kan tänkas genomföra affären på.
Detta görs med på parter som vid försäljningen var överens om priset (ej värdet)

Värdet kunde varit både högre och lägre för båda men det spelar ingen roll, priset är det som gällde vid tecknandet av avtalet.
Man kan inte ångra en fastighetsaffär likt ett köp av ex en tv. men det vet du ju så klart.

Nu hoppas jag och du har samma syn på pris och värde om inte så kom gärna med din syn.

Som jag sa så håller du fullständigt med mej och som jag sa är det stort av dej att kunna ändra dej, kunna erkänna att du uttryckt dej lite fel.
2021-02-03, 12:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Så länge mäklaren inte jobbar gratis, lär åtagandet kosta pengar. Normalt sett ett minibelopp plus procent på överpriset, eller procent på hela affären. Så mäklare är en kostnad.

Men med en bra mäklare, kan man ju locka till sig fler intressenter och få till ett budgivningsrace som genererar ett högre belopp och därmed lönsamt för både mäklare och säljare.
2021-02-03, 12:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Som jag sa så håller du fullständigt med mej och som jag sa är det stort av dej att kunna ändra dej, kunna erkänna att du uttryckt dej lite fel.

Vart uttryckte jag mej fel?
2021-02-03, 13:11
Medlem
Är det lätt och vanligt att norpa åt sig herrgårdar från äldre? Bara ebba som klantade till det?
2021-02-03, 13:17
Avslutad
Citat:
Vart uttryckte jag mej fel?

Fel är fel uttryck av mej, otydligt skulle jag använt mej av, likväl har vi ju samma åsikt och återigen stort av dej att ändra dej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in