2021-02-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det här påminner om Knutbysekten, Ebba "Kristi brud" har duperat sina anhängare att tro på vad som helst, det finns många sådana exempel där karismatiska? ledare hjärntvättat sina följare, lyckligtvis handlar det om en fastighetsaffär och inte beordrat massjälvmord, än så länge...

Lägg av ... Knutby sekten ? Du drar iväg detta så ingen fattar längre vad det handlar om.
2021-02-03, 11:25
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
det snygga att göra då är att leta upp någon i trakten som vill sälja

svårt att få samtalslogg om personen inte svarar i telefon

Nej.

Du begär ut din samtalslogg från ditt telebolag och där står det vilket nummer du ringt, blivit uppringd av, när det skedde och hur långt samtalet var. Kostade en slant att få rapporten sist jag gjorde det, men kan det ju vara värt i en mångmiljonaffär som denna.
2021-02-03, 11:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Det framgår av ett brev som hennes advokat, Katrin Nordström, skickat till Esbjörns ombud Johann Binninge, 57."

Mera kända advokater har man ju hört talas om. Men kanske båda parter på något sätt
vill hålla låg profil ...

Katrin Björklund är inte någon dunge inte.
Avtalsrätt affärsjuridik hyresrättslagstiftningen (jordabalken) konkursförvaltare mm mm. Tjänstgjort flera år på Uppsala tingsrätt.
Johann Binninge
Mja han är närmast ökänd.
Kan lite han lärt sig och har sedan rådgivning från riktiga advokat kompisar.
2021-02-03, 11:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
återigen tar du orden från en person som ljugit på expressens kamera och på sin facebook som fakta.

jag hade nog också stängt dörren för nån som offentligt smutskastatmig och min familj och sen drar mig inför domstol efter att ha kallat mig "egen" och snyftlovat svenska folket att man inte tänker tvinga mig att sälja min gård.

En sak är säker och det är att Ebba inte var den som kontaktade Expressen. Skitkastningen kom från Esbjörnhållet, det var de som kontaktade media. De har serverat snasket, halvsanningar och rena lögner.

Ebba har hamnat i en försvarsituation hon inte kan vinna i media. Även om hon skulle ha gjort allt rätt. Hon från sin höga offentliga position, mot en anonym privatperson i hög ålder.

Att Ebba kallar honom för egen, är kanske inte så konstigt. Att driva saker genom smutskastande media är inte var mans modus operandi. De flesta skulle ha tagit juridisk hjälp, för att inte eskalera situationen.
2021-02-03, 11:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vatten och avlopp är redan klappat och klart, för din kännedom.
Strandskyddet kommer man att kunna komma undan här inom inte allt för många år, igen för din kännedom.

Efter denna information kanske även du kan höja värdet en aning.

Vatten och avlopp klappat och klart.
Inkopplades då i Juli av Esbjörn som då var fastighetsägaren och betalade 180.000:-, eller hur menade du?
Har dom istället tagit ett beslut i Uppsala kommun förra veckan om när vattnet och avlopp är utbyggt i Marielund?
Vill i så fall för min kännedom se beslutet som du hänvisar till, att det är klappat och klart..
Strandskyddet kommer det att lättas på så det är ute på lagförslags remiss, att kommuner själva kan bestäma vid små sjöar/vattendrag mindre än 1 hektar.
När krympte denna sjö till att ingå i denna ev. kommunala bestämmanderätten?
2021-02-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
En sak är säker och det är att Ebba inte var den som kontaktade Expressen. Skitkastningen kom från Esbjörnhållet, det var de som kontaktade media. De har serverat snasket, halvsanningar och rena lögner.

Ebba har hamnat i en försvarsituation hon inte kan vinna i media. Även om hon skulle ha gjort allt rätt. Hon från sin höga offentliga position, mot en anonym privatperson i hög ålder.

Att Ebba kallar honom för egen, är kanske inte så konstigt. Att driva saker genom smutskastande media är inte var mans modus operandi. De flesta skulle ha tagit juridisk hjälp, för att inte eskalera situationen.

Nej Ebba har inte hamnat i en försvarssituation - Fröken Usch har satt sig i en försvarssituation när hon hotade Esbjörn med tinget.

Ebba sitter o väntar två månader på att Esbjörn ska höra av sig.

Vem sitter o väntar två månader i en affär som handlar om miljoner?

Verkar mer som om hon har planerat det steget, kanske tillsammans med sin advokat?
2021-02-03, 11:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Bra att du ändrar dej, du tycker att jag hade rätt, stort av dej att erkänna fel, än om du måste klä in det i lite andra ord, all heder till dej oavsett.

Det är egentligen inte andra ord pris och värde är två olika saker.

Pris: det är vad en vara är till salu för och om det blir en försäljning så accepterar båda parter priset. priset är rätt. annars hade det inte blivit en affär. i detta fallet en fastighetsaffär.

ang. pris kan man tycka att det är fel! antingen för högt eller för lågt oavsett om det genomförs ett köp eller inte

Värde: värde är det en vara eller en sak kan anses var värd för den enskilde eller för flera.

värdet står oftast eller alltid i relation till efterfrågan.
ang värde, man kan värdera en sak mycket högre än priset ex du får en klocka av någon som du värderar till ex ovärderligt då det har för dig ett affektionsvärde som gör att du ej vill sälja detta. (inköpspriset är vid tillfället femhundra kronor)

Ett annat ex är en Annons på glasögon!
köp ett par för 1200 kr och du får ett par exklusiva solglas på köpet ( värde 500 kr ) vad är då solglasen värda för dig ? vill du ha solglas ja då kanske du värderar dom i 500 kr, vill du inte ha dom är ju värdet noll, och noll är också priset enligt annonsen.

I en fastighetsaffär likt denna, där det fans enligt rykten endast tre intressenter som ville köpa, då räknar jag ej dom som inte vill köpa utan vill ärva eller på annat sätt tillskansa sig fastigheten.

Där sattes priset som baserades på flera saker bla. husets skick ( Anticimex) värdering Notar saker som köparen ska överta ansvaret för Bilskroten och andra saker som kan tänkas finnas där samt vad säljare och köpare kan tänkas genomföra affären på.
Detta görs med på parter som vid försäljningen var överens om priset (ej värdet)

Värdet kunde varit både högre och lägre för båda men det spelar ingen roll, priset är det som gällde vid tecknandet av avtalet.
Man kan inte ångra en fastighetsaffär likt ett köp av ex en tv. men det vet du ju så klart.

Nu hoppas jag och du har samma syn på pris och värde om inte så kom gärna med din syn.
2021-02-03, 11:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är det objektiva FAKTA att Ebba har låtit göra två värderingar? Om ja, vilka är i så fall de båda objektiva beloppen?

Stämmer det att ett möte bokades in för att komma överens om hur avtalet skulle kunna ”backas”? Eller var syftet snarare att det slutgiltiga köpebrevet skulle undertecknas? Hade Esbjörn i så fall anledning att tro något annat?

Kan vi annat än spekulera om syftet?

Är det rätt av oss att sitta och spekulera om Esbjörns mentala hälsa, hans relation till släktingar, hans privatekonomi, bostäder osv? Eller vräka ur oss anklagelser som närmar sig förtal om andra personer i hans närhet?

Det här handlar förstås inte om Esbjörn. Det handlar inte ens om juridik. Det handlar om Ebba Busch. Av någon konstig anledning försöker några förflytta diskussionen bort från henne.

Det kanske funkar här på Flashback men inte ute i den övriga världen.

Esbjörn har, tillsammans med brorson och juridiskt ombud valt att ta det här ut i offentligheten. Att det då blir någonting för folk att skvallra om, diskutera eller spekulera, är inte märkligt.

Det går inte bara att diskutera Ebbas roll i det här, utan att ta med Esbjörn i ekvationen. Hur skulle man göra det, utan att få en slagsida värdig Wasaskeppet?

Jag är helt övertygad om att om det framkommit fakta på att Ebba tjatat sig till en fastighet av en förvirrad äldre herre, som sålt den till underpris fast han inte ens ville sälja, ja då hade jag stått på Esbjörns sida.

Men allt som framkommer, pekar för mig mest mot att Esbjörn trasslat till det och inte Ebba. Ingen av dom är fria från skuld, men Esbjörnsidan verkar ha lagt manken till för att göra sig omöjliga, till skillnad från Ebba.
2021-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är egentligen inte andra ord pris och värde är två olika saker.

Pris: det är vad en vara är till salu för och om det blir en försäljning så accepterar båda parter priset. priset är rätt. annars hade det inte blivit en affär. i detta fallet en fastighetsaffär.

ang. pris kan man tycka att det är fel! antingen för högt eller för lågt oavsett om det genomförs ett köp eller inte

Värde: värde är det en vara eller en sak kan anses var värd för den enskilde eller för flera.

värdet står oftast eller alltid i relation till efterfrågan.
ang värde, man kan värdera en sak mycket högre än priset ex du får en klocka av någon som du värderar till ex ovärderligt då det har för dig ett affektionsvärde som gör att du ej vill sälja detta. (inköpspriset är vid tillfället femhundra kronor)

Ett annat ex är en Annons på glasögon!
köp ett par för 1200 kr och du får ett par exklusiva solglas på köpet ( värde 500 kr ) vad är då solglasen värda för dig ? vill du ha solglas ja då kanske du värderar dom i 500 kr, vill du inte ha dom är ju värdet noll, och noll är också priset enligt annonsen.

I en fastighetsaffär likt denna, där det fans enligt rykten endast tre intressenter som ville köpa, då räknar jag ej dom som inte vill köpa utan vill ärva eller på annat sätt tillskansa sig fastigheten.

Där sattes priset som baserades på flera saker bla. husets skick ( Anticimex) värdering Notar saker som köparen ska överta ansvaret för Bilskroten och andra saker som kan tänkas finnas där samt vad säljare och köpare kan tänkas genomföra affären på.
Detta görs med på parter som vid försäljningen var överens om priset (ej värdet)

Värdet kunde varit både högre och lägre för båda men det spelar ingen roll, priset är det som gällde vid tecknandet av avtalet.
Man kan inte ångra en fastighetsaffär likt ett köp av ex en tv. men det vet du ju så klart.
Nu hoppas jag och du har samma syn på pris och värde om inte så kom gärna med din syn.
Huset har alltså varit ute på annons? Eller vad menar du med att det endast fanns tre intressenter.
2021-02-03, 11:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Nej Ebba har inte hamnat i en försvarssituation - Fröken Usch har satt sig i en försvarssituation när hon hotade Esbjörn med tinget.

Ebba sitter o väntar två månader på att Esbjörn ska höra av sig.

Vem sitter o väntar två månader i en affär som handlar om miljoner?

Verkar mer som om hon har planerat det steget, kanske tillsammans med sin advokat?

Jag tror att viss kommunikation mellan Ebbasidan och Esbjörnsidan har förekommit under dessa månader.

Men oavsett, Ebba som partiledare hamnar definitivt i ett försvarsläge från första minuten i media. Narrativet är ju att hon lurat av en gammal förvirrad gubbe släktgården. Inte att det blivit tjall på linjen i en fastighetsaffär.
2021-02-03, 12:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Huset har alltså varit ute på annons? Eller vad menar du med att det endast fanns tre intressenter.

Enligt vad som framkommit så var det två andra som blev tillfrågade om dom ville bjuda över EB men dom tackade nej, jag har ej källan på det nu men ska se om jag kan hitta den
Den har ej varit ute på annons
2021-02-03, 12:14
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Kul att du nämner Juholt, det visade sig att han inte alls bedrog systemet, det han gjorde var tillåtet (lagligt) dock så kan man ha moraliska åsikter om det. Känner du igen retoriken? Passar rätt bra på Ebba/Esbjörn-gate! Laglig rätt men moraliskt tveksamt.

Drevet han fick utstå, utan att bryta mot lagen och utan att få en rejäl ursäkt är helt oförsvarbart i en modern demokrati.

Dessutom så utnyttjade Annie Lööf systemet på precis samma sätt som Juholt men hon kom undan med en ursäkt och är en lysande stjärna på politiker himlen, något man kan ha åsikter om efter FRA och allt annat skit men det är en annan fråga.

Så länge Ebba Busch har KD bakom sig så spelar det inte så stor roll för henne och Esbjörnaffären men om de vänder henne ryggen så går det fort.

Jag kan inte se att Ebba gjort några fel, Juholt betalade inte glatt tillbaka halva hyran, som du påskiner, först så sa han tex, att hade han bott ensam i lägenheten så hade ju riksdagen fått betala hela hyran, och sedan sa han att han skulle betala tillbaka den summa pressen tyckte han var skyldig...

Med andra ord, så kunde han inte alls se några som helst fel med att hans sambo skulle bo gratis i lägenheten, har dessutom för mig att lägenheten var hennes och att de bytt till en större lägenhet eftersom de skulle flytta ihop.

Han idiotförklarade sig alltså, och en idiot är ju inte lämpligt att ha som partiledare...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in