Citat:
Ursprungligen postat av
LawNumberSix
Bra att du ändrar dej, du tycker att jag hade rätt, stort av dej att erkänna fel, än om du måste klä in det i lite andra ord, all heder till dej oavsett.
Det är egentligen inte andra ord pris och värde är två olika saker.
Pris: det är vad en vara är till salu för och om det blir en försäljning så accepterar båda parter priset. priset är rätt. annars hade det inte blivit en affär. i detta fallet en fastighetsaffär.
ang. pris kan man tycka att det är fel! antingen för högt eller för lågt oavsett om det genomförs ett köp eller inte
Värde: värde är det en vara eller en sak kan anses var värd för den enskilde eller för flera.
värdet står oftast eller alltid i relation till efterfrågan.
ang värde, man kan värdera en sak mycket högre än priset ex du får en klocka av någon som du värderar till ex ovärderligt då det har för dig ett affektionsvärde som gör att du ej vill sälja detta. (inköpspriset är vid tillfället femhundra kronor)
Ett annat ex är en Annons på glasögon!
köp ett par för 1200 kr och du får ett par exklusiva solglas på köpet ( värde 500 kr ) vad är då solglasen värda för dig ? vill du ha solglas ja då kanske du värderar dom i 500 kr, vill du inte ha dom är ju värdet noll, och noll är också priset enligt annonsen.
I en fastighetsaffär likt denna, där det fans enligt rykten endast tre intressenter som ville köpa, då räknar jag ej dom som inte vill köpa utan vill ärva eller på annat sätt tillskansa sig fastigheten.
Där sattes priset som baserades på flera saker bla. husets skick ( Anticimex) värdering Notar saker som köparen ska överta ansvaret för Bilskroten och andra saker som kan tänkas finnas där samt vad säljare och köpare kan tänkas genomföra affären på.
Detta görs med på parter som vid försäljningen var överens om priset (ej värdet)
Värdet kunde varit både högre och lägre för båda men det spelar ingen roll, priset är det som gällde vid tecknandet av avtalet.
Man kan inte ångra en fastighetsaffär likt ett köp av ex en tv. men det vet du ju så klart.
Nu hoppas jag och du har samma syn på pris och värde om inte så kom gärna med din syn.