Citat:
Problemet med att uppdatera programmet är att många inom XA anser att farbror Bill hade hjälp av Gud när han skrev det. Jämför med hur Moses kom ner med stentavlorna från berget.Och om man nu verkligen inte var en religiös organisation hade man ju rimligtvis uppdaterat sitt program så folk inte får den uppfattningen. Känns aningen märkligt att inkludera gud och bön i programmet annars ärligt talat. Det måste väl ändå vara allmän kunskap att de allra flesta ser gudar och böner som något religiöst.
Citat:
Bra jobbat! Jag är inte bekant (annat än till namnet) med någon sådan organisation. Om du letar lite i den bekantskapskrets så kanske du hittar någon som har lagt av som du kan prata med?Ja utan viljan att sluta missbruka finns det såklart ingenting som hjälper. Men viljan har jag som tur är. Även familj, vänner och intressen. Börjat träna har jag också precis gjort och går KBT-behandling.
Men känner som sagt bara att det kanske vore en ytterligare bra grej att träffa folk med liknande erfarenheter. Prata av sig inför folk man vet förstår på riktigt, bolla idéer om hur man håller sig på banan etc.
Men känner som sagt bara att det kanske vore en ytterligare bra grej att träffa folk med liknande erfarenheter. Prata av sig inför folk man vet förstår på riktigt, bolla idéer om hur man håller sig på banan etc.
Inom tolvstegsrörelsen har det utvecklats ett eget språkbruk, i vilket ord inte har samma betydelse som de har utanför XA. Nykter på tolvstegsspråk betyder att leva i programmet, inte att avstå droger. Till exempel så är jag inte nykter, trots att jag inte har tagit någon drog på över fyra år. Samtidigt så kan en person som lever i programmet men samtidigt tar droger (dessa förekommer) vara nykter.
Mitt tillstånd brukar inom tolvstegsrörelsen kallas för torrfylla, vita knogar, att vissla i mörkret, m.m. Enligt tolvstegsteori så är jag mycket bitter och jag kommer att börja supa igen vid första givna tillfälle.
Tack!