2021-01-09, 15:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouraFag
Steg 12 handlar om att föra budskapet vidare och försöka förbättra livskvaliteten hos andra. Det är det möten är till för. Allt för att komma ut ur sin själviskhet, vilket är, enligt AA, roten till problemet.
.
Det primära syftet med att gå på mötet är att själv tillfriskna.
Citera
2021-01-09, 20:48
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Genom att komma ur sin självcentreting, yes.
Citera
2021-01-11, 12:39
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Genom att komma ur sin självcentreting, yes.
Ja bland annat, men det har inte varit hela grejen med att gå på möten för mig även om det är viktigt som du skriver. Jag uppfattar det även som värdefullt, för mig, att prata om egna erfarenheter, problem och funderingar utan att få kommentarer. Att uppleva att någon annan äntligen lyssnar utan förakt. Utan kritik. Personer som begriper och inte en teoretiker med akademisk examen. Att fullt ut våga erkänna begågna fel och drogmissbruket. Och uppleva full respekt trots skammen; att få 100% acceptans.
En träning för att kunna sortera och formulera förvirrade tankar i givande meningar. Att lyssna på sig själv. Att hitta nyktra vänner att byta mot de gamla. Att hitta en ny gemenskap.
Men steg 12 håller jag med om och mötets roll därvidlag till 100% naturligtvis. Och att föra budskapet vidare inte bara via mötesdeltagande utan även genom att göra service i samhället.
Citera
2021-01-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag vet inte, du får väl pröva.

Bra svar!

Testa först, utvärdera sen.

Sinnesrobönen går hur bra som helst utan att säga "Gud". Dessutom är innebördein inte unikt kristen.

Cicero sa något liknande på sin tid och enligt buddismen beror lidande på att vi vill att saker ska vara annorlunda än de är och vi undviker lidande genom att handla på ett gynnsamt sätt.

Tillfrisknande är ett mål som kan nås via flera vägar, man får testa lite olika och sedan välja en som man känner passar.
Senast redigerad av recovery-dharma 2021-01-11 kl. 21:35.
Citera
2021-01-12, 13:21
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ja bland annat, men det har inte varit hela grejen med att gå på möten för mig även om det är viktigt som du skriver. Jag uppfattar det även som värdefullt, för mig, att prata om egna erfarenheter, problem och funderingar utan att få kommentarer. Att uppleva att någon annan äntligen lyssnar utan förakt. Utan kritik. Personer som begriper och inte en teoretiker med akademisk examen. Att fullt ut våga erkänna begågna fel och drogmissbruket. Och uppleva full respekt trots skammen; att få 100% acceptans.
En träning för att kunna sortera och formulera förvirrade tankar i givande meningar. Att lyssna på sig själv. Att hitta nyktra vänner att byta mot de gamla. Att hitta en ny gemenskap.
Men steg 12 håller jag med om och mötets roll därvidlag till 100% naturligtvis. Och att föra budskapet vidare inte bara via mötesdeltagande utan även genom att göra service i samhället.
För att föra budskapet vidare kan det vara bra att koppla till sin egen historia. Men jag tolkar programmet så att prata om sina "vardagsproblem" är något man ska göra med sin sponsor. Att behöva sitta och lyssna på folks dåliga dagar är inte någon som jag får kraft av och speciellt inte en nykomling.
Citera
2021-01-12, 13:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
För att föra budskapet vidare kan det vara bra att koppla till sin egen historia. Men jag tolkar programmet så att prata om sina "vardagsproblem" är något man ska göra med sin sponsor. Att behöva sitta och lyssna på folks dåliga dagar är inte någon som jag får kraft av och speciellt inte en nykomling.
Precis, det skall ju vara relaterat till det man upplever i relation till drogen/tillfrisknandet etc. När det inte sker tränar jag mig i tålamod.
Citera
2021-01-27, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pitroq
Jag har under ca 15 år haft gräs och alkohol som hobby och vän. Har senaste åren haft en bättre relation med alkoholen då jag istället alltid sett till att ha gräs hemma i stort sett alltid. Har insett att jag måste bryta med gräset nu och då är jag orolig att jag kommer ta fram ölen igen. Tror ni något av AA/NA kan hjälpa mig, kan man ens gå till NA för gräsrökande? Jag kommer få det svårt är jag övertygad om så jag skulle behöva höra historier från de som lyckats vända blad och komma framåt, 15 år med bedövning som hobby gör det svårt med verkligheten och lätt att ta till flykten igen.

Gräs är väldigt mycket tyngre än vad de flesta tror. Och det är sjukdomen som är problemet, inte drogen. Lovar att du kommer tas emot med öppna armar. Programmet finns för alla som känner att de platsar där. Ingen kan säga till dig att du är en beroende med verkan. Det vet bara du.
Om de tre små bokstäverna G-U-D är allt som krävs för att hindra dig från att söka ett bättre mående, så kan du inte vara särskilt intresserad. Men om du har ett öppet sinne och ger det en chans så kanske du finner något nytt i dig själv.

Lycka till, önskar dig innerligt att friden du söker finns där ute!
Citera
2021-01-27, 23:51
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitroq
Jag har under ca 15 år haft gräs och alkohol som hobby och vän. Har senaste åren haft en bättre relation med alkoholen då jag istället alltid sett till att ha gräs hemma i stort sett alltid. Har insett att jag måste bryta med gräset nu och då är jag orolig att jag kommer ta fram ölen igen. Tror ni något av AA/NA kan hjälpa mig, kan man ens gå till NA för gräsrökande? Jag kommer få det svårt är jag övertygad om så jag skulle behöva höra historier från de som lyckats vända blad och komma framåt, 15 år med bedövning som hobby gör det svårt med verkligheten och lätt att ta till flykten igen.
Du verkar vara insiktsfull. AA/NA kan vara en lösning för dig om du har ett öppet sinnelag.
Du kan gå på AA och NA.
Det enda kravet är att du har en önskan att sluta dricka/knarka.
Hur stark denna önskan skall vara avgör man själv.
Det finns också öppna möten där alla kan gå samt poddar och digitala möten.
Citera
2021-01-28, 18:13
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:

Tillfriskna från vadå?
Citera
2021-01-28, 18:16
Medlem
nomis.1s avatar
Har svårt för NA. Anser inte att det hjälper mig att den rutinbaserade inledningen ihop med att samma människor delar samma grej och och om igen. Det stora problemet är att jag inte relaterar till någon där som person heller. Gillar inte idén om att ”hej jag är en missbrukare” med en ”sjukdom”. Nej det är ingen sjukdom och det går faktiskt att dricka alkohol om det inte är ens huvudrog, eller att det aldrig går att göra något då och då. Ordna roten till varför du missbrukar och när det är ordnat kan du helt klart ta något måttligt
Citera
2021-01-28, 18:53
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Tillfriskna från vadå?
Från det som skadar dig.
Citera
2021-01-28, 21:20
Avstängd
Gerhardts avatar