2021-02-03, 09:34
Avslutad
Hela denna "affär" syftar till att sänka KD via medierna. Därav att hela medie- och vänsteretablissemanget hakar på i svartmålningen. Det är vänsterns (inkl C) våta dröm att lyckas få ner KD närmare 4%-spärren igen, det skulle ge vänsterblocket ledningen åter.

Taktiken är smart då det inom KD finns många äldre kristdemokrater som dels kan identifiera sig med Esbjörn, men även att en kristdemokrat skall vara "humanist" och god. Om de kan ge sken av unga att EB är det motsatta så har de lyckats på flera plan. Vänsteretablissemanget är bra på det här, svartmålning är deras planhalva.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag ska hjälpa dig då. Är man känd partiledare för ett sk. kristet parti, kanske man har lite fler saker att ta hänsyn till i sitt agerande jämfört med en okänd, halvdement pensionär?

Men inlägget du replikerade på var

Citat:
Hur kan gubben hålla på? Han raserar ju allt, han har väl bostäder så det räcker och ekonomiska problem också så det är ju bara att sälja huset och lösa problemen.

Den har inget med Ebba att göra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
En KDare byter inte parti för något sådant här!
Till och med jag som INTE är KDare inser att hela soppan är pga att media har intresse för att det är Ebba.

Esbjörn har flera bostäder och bor hos pensionatstanten som tror hon ska ärva honom och brorsonen som tror han ska ärva honom.
Pensionatstanten kanske inte ens visste om at brorosonen var lovad ta fastigheten.
Brorsonen visste nog inte om att pensionatstanten har för vana att ärva sin manliga kompisar.
Om Esb säljer huset till Ebba och ger viss del av pengarna till brorsonen så kommer han ändå inte at bli nöjd för då får han punga ut med arvsskatten.

Om brorsonen varit inresserad av huset så hade han varit där och städat tomten och nyttjat huset som sommarsbostad.

Att banken inte vill skicka pengarna tillbaka beror på att det var pensionatstanten som var inne på banken.

Jag förstår att Ebba vill bo i närheten av där hennes barn vuxit upp för att kunna ha delad vårdnad utan att barnen måste byta dagis/förskola/skola och ha sina kamrater i närområdet.
Arvsskatten avskaffades 1/1 2005. Om man ska in i tråden och "lägga sitt veto" är det en fördel att vara påläst och uppdaterad.
2021-02-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Som jag trodde, i dina ögon är "ebba spelar hardball" objektivt och att Ebba de facto bokat ett möte som bekräftats av Esbjörn något att ifrågasätta.

När du lärt dig vad ordet objektivt betyder och du växt upp tillräckligt för att kunna erkänna fakta, så kan du återkommer så kan vi diskutera. Tills dess får du leka själv i din sandlåda med övriga dagisbarn.

”Ebba spelar hardball”, varifrån kommer det uttrycket? Lägg inte ord i min min som jag inte har uttryckt, tack.

Finns det två värderingar och vilka belopp visar de?

Det första påståendet kommer mig veterligen från Ebba själv men är det en objektiv sanning? Och har hon någonsin uttalat sig om beloppen offentligt?

Ditt galande om sandlåda och dagisbarn visar bara en sak, nämligen att du känner dig trängd. Eller du tror verkligen inte att jag vet vad ordet ”objektivt” betyder?

Finns det något i det jag har skrivit som pekar i den riktningen eller är det bara slut på argumenten?

Hoppas att rättegången ska lägga alla korten på bordet. Men Ebba är ändå dömd i mångas ögon.
2021-02-03, 09:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Detta var en otroligt rörig tråd med Matz, Brinninge och ngt finskklingande plus cykel. Kan någon göra en objektiv/neutral sammanfatttning?

Vad har Ebba gjort som är fastställt:
- skrivit på ett köpekontrakt
- låtit värdera huset

Vad har Ebba gjort som är oklart:
- sagt hon backar om Esbjörn verkligen inte vill sälja (Facebook?)
- kör hardball med Esbjörn vilket inte ser bra ut som KD-ledare

Vad har Esbjörn gjort som är fastställt:
- skrivit på köpekontrakt
- äger formellt hela huset

Vad har Esbjörn gjort som är oklart:
- har informellt avtal att skänka huset till Matz
- äger inte 4/27 delar pga gammal bodelning
- ångrar att han säljer huset
- har massa bindningar till lokal mäklare, sambo etc som inte hör hit
- har kört på en cykel med vidhängande cyklist

Saker som hon har gjort och där det är styrkt:

1*Hon har genom en gemensam vän frågat Esb om han vill sälja och i så fall skulle han komma till henne och diskutera detta vilket han gjorde.

2* Gjort en grundlig besiktning av fastigheten genom Anticimex på 2 dagar med Esb samtycke.

3* Tagit fram två värderingar där en av dessa är Notar där dom värderat fastigheten till 4,2 miljoner +- 200 000

4* Tagit fram ett köpeavtal efter båda parters önskemål

5* Uppfyllt sin del av avtalet ang handpengen 390 000

6* Upplyst Esb då han ej kom till tillträdet att dom har ett juridiskt bindande avtal samt vad som händer om man ej fullföljer det.

6* Bad honom om ett möte samt gav honom 5 veckor att komma med en förklaring varför han ej ville sälja då hon endast hört det på omvägar, innan hon lämnade det till tinget.
2021-02-03, 09:45
Medlem
Citat:

Jag har för mig att det var ett inlägg emellan?

Rätta mig gärna om jag har fel, varken vill eller hinner läsa allt.
2021-02-03, 09:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Så du menar på fullaste allvar att det aldrig någonsin betalats ett underpris för en fastighet?
Kanske dags att ta av dej dina skygglappar och se världen med andra ögon än Ebba Busch färgade ögon.
Hur mycket du nu än vill tro, vill hoppas, tycker, så har Ebba ljugit om så mycket i denna affär att normalt funtade människor sparkar bakut, vilket du även ser i alla mätningar för KD, de sjunker som en sten i vatten.

Ja jag menar att det ej har betalats ett underpris för en fastighet
Möjligen endast om det har framkommit ett hot eller en tvångsinlösning
2021-02-03, 09:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Det har det väl. Efersom hela tråden handlar om Ebba och Esbjörns fastighetsaffär.
2021-02-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Saker som hon har gjort och där det är styrkt:

3* Tagit fram två värderingar där en av dessa är Notar där dom värderat fastigheten till 4,2 miljoner +- 200 000

Är det styrkt att hon tagit fram två?

Vem har i så fall gjort den andra och vad uppgick den till?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Hela denna "affär" syftar till att sänka KD via medierna. Därav att hela medie- och vänsteretablissemanget hakar på i svartmålningen. Det är vänsterns (inkl C) våta dröm att lyckas få ner KD närmare 4%-spärren igen, det skulle ge vänsterblocket ledningen åter.

Taktiken är smart då det inom KD finns många äldre kristdemokrater som dels kan identifiera sig med Esbjörn, men även att en kristdemokrat skall vara "humanist" och god. Om de kan ge sken av unga att EB är det motsatta så har de lyckats på flera plan. Vänsteretablissemanget är bra på det här, svartmålning är deras planhalva.

Hur har den här svartmålningen sett ut i media egentligen?
Juholt var på löpet i sex månader för att hans flickvän hade sovit i hans övernattningslägenhet tillsammans med honom utan att betala halva hyran. Pengar hon direkt betalade när det kom upp.
Sex månaders löpsedlar senare var han på väg med enkelbiljett till island.

Denna affär, med en partiledare och en av hennes kompisar som dyker upp i tamburen hos en 80-plussare under en pandemi, och köper hans gård under oklara förhållanden, tas upp som en notis nångång ibland, kan knappast kallas ett drev.

Sanningen är att om Ebba varit Sosse, eller ännu hemskare, Vänsterpartist, så skulle hon fått så många löpsedlar att hon flytt landet för länge sedan.
Medlem
knus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hon kommer förlora Röster! Jag litar ej på henne

Hon ökar nu
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
när argumenten tar slut...

brevet som ebba först förnekar att hon skickat tills det kommer fram, precis
ord står mot ord angående vem som försökt ringa vem.

jag har gett källor för vart och ett av mina påståenden.
grundartikeln och ebbas facebook

Vart förnekar hon att hon har skickat ett brev? det har jag missat i så fall

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in