2021-02-02, 15:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hur kan gubben hålla på? Han raserar ju allt, han har väl bostäder så det räcker och ekonomiska problem också så det är ju bara att sälja huset och lösa problemen.
Men han är inte partiledare för Kristdemokraterna...
2021-02-02, 15:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni får ursäkta men direkta felaktigheter måste adresseras.

Nu är det ju så att anekdotisk bevisföring oftast snarare skjuter ens tes i sank, snarare än att den förstärks. Enkom för att den läkaren du känner kanske är en uppåtgående människa med minimala symptom på kognitiva problem, så är det så att de som är patologiska samlare har mentala och kognitiva problem i sina liv - detta är ett faktum... Nu skall inte jag dock säga om denne Esbjörn hör dit, då jag inte vet omfånget av hans samlande - detta får ni fortsätta debattera kring själva. Jag uttalar mig enbart i generella termer.

En hoarder är inte samma sak som en patologisk samlare. Preppers är en form av hoarding och där handlar det om rationellt tänkande, att försöka samla på sig allt man tänka sig behöva vid en kris.

Eller ta de där som samlar på något specifikt. Det är en fix ide som slår rot, men i övrigt är de precis som vem som helst. Många har en fix idé som styr deras liv. En del följer slaviskt ett fotbollslag, andra en teveserie, måste träna hela tiden eller blir experter på mat & vin.

Sedan finns det naturligtvis patologiska samlare också, som samlar utan urskiljning. Sådana som gråter när de är på toan, för de vill inte skiljas från avföringen.
2021-02-02, 15:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den 2/3-2021 är det ju förberedande muntlig förhandling (muf) så innan dess måste ju E*björn kommit ur sitt gryt och besvarat mer utförligt varför han vill häva sin försäljning, dyker han inte upp till det datumet eller inte inkommer med något vettigt så antar jag att Ebba Buschs ombud kommer att kräva tredskodom, hon borde göra det (kräva tredskodom) i sitt genmäle som ska vara inne senast den 8/2-2021 har jag för mig, det går ju inte att lalla runt som Binninge/E*björn gör, det är ju endast förhalning.

Jepp, ganska precis min tanke också.

Ska bli intressant att se hur Katrin gör där. Hon har ju varit inne på tredskodom innan, men det kan ju finnas anledning att undvika det också.
2021-02-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du gör ditt bästa, ser jag.

Avtalsmässigt har vi här ett läge där Esbjörn har sålt sitt hus enligt konstens alla regler. Sedan har Ebba gjort en villkorad utfästelse, dvs hon har sagt att om Esbjörn VERKLIGEN inte vill sälja, så kan hon tänka sig att backa.

Då kan Esbjörn göra två saker: Den ena är att, som nu, gömma sig och lämna saken till tinget (genom passivitet). Då backar naturligtvis inte Ebba - det kan hon inte, för även hennes namnteckning står på köpekontraktet. Genom detta har hon skyldigheter, bland annat att söka lagfart i laga tid.

Den andra är att söka upp Ebba och förklara att det blivit fel, säga "förlåt för allt dumt mina sk "vänner" gjort" och fråga "hur kan vi göra för att backa den här affären?". Då uppfyller han Ebbas villkor (Esbjörn vill verkligen inte sälja").

Det mesta pekar på att mindre goda rådgivare till Esbjörn har dillat i denne att "det är bara att sätta press på Ebba så backar hon, och då får du (vi) skadestånd". Det verkar som du är en av dem.

De går inte att slinga sig med att utfästelsen var villkorad, när Ebba vet om, när hon gör utfästelsen att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Inte ens hon kan ha undgått den informationen, när hela Sverige känner till att hon köpt ett hus av en 80 årig gubbe som inte medverkar till att hon får lagfart.

Att Esbjörn anlitar ombud, kan bara tolkas som att han behöver hjälp med att framföra för döva öron, att han verkligen inte vlll sälja till Ebba, och att han inte minns att han skrivit under detta avtal hon tjatar om.

Det Binninge behöver är en konsultation med en expert på avtalsrätt. En skicklig advokat eller.professor i civilrätt för att sätta punkt för denna diskussion om gällande avtalsrätt. Det är inte alltid så enkelt att formulera ett påstående, och hur man ser på lagens bestämmelser.
2021-02-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni får ursäkta men direkta felaktigheter måste adresseras.

Nu är det ju så att anekdotisk bevisföring oftast snarare skjuter ens tes i sank, snarare än att den förstärks. Enkom för att den läkaren du känner kanske är en uppåtgående människa med minimala symptom på kognitiva problem, så är det så att de som är patologiska samlare har mentala och kognitiva problem i sina liv - detta är ett faktum... Nu skall inte jag dock säga om denne Esbjörn hör dit, då jag inte vet omfånget av hans samlande - detta får ni fortsätta debattera kring själva. Jag uttalar mig enbart i generella termer.
Snömosinlägg. Hoarder är inte kopplat till kognition. Slut - frågor - repetera.
2021-02-02, 16:38
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
De går inte att slinga sig med att utfästelsen var villkorad, när Ebba vet om, när hon gör utfästelsen att Esbjörn verkligen inte vill sälja. Inte ens hon kan ha undgått den informationen, när hela Sverige känner till att hon köpt ett hus av en 80 årig gubbe som inte medverkar till att hon får lagfart.

Att Esbjörn anlitar ombud, kan bara tolkas som att han behöver hjälp med att framföra för döva öron, att han verkligen inte vlll sälja till Ebba, och att han inte minns att han skrivit under detta avtal hon tjatar om.

Det Binninge behöver är en konsultation med en expert på avtalsrätt. En skicklig advokat eller.professor i civilrätt för att sätta punkt för denna diskussion om gällande avtalsrätt. Det är inte alltid så enkelt att formulera ett påstående, och hur man ser på lagens bestämmelser.

? Du menar lita på Expressens neutralitet i frågan, som Lena Mellin verkar göra, och som Oisin inte verkar göra...

Eller menar du en filmad intervju med ett par kvinnohänder som syns bredvid Esb, troligen hans ledsagare Majkgård, som troligen var den ena av de personer som ringde Ebba och påstod att huset var hennes... Mz var den andra, och det har ju Expressen skrivit om och visat bilder på dokumentet som avser detta...

Då måste man nog vara oerhört naiv /korkad ungefär som Lena,men hon verkar gissa rätt i ungefär 20 % av vad hon skriver, till skillnad från hennes kollegor som oftast har 100% fel, eftersom de är ganska kloka och därför kan skriva helt enligt den agenda de har, utan att missa då och då och råka skriva sanningen på grund av sitt oförstånd...
2021-02-02, 17:00
Medlem
Citat:

Det är iofs lite synd att Binninge inte hävdar avtalsbrott utifrån det inlägg Ebba Busch gjorde på Facebook så tingsrätten fick ta ställning i frågan. Han är visserligen inte vassaste kniven i lådan, men han har i alla fall tillräckligt med förstånd för att avstå att hävda något så enfaldigt.
2021-02-02, 17:05
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det är inte Ebba som slingrar sig, det är Esbjörn.

Ebba sa att hon skulle släppa det om Esbjörn verkligen ville.
Eftersom de har ett avtal som är bindande enligt lag och förpliktigar såväl Ebba som Esbjörn till att vidta vissa åtgärder, samt att Ebba långt innan Esbjörn visade några tecken på ånger betalat 390 000 kr till honom, så måste de träffas och komma överens om allting och Esbjörn måste i samband med detta återbetala handpenningen.

Ebba lät boka upp ett möte för allt detta, men, ser du, lilla vän vår vresiga ros, det var Esbjörn som inte kom till mötet. Sedan förklarade Esbjörn att det var han som "stängt dörren" för Ebba. Han vägrar prata med Ebba, inte tvärtom. Han vägrar återbetala handpenningen, vilket han kan göra hur enkelt som helst, bara han vill. Men han vägrar.

Ditt påstående att binninge behöver en expert för konsultation, vilket förvisso i sig är helt sant, är inget annat än ett erkännande till att binninge inte vet vad han håller på med och att det är Esbjörn, och inte binninge, som behöver rätt person, en advokat med specialitet på avtalsrätt. Precis en sådan som Ebba har anlitat, en erfaren advokat med avtalsrätt som sitt specialområde.
2021-02-02, 17:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är iofs lite synd att Binninge inte hävdar avtalsbrott utifrån det inlägg Ebba Busch gjorde på Facebook så tingsrätten fick ta ställning i frågan. Han är visserligen inte vassaste kniven i lådan, men han har i alla fall tillräckligt med förstånd för att avstå att hävda något så enfaldigt.

Ha-ha, ja. Det blev väldigt tyst från den där muppet-show-professorn från stockholm som i media hävdade att det någon säger på facebook är juridiskt bindande, med just avsikt på Ebbas uttalande. Inte ens token binninge högg på den kroken. Synd det som sagt, det hade varit en rolig cirkus att skåda
Senast redigerad av trngw 2021-02-02 kl. 17:24.
2021-02-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hon kommer förlora Röster! Jag litar ej på henne

Vilka röster förlorar hon? Demografi?
Du menar livets hårda skola människor? 🙄
2021-02-02, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hon kommer förlora Röster! Jag litar ej på henne

Hon låter fritiden gå före jobbet, känns inte helt seriöst av någon som ändå vill ge sken av att vara karriärist. Man kan fråga sig om hon verkligen VILL ha sitt jobb eller bo i ett ruckel och en tomt med en massa bilvrak.
2021-02-02, 17:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men han är inte partiledare för Kristdemokraterna...

Och?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in