2021-02-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tänkte precis skriva minska kraftigt ditt intag genast, men ångrade mig när jag såg din ålder... Hoppa av och invänta kormaliserade värden så försiktigt börja igen med blodprover vid varje förändring du gör.
Det är livsfarligt det du håller på med.

Får erkänna att jag höll på att skita i byxorna efter att jag gick igenom proverna med läkaren...
Blev även förvånad att jag kunde få så höga värden (på vissa prov) på de i mitt tycke låga intag som jag har gjort, de första typ 5 åren var 3-4e vecka 250mg och "bara" de senaste 4-5 månaderna som jag har gått upp i doseringen, konstigt eller?

Finns inget som jag kan ta för att snabba på att få ordning på de kassa värdena HB, Östrogenet etc?
Citera
2021-02-01, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmenkarmen007
Får erkänna att jag höll på att skita i byxorna efter att jag gick igenom proverna med läkaren...
Blev även förvånad att jag kunde få så höga värden (på vissa prov) på de i mitt tycke låga intag som jag har gjort, de första typ 5 åren var 3-4e vecka 250mg och "bara" de senaste 4-5 månaderna som jag har gått upp i doseringen, konstigt eller?

Finns inget som jag kan ta för att snabba på att få ordning på de kassa värdena HB, Östrogenet etc?
150 var 5:e dag är inte lågt, 80-120mg var 7:e dag är mer normalt vid trt därför du har högt hb högt evf och högt östrogen.

Frågan om du inte skulle tappas på lite blod för att snabbt sänka hb och evf dock ett område jag inte har nån direkt koll på.

Östrogen kommer minska när du tar mer normala mängder testosteron.
Citera
2021-02-01, 22:40
Medlem
Citat:
Mår ok, lite trött kanske men inget överdrivet..., inte svettig, har haft rödsprängda ögon, dåligt humör efter övergången till 150mg i veckan, lätt att få huvudvärk, men inget speciellt annat...

Just nu har jag hoppat av helt, skulle tagit en spruta i lördags men hoppade över den, var även inne på 0,25ml som du säger, men har ju inte lust att kola vippen innan det börjar verka...och kommer värdena att bli "normala" när jag slutar, tänker då på HB, Östrogen etc, antagligen är min egna testo produktion förstörd?
Fick inget från läkaren "bara" rådet att sluta direkt...men är livrädd att jag skall krascha totalt efter så många år på TRT...

Ser nu att jag skrivit fel på EVF skall stå 0, 61 INTE 6,1.

Har inte läst din hela historia. Men att du mår dåligt beror bl.a. på attdu har för höst Östrogen värde.
Detta måste ner snabbt. Börja med Arimidex. 1mg 1:a dagen sedan 0,5mg/ed 13 dagar till. Sedan ny östrogen koll.
Citera
2021-02-02, 05:56
Medlem
TestoCypionates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silmaril
hmm är det typ 0,35ml/stick?
Det blir 0,50ml per stick då min Enanthate är på 250mg/1ml.
Citat:
Tar du något Arimidex/Aromasin?
Nepp, tar ingen aromathämmare (stavning?).
Citera
2021-02-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
150 var 5:e dag är inte lågt, 80-120mg var 7:e dag är mer normalt vid trt därför du har högt hb högt evf och högt östrogen.

Frågan om du inte skulle tappas på lite blod för att snabbt sänka hb och evf dock ett område jag inte har nån direkt koll på.

Östrogen kommer minska när du tar mer normala mängder testosteron.

Se ovan, det är 150mg i veckan på ett rullande schema var 5e dag dvs ca 106mg var 5e dag. Det är mer än vad jag brukade ta, men är långt ifrån onormalt höga intag.

Att ge blod verkar vara en väldigt konversiell metod för att få ner HB... högt vattenintag kanske är lösningen?
Citera
2021-02-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Det blir 0,50ml per stick då min Enanthate är på 250mg/1ml.

Nepp, tar ingen aromathämmare (stavning?).

0,5ml 250mg/ml e5d = 175mg/w om jag inte har räknat fel.
Citera
2021-02-02, 14:31
Medlem
TestoCypionates avatar
Citat:
0,5ml 250mg/ml e5d = 175mg/w om jag inte har räknat fel.
Japp det stämmer.

Under dagens injektion så blev det 0,55ml injicerat i vänster skinka, vi var lite snabba på att dra ut nålen så det kom ut lite olja från hålet innan det blev lite blod som sipprade ut på slutet, är denna lilla mängd som rann ut något att noja över eller kommer man inte märka av det rent effektmässigt ?
Citera
2021-02-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Om du får börja med testosteron så skulle jag bett om gelé till att börja med för att se hur det fungerar. Lätt att sluta med om det inte är något för dig.

Nebido fungerar inte för alla även fast bayer vill få sjukvården att tro att så är det.
Man kan ju fråga sig varför nebido är så opopulärt i usa?

Tack för tipset! Ja, som jag förstått så stänger inte kroppen ner egenproduktionen helt på gel eftersom den har så kort halveringstid?
Men jag har också läst mycket negativt om gel, tex att aromatiseringen till östrogen blir högre iom att den går genom fettvävnaden.

Ja precis... dom har ju fattat att man mår mycket bättre på stabila nivåer med kortare estrar. Där borta får man ju sticka sig själv hemma, så det förenklar ju saken.
Jag kan verkligen inte förstå hur man inte kan lägga mer fokus på detta i Sverige. Kolla bara på självmordsstatistiken hos män.

Min allmänläkare hade inte ens hört talas om Rewell. Det säger ju ganska mycket.

Jag har mitt videomöte med Rewell imorgon kväll. Ska bli intressant!
Citera
2021-02-02, 19:52
Medlem
Citat:
Efter att ha kört "egen" TRT i mer än 7 år utan att ha möjlighet att ta ett enda blodprov (har bott utomlands) så fick jag äntligen nu möjligheten att ta ett första prov.

Ålder.61
Vikt. 96
Längd. 190

Började med Sustanon 250mg var 3e vecka de första åren,
gick sedan över till 125mg var 7e dag i ca 8 veckor, detta är ca 4 månader sedan,
innan jag nu slutligen tog 150mg i vecka på ett rullande schema 0,42ml var 5e dag, detta togs i ca 8 veckor innan nedan provresultat kom.

Vad som skrämmer mig med nedan provresultat är det super höga Östrogenvärdet, men även att testosteronvärdet var så högt, vill ju bara ligga och nosa på 27 inte 53, även HB värdet är på tok för högt.

Så vad i allsin dar skall jag göra för att fixa detta, sluta helt tvärt med TRT, köpa AI (typ Arimidex), gå över till något mildare form av TRT typ Cypionate, Test E etc.?
Enligt läkaren så var värdena så kassa att jag borde läggas in...

Nedan är de värden som hamnar utanför referensintervallet

Prov, Mitt värde, Referensintervall
EVF, 6,1, 0,39-0,50
EPK, 6,3, 4,2–5,7
HB, 208, 134-170
LH, 0,1, 1,5–9,3
Leukocyter, 10,7, 3,5–8,8
MCH, 33,1, 27-33
Östrogen, 885, <150
Testosteron, 53, 3.0-27

Enanthate och cypionate är inte mildare, bara kortare estrar. Sustanon är en blandning av korta (propionate) och långa estrar (decanoate) och ska nog inte tas varje vecka.
Och 150mg är dessutom en rätt hög TRT-dos, så jag förstår att dina nivåer är lite galna.
Kroppen hos en normalt fungerande individ producerar ca 4-7mg test om dagen naturligt, vilket blir 28-49mg i veckan.

Jag skulle absolut sänka dosen och byta till enanthate eller cypionate och sticka var 5e eller 7e dag.
Citera
2021-02-02, 20:02
Medlem
Citat:
Efter att ha kört "egen" TRT i mer än 7 år utan att ha möjlighet att ta ett enda blodprov (har bott utomlands) så fick jag äntligen nu möjligheten att ta ett första prov.

Ålder.61
Vikt. 96
Längd. 190

Började med Sustanon 250mg var 3e vecka de första åren,
gick sedan över till 125mg var 7e dag i ca 8 veckor, detta är ca 4 månader sedan,
innan jag nu slutligen tog 150mg i vecka på ett rullande schema 0,42ml var 5e dag, detta togs i ca 8 veckor innan nedan provresultat kom.

Vad som skrämmer mig med nedan provresultat är det super höga Östrogenvärdet, men även att testosteronvärdet var så högt, vill ju bara ligga och nosa på 27 inte 53, även HB värdet är på tok för högt.

Så vad i allsin dar skall jag göra för att fixa detta, sluta helt tvärt med TRT, köpa AI (typ Arimidex), gå över till något mildare form av TRT typ Cypionate, Test E etc.?
Enligt läkaren så var värdena så kassa att jag borde läggas in...

Nedan är de värden som hamnar utanför referensintervallet

Prov, Mitt värde, Referensintervall
EVF, 6,1, 0,39-0,50
EPK, 6,3, 4,2–5,7
HB, 208, 134-170
LH, 0,1, 1,5–9,3
Leukocyter, 10,7, 3,5–8,8
MCH, 33,1, 27-33
Östrogen, 885, <150
Testosteron, 53, 3.0-27
Tappa dig på blod och sänk till trt dos.....så ordnar det upp sig. En frisk vuxen man producerar ca 50mg testosterone/vecka sen får du tänka på estervikten men tex. 0.2-o.25ml testo E/5 dag.
och har du höga Ö värden på det får du tillsätta en AI.
Citera
2021-02-02, 20:53
Medlem
Hur gör ni som kör mindre doser? Låt säga att man vill köra 0,25ml upp till 0,5ml test e per stick, fattar inte hur man ska få till det på ett smidigt sätt?

För det första, ampuller är helt klart att föredra, dels då jag tycker det finns pålitligare grejor i ampullform, vissa laddar upp flera pumpar från en ampull och låter det ligga tills nästa injekt, känns helt klart sådär även fast man använder nya nålar varje gång eller?

Enklast är ju såklart vialer, men då tänker jag; hur bra kan det vara att sticka igenom vialens topp så många gånger, 20, 30, 40ggr? Även om man är supernoga med att sprita, nya uppsugningsnålar, kan det vara bra? Desstutom, vilka märken i 10ml vialer kan man lita på liksom...

Låt säga att man verkligen vill köra en trt på riktigt och börja på lägre nivå, 0,25ml 2ggr per vecka blir ju 125/vecka vilket vore optimalt att börja på, men hur FAN ska man gå tillväga på bästa hygieniska sätt.

Tacksam för input om hur ni gör.
Citera
2021-02-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseBengt
Hur gör ni som kör mindre doser? Låt säga att man vill köra 0,25ml upp till 0,5ml test e per stick, fattar inte hur man ska få till det på ett smidigt sätt?

För det första, ampuller är helt klart att föredra, dels då jag tycker det finns pålitligare grejor i ampullform, vissa laddar upp flera pumpar från en ampull och låter det ligga tills nästa injekt, känns helt klart sådär även fast man använder nya nålar varje gång eller?

Enklast är ju såklart vialer, men då tänker jag; hur bra kan det vara att sticka igenom vialens topp så många gånger, 20, 30, 40ggr? Även om man är supernoga med att sprita, nya uppsugningsnålar, kan det vara bra? Desstutom, vilka märken i 10ml vialer kan man lita på liksom...

Låt säga att man verkligen vill köra en trt på riktigt och börja på lägre nivå, 0,25ml 2ggr per vecka blir ju 125/vecka vilket vore optimalt att börja på, men hur FAN ska man gå tillväga på bästa hygieniska sätt.

Tacksam för input om hur ni gör.

Jag drar 0.4ml 2ggr i veckan ur 10ml vial! Noga med att sprita varje gång och ny nål . Kör med insulinpump för att enklare mäta upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in