2021-02-02, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Har du sett en knapp med ett A med en "cirkelpil" kring och undrat vad den egentligen gör?

Den knappen finns väl bara på automatare och håller bilen bromsad när bilen står stilla och ingen pedal trycks ner. Normalt sticker ju bilen iväg när man släpper bromsen i D läget men A knappen håller den kvar tills msn trampar på gasen.

Backstartassistans är annars bara en fördröjning av bromsverkan när man släpper bromsen och inget man egentligen märker.
Citera
2021-02-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Dem lär ut dragläge men bara ibland. Jag frågade min handledare och dem sa att det lärs ut ibland.

Hur kommer man ens iväg med bilen om man inte vet vad dragläge är?
Citera
2021-02-02, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur kommer man ens iväg med bilen om man inte vet vad dragläge är?
Jag vet vad dragläge är men har aldrig använt de.
Citera
2021-02-02, 07:57
Medlem
ost-e-knarks avatar
TS gjorde just bara en trådstart för att sedan luta sig tillbaka och se svaren välla in, min bild av TS historik är att TS gillar att sätta igång "oss andra"

Man lär sig fortfarande dragläge, mitt barn tog körkort nyss och det var första lektionen.
Citera
2021-02-02, 07:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Eller gör du som oss smarta människor, kör nytt o automat. Då har bilar en automatisk bromsreduktion i tex backar, du rullar inte en mm bakåt.
Citera
2021-02-02, 08:17
Medlem
Chronophobs avatar
När jag gick på körskola för väldigt många år sen så lärde de ut start i backe med hjälp av p-bromsen. Hur görs detta idag när många moderna bilar har en knapp på/av till p-bromsen?

Till er som skriver handbroms, tänk på att det finns många bilar där p-bromsen har en fotpedal
Citera
2021-02-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
När jag gick på körskola för väldigt många år sen så lärde de ut start i backe med hjälp av p-bromsen. Hur görs detta idag när många moderna bilar har en knapp på/av till p-bromsen?

Till er som skriver handbroms, tänk på att det finns många bilar där p-bromsen har en fotpedal
Har inget minne av att parkeringsbromsen användes till detta syfte i bilskolan, det var en spak till vänster om förarstolen, såpass minns jag! På äldre bilar kan även parkeringsbromsen manövreras med en "krycka" under panelen som drogs upp, sedan vreds och släpptes ned - med en sådan bir det inte heller så enkelt.
Citera
2021-02-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Jag får sån himla panik när bilen rullar bakåt i en uppförsbacke. Jag vet inte hur jag ska göra. Bilar står så tät att någon dag kommer jag rulla tillräckligt långt för att nudda bilarna bakom. Är det normalt att rulla bakåt lite gran? Jag har redan körkort. Men det är så himla jobbigt att rulla bakåt.

Lämna omedelbart tillbaka körkortet till Transportstyrelsen, om du anser att det är så svårt att starta i ett motlut utan att rulla bakåt, så att du måste starta en tråd om det på Flashback.
Citera
2021-02-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Jag vet vad dragläge är men har aldrig använt de.

Då har du aldrig kört en manuell bil, inte utan garanterat motorstopp eller hjulspinn vid varje start.
Personligen tror jag ej att du har körkort ö.h.t..
Citera
2021-02-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob

I nya bilar släpper P-broms när hjulen börjar driva, alltså fungerar det som "backstartshjälp". Värdelöst för oss gamla som använder den till att låsa diffen när det är halt, men har man dörren öppen går det fortfarande att köra med P-broms pålagd.
Citera
2021-02-02, 11:55
Medlem
Sinraths avatar
Som många redan sagt, dragläge. Det som funkade för mig innan jag fick bra kläm på en mjuk fint dragläge var att fort som fanken flytta foten från bromsen till koppling och gas sen dra på en hel del gas samtidigt som kopplingen släpps klumpigt (av ovana då) = VRRRR lite hjulspin i värsta fall men man kommer iväg utan att rulla bakåt.

Bäst är att öva ensam i en backe för dragläget såklart. Körkortsskolan var bara ute och körde med min plånbok samt slösade min tid. Finns säkert vettiga skolor att välja men jag hade dom bara till Risk 1 och 2 sen var det bara att köra massa själv med föräldrarna och plugga teori på mobilen. Blev fan så mycket billigare men kanske inte passar alla.
Citera
2021-02-02, 12:06
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
möt bromsen med kopplingen och lägg sedan på gas? Finns även de som använder handbromsen, det ska vara lättare, det vet jag inte, aldrig behövt det. Annars kan du alltid låta bilen rulla på bakomliggande om de ligger för nära, helt ok!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in