2021-02-02, 00:23
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Upplyst redan som barn, det är lyckosamt. Men det verkar ändå som du inte riktigt är med på vad termen upplyst innebär?
Jo, "upplyst" är något religiösa idioter säger att de blivit när de trott sig bestämma vad som är sant.

Den som inte kan presentera belägg för sina övertygelser, den kan avfärdas utan belägg.

Vi som inte längre är filosofiskt missanpassade bestämmer oss inte för vad som är sant, utan är öppna för tolkning.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 00:29.
Citera
2021-02-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Nej, här får det vara stopp. Jag tänker inte skedmata duvorna med fler repriser...

Experimentet gick ut på att placera två personer i samma rum och be dem specificera vad de skulle vilja ha att äta.
Du kan väl kanske tänkas göra en ansträngning och leta upp inlägget om du är intresserad på riktigt.
Jag vore en idiot om jag trodde att du var uppriktigt intresserad av att diskutera seriöst, det har du tydligt bevisat.

Hur har det experimentet fungerat, vad blev resultatet? Har vi fri vilja?
Citera
2021-02-02, 00:29
Medlem
Citat:
Jo, "upplyst" är något religiösa idioter säger att de blivit när de trott sig bestämma vad som är sant.

Du menar när den rationella agenten har fått bestämma vad som är sant?
Citera
2021-02-02, 00:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Har vi fri vilja?
Enligt WbZV som formulerat experimentet så har de det om de två försökspersonerna (allt annat lika) vill olika saker och om deras viljor endast beror på deras egna preferenser.

Enligt mig har dem det om deras kognitionsorgan förmår analysera deras egna viljor metakognitivt.
För att få svar på frågan behöver vi enligt min modell också få försökspersonerna att svara på frågor om hur de tänker när de kommer fram till vad de vill ha att äta. Frågor av typen: 'Är du också sugen på annat som du väljer bort?' eller 'Kan du tänka dig att äta denna maträtt livet ut?'.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 00:48.
Citera
2021-02-02, 00:42
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Du menar när den rationella agenten har fått bestämma vad som är sant?
Nej, när den irrationelle agenten TROR sig ha bestämt vad som är sant.

Som när du tror dig ha bestämt att 'fri vilja' är en omöjlighet t.ex.
Citera
2021-02-02, 00:47
Medlem
Citat:
Nej, när den irrationelle agenten TROR sig ha bestämt vad som är sant.

Som när du tror dig ha bestämt att 'fri vilja' är en omöjlighet t.ex.

Hur som, hur gick ert experiment, har vi fri vilja?
Citera
2021-02-02, 00:49
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Hur som, hur gick ert experiment, har vi fri vilja?
Jag kan inte tala för dig. Men min gissning är att du nog faktiskt inte har fri vilja, och att jag har det.

För att kunna utöva 'fri vilja' måste man enligt mig besitta analytiska tankeförmågor, vilket du uppenbarligen inte har.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 00:55.
Citera
2021-02-02, 00:54
Medlem
Citat:
Jag kan inte tala för dig. Men min gissning är att du nog faktiskt inte har fri vilja, och att jag har det.

Hur backar du upp detta Don Quijote?
Citera
2021-02-02, 00:56
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Hur backar du upp detta Don Quijote?
Om du förklarar mer specifikt vad det är du inte förstår så skall jag kanske försöka leda dig igenom mitt resonemang en gång till, Lev Nikolayevich Myshkin's onda tvilling.

EDIT: Okej. Jag kan inte längre tro att du är varken en rationell agent eller ännu mindre en läskunnig sådan. Hejdå.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 01:04.
Citera
2021-02-02, 01:01
Medlem
Citat:
Om du förklarar mer specifikt vad det är du inte förstår så skall jag kanske försöka leda dig igenom mitt resonemang en gång till, Lev Nikolayevich Myshkin's onda tvilling.

Du sa det fanns ett test, som påvisar fri vilja. Hur funkar det?
Citera
2021-02-02, 01:07
Medlem
Citat:
Okej. Kan du nu sätta ihop de två delarna till en entitet?
Hmm? Hur tänkte du då? Det är två separata grejer i mitt system, hur ska jag sätta ihop dom till en entitet?

Citat:
Alla inlägg i tråden är till för alla användare, eller hur?

Om du inte läst min argumentation för varför det är giltigt (och viktigt) att tala om 'kategorifel', gör gärna det.
Då blir detta en mycket mer angenäm diskussion under större samförstånd.
Ah, men det håller jag med om. Att kategorifel är giltiga, samt en intressant analys att göra.

Har för övrigt haft tidsbrist på senaste, som vi varit inne på via pm, men kanske kan kika vid tillfälle.

Citat:
Nä, vissa verkar t.o.m ha problem med att andra gör val.
Ja precis, det verkar vara ett vanligt fenomen. "Jag gör si och så, då måste du göra likadant." Nåväl. Finns inte mycket att säga om det. It be what it be.

Citat:
Det jag menar är att man för att 'välja' i min världsbild måste besitta förmåga att analysera sin egen volition.
För att det alls skall vara möjligt att tala om 'fri vilja', enligt min modell alltså.
Jaha okej, ja men då förstår jag nog ditt perspektiv. Jag delar det inte, men det är förstås inget bra eller dåligt perspektiv för det, varken ditt eller mitt.

Folk kan titta på en zebra och tänka att den har flera valmöjligheter när den jagas av lejonet. Den kan springa höger eller vänster. Den hade kunnat göra si istället för så. I den kontexten så gjorde zebran val mellan olika framtider, vare sig den analyserade sig själv eller inte. Det är liksom en analys utifrån, från tredje part. Och jag tror människor gör den typen av analys rutinmässigt. Då kanske det är lite mer klart varför jag vill att min modell ska kunna prata om sånt? Jag vill liksom ha en koppling mellan min vilja och den intuitiva.

Jag tycker för övrigt det kan vara en relevant distinktion du gör; jag vill bara inte få med distinktionen i definitionen. Jag kallar det du pratar om något annat istället. Rationellt väljande eller nåt sånt. Resonerande kanske. Rationaliserande kanske. Ja, nåt åt det hållet iallafall.
Citera
2021-02-02, 01:22
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hmm? Hur tänkte du då? Det är två separata grejer i mitt system, hur ska jag sätta ihop dom till en entitet?
Om du lyckas har du kanske en egen definition av 'fri vilja' som inte är två andra saker.
Citat:
Ah, men det håller jag med om. Att kategorifel är giltiga, samt en intressant analys att göra.
Då förstår du min kritik av ditt applicerande av 'fri vilja' på sådant som inte besitter 'metakognition' och 'vilja'.
Citat:
Har för övrigt haft tidsbrist på senaste, som vi varit inne på via pm, men kanske kan kika vid tillfälle.
Gör gärna det som sagt. Där beskriver jag också kort min språkteori (förklarade varför en användares ignoransargumentation var irrelevant genom att argumentera för min kvasi-nominalism/realism).
Citat:
Ja precis, det verkar vara ett vanligt fenomen. "Jag gör si och så, då måste du göra likadant." Nåväl. Finns inte mycket att säga om det. It be what it be.
Man kan ju ändå inte vara annat än sig själv. Eller du kanske förkastar identitetsaxiomet? (OBS! retorik)
Citat:
Jaha okej, ja men då förstår jag nog ditt perspektiv. Jag delar det inte, men det är förstås inget bra eller dåligt perspektiv för det, varken ditt eller mitt.
De perspektiv som berikar ens liv ser jag som berättigade, men ser gärna regelrätta argument för dem också.
Citat:
Folk kan titta på en zebra och tänka att den har flera valmöjligheter när den jagas av lejonet. Den kan springa höger eller vänster. Den hade kunnat göra si istället för så. I den kontexten så gjorde zebran val mellan olika framtider, vare sig den analyserade sig själv eller inte. Det är liksom en analys utifrån, från tredje part. Och jag tror människor gör den typen av analys rutinmässigt. Då kanske det är lite mer klart varför jag vill att min modell ska kunna prata om sånt? Jag vill liksom ha en koppling mellan min vilja och den intuitiva.

Jag tycker för övrigt det kan vara en relevant distinktion du gör; jag vill bara inte få med distinktionen i definitionen. Jag kallar det du pratar om något annat istället. Rationellt väljande eller nåt sånt. Resonerande kanske. Rationaliserande kanske. Ja, nåt åt det hållet iallafall.
Är det verkligen meningsfullt att definiera alla viljor som fria?
Jag instämmer i att zebror har 'vilja', men är osäker på huruvida zebror har 'fri vilja' eller inte.

Enligt mig är det enbart de organismer som utövar metakognitiva analyser av sin vilja som alls kan varsebli den.
Kanske kan zebror det, och då har de helt simpelt fri vilja de också.
Om någon inte ens i sin egen upplevelse har möjlighet att se sin egen vilja, varför kalla den 'fri'?
Är det inte olämpligt att kalla någon som agerar på rena instinkter utan att resonera om sitt eget agerande för 'fri'?

Själv tänker jag inte att jag utövar 'fri vilja' hela tiden,
Utan det är just bara när jag efter en djupare analys av min vilja upplever att jag gör ett rationellt val.
Det är inte av fri vilja som jag försöker springa ifrån ett lejon på savannen.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in