2021-02-01, 19:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag måste ha missat detta med det kinesiska vaccinet.
Är det ett vaccin så som alla våra andra vaccin, dvs baserat på själva viruset? Och inte ett rna "vaccin" som istället förbereder kroppen mot effekterna av covid?
Jag borde såklart googla innan jag svarar, men jag har aldrig hört talas om det du säger så jag hostar ur mig ett svar i all hast här

Ja, det innehåller riktiga, men försvagade, covid 19-virus. På gammalt beprövat sätt.
Citera
2021-02-01, 19:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Sant.

Sverige har inte haft överdödlighet under många år innan pandemin.
Tvärtemot hade vi underdödlighet under en tid innan pandemin.
Enligt en norsk preprint studie kan de höga dödstalen I Sverige under den första vågen till stor del förklaras genom förskjuten dödlighet, dvs många av de som dog hade statistiskt sett levt lite längre än förväntat. Norge har enligt samma källa inte haft motsvarande underdödlighet perioden innan pandemin.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1

Vilket förbiser hela grejen med invandringen vilket jag tog upp. Källan du hänvisar till dividerar bara antal döda med befolkningen.
Citera
2021-02-01, 19:53
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Helt ärligt och uppriktigt försöker jag förstå vad du menar men det går inte. Du har uppenbarligen inte heller läst vad jag har skrivit. Ta ett gott råd och logga ut tills du lyckats byta plats på din röv och din hjärna igen.

Jag förstår att det är svårt att tänka. Gör ett försök att skilja på överdödlighet räknat per 100k invånare och överdödlighet räknat per åldersgrupp så kanske du fattar att man inte kan lägga till 1 miljon invandrare till ett lands befolkning för att fudga dödssiffrorna.
Citera
2021-02-01, 19:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man öppnat upp för privat vaccinering hade det säkert byggts upp större produktionskapacitet o alla hade blivit vaccinerade snabbare.

EU ägnade dyrbara månader att förhandla priser till en låg nivå när många lätt hade betalt mycket mer för att få sprutan snabbt. Hade lätt köpt vaccinoption för ett år sedan för ett par tusen tex.

Många företag hade säkert även betalt ännu mer för att kunna återgå till normal verksamhet.

Stämmer, men jag är kluven till det ändå. Risken är att dom som hade behövt vaccinet allra bäst - d.v.s. gamla, sjuka, begåvningshandikappade, fysiskt handikappade, fattiga o trångbodda, hemlösa o.s.v. - hade fått vaccinet sist i så fall. Och överklassen, adeln, kungahuset med förgreningar, näringslivstoppar och generaldirektörer med familjer - oavsett ålder och riskgrupper - först. Och i andra hand alla med privat sjukförsäkring, vilket också kräver en viss inkomst...
Citera
2021-02-01, 19:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har ingen aning om vad de kostar. Har du? Jag vill ha Janssens. (Fast helst skulle jag vilja ha det kinesiska, och i andra hand det ryska.)

Personligen kan jag tänka mig att betala en slant extra, men jag vet inte om det är juste att detta ska bli en ekonomisk fråga? Man kan ju se det, som att vissa köper sig fria från biverkningar, medan andra måste ta det som de har råd med, även om de är rädda.

Om du är så gravt självmordsbenägen och är beredd att t.o.m. betala för det så är det inga problem att få sig en spruta Sputnik redan nu.
Behöver du kontakt så hör av dig.
Citera
2021-02-01, 20:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men frågan är vilka som hade blivit vaccinerade först med den modellen.
De med störst plånböcker och de bästa kontakterna eller de som löper allra störst risk för att bli allvarligt sjuka eller dö?
Personligen har jag svårt att se hur näringslivet skulle ha låtit 1,5 miljoner pensionärer över 70 år bli vaccinerade före dem själva om de stått för delar av kostnaden. Nästan alla som dött har varit äldre.

Smittspridningen hade avstannat snabbare så 70 plussare hade säkert vunnit på strategin ändå.
Citera
2021-02-01, 20:04
Medlem
severustheemperors avatar
Pfizers Vaccin

EudraVigilance for TOZINAMERAN (up to 01/02/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Not Recovered/Not resolved

Nervous system disorders: 2191
Vascular disorders: 184
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 552
Renal and urinary disorders: 25
Metabolism and nutrition disorders: 83
Injury, poisoning and procedural complications: 54
Infections and infestations: 382
Investigations 197
Immune system disorders: 59
General disorders and administration site conditions: 3371
Gastrointestinal disorders: 1076
Congenital, familial and genetic disorders: 2
Cardiac disorders: 154
Blood and lymphatic system disorders: 613
Psychiatric disorders: 154
Skin and subcutaneous tissue disorders: 702
Social circumstances: 10
Surgical and medical procedures: 5
Ear and labyrinth disorders: 151
Eye disorders: 151
Hepatobiliary disorders: 2
Musculoskeletal and connective tissue disorders: 1805
Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps): 1
Pregnancy, puerperium and perinatal conditions: 1
Reproductive system and breast disorders: 36

=11194

----------------

Dödsfall

23/01/2021 (31/01/2021)
Nervous system disorders: 25 (43) dödsfall
Vascular disorders: 11 (23) Dödsfall
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 42 (73) dödsfall
Renal and urinary disorders: 8 (15) dödsfall
Metabolism and nutrition disorders: 9 (15) dödsfall
Injury, poisoning and procedural complications: 8 (10) dödsfall
Infections and infestations: 34 (65) dödsfall
Investigations (35)
Immune system disorders: 3 (5) dödsfall
General disorders and administration site conditions: 173 (295) dödsfall
Gastrointestinal disorders: 21 (34) dödsfall
Congenital, familial and genetic disorders: 1 dödsfall
Cardiac disorders: 63 (96) dödsfall
Blood and lymphatic system disorders: 6 (8) dödsfall
Psychiatric disorders: (12) dödsfall
Skin and subcutaneous tissue disorders: (5) dödsfall
Social circumstances: (2) dödsfall
Surgical and medical procedures: (2)

=739
Citera
2021-02-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vad tror vi gällande en tredje våg med den brittiska mutationen? När får vi en potentiell tredje våg i så fall?

Våran FHM uppdaterar inte hemsidan varje dag, kanske det kommer någon info imorgon. I vår
omvärld mullrar det ordentligt.

I England har man upptäckt spridning av SA varianten utan resekoppling. Man kommer att genomföra
"Door to door" covid testning i ett antal områden. Just nu har det beslutats om strikt nedstängning av dessa områden. 80 000 personer berörs.

https://www.dailymail.co.uk/home/index.html

I Tyskland har man fått ett utbrott av SA eller Brasilien varianten på ett flykting boende. 31 flyktingar och 11 i personalen är smittade.

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-vaccine-updates-02-01-21/h_e02f46c50e719f261635381724cbee61

I Portugal knäar sjukvården under trycket, eftersom man inte gör någon sekvensering så vet man inte omfattningen av de nya mutationerna. Kan vara både Brittiska och den Brasilianska varianten.

Nederländerna och Holland har också spridning av de nya varianterna.
Citera
2021-02-01, 20:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Pfizers Vaccin

EudraVigilance for TOZINAMERAN (up to 01/02/2021)
https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV%20D AP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2=% 22Line%20Listing%20Objects%22.%22Substance%20High% 20Level%20Code%22&P3=1+42325700

Not Recovered/Not resolved

Nervous system disorders: 2191
Vascular disorders: 184
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 552
Renal and urinary disorders: 25
Metabolism and nutrition disorders: 83
Injury, poisoning and procedural complications: 54
Infections and infestations: 382
Investigations 197
Immune system disorders: 59
General disorders and administration site conditions: 3371
Gastrointestinal disorders: 1076
Congenital, familial and genetic disorders: 2
Cardiac disorders: 154
Blood and lymphatic system disorders: 613
Psychiatric disorders: 154
Skin and subcutaneous tissue disorders: 702
Social circumstances: 10
Surgical and medical procedures: 5
Ear and labyrinth disorders: 151
Eye disorders: 151
Hepatobiliary disorders: 2
Musculoskeletal and connective tissue disorders: 1805
Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps): 1
Pregnancy, puerperium and perinatal conditions: 1
Reproductive system and breast disorders: 36

=11194

----------------

Dödsfall

23/01/2021 (31/01/2021)
Nervous system disorders: 25 (43) dödsfall
Vascular disorders: 11 (23) Dödsfall
Respiratory, thoracic and mediastinal disorders: 42 (73) dödsfall
Renal and urinary disorders: 8 (15) dödsfall
Metabolism and nutrition disorders: 9 (15) dödsfall
Injury, poisoning and procedural complications: 8 (10) dödsfall
Infections and infestations: 34 (65) dödsfall
Investigations (35)
Immune system disorders: 3 (5) dödsfall
General disorders and administration site conditions: 173 (295) dödsfall
Gastrointestinal disorders: 21 (34) dödsfall
Congenital, familial and genetic disorders: 1 dödsfall
Cardiac disorders: 63 (96) dödsfall
Blood and lymphatic system disorders: 6 (8) dödsfall
Psychiatric disorders: (12) dödsfall
Skin and subcutaneous tissue disorders: (5) dödsfall
Social circumstances: (2) dödsfall
Surgical and medical procedures: (2)

=739
Under tiden i COVID-19 i samma kohort under samma tidsperiod:123 648 dödsfall
De övriga diagnoserna: En jävla massa fler
Citera
2021-02-01, 20:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Stämmer, men jag är kluven till det ändå. Risken är att dom som hade behövt vaccinet allra bäst - d.v.s. gamla, sjuka, begåvningshandikappade, fysiskt handikappade, fattiga o trångbodda, hemlösa o.s.v. - hade fått vaccinet sist i så fall. Och överklassen, adeln, kungahuset med förgreningar, näringslivstoppar och generaldirektörer med familjer - oavsett ålder och riskgrupper - först. Och i andra hand alla med privat sjukförsäkring, vilket också kräver en viss inkomst...

Är ett val såklart. Flockimmunitet snabbt men orättvist eller rättvist o långsamt. Tror ändå att alla vunnit på den orättvisa modellen

Israel som köpte vaccin utan att förhandla pris har gett över halva befolkningen första sprutan så de är ett exempel på hur fort det går om man inte har EU s "rättvisa" men extremt senfärdiga maskineri.
Citera
2021-02-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Trodde jag skulle slippa rota i statistik men jag söker en förklaring. Babyboomen på 1940 talet rådde under åren 43 - 49 dom är alltså mellan 71 och 78 i år innevarande år. Med snittåldern är 82,3 år ska de alltså börja dö i större antal om 5 år 2026 - 2032. Under 1930 talet fram till 1942 var barnafödandet lågt alltså dör därför inte så många just nu.

Exakt. Du resonerar ju själv fram till att det är anmärkningsvärt att det dog 98000 pers just 2020 då.
Citera
2021-02-01, 20:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
...och i den texten du länkar till, hittar jag följande. Det verkar som att man kan vara rätt säker på att det skyddar mot medelsvåra och svåra infektioner. Om man får en lätt infektion, behöver det inte ens vara en nackdel - det visar ju bara att vaccinet verkar. Och man får troligen ett bättre skydd efteråt. Ett mer all-round-skydd, eftersom man får i sig mer av viruset, och inte bara ett eller flera proteiner - som kan ändras i nya upplagor av viruset. Men man måste ju inte ge det här till personer över 60, eller yngre med dåligt immunförsvar. Jag tycker att vi borde köpa in det!

Last week researchers at the Butantan Institute, which has been conducting the trials in Brazil, announced that the vaccine had a 78% efficacy against "mild-to-severe" Covid-19 cases.

But on Tuesday they revealed that calculations for this figure did not include data from a group of "very mild infections" among those who received the vaccine that did not require clinical assistance.

With the inclusion of this data, the efficacy rate is now 50.4%, said researchers.

But Butantan stressed that the vaccine is 78% effective in preventing mild cases that needed treatment and 100% effective in staving off moderate to serious cases.

The Sinovac trials have yielded different results across different countries.

Last month Turkish researchers said the Sinovac vaccine was 91.25% effective, while Indonesia, which rolled out its mass vaccination programme on Wednesday, said it was 65.3% effective. Both were interim results from late-stage trials.

Verkligheten är annirlunda än önsketänkande. Det finns mängder av problem med klassisks vaccin. De är svårare att få fram verkningsfulla doser. Kalbreringen är svårare och tar längre tid. Uppskalning till industriella nivåer är svårare och kostar mer. Det verkar dessutom som dom nya typerna har färre biverkningar. Räkna med att rna vacciner och AZs variant är framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in