2021-02-01, 19:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som jag förstått det tror forskarna att de som fick narkolepsi av vaccinet också hade fått det om de blivit infekterade av svininfluensan. De hade nån sorts genetisk avvikelse.

Min poäng är att detta är ett exempel på att också vacciner med inaktiverade virus kan ha brutala bieffekter för den med "fel" genuppsättning. Det är omöjligt att förväg veta vem som kommer att drabbas eller ens om någon kommer att drabbas.
För din del är det nog bara att hålla ögonen öppna när det är dags för din grupp att vaccinera sig. Med lite tur kommer det att finnas flera vaccinatörer med olika vaccin i ditt område att välja mellan.

Att aktivera immunförsvaret har väl alltid en risk. En del komplikationer av covid19 är ju pga autoimmuna reaktioner tex.

Riskerna för autoimun reaktion av vacciner som gått genom fas 3 är ju lägre än med naturlig smitta så är ett enkelt val.

On the other hand, after SARS-CoV-2 infection, some patients developed autoimmune conditions such as systemic lupus erythematosus, autoimmune hemolytic anemia, autoimmune thrombocytopenia, Guillain-Barré syndrome,,, vasculitis,,, or multiple sclerosis,, as well as some autoinflammatory conditions in children, including

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7556280/#:~:text=On%20the%20other%20hand%2C%20after,autoin flammatory%20conditions%20in%20children%2C%20inclu ding
Citera
2021-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jo men dom poängterade att det var bara så många dom hunnit diagnostisera vilket är ett rejält arbete på så här kort tid.

dom sa att det nog kan vara mellan 50.000-150.000

6.000 är vad man hunnit med under sommarn/hösten, det är dom som fått longcovid efter första vågen..

hade vart en omöjlighet att hinna diagnostisera 150.000 under sommarn

det är lång kö till långcovidutredning

kön är så lång att VARJE REGION I HELA SVERIGE kommer få en egen LÅNGCOVIDKLINIK

på varje sjukhus i hela landet ska det byggas en egen avdelning för att ta emot dessa patienter

england har väl byggt snart 100 långcovidkliniker för att hinna med alla

Frågan är hur många som ens får diagnosen och vilka som avslöjas som lata kräk. Likväl, vad innebär egentligen "långtidscovid"? På vissa låter det som att det 150 000 man ska plockas bort från arbetslivet under resten av sitt liv, alternativt lida i smärta under resten av sitt liv. Om jag tappar håret på huvudet permanent som ett resultat av Covid, anses jag då som en "långtidscovidare" ? Finns det någon vedertagen definition kring vad begreppet faktiskt innefattar?
Citera
2021-02-01, 19:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Trots detta har Sverige en högre andel 65+ i befolkningen än vad både Danmark och Norge har.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe

Ja, vilket inte gör någon skillnad i sammanhanget. Om du räknar på det skulle det betyda typ 1-2% fler döda i Norge och Danmark. Vi diskuterar här överdödlighet utspritt över många år, inte samma sak.
Citera
2021-02-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har ingen aning om vad de kostar. Har du? Jag vill ha Janssens. (Fast helst skulle jag vilja ha det kinesiska, och i andra hand det ryska.)

Personligen kan jag tänka mig att betala en slant extra, men jag vet inte om det är juste att detta ska bli en ekonomisk fråga? Man kan ju se det, som att vissa köper sig fria från biverkningar, medan andra måste ta det som de har råd med, även om de är rädda.

Flockimmunitet kommer aldrig att uppnås av ett "vaccin" som inte innehåller viruset.
Detta s.k vaccin kan snarare jämföras med Alvedon då det motverkar effekterna av covid19 och har inget alls att göra med viruset Corona.
Man missleder helt enkelt befolkningen genom att kalla detta för ett vaccin.
Varför?
Citera
2021-02-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det förklarar inte varför Sverige har över 20 gånger fler döda än Norge.

Den stora förklaringen till varför Norge har betydligt färre covidavlidna är att Norge (och även Finland) har en betydligt mera homogen befolkning än vad Sverige har. De invandrare som man har tagit emot har också blivit integrerade på ett helt annat sätt än i Sverige. Skrev nedanstående i ett tidigare inlägg för någon vecka sedan:

Ja, i Sverige har vi ca 2.000.000 som är födda utomlands, alltså ca 20% av befolkningen. I Norge är det ca 13% och i Finland ca 8%. I Sverige är för övrigt ca 8% av befolkningen muslimer, till antalet ca 800-900.000.

Det stora problemet i Sverige är ju att rätt många av invandrarna lever i parallella samhällen, eller s k utanförskapsområden. Jag har sett siffror som ca 5-600.000 (förmodligen lågt räknat), i våra ca 50-60 utsatta områden. I Sthlm var ju det första området som blev hårt drabbat t ex Järvafältet (Tensta, Rinkeby, Hjulsta). Där är ju hög grad av arbetslöshet, men de som arbetar gör det ofta i yrken där man har nära kontakt med andra och t ex våra äldre som behöver hjälp. Man kanske också går på timme, varför man inte sjukskriver sig så gärna.
Man bor trångbott och förstår/kan inte följa rekommendationerna på ett tillfredsställande sätt. Sen är det ju obegripligt att man t ex så sent som i december har stora bröllop bland syrianer i Södertälje (som är en annat stad som delvist drabbats hårt)

Så, Sveriges ansvarslösa massinvandring i kombination med usel integration har blivit kostsam. Dels för invandrarna och deras anhöriga själva, men också för vårt samhälle och framförallt för de äldre. Tegnell sa ju vid något tillfälle att invandrare (eller personer från socioekonomiskt utsatta områden) driver smittan i vårt samhälle, men det fick han skit för och fick ta tillbaka. FHM och regeringen har ju såklart stenkoll på detta, men vågar inte säga något av flera skäl.

Med ovanstående sagt har vi i Sverige delvis haft fel strategi och vidtagit fel åtgärder. Man borde ha förstått hur/var smittan sprider sig mest och enklast, och agerat utifrån det. Nu är ju Sverige i egenskap av mångkulturellt land inte ensamt om detta. Liknande problem med pandemin ser vi i andra mångkulturella länder med utanförskapsområden i vår relativa närhet, t ex Belgien, UK, Frankrike, Holland, Tyskland.
Citera
2021-02-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ja de valde ju att dra ut på det.
De tyckte väl den vanliga var för mesig och väntar in en mer smittsam variant.
Vi får väl hjälpa lillebror sen när det brakar loss.
Citera
2021-02-01, 19:34
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är statiska faktorer som inte ändrats de senaste 10 åren. När folk diskuterar saker som överdödlighet och underdödlighet i covidsammanhang är det för att försöka förklara att folk dog 2020 som skulle dött iaf eftersom de inte dog i 2018-2019.

Sen gör du ytterligare fel när du resonerar att ENBART äldre dör i Covid vilket inte heller är sant. Det är i princip enbart äldre som ska räknas normalt när man snackar generell dödlighet men du justerar inte åldersgruppen i invandrarelementet för du anser inte att det behövs för att Norge och Finland har någon procent färre äldre 70-plusare. Så du skippar att justera för 10% invandrare för 1-2% överrepresentation av äldre.
Helt ärligt och uppriktigt försöker jag förstå vad du menar men det går inte. Du har uppenbarligen inte heller läst vad jag har skrivit. Ta ett gott råd och logga ut tills du lyckats byta plats på din röv och din hjärna igen.

Jag lämnar den här tråden nu. Den är faktiskt i sig en riskfaktor för covid-19, högt blodtryck och allt det där.
Citera
2021-02-01, 19:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Flockimmunitet kommer aldrig att uppnås av ett "vaccin" som inte innehåller viruset.
Detta s.k vaccin kan snarare jämföras med Alvedon då det motverkar effekterna av covid19 och har inget alls att göra med viruset Corona.
Man missleder helt enkelt befolkningen genom att kalla detta för ett vaccin.
Varför?

Instämmer. De kommer att behöva ändra på vaccinet igen och igen, efter att viruset muterat runt det, vilket är enkelt för det - och så måste folk ta en spruta till. Vi kommer aldrig att ha full flockimmunitet, och därför kommer viruset att leva kvar. Och mutera, som sagt.

Vi skulle ha mycket bättre chanser att bli av med det, med det kinesiska vaccinet...
Citera
2021-02-01, 19:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad de kostar. Har du? Jag vill ha Janssens. (Fast helst skulle jag vilja ha det kinesiska, och i andra hand det ryska.)

Personligen kan jag tänka mig att betala en slant extra, men jag vet inte om det är juste att detta ska bli en ekonomisk fråga? Man kan ju se det, som att vissa köper sig fria från biverkningar, medan andra måste ta det som de har råd med, även om de är rädda.

Om man öppnat upp för privat vaccinering hade det säkert byggts upp större produktionskapacitet o alla hade blivit vaccinerade snabbare.

EU ägnade dyrbara månader att förhandla priser till en låg nivå när många lätt hade betalt mycket mer för att få sprutan snabbt. Hade lätt köpt vaccinoption för ett år sedan för ett par tusen tex.

Många företag hade säkert även betalt ännu mer för att kunna återgå till normal verksamhet.
Citera
2021-02-01, 19:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Sant.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, vilket inte gör någon skillnad i sammanhanget. Om du räknar på det skulle det betyda typ 1-2% fler döda i Norge och Danmark. Vi diskuterar här överdödlighet utspritt över många år, inte samma sak.
Sverige har inte haft överdödlighet under många år innan pandemin.
Tvärtemot hade vi underdödlighet under en tid innan pandemin.
Enligt en norsk preprint studie kan de höga dödstalen I Sverige under den första vågen till stor del förklaras genom förskjuten dödlighet, dvs många av de som dog hade statistiskt sett levt lite längre än förväntat. Norge har enligt samma källa inte haft motsvarande underdödlighet perioden innan pandemin.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1
Citera
2021-02-01, 19:46
Medlem
Citat:
Instämmer. De kommer att behöva ändra på vaccinet igen och igen, efter att viruset muterat runt det, vilket är enkelt för det - och så måste folk ta en spruta till. Vi kommer aldrig att ha full flockimmunitet, och därför kommer viruset att leva kvar. Och mutera, som sagt.

Vi skulle ha mycket bättre chanser att bli av med det, med det kinesiska vaccinet...

Jag måste ha missat detta med det kinesiska vaccinet.
Är det ett vaccin så som alla våra andra vaccin, dvs baserat på själva viruset? Och inte ett rna "vaccin" som istället förbereder kroppen mot effekterna av covid?
Jag borde såklart googla innan jag svarar, men jag har aldrig hört talas om det du säger så jag hostar ur mig ett svar i all hast här
Citera
2021-02-01, 19:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man öppnat upp för privat vaccinering hade det säkert byggts upp större produktionskapacitet o alla hade blivit vaccinerade snabbare.

EU ägnade dyrbara månader att förhandla priser till en låg nivå när många lätt hade betalt mycket mer för att få sprutan snabbt. Hade lätt köpt vaccinoption för ett år sedan för ett par tusen tex.

Många företag hade säkert även betalt ännu mer för att kunna återgå till normal verksamhet.
Men frågan är vilka som hade blivit vaccinerade först med den modellen.
De med störst plånböcker och de bästa kontakterna eller de som löper allra störst risk för att bli allvarligt sjuka eller dö?
Personligen har jag svårt att se hur näringslivet skulle ha låtit 1,5 miljoner pensionärer över 70 år bli vaccinerade före dem själva om de stått för delar av kostnaden. Nästan alla som dött har varit äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in