2021-02-01, 17:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men om viruset smitit från ett labb är väl det mest sannolika att det skedde av misstag?
Kineserna var ju uppenbarligen inte själva förberedda då pandemin tog sin början.
Om man nu inte använde den egna befolkningen i ett område som försökskanin, men det verkar otroligt.

Dom har använt hela världen som försökskaniner. De visste att det skulle spridas och redan hösten 2019 reste kineser ut som turister bl.a. till Italien.

Mindre än hälften så många kineser döda som svenskar. 3 döda kineser per miljon invånare, det är försumbart, influensan tar många fler. Sverige 1144 döda per miljon invånare.

Ett sjukhus byggdes på extremt kort tid i Wuhan. Det visar att deras beredskap är oerhört mycket bättre än vår. De kan stänga ner precis allt det kan inte vår opinionsängsliga sosseministär.
Citera
2021-02-01, 17:46
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ett vaccin är ett vaccin, Neurosedyn var en kemisk substans som användes i ganska stora doser i jämförelse med ett vaccin som generellt enbart består av ett inaktiverat virus och fettsyror. Lite för trött för att komma på en liknelse så här på eftermiddagen men det är befängt att jämföra så skilda saker.

mnra "vaccinerna" är ju ej ett vaccin utan genterapi.
Citera
2021-02-01, 17:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klar uppgång av nya fall i Skåne jämfört med förra måndagen. 1613 nya fall jämfört med 1177 för en vecka sedan.

Förhoppningsvis handlar det främst om en "eftersläpning" ifrån i fredags när fallen var oväntat få i hela landet, inklusive Skåne.
Citera
2021-02-01, 17:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
mnra "vaccinerna" är ju ej ett vaccin utan genterapi.

Nej!
Vaccinerna är inte genterapi.
Du får nog läsa på lite innan du uttalar dig.

Genterapi används för att återställa normal funktion hos patienter där defekter finns.
Vaccinet används för att förhindra att sjukdomen ens bryter ut.
Citera
2021-02-01, 17:52
Medlem
Otroligs avatar
Nu finns en tydlig plan över hur vaccinleveransen väntas se ut till och med sommaren för Sverige:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-02-01, 17:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Klar uppgång av nya fall i Skåne jämfört med förra måndagen. 1613 nya fall jämfört med 1177 för en vecka sedan.

Förhoppningsvis handlar det främst om en "eftersläpning" ifrån i fredags när fallen var oväntat få i hela landet, inklusive Skåne.

Jag vi får hoppas det.
Fallen minskade förra veckan med ytterligare 20%.

Vi får se helt enkelt. Men om det ökar snart igen, så förvånar det inte mig.
Citera
2021-02-01, 17:58
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag bidrar hela tiden med konstruktiva inlägg.
Senast härom dagen diskuterade vi hur olika länder klarat ekonomin under pandemin.
Som alla kan se var du inte intresserad av att diskutera vidare när jag visat att Sverige tycks vara ett av de länder i EU som klarat sig allra bäst. Tvärtemot vad du tvärsäkert påstått.

Den som vill kan läsa mitt och ditt inlägg här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Efter det var det tydligen inte roligt att diskutera vidare.

Jag kan inte göra någon uppskattning om hur många svenskar som hade dött I covid-19 om inga åtgärder alls vidtagits. Det finns för lite tillförlitlig data. Jag antar att man kan titta på tidigare influensapandemier, så som Asiaten och Hongkong och därifrån försöka göra en uppskattning, men det är bara en tanke. SARS-Cov-2 är ju inget influensavirus och beter sig heller inte som ett.
Antagligen hade sjukhusvården kollapsat momentant vilket hade inneburit att dödligheten ökat avsevärt. Förmodligen hade andra viktiga samhällsfunktioner lamslagits på sina ställen under vissa perioder.

Jag förstår inte konstruktiva i att diskutera just detta. Av vad består det konstruktiva, menar du?
Ibland bidrar du konstruktivt - din länk till Europaportalen var ett exempel - men det är även mycket skitsnack som postas från ditt konto. Du har ibland en överlägsen ton och tycks tro dig vara Guds gåva till tråden.

Vad beträffar BNPprojektionerna så ska det bli intressant att följa och se ytterliggare data och uppdateringar. Det generella mönstret jag tycker mig se på en global nivå är att tillverkningsindustrin, vissa delar av serviceindustrin och exportindustrin har klarat sig bättre än förväntat. Det är samtidigt inte förvånande att länder med större turismindustri exempelvis, har klarat sig sämre.

Förstår du verkligen inte vikten av att diskutera var vi hade befunnit oss om vi inte haft restriktioner? Det finns ju galningar i tråden som påstår att covid-19 inte är dödligare än en influensa, och som tycker att vi ska leva på precis som vanligt.
Citera
2021-02-01, 18:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne har uppdaterat https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Totalt antal fall enligt skåne är nu 98326.

Enligt platz.se (och c19.se) var totalen i fredags 96 713

Dvs, enligt Platz har Skåne rapporterarat 1613 nya fall idag. Detta är signifikant mer än de 1177 nya fall Skåne rapporterade förra måndagen.

https://platz.se/coronavirus/?lan=skane

Dvs, ökar smittspridningen i Skåne igen!?

(Skånes egna trendkurva ser plan ut.)
Även Stockholm rapporterar idag något fler nya smittade jämfört med förra måndagen. 1153 jämfört med 1000.
Citera
2021-02-01, 18:04
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Oj fan, tänkte inte på det. Du har rätt - du brillerar återigen med din analytiska förmåga och ditt matematiska geni. Under perioden 2015-2019 så var ju befolkningen i Sverige endast 8,5 miljoner, samt att vi hade väldigt få personer som var över 80.

Detta märks ju i datan, eftersom vi hade följande antal dödsfall under den perioden då befolkningen var låg och folk var unga:
2015 ; 90907
2016 ; 90982
2017 ; 91972
2018 ; 92185
2019 ; 88766

Med tanke på att det sen immigrerade 2 miljoner 85-åringar till Sverige 1a januari 2020 så såg vi sedan att dödligheten stack iväg direkt. För den svenska befolkningens storlek och demografiska sammansättning var ju total annorlunda 2015-2019, jämfört med 2020.
Jag håller med om att det inte är särskilt intressant att prata om överdödlighet kontra total befolkningsmängd i detta sammanhang eftersom det närmast uteslutande är 65+ som dör. Däremot är den totala befolkningsmängden i vissa ålderssegment intressant eftersom det, allt annat lika, torde generera fler dödsfall (givetvis finns det fler faktorer än så som påverkar). Att det vid en tidpunkt finns ett större antal människor som lider högre risk för svåra komplikationer om de smittas av ett helt nytt virus än vad det fanns vid en annan tidpunkt är därför givetvis av intresse.

Antalet 65+ i Sverige har utvecklats på detta vis under 10-talet.

2010: 1 737 246
2011: 1 784 668
2012: 1 828 283
2013: 1 872 207
2014: 1 912 884
2015: 1 947 227
2016: 1 976 857
2017: 2 006 146
2018: 2 035 711
2019: 2 065 367

Antalet 85+ i Sverige har utvecklats på detta vis under 10-talet.

2010: 251 217
2011: 253 327
2012: 252 968
2013: 255 029
2014: 256 484
2015: 258 471
2016: 259 864
2017: 260 549
2018: 260 606
2019: 263 256

Att tillägga är att 2019 var ett år med relativt sett klart låga dödstal och en närmast historisk ökning av medellivslängd, vilken knappast enbart kan tillskrivas invandring. Därmed bör antalet 65+ och 85+ ha varit än fler vid ingången av 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det har kommit in många hundra tusen unga invandrare i Sverige. De som dör är framförallt etniska svenskar födda på 1940-talet, inte invandrare födda på 1970-2000-talet. Lyfter du bort de som är födda efter 1980 från dödstalen och populationen så blir överdödligheten mer tydlig. Det är också pinsamt klart när man jämför Finlands, Norges och Danmarks coronadödlighet som blir ännu lägre än Sveriges isf.
Finland har klart äldre befolkning än Sverige. Andelen äldre i den norska befolkningen är dock klart lägre än i den svenska. Vad gäller Danmark har de en något högre andel 65-79, medan Sverige har en klart högre andel 80+.

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TPS00010/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=56ab842a-6c5c-4b05-b40e-0956a1577904

Så du får gärna förklara hur Norge och Danmarks coronadödlighet blir "ännu lägre" än Sveriges genom din övning. Nu dog det visserligen fler per miljon i Finland än i Sverige också 2020, men det brukar det ju göra så det är inte fråga om någon gigantisk överdödlighet och inte genererat av corona. Då bryr du dig väl inte om det antar jag.

Vill också föregå diverse påhopp genom att förklara att jag inte tycker att Sveriges coviddödstal framstår som lägre eller "bättre" på grund av det här, antalet är fortfarande exakt vad det är. Men man bör ändå utgå från fakta när man diskuterar och inte dra saker ur röven.
Citera
2021-02-01, 18:04
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
I ett samhälle med lockdown blir inte hemtjänsten smittad.
I Sverige festar de på och träffar folk som vanligt.

Men du förklara om vi drar gränsen vid låt oss säga 800 döda per miljon invånare. Då har vi ca 40 nationer och 1 till 1,5 miljard invånare.
Snart sakt hela västvärlden. Menar du att det inte förekommit mängder med lockdowns, nedstängar och hårda restriktioner i dessa länder?
Eller är det enbart norge australien och taiwan som vi borde gämnföra oss med?
Citera
2021-02-01, 18:05
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Även Stockholm rapporterar idag något fler nya smittade jämfört med förra måndagen. 1153 jämfört med 1000.

Det är ju ingenting, max 2 syrianska bröllop.
Citera
2021-02-01, 18:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
https://www.bbc.com/news/world-latin-america-55642648

...och i den texten du länkar till, hittar jag följande. Det verkar som att man kan vara rätt säker på att det skyddar mot medelsvåra och svåra infektioner. Om man får en lätt infektion, behöver det inte ens vara en nackdel - det visar ju bara att vaccinet verkar. Och man får troligen ett bättre skydd efteråt. Ett mer all-round-skydd, eftersom man får i sig mer av viruset, och inte bara ett eller flera proteiner - som kan ändras i nya upplagor av viruset. Men man måste ju inte ge det här till personer över 60, eller yngre med dåligt immunförsvar. Jag tycker att vi borde köpa in det!

Last week researchers at the Butantan Institute, which has been conducting the trials in Brazil, announced that the vaccine had a 78% efficacy against "mild-to-severe" Covid-19 cases.

But on Tuesday they revealed that calculations for this figure did not include data from a group of "very mild infections" among those who received the vaccine that did not require clinical assistance.

With the inclusion of this data, the efficacy rate is now 50.4%, said researchers.

But Butantan stressed that the vaccine is 78% effective in preventing mild cases that needed treatment and 100% effective in staving off moderate to serious cases.

The Sinovac trials have yielded different results across different countries.

Last month Turkish researchers said the Sinovac vaccine was 91.25% effective, while Indonesia, which rolled out its mass vaccination programme on Wednesday, said it was 65.3% effective. Both were interim results from late-stage trials.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in