Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-01, 18:49
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fler märkligheter.

Åke Larsson säger att han ser minst tre personer på mordplatsen när Palme faller ner. Han borde som alla vet endast ha sett 2 - LP och GM.

Lena Bäsen säger att hon stötte på en ljushårig man i grå jacka på mordplatsen när hon som en av de första kom fram. Vem var det?

Göran Israelsson säger att det stod 3-4 personer runt Palme när han tittade dit från taxifönstret i HJ:s taxi som var första bil på plats. Han ser också en kille som är blodig runt munnen. Det kan då inte ha varit SG eftersom de satt i samma taxi. Och AH/KJ hade inte hunnit fram. 3-4 personer? Var det inte bara 2?

Jag vet att Mac tagit upp de här sakerna förut men de tål att upprepas.

Vad säger Lena Bäsen mer om mannen i grå jacka? Längd? Ålder?
Citera
2021-02-01, 18:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar väl om att lägga pussel, och om att försöka bedöma vilka bitar som skall vara med och vilka som inte skall vara med. T.ex. finns det väl uppåt femton olika vittnesuppgifter om vad gärningsmannen skall ha haft på huvudet, och det säger ju sig självt att inte alla de här uppgifterna kan vara riktiga. Då får man prova med olika huvudbonader och se hur de passar ihop med andra pusselbitar. Du skriver nu att det finns för lite information för att avgöra någonting som du funderar över kring någon du kallar "mannen i beige", men det kanske bara är att du själv saknar tillräcklig information och har svårt att få någonting att gå ihop här.

Som jag sade, om det är någonting du tycker är oklart så är det ju bara att fråga. Det finns en stor mängd kunskap samlad i en sådan här tråd, och om du bara kan ställa tydliga frågor så är det säkert någon här som kan svara.

Uppenbart att du endast ville tramsa när du valde att sätta spoil-taggar runt sakfrågan.
Om du hade läst mitt inlägg från början så ser du att uppgifterna inte stödjer Jan-Åke S. som mannen i beige. Hade du varit insatt så hade du känt till dessa uppgifter.
Nu fick du dessa uppgifter av mig men väljer precis som mitt inlägg att "stryka" lite jobbiga uppgifter..
Citera
2021-02-01, 18:50
Medlem
Hittade uppgiftet att den första radionyhetsändingen om MOP skulle ha varit efter 01.00, alltså en och halv timme efter mordet.

Är det ngn som vet, började skvaller om mordet cirkulera i området, hur mycket? Många hade ju sett polisbilar, etc.

Jag undrar bara hur många kunde ha hört om mordet före nyheter, i dåtidens värld, före internet och mobiler?

Hade det varit sannolikt, att några av vittnena eller dom som anlände på platsen lite senare, skulle även har ringt till sina vänner, släktingar, osv., och berättat att OP blivit mördat - hade man gjort det, i mitten av natt, 1986? Om ngn har hört historier om detta?

Vad jag menar är att hur många hade den informationen före den första nyhetssändingen...?
Citera
2021-02-01, 19:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joskus-Jossain
Hittade uppgiftet att den första radionyhetsändingen om MOP skulle ha varit efter 01.00, alltså en och halv timme efter mordet.

Är det ngn som vet, började skvaller om mordet cirkulera i området, hur mycket? Många hade ju sett polisbilar, etc.

Jag undrar bara hur många kunde ha hört om mordet före nyheter, i dåtidens värld, före internet och mobiler?

Hade det varit sannolikt, att några av vittnena eller dom som anlände på platsen lite senare, skulle även har ringt till sina vänner, släktingar, osv., och berättat att OP blivit mördat - hade man gjort det, i mitten av natt, 1986? Om ngn har hört historier om detta?

Vad jag menar är att hur många hade den informationen före den första nyhetssändingen...?

Uppgifterna om mordet spreds innan nyhetssändningen. På olika nattklubbar bl.a. Monte Carlo etc.

Men det är omöjligt att veta hur många och vart det spreds självfallet. Vi vet dock ATT informationen spreds.
Citera
2021-02-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

"Bäsen tillfrågades om hon hört någon nämna vart gärningsmannen tagit vägen.
Bäsen vill då minnas att mannen med den grå jackan hade nämnt något att "han hade tagit den vägen"
Därvid visat in mot gränden, alltså Tunnelgatan österut.
Mannen med den grå jackan hade varit ungefär i Bäsens ålder( Bäsen var 22 år 1986)
Mannen var ljushårig."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMbEpRUzl6X19NZ3M/view
Lena Bäsen 16 maj 1986
Citera
2021-02-01, 19:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Ja inte så mycket. Han var i hennes egen ålder, han var där när hon som en av de första kom fram, han var ljushårig och han pekade åt vilket håll GM flytt. Och hade grå jacka.

Du kan läsa förhöret. Finns hos Remstam.

Det tycks, enligt flera vittnen, ha varit fler personer än LP och GM på platsen då Palme föll. Åke Larsson talar om 3 eller fler. Israelsson ser 3-4.
Citera
2021-02-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ja, jag har heller aldrig trott på mötesscenariot. Tycker det är långsökt att Palme skulle acceptera att träffa någon på en trottoar efter 23 en vinterkväll.
Om man tillåter sig att resonera kring mötesscenariot så har det bäring på att mördaren visste var Palme skulle befinna sig vid en viss tidpunkt, vilket förklarar "den omöjliga" men mycket väl valda mordplatsen (liksom koncentrationen av WT män i förväg kring mordplatsen, och så vidare). Det behöver inte vara ett hörn som de ska mötas vid, det kan mycket väl vara en restaurant ett kvarter längre bort. Den Palme kommit överens om att träffa på låt säga Bohemia efter bion i så fall, behöver vidare inte vara samma person(er) som genskjuter honom. Sistnämnda behöver dock känna till att Palme slutit överenskommelsen med någon att gå dit efter bion, givetvis.
Citera
2021-02-01, 19:40
Medlem
Jag såg för övrigt att Lena Bäsen blev tillfrågad om hon sett en medelålders man med keps, glasögon och rock( bör vara Skandiamannen man syftar på) men hon svarar nekande på det.
Hon svarar också nej på frågan om hon sett någon man med blå jacka.
Citera
2021-02-01, 19:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Om man tillåter sig att resonera kring mötesscenariot så har det bäring på att mördaren visste var Palme skulle befinna sig vid en viss tidpunkt, vilket förklarar "den omöjliga" men mycket väl valda mordplatsen (liksom koncentrationen av WT män i förväg kring mordplatsen, och så vidare). Det behöver inte vara ett hörn som de ska mötas vid, det kan mycket väl vara en restaurant ett kvarter längre bort. Den Palme kommit överens om att träffa på låt säga Bohemia efter bion i så fall, behöver vidare inte vara samma person(er) som genskjuter honom. Sistnämnda behöver dock känna till att Palme slutit överenskommelsen med någon att gå dit efter bion, givetvis.

Ja beskrivet på detta sätt så blir det mer plausibelt. Det jag haft svårt för är idén att GM lurat OP till Dekorima för att prata om nåt. Det är inte realistiskt enligt mig.

Men om en grupp på något sätt lockat Palme till exempelvis en restaurang/ ett kontor så blir det något annat. Är det troligt att Palme skulle acceptera just Bohemia som mötesplats?

Men fortfarande är tidpunkten ett problem. Efter bion 23 en vinterkväll. Dessutom visste ju inte OP förrän 18.30 att det fanns bioplaner. I så fall måste man tänka sig att någon av dem han talade i telefon med efter hemkomsten fått honom att acceptera ett möte så sent?

Jag är fortsatt starkt tveksam.
Citera
2021-02-01, 21:08
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Den exakta ordföljden rörande tédrickandet går inte att fastställa, men om det stämmer att Palme var positivt inställd till idén så är det givetvis spiken i kistan för mötesscenariot.

Jag vill också minnas att det gått att vidimera att Lisbeths väninna tipsat om butiken Sari. Om sidbytet egentligen genomfördes i syfte att genomföra mötet så har Lisbeth vävt en väldigt noggran lögn, baserad på en faktisk vardagshändelse som blir att passa perfekt in i förloppet. Detta dessutom helt spontant.

Nej, detta har jag svårt för...

Sök den vidimeringen. Om uppgiften kommer från LP är den inte värt något.
Citera
2021-02-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ja beskrivet på detta sätt så blir det mer plausibelt. Det jag haft svårt för är idén att GM lurat OP till Dekorima för att prata om nåt. Det är inte realistiskt enligt mig.

Men om en grupp på något sätt lockat Palme till exempelvis en restaurang/ ett kontor så blir det något annat. Är det troligt att Palme skulle acceptera just Bohemia som mötesplats?

Men fortfarande är tidpunkten ett problem. Efter bion 23 en vinterkväll. Dessutom visste ju inte OP förrän 18.30 att det fanns bioplaner. I så fall måste man tänka sig att någon av dem han talade i telefon med efter hemkomsten fått honom att acceptera ett möte så sent?

Det var ett spontant beslut att gå på bio .Det är om han fick någon information om ett möte vid bion ,men det blir långsökt.
Tror inte på något möte.
En anledning är att hans fru var med.
Att han träffade en del människor i olika situationer är jag övertygad om. På Gunnar Walls blogg skrivs det om när han försvann på Kreta. Var borta några timmar och LP höll på att få psyk bryt innan han var hemma.
Vem han träffade eller vad han gjorde kom aldrig fram men hans fru var inte förtjust utan blev riktigt orolig.
Detta hände -85 och med det i åtanke borde de inte ha gått hem ett halvår efter ,men hemma är alltid tryggt....

Vi läser vittnes mål med facit i hand. Det gör inte de som var på plats aktuell tid. Om de visste vad de skulle uppleva den här kvällen hade de varit på tå och extremt uppmärksamma.
Allting går så fort det är halvmörkt och de flestas ögon är på mannen som faller efter att de hört smällare. Dessutom blir man rädd!

LP vittnesmål måste tas med salt .När hon förstod att hennes man var skjuten så var hennes ögon och sinne på hennes man.
Jag tror att hon tidigt förstod att det var illa och att han blivit skjuten .Hon hade fullt upp att få tag på ambulans och la inte på minnet hur människorna i hennes omgivning var klädda eller hur de såg ut.
Håll också i minnet att skjutningar på Sveavägen var ovanliga -86 .
Citera
2021-02-01, 21:23
Medlem
Citat:

Jag är själv kluven, jag tycker att det finns en del starka argument som talar för att någon visste att OP skulle befinna sig där och då (och fick sällskap med någon, som ett antal vittnen menar som såg honom innan skotten föll), men samtidigt är det ju sannerligen ett svårsmält scenario att han skulle ha stämt ett hemligt möte tillsammans med sin fru en fredagsnatt på stan. Det är helt enkelt en hypotes bland andra, som var och en får värdera efter eget kynne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in