Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-01, 17:00
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
I mina ögon faller det på att Lisbet överlevde. Om Palme var lockad i någon form av fälla, vilket är långsökt men tänkbart, så måste Lisbeth bort också. Hon hade ju annars ensamt kunna rulla upp hela konspirationen. Visst kan man argumentera för hållhakar, men konspirationen växer nu dels till en enorm storlek - och dels kunde ju inte gärningsmännen räkna med att den hysteriska och chockade Lisbeth skulle agera spelteoretiskt rimligt och delta i mörkläggningen under själva mordnatten. Att gärningsmannen inte fullföljde mot Lisbeth säger mig att hon är irrelevant och att det var mer värt att vända sig bort från vittnena i korsningen.

Två skott avfyrades, Lisbet sjönk ihop. Skytten visste vilket vapen och vilken ammunition han använde.

I läget trodde han att ha skjutit båda.

När läget stabiliseras inom något dygn presenteras LP och Ulf Dahlsten med tillräckligt starkt kompromat på OP och ett enkelt signalement att ange. Sedan ges LP CP men sjablar bort det. Och nu hård cover up med SE.

Bättre idé?
Citera
2021-02-01, 17:02
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
om OP var så slug att han först utanför Grand föreslog att de skulle gå hem till MP och dricka te, sedan gick över gatan till ett förutbestämt möte och LP till sist tiger om detta i 30 år... då får vi nog acceptera att mordet aldrig klaras upp. Och under de premisserna har jag inget problem med det heller.

Edit: H24s synpunkt är högst relevant. Orimligt att lämna LP vid liv med 4 kulor i trumman.

Klart underrättelsemannen OP lade ut trådar och testballonger inför ett möte av den förmodade vikt vi spekulerar om.
Citera
2021-02-01, 17:27
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Två skott avfyrades, Lisbet sjönk ihop. Skytten visste vilket vapen och vilken ammunition han använde.

I läget trodde han att ha skjutit båda.

När läget stabiliseras inom något dygn presenteras LP och Ulf Dahlsten med tillräckligt starkt kompromat på OP och ett enkelt signalement att ange. Sedan ges LP CP men sjablar bort det. Och nu hård cover up med SE.

Bättre idé?

Något sådant tror jag också på, rörande skyttens tankar i själva situationen. Men jag är fortsatt övertygad att han inte lämnat platsen om han inte var helt säker på att Lisbeth var död, vid ett mötesscenario. Att han nöjde sig med eventuellt död säger för mig att Lisbeth var oviktig. Det kan också poängteras att Lisbeth skrek väldigt ljudligt när GM var på väg in i gränden (nej/hjälp, vad gör du) utan att GM reagerar.
Citera
2021-02-01, 17:32
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
om OP var så slug att han först utanför Grand föreslog att de skulle gå hem till MP och dricka te, sedan gick över gatan till ett förutbestämt möte och LP till sist tiger om detta i 30 år... då får vi nog acceptera att mordet aldrig klaras upp. Och under de premisserna har jag inget problem med det heller.

Edit: H24s synpunkt är högst relevant. Orimligt att lämna LP vid liv med 4 kulor i trumman.

Den exakta ordföljden rörande tédrickandet går inte att fastställa, men om det stämmer att Palme var positivt inställd till idén så är det givetvis spiken i kistan för mötesscenariot.

Jag vill också minnas att det gått att vidimera att Lisbeths väninna tipsat om butiken Sari. Om sidbytet egentligen genomfördes i syfte att genomföra mötet så har Lisbeth vävt en väldigt noggran lögn, baserad på en faktisk vardagshändelse som blir att passa perfekt in i förloppet. Detta dessutom helt spontant.

Nej, detta har jag svårt för...
Senast redigerad av H24 2021-02-01 kl. 17:36.
Citera
2021-02-01, 17:44
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Sökt flera gånger efter bild men hittar ingen på Perä...

Han var med i två tidningsartiklar, på 70-talet tror jag det var!? En handlade om någon ceremoni för en polis som avlidit i tjänst. Och den andra handlade om ett lite annorlunda uppdrag i tjänsten när han plockade ner en bikupa. Så minns jag det iaf. Ska kolla om jag sparat ner artiklarna!?
Citera
2021-02-01, 17:55
Medlem
H24 skrev: Att han nöjde sig med eventuellt död säger för mig att Lisbeth var oviktig.

GM eller hellre mannen som försvann inne i Tunnelgatan knappast kan ha tänkt Lisbeth eventuellt död.

Lisbeth Palme berättar ju hur mannen dröjde kvar på platsen en liten stund och stirrade henne. Lisbeth kunde se hans "vita överläpp osv". Men kanske det är inte viktigt på ngt sätt att Lisbeth så klart ser honom, därför att det är hans roll att akta synligt. Troligtvis är det inte han som skjöt.

I sin förhör, till frågan om hon själv ramlade ner, eller om hon överhuvudtagen gick hand i hand med OP, svarar hon inte, vilket är intressant.

Senare är hon böjd över OP, Anna Hage beskriver också att LP går/springer omkring och skriker hysteriskt.

Alltså ingen kan knappast tro att hon är död, hon har aldrig ramlad ner till marken.
Citera
2021-02-01, 18:01
Medlem
OPK123s avatar
Det här med vittnesmål är svårt.

För de som är mer nyfikna av ämnet hänvisar jag till ”The Devlin Report” som kom ut 1976.

I rapporten fanns det ett exempel på en man; Laszlo Virag, som pekades ut som skyldig till ett brott han ej begått. Av hela åtta (!) personer.

Rapporten visar också på att de allra tidigaste vittnesmålen är de mest relevanta. Det räcker t.ex. med att ett vittne läst om brottet i en tidningsartikel så har denne omedvetet påverkats.

Lägg därtill om man är berusad (eller påverkad av något annat). Jag tror exempelvis inte alla vittnen runt Sveavägen var spiknyktra en lönings fredag. :-)

I fallet Palmemordet tänker jag t.ex. på den blåa Passaten Hans Hongelin sett på Snickarbacken. Som han först menade på var ”En bil av japansk modell”. Den allmänna sanningen blev sedan blå Passat efter tidningsskriverier.
Citera
2021-02-01, 18:12
Medlem
OPK123 skrev: Det här med vittnesmål är svårt.

För de som är mer nyfikna av ämnet hänvisar jag till ”The Devlin Report” som kom ut 1976.

I rapporten fanns det ett exempel på en man; Laszlo Virag, som pekades ut som skyldig till ett brott han ej begått. Av hela åtta (!) personer.

Rapporten visar också på att de allra tidigaste vittnesmålen är de mest relevanta. Det räcker t.ex. med att ett vittne läst om brottet i en tidningsartikel så har denne omedvetet påverkats.

Det är just så. Kanske kunde man ta bort vittnesmål, en i taget, och se hur det påverkar. Liksom, om LJ hade inte varit där han var, kunde den som sprang tagit vägen till Luntmakargatan, även i T-bana tunneln (ja vet det borde ha varit stängd, men...)

I vilken tid den första nyhetssändning berättade om OP:s död? Radion eller TV:n? Var det före morgonen? Eller utomlands, om ngn vet?
Citera
2021-02-01, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det är självklart. Det är inte det diskussionen just nu handlar om. Den handlar om varför AB som var närmast händelsen inte såg skotten avlossas.

Frågan som uppstår är då vem mannen som sköt var? Var det han som ingick i "sällskapet " eller fanns det ytterligare en man där?

Du får minnas att inget vittne, om vi undantar den lätt splittrade IM, såg mot mordplatsen förrän efter första skottet.

LL såg en ljust klädd man passera mordplatsen. Vem var det? Och vem var mannen som AD såg, han med grå rock och hatt?

Jag påstår inget. Jag vill föra en saklig diskussion utifrån AB:s vittnesmål.

Du påstår en hel del och läser in saker som inte finns där. Mannen som sköt var den tredje personen i sällskapet, vad är det du inte förstår?
Vid alla såna här händelser finns det förbipasserande som av förståeliga skäl inte vill ha med saken att göra. Att 35 år senare spekulera vem som såg vem ett tiotal meter från MOP är ointressant.
Senast redigerad av BWisser 2021-02-01 kl. 18:36.
Citera
2021-02-01, 18:36
Medlem
Basfaktas avatar
Fler märkligheter.

Åke Larsson säger att han ser minst tre personer på mordplatsen när Palme faller ner. Han borde som alla vet endast ha sett 2 - LP och GM.

Lena Bäsen säger att hon stötte på en ljushårig man i grå jacka på mordplatsen när hon som en av de första kom fram. Vem var det?

Göran Israelsson säger att det stod 3-4 personer runt Palme när han tittade dit från taxifönstret i HJ:s taxi som var första bil på plats. Han ser också en kille som är blodig runt munnen. Det kan då inte ha varit SG eftersom de satt i samma taxi. Och AH/KJ hade inte hunnit fram. 3-4 personer? Var det inte bara 2?

Jag vet att Mac tagit upp de här sakerna förut men de tål att upprepas.
Citera
2021-02-01, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ett mötes-scenario således? Inte undra på att LP haft svårt att bidra till lösningen.

Det sk mötesscenariot är rent trams och är ett bra exempel på på den låga kvalité av uppslag som privatspanare bidragit till med för MOP geom åren.
Citera
2021-02-01, 18:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
I mina ögon faller det på att Lisbet överlevde. Om Palme var lockad i någon form av fälla, vilket är långsökt men tänkbart, så måste Lisbeth bort också. Hon hade ju annars ensamt kunna rulla upp hela konspirationen. Visst kan man argumentera för hållhakar, men konspirationen växer nu dels till en enorm storlek - och dels kunde ju inte gärningsmännen räkna med att den hysteriska och chockade Lisbeth skulle agera spelteoretiskt rimligt och delta i mörkläggningen under själva mordnatten. Att gärningsmannen inte fullföljde mot Lisbeth säger mig att hon är irrelevant och att det var mer värt att vända sig bort från vittnena i korsningen.

Ja, jag har heller aldrig trott på mötesscenariot. Tycker det är långsökt att Palme skulle acceptera att träffa någon på en trottoar efter 23 en vinterkväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in