2021-02-01, 15:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför skulle man inte kunna göra det? Läkemedel som läkemedel.

Ett vaccin är ett vaccin, Neurosedyn var en kemisk substans som användes i ganska stora doser i jämförelse med ett vaccin som generellt enbart består av ett inaktiverat virus och fettsyror. Lite för trött för att komma på en liknelse så här på eftermiddagen men det är befängt att jämföra så skilda saker.
Citera
2021-02-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du "glömmer" lägligt nog att tala om att vi aldrig tidigare haft en så stor befolkning i Sverige när du svänger dig med dödstal .
Så vitt jag vet har vi heller aldrig haft så stor andel äldre i befolkningen tidigare.

Vi va ju färre förr eftersom så många dog.
Man fick 10 ungar som va döda vid 50. Alltså spelar verkligen inte bara befolkningsmängd in.
Eller tänker jag helt efterblivet då?
Citera
2021-02-01, 15:29
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis inte en slump att AP rapporterar om Steven Quays paper just nu. Artikeln är inte redaktionellt material utan i praktiken en annons.
https://apnews.com/press-release/pr-newswire/business-science-greater-china-biology-severe-acute-respiratory-syndrome-333bdd4934baa0cd258753ca094 7ea0c
Jag vet inte vem Steven Quay egentligen är och vilka kopplingar han har, men jag ser det som självklart att det hela handlar om att sätta press på kineserna.
Det är så märkligt att epicentrum för pandemin är just Wuhan av alla platser.
Han har säkert någon egen agenda, absolut. Det kan också ha varit för politiskt inkorrekt tidigare, eller nåt.
Citera
2021-02-01, 15:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Du "glömmer" lägligt nog att tala om att vi aldrig tidigare haft en så stor befolkning i Sverige när du svänger dig med dödstal .
Så vitt jag vet har vi heller aldrig haft så stor andel äldre i befolkningen heller.
Oj fan, tänkte inte på det. Du har rätt - du brillerar återigen med din analytiska förmåga och ditt matematiska geni. Under perioden 2015-2019 så var ju befolkningen i Sverige endast 8,5 miljoner, samt att vi hade väldigt få personer som var över 80.

Detta märks ju i datan, eftersom vi hade följande antal dödsfall under den perioden då befolkningen var låg och folk var unga:
2015 ; 90907
2016 ; 90982
2017 ; 91972
2018 ; 92185
2019 ; 88766

Med tanke på att det sen immigrerade 2 miljoner 85-åringar till Sverige 1a januari 2020 så såg vi sedan att dödligheten stack iväg direkt. För den svenska befolkningens storlek och demografiska sammansättning var ju total annorlunda 2015-2019, jämfört med 2020.
Citera
2021-02-01, 15:32
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Så vitt jag vet har vi heller aldrig haft så stor andel äldre i befolkningen tidigare.

Nej, det har kommit in många hundra tusen unga invandrare i Sverige. De som dör är framförallt etniska svenskar födda på 1940-talet, inte invandrare födda på 1970-2000-talet. Lyfter du bort de som är födda efter 1980 från dödstalen och populationen så blir överdödligheten mer tydlig. Det är också pinsamt klart när man jämför Finlands, Norges och Danmarks coronadödlighet som blir ännu lägre än Sveriges isf.
Citera
2021-02-01, 15:32
Avslutad
Citat:
"Rapport om rörelsemönster i samhället – covid-19. Sverige 26 januari 2021.

Dessa rapporter visar hur besök och vistelselängd på olika platser ändras jämfört med en baslinje. Vi beräknar dessa förändringar med samma typ av sammanställda och anonymiserade data som används för att visa populära tider för platser i Google Maps.

Såhär ser den statistiken ut i genomsnitt för hela perioden mellan 15 december - 26 januari jämfört med baslinjevärdet:

Citat:

Arbetsplatser:

Hela landet: - 31 %

Sthlms län: - 41 %
Västra Götaland: - 31 %
Skåne län: - 31 %
Uppsala län: - 30 %

Shopping och nöje:

Hela landet: - 24 %

Sthlms län: - 28 %
Uppsala län - 27 %
Västra Götaland: - 23 %
Skåne län: - 21 %

Kollektivtrafiken:

Hela landet: 45 %

Skåne län: - 48 %
Sthlms län: - 47 %
Uppsala län: 47 %
Västra Götaland: - 45 %

Matbutiker och apotek:

Hela landet: - 9 %

Sthlms län: - 13 %
Uppsala län: - 9 %
Västra Götalands län: - 7 %
Skåne Län: - 6 %

Offentliga parker och öppna platser:

Hela landet: + 11 %

Västra Götalands län: + 55 %
Uppsala län + 17 %
Skåne län: + 16 %
Sthlms län: + 12 %

Bostäder/hemma:

Hela landet: + 10 %

Sthlms län: + 14 %
Uppsala län: + 12 %
Västra Götalands län: + 11 %
Skåne län: + 11 %

https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2021-01-26_SE_Mobility_Report_sv.pdf

Givetvis inget exakt facit men Google lär samtidigt sitta inne på en hel del data med alla smartphones som folk har med sig överallt. Själv tror jag många fler (medvetet eller omedvetet) godkänner Googles spårning jämfört med om en myndighet skulle komma med en app som gör det...

OM det stämmer någorlunda med hur det förändrats så borde det ändå ha gett någon slags effekt på smittspridningen på senare tid.

Inte minst i Sthlms län, med över 2 miljoner invånare och om det är nästan en halvering i lokaltrafiken, 4 av 10 fler som jobbar hemma osv. Något har i alla fall hänt där i flera kurvor...

Sthlms län senaste 4-6 veckorna:

I mitten av december var det i snitt över 1600 nya fall/dag . I början av Januari var det under 1 000 fall/dag. I slutet av januari var det nere på under 500 fall/dag!

Sjukhusfallen har gått från 750 inlagda i början av Januari till cirka 385 fall, nästan en halvering på bara fyra veckor.

IVA har samtidigt gått från cirka 85 till under 50 fall.

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Så tre kurvor har pekat rätt tydligt nedåt i hela januari vad jag kan se. Det märks dock inte samma trend på dödsfallen, än. Där har det fortsatt öka något i januari även om det inte är en jätteökning. Men statistiskt sett syns ju också förändringar av dödsfallen sist av allt och det vore märkligt för mig om inte dödsfallen följer övriga trender. Så som det ser ut just nu.

Vilket är precis vad jag sa när övriga kurvor ÖKADE både i våras och tidigare i höst... Fast "tvärtom" att dödsfallen sannolikt borde öka lite senare när övriga kurvor pekar åt ett och samma håll. Så det här är alltså INTE i syfte att bagatalisera någonting eller ett påstående att det skulle vara över snart. Men NU ser jag en nedåtgående trend där. (Välja sina slutsatser efter vad som "passar" får andra syssla med)

Om det nu ändå inte händer att dödsfallen minskar i Sthlm inom kort så har jag svårt att få ihop det med hur alla andra kurvor kan peka så pass tydligt åt rätt håll.

Allt kan dock hända än, men man verkar ändå göra något rätt i Sthlm nu och jag tror då att det har en koppling till vad Google ser.
Citera
2021-02-01, 15:33
Medlem
Citat:
Jag hoppas att du är medveten om att Pandemrix var exakt ett sådant sk traditionellt vaccin som du hyllar.
Och vi vet ju alla vad som hände med somliga som fick just det vaccinet.
Såvitt man vet så var det inte högre grad av narkolepsi bland de som fick vaccinet jämfört med de som fick sjukdomen. Snarare lägre, men eftersom de drabbades pga vaccinet så blev det ett problem.
Citera
2021-02-01, 15:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Man fick 10 ungar som va döda vid 50. Alltså spelar verkligen inte bara befolkningsmängd in.
JedanProblem tycks inte inse att antalet döda per år måste öka när befolkningen ökar och andelen äldre i befolkningen ökar. Vi kommer t ex att få se stigande dödstal de kommande decenniet utan att det blir någon mer pandemi eller liknande.

Jag vet inte varför just 1773, 1857 och 1918 var så dödliga.
1918 var det förmodligen spanska sjukan.

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Faktum är att vi trots en rad åtgärder för att minska spridningen hade den svenska historiens 4e dödligaste år vad beträffar totalt antal dödsfall.

Endast 1773, 1857 och 1918 dog det fler svenskar än under 2020.
Citera
2021-02-01, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det jobbiga med internet är ju att man inte längre kan dra vilken vals som helst utan att bli påkommen.

Ta en titt på följande:
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/yearly-statistics--the-whole-country/population-and-population-changes/

Faktum är att vi trots en rad åtgärder för att minska spridningen hade den svenska historiens 4e dödligaste år vad beträffar totalt antal dödsfall.

Endast 1773, 1857 och 1918 dog det fler svenskar än under 2020.

Hade vi inte infört några åtgärder alls och låtit viruset brinna genom befolkningen i våras så uppskattar jag att vi skulle ha haft 50 000 döda i covid-19 (drygt 50% av befolkningen smittad med en IFR på 0,9%), och ett totalt antal dödsfall under 2020 på cirka 140 000 (se den blå kolumnen lth i grafen nedanför).
https://imgur.com/a/qcwMyWj

Detta vore ett totalt katastrofalt scenario som vi absolut var tvugna att undvika.

Helt psyksjukt att folk fortfarande förnekar.
De åren hade man inte restriktioner som nu heller som du säger.
Jag fattar inte att så många har så extremt katastrofal slutledningsförmåga och hela tiden ”glömmer”(?) att restriktionerna räddat 10 tusentals liv. Det är ALLA experter ense om. Tom Tegnell och Wold.
Vid hongkong-influensan etc som folk älskar att ta upp levde ju folk på som vanligt, ändå slår de inte 2020 i antal döda.
Citera
2021-02-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Födde kvinnorna 10 ungar och hälften dog på 80-talet?
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-02-01 kl. 15:45.
Citera
2021-02-01, 15:40
Medlem
Citat:
JedanProblem tycks inte inse att antalet döda per år måste öka när befolkningen ökar och andelen äldre i befolkningen ökar. Vi kommer t ex att få se stigande dödstal de kommande decenniet utan att det blir någon mer pandemi eller liknande.

Jag vet inte varför just 1773, 1857 och 1918 var så dödliga.
1918 var det förmodligen spanska sjukan.

Fast under 2000-talet har antal döda sakta sjunkit per år trots en befolkningsökning på 2 miljoner under samma period.
Citera
2021-02-01, 15:42
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En pandemi brakar loss i Flemingsbergs centrum, med ett nytt och okänt coronavirus som är jättesmittsamt för människor. Virusets närmaste släkting är ett fladdermusvirus som upptäcktes av Johan Giesecke i en grotta i Italien för tio år sen. Viruset har aldrig påvisats någon annanstans.

Johan Giesecke tog med sig viruset hem till sitt laboratorium på Karolinska Huddinge, 1 kilometer från Flemingsbergs centrum. Där spenderar han tio år med att utföra fasansfulla experiment där han genmodifierar viruset så att det blir smittsamt för människor, och "tränar" viruset i att attackera människors organ, med hjälp av människoliknande genmodifierade möss.

Omvärlden frågar ut Sverige:

Var kommer viruset ifrån?
-"Eh. Det kanske har smittat från italiensk fladdermus till svensk igelkott."

Det är tvåhundra mil till Italien. Har ni hittat några igelkottar med antikroppar?
-"Nej, men det var några snuviga norrmän här förra året under slottssprinten."

Finns det några andra möjliga orsaker? -"NEJ, MEN DET KAN I ALLA FALL ABSOLUT INTE KOMMA FRÅN VÅRT LABORATORIUM FEM MINUTER BORT, DÄR DEN ENDA KÄNDA SLÄKTINGEN TILL VIRUSET GENMANIPULERAS FÖR ATT SMITTA MÄNNISKOR."

Får vi prata med Johan?
-"INGEN pratar med Johan. Viruset kommer INTE från Sverige. WHO får INTE komma hit och undersöka något."
Släpp det - det spelar ingen roll. Sverige kommer aldrig erkänna och det kommer aldrig bli tal om något skadestånd. Om Giesecke hade planerat att släppa ut viruset avsiktligen så hade han naturligtvis inte gjort det i Flemmingsberg, utan han hade åkt till ett land som han avskyr - antagligen någonstans i Asien.

Dessutom så publicerade ju forskarkollegor på Karolinska i ett mycket tidigt skede (10e januari) hela ncov-genomet på internet, för att hjälpa andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in