Citat:
"Rapport om rörelsemönster i samhället – covid-19. Sverige 26 januari 2021.
Dessa rapporter visar hur besök och vistelselängd på olika platser ändras jämfört med en baslinje. Vi beräknar dessa förändringar med samma typ av sammanställda och anonymiserade data som används för att visa populära tider för platser i Google Maps.
Såhär ser den statistiken ut i genomsnitt för hela perioden mellan 15 december - 26 januari jämfört med baslinjevärdet:
Citat:
Arbetsplatser:
Hela landet: - 31 %
Sthlms län: - 41 %
Västra Götaland: - 31 %
Skåne län: - 31 %
Uppsala län: - 30 %
Shopping och nöje:
Hela landet: - 24 %
Sthlms län: - 28 %
Uppsala län - 27 %
Västra Götaland: - 23 %
Skåne län: - 21 %
Kollektivtrafiken:
Hela landet: 45 %
Skåne län: - 48 %
Sthlms län: - 47 %
Uppsala län: 47 %
Västra Götaland: - 45 %
Matbutiker och apotek:
Hela landet: - 9 %
Sthlms län: - 13 %
Uppsala län: - 9 %
Västra Götalands län: - 7 %
Skåne Län: - 6 %
Offentliga parker och öppna platser:
Hela landet: + 11 %
Västra Götalands län: + 55 %
Uppsala län + 17 %
Skåne län: + 16 %
Sthlms län: + 12 %
Bostäder/hemma:
Hela landet: + 10 %
Sthlms län: + 14 %
Uppsala län: + 12 %
Västra Götalands län: + 11 %
Skåne län: + 11 %
https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2021-01-26_SE_Mobility_Report_sv.pdf
Givetvis inget exakt facit men Google lär samtidigt sitta inne på en hel del data med alla smartphones som folk har med sig överallt. Själv tror jag många fler (medvetet eller omedvetet) godkänner Googles spårning jämfört med om en myndighet skulle komma med en app som gör det...
OM det stämmer någorlunda med hur det förändrats så borde det ändå ha gett någon slags effekt på smittspridningen på senare tid.
Inte minst i Sthlms län, med över 2 miljoner invånare och om det är nästan en halvering i lokaltrafiken, 4 av 10 fler som jobbar hemma osv. Något har i alla fall hänt där i flera kurvor...
Sthlms län senaste 4-6 veckorna:
I mitten av december var det i snitt över 1600 nya fall/dag . I början av Januari var det under 1 000 fall/dag. I slutet av januari var det nere på under 500 fall/dag!
Sjukhusfallen har gått från 750 inlagda i början av Januari till cirka 385 fall, nästan en halvering på bara fyra veckor.
IVA har samtidigt gått från cirka 85 till under 50 fall.
https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Så tre kurvor har pekat rätt tydligt nedåt i hela januari vad jag kan se. Det märks dock inte samma trend på dödsfallen, än. Där har det fortsatt öka något i januari även om det inte är en jätteökning. Men statistiskt sett syns ju också förändringar av dödsfallen sist av allt och det vore märkligt för mig om inte dödsfallen följer övriga trender. Så som det ser ut just nu.
Vilket är precis vad jag sa när övriga kurvor ÖKADE både i våras och tidigare i höst... Fast "tvärtom" att dödsfallen sannolikt borde öka lite senare när övriga kurvor pekar åt ett och samma håll. Så det här är alltså INTE i syfte att bagatalisera någonting eller ett påstående att det skulle vara över snart. Men NU ser jag en nedåtgående trend där. (Välja sina slutsatser efter vad som "passar" får andra syssla med)
Om det nu ändå inte händer att dödsfallen minskar i Sthlm inom kort så har jag svårt att få ihop det med hur alla andra kurvor kan peka så pass tydligt åt rätt håll.
Allt kan dock hända än, men man verkar ändå göra något rätt i Sthlm nu och jag tror då att det har en koppling till vad Google ser.