Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Det har varit rätt mycket diskussioner om SD:s polisvänner och hur mycket de har deltagit i utredningen. Tidigare har det sagts att vännerna inte var inblandade i utredningen.
Menar du nu att den ena var chef på it-forensics och kan ha styrt vilka kompetenser som fick arbeta med utredningen?
Och att det inte var de mest kompetenta som jobbade med det här fallet?
Förtydliga gärna polisvännernas roll, även om det inte var de som deltog aktivt i utredningen.
Det finns de som kan dessa relationer bättre än jag i tråden men TM var/är chef inom det tekniska ska han ha varit ja.
PW som är mycket kompetent fick jobba med en liten del av detta fallet. Han fick t.ex hjälpa en annan kollega med ”tömningen” av SD:s mobil då den kollegan inte visste hur man gjorde en viss typ av ”tömning”.
Redovisningar och analyser var otillräckliga och ofullständiga.
Främst pga tids- och resursbrist tänker jag.
De hade väldigt mycket att göra redan innan mordet. PW vittnar om övertid om jag tolkar det rätt.
Det som är gjort är gjort men det finns minst en sak de fortfarande kan göra. Det är att kolla om det finns cache-filer (Temporary Internet Files) kvar efter inloggningen i One-mejl kl 05:23 i LW:s dator i köket.
Varför så viktigt?
Jo finns det sådant med tidsstämpel 05:23 så är inloggningen genomförd på plats i hennes kök.
Behöver inte gå in i detalj hur, men det går även att se om webbadressen till One-mejl är synkad från en annan enhet. Jag har skrivit om det i några inlägg redan och jag vet att någon tipsat polis/åklagare om just det. Och lite annat.
Varför är 05:23 så viktigt i detta indiciemål då åter igen?
Jo om det är bekräftat att någon loggat in i hennes dator i hennes kök så kompletterar det SD:s egen berättelse (som han ändrat många gånger) att han cyklade mot cykelbron och alltså befann sig i korsningen Färdemansgatan/Rättarevägen runt tiden för mordet +/- nån timme.
För vem som mördat på brottsplatsen befinner sig kvar i dessa kvarter sex timmar efter mordet?
Vem vet vad mordoffret heter?
Vem vet var mordoffret bor?
Vem kan koden till hennes dörrlås?
Vem kan evtl inloggning i hennes dator?
Vem känner till vilken mejladress hon har?
Vem känner till att leverantören till mejlen är One?
Vem kan hennes lösenord?
Vem vet att kodlåset väsnas lite för att det är något felmonterat så det hörs lite extra när man slår igen dörren och kanske då lämpligt lämna dörren lite på glänt?
Därför är det viktigt att IT-forensikerna skulle ha kikat i cache och lite annat. Mer än bara kolla med One vilken ip-adress som försökt logga in.
IT-utredningen har använt väldigt kommersiella program i sin analys av mobiler och datorer. Det som saknas är det manuella lite mer tidskrävande arbetet.
Det finns möjlighet att inom IT-forensiken att titta på minnet i t.ex en mobil med elektronmikroskop. Inte vad jag begär här men lite mer än det de har redovisat i fupen.