2021-01-31, 16:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jo vi är med i Tempestprojektet..
Märk väl att det inte är Saab som ingått något avtal utan svenska staten, det borgar för att detta flygsystem är tänkt att ersätta Gripen.
https://www.google.com/amp/s/theaviationist.com/2021/01/05/italy-united-kingdom-and-sweden-sign-tempest-fcas-cooperation-memorandum-of-understanding/amp/

"The three countries agreed to an equal cooperation for research, development and joint concepting of the Tempest FCAS ahead of the Project Arrangement and Full Development phase from 2025."

Ska du ha ett nytt system redo till 2040 är det hög tid att börja arbetet nu ifall du vill vara med att utveckla systemet.
Varför skulle inte 2 motorer vara aktuellt?
Vi har byggt små enmotoriga plan för att vi utvecklat våra flygplan själva och helt enkelt inte haft råd. Nu delar vi på kostnaden med flera andra länder och då är 2 motorer högst aktuellt.

Om vi pratar framtida flygprojekt så hade vi FS2020 med stealth och motor på uppemot 200 kN, enkelmotor alltså..

40-planet kan ju kanske realiseras som FS2020 med teknik från Tempest. Än så länge är nog alla vägar öppna.
Citera
2021-01-31, 16:13
Medlem
Citat:
Märk väl att det inte är Saab som ingått något avtal utan svenska staten, det borgar för att detta flygsystem är tänkt att ersätta Gripen.
https://www.google.com/amp/s/theaviationist.com/2021/01/05/italy-united-kingdom-and-sweden-sign-tempest-fcas-cooperation-memorandum-of-understanding/amp/

"The three countries agreed to an equal cooperation for research, development and joint concepting of the Tempest FCAS ahead of the Project Arrangement and Full Development phase from 2025."

Ska du ha ett nytt system redo till 2040 är det hög tid att börja arbetet nu ifall du vill vara med att utveckla systemet.
Vi har byggt små enmotoriga plan för att vi utvecklat våra flygplan själva och helt enkelt inte haft råd. Nu delar vi på kostnaden med flera andra länder och då är 2 motorer högst aktuellt.
Nej, det borgar inte för någon ting annat än att delta i detta forskningsprojekt. Inga beslut finns om något annat. Ja, det svenska staten som pyttsar in pengarna, det är ett försvarsstrategiskt beslut att hänga med i teknikutvecklingen, och klart att vi skickar killarna från SAAB, Hultqvist kan ju inte själv göra detta jobb.

Angående två motorer så är det min uppfattning om att jag inte tror det blir aktuellt för oss men där kan jag ju mycket väl ha fel. Alla får ha sin uppfattning. Anledningen att vi har enmotoriga plan beror inte på att vi inte haft råd att utveckla tvåmotoringa plan utan man har ansett att behovet inte funnits. Tvåmotoriga jaktplan är bra om man ska flyga över mycket stora avstånd, över fientligt territorium, bära tung vapenlast, anfalla i skarp anfallsvinkel, behöva stor uthållighet och sådana parametrar har inte vägt tungt för utformning av våra tidigare jaktflygplan.
Citera
2021-01-31, 16:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Tvåmotoriga plan blir mer platta i flygkroppen vilket kan ge en del aerodynamiska fördelar.
Citera
2021-01-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Nej, det borgar inte för någon ting annat än att delta i detta forskningsprojekt. Inga beslut finns om något annat. Ja, det svenska staten som pyttsar in pengarna, det är ett försvarsstrategiskt beslut att hänga med i teknikutvecklingen, och klart att vi skickar killarna från SAAB, Hultqvist kan ju inte själv göra detta jobb.

Angående två motorer så är det min uppfattning om att jag inte tror det blir aktuellt för oss men där kan jag ju mycket väl ha fel. Alla får ha sin uppfattning. Anledningen att vi har enmotoriga plan beror inte på att vi inte haft råd att utveckla tvåmotoringa plan utan man har ansett att behovet inte funnits. Tvåmotoriga jaktplan är bra om man ska flyga över mycket stora avstånd, över fientligt territorium, bära tung vapenlast, anfalla i skarp anfallsvinkel, behöva stor uthållighet och sådana parametrar har inte vägt tungt för utformning av våra tidigare jaktflygplan.

SAAB har satsat ganska mycket i ett utvecklingscentre i samma kluster som Tempest.

Var det 0,5 miljarder SEK man investerar?
Citera
2021-01-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om vi pratar framtida flygprojekt så hade vi FS2020 med stealth och motor på uppemot 200 kN, enkelmotor alltså..

40-planet kan ju kanske realiseras som FS2020 med teknik från Tempest. Än så länge är nog alla vägar öppna.

Vi har inte råd att utveckla ett nästa generations flygplan med 200kn motor själva. Det blir ett flygplan i storlek med Eurofighter eller F35. Och vi ska ha hur många då? 50-60st? Finns ingen ekonomi i det. Det krävdes väl 250 sålda Gripen för att projektet skulle vara värt besväret.. Hur många "FS2020", som lär bli betydligt dyrare än Gripen kommer behöva tillverkas för att gå runt? Som ska konkurrera med ytterligare 2st kraftfullare europeiska flygplan, jänkarnas flygplan etc.. Vilken motor finns till salu som kan ge 200kn effekt? Ett eget svenskt projekt finns inte på kartan..
Citera
2021-01-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ja, jag känner inte till något annat nytt egentligt flygsystem förutom Tempest.

Måhända kan man återanvända namnet till projekt 36? Då blir det JAS 40 Vargen.

Jag kan definitivt leva med "Vargen".
Citera
2021-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Tvåmotoriga plan blir mer platta i flygkroppen vilket kan ge en del aerodynamiska fördelar.
Eller så är det tvärt om, det blir mer motoryta per kilonewton med två motorer.
Jag tror dock att det kvittar, det viktiga är totala dragkraften.
Citera
2021-01-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Jag kan definitivt leva med "Vargen".
Vargar kan inte flyga, det kan iofs inte tunnor heller men ändå.
Citera
2021-01-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vargar kan inte flyga

Men dom kan jaga i flock.
Citera
2021-01-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Är väll inget konstig att ersätta en flygplans design efter 30+ år är väll ungefär vad viggen och draken höll innan dessa plan ersattes med en nyare design. Gripen kommer flyga många år till och uppdateras på vägen innan ersättaren tas i bruk.
Det tror jag med, planen för den nya versionen Gripen E är att vara i aktiv tjänst år 2022. Jag skulle bli förvånad om vi inte har kvar flygflottiljer med Gripen E i aktiv tjänst år 2060. Den kommer uppgraderas efter hand med tillämpbar modernare teknologi.
Citera
2021-01-31, 21:09
Medlem
Om dom ändå inte kan flyga så är väl beowolf och hans lojale wingman Wiglaf mer logiskt.
Koppling till både England och Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Men dom kan jaga i flock.
Citera
2021-01-31, 23:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Flygnumren har väl alltid varit det designerade projektnumret som legat kvar? Projekt 36 blev aldrig verklighet, 37 blev, 38 skrotades och man gick med 39 osv.
Om Tempest är nästa projekt, så skulle det bli 40.

Hos saab används fyrsiffriga projektnummer. De tvåsiffriga används när förslaget ligger framme hos regering/riksdag. A36 lades dock ner tidigt till förmån för 37 (viggen) och inget projektkoncept blev utvalt för vidare utveckling. 38 och A20 lades ner av riksdagen till förmån för Gripen (A20 var i princip en vidareutvecklad viggen med samma förmågor som Gripen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in