Citat:
Ursprungligen postat av
Knasen2k
Jo vi är med i Tempestprojektet..
Märk väl att det inte är Saab som ingått något avtal utan svenska staten, det borgar för att detta flygsystem är tänkt att ersätta Gripen.
https://www.google.com/amp/s/theaviationist.com/2021/01/05/italy-united-kingdom-and-sweden-sign-tempest-fcas-cooperation-memorandum-of-understanding/amp/
"The three countries agreed to an equal cooperation for research, development and joint concepting of the Tempest FCAS ahead of the Project Arrangement and Full Development phase from 2025."
Ska du ha ett nytt system redo till 2040 är det hög tid att börja arbetet nu ifall du vill vara med att utveckla systemet.
Varför skulle inte 2 motorer vara aktuellt?
Vi har byggt små enmotoriga plan för att vi utvecklat våra flygplan själva och helt enkelt inte haft råd. Nu delar vi på kostnaden med flera andra länder och då är 2 motorer högst aktuellt.
Nej, det borgar inte för någon ting annat än att delta i detta forskningsprojekt. Inga beslut finns om något annat. Ja, det svenska staten som pyttsar in pengarna, det är ett försvarsstrategiskt beslut att hänga med i teknikutvecklingen, och klart att vi skickar killarna från SAAB, Hultqvist kan ju inte själv göra detta jobb.
Angående två motorer så är det min uppfattning om att jag inte tror det blir aktuellt för oss men där kan jag ju mycket väl ha fel. Alla får ha sin uppfattning. Anledningen att vi har enmotoriga plan beror inte på att vi inte haft råd att utveckla tvåmotoringa plan utan man har ansett att behovet inte funnits. Tvåmotoriga jaktplan är bra om man ska flyga över mycket stora avstånd, över fientligt territorium, bära tung vapenlast, anfalla i skarp anfallsvinkel, behöva stor uthållighet och sådana parametrar har inte vägt tungt för utformning av våra tidigare jaktflygplan.