2021-01-31, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Han kan inte lämna av naturlig orsak: då mister kan kontrollen över henne, vad hon säger, till vem, när, hur, anmäla, inte anmäla osv. Detta står i direkt relation till hans (labila) balans.

Hon är högrisk och han är rädd.

Därför kan han inte avsluta relationen utan kör sitt ”spel för gallerian” och uppmuntrar LW till att fortsätta.

Problem blir när hon träffar någon annan, blir starkare, kommunikationen blir mindre och med den övervakningen och kontrollen av chattar, mail, fb etc.

(Spekulation)

Ja, det är säkerligen en stor del i det hela.
Jag försöker greppa vad det hela handlar om.

Det känns som att det även finns en annan komponent i det hela.
Jag försöker greppa vad det där "traumatiska bandet" är som VE; expertvittnet pratar om, där både offer och gm verkar bundna till varandra.
Citera
2021-01-31, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag försöker greppa vad det där "traumatiska bandet" är som VE; expertvittnet pratar om, där både offer och gm verkar bundna till varandra.

VE hann tyvärr aldrig sätta sig in i allt material om SD och LW (mycket förståeligt) så hennes vittnesmål vet jag inte hur man ska bedöma.

Jag menar att det blev mer ett generellt expertutlåtande om våld i nära relationer inte om SD och LW specifika fall.

Vi vet idag efter att ha läst allt i FUP att deras relation var långt mer komplicerad än så och inte i enlighet med den generella mall VE utgick ifrån.
Senast redigerad av Rosamund 2021-01-31 kl. 12:54.
Citera
2021-01-31, 13:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vad passar bättre att citera än den här artikeln nedan just när det i tråden diskuteras mycket om hur SD mådde veckorna som ledde fram till mordet?

En artikel i DN idag:

https://www.dn.se/sthlm/annica-mordades-av-sin-sambo-dottern-berattar-om-sorgen/

"Journalisterna Kristina Edblom och Kerstin Weigl har under tio års tid dokumenterat vartenda fall i Sverige där en kvinna blivit dödad av sin partner. Det resulterade i en reportageserie i Aftonbladet och sedermera även i boken ”I händelse av min död”. Foto: Sofia Runarsdotter
Men tendensen är ändå att varningssignalerna inte hanteras med tillräckligt allvar i kontakt med vården, menar Kerstin Weigl. Ofta har morden sedan skett i samband med att kvinnan vill lämna mannen.

– Det har funnits en olycklig uppfattning om att det är väldigt brutala, våldsamma män som begår de här gärningarna. Men min bild är att det är väldigt vanliga män som inte står ut med separationen: ”Jag kan inte leva utan dig”. Han är självupptagen, självcentrerad, gråter, kan inte leva själv, säger Kerstin Weigl.

Har du upptäckt någon gemensam nämnare bland de här männen som mördar sina kvinnor?

Alla har inte varit våldsamma tidigare. Men har velat ha kontroll över sin partner. Och de accepterar inte en separation.
"

//

Kriminolog Mikael Rying:

"I många fall är det dödliga våldet den slutgiltiga fasen av att en man har utsatt en kvinna för en ökande grad av misshandel. Det kan börja med psykisk misshandel, övergå i fysisk misshandel som sedan trappas upp. Men det är inte alltid så – och en faktor som förklarar fenomenet bättre är psykiskt mående hos mannen.

– I ungefär hälften av fallen finns det hot och våld sedan tidigare i Sverige. Vissa internationella studier pekar det på att det är 70–80 procent. Generellt skulle jag säga att de som mördar i stor utsträckning, omkring 90 procent, lider av psykisk ohälsa, säger Mikael Rying.
"
Observera att fokus ligger på gärningsmannens psykiska mående, som en faktor som förklarar morden.

Vi har länge sedan FUP kommit sett ett mönster hos mgm som tyder på ett dåligt psykiskt mående inte bara hos kvinnorna, utan även hos mgm.

https://www.flashback.org/sp73244337

Att SD inte lämnar relationen med Lena är ett starkt tecken på att något är riktigt, riktigt fel även hos honom!

Att SD verkar nära psykbryt med fruktvärda långvariga bråk barnen och HD, samtidigt oroväckande lugn med Lena.

Jag tror alltmer på planerat mord på något plan. Det har absolut funnits mord länge i mgm huvud i någon form, även om triggern kan ha funnits som USA resan eller Lenas fortsatta hot/kamp om att få näsan ovanför vattenytan/hämndbehov (ta bort HDs loggar och hot om avslöjande), egen fortsatt frigörelseprocess från SD och med resa till Norge med B*eholder X.

"dokumenterat vartenda fall i Sverige där en kvinna blivit dödad av sin partner."

Det skulle vara intressant att veta hur många av dessa kvinnor som var älskarinnor till mannen som dödade dem.

Partnern i det här fallet var ju HD. Hon lämnade honom men blev inte mördad.

Den största risken för en älskarinna måste väl vara att berätta för frun? Har det någonsin hänt att en älskarinna blivit mördad för att hon lämnat relationen?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-31 kl. 13:24.
Citera
2021-01-31, 13:24
Medlem
Återkommer till det här med att SD evtl kunde hennes lösenord och vad han gjorde med hennes mobil efter mordet.

Det finns ett snabbt sätt att tömma någon annans mobil på lösenord som används för Google, Facebook, mejlkonton och annat om de är sparade i webbläsaren Chrome. De flesta använder den funktionen för att slippa skriva in användarnamn och lösen varje gång man ska logga in på t.ex Google.

Om SD fick fatt på LW:s mobil i tid före eller efter mordet och kände till det svepmönster som LW använde i sin mobil (hennes barn hade rätt bra koll på det som jämförelse) eller lösenkoden till att komma in i mobilen så hade han haft stor möjlighet att tillskansa sig hennes samtligs lösenord i en mycket snabb manöver i hennes mobil.

Det är lätt att se ”över axeln” på folk när de skriver in svepmönstret/lösenkoden så då hade SD kunnat exportera alla hennes sparade lösenord på mindre än 30 sekunder om han kunde öppna låsskärmen på hennes mobil t.ex efter mordet enligt ovan.

Har lite slarvigt slängt ihop en guide här hur det går till i en iPhone. Snarlikt i en Samsung/Android som både LW och SD hade då.

https://gofile.io/d/0ssUW8/
password: password

Anledningen till att man väljer att ”exportera” en lista på lösenorden är att det kan vara många lösenord med kombinationer av bokstäver, siffor och teckan. Versaler och gemener osv. Svårt memorera i en stressad situation ett tiotal sådana typ.

Vidare då. Har man tillgång till mobilen så har man också tillgång till Telegram-kontot då det är mobilnumret/simkortet som öppnar Telegram. Inget användarnamn ihop med lösenord behövs alltså. Bara simkortet.

Det är därför Örebros IT-forensiker snabbt borde/kunde ha fixat ett nytt simkort för hennes nummer/abonnemang och installerat Telegram i en ny mobil med det simkortet i så hade de GARANTERAT fått tillgång till hennes och SD:s chatt om hon inte raderat den.

Om inte SD gjorde en manuell inspektion/kontroll av detta så och då (=bad henne uppvisa bevis på att Telegram var tömt på deras konversation) så är chansen stor att polisen hittat deras chatt där.

SD hade inte kunnat radera både sina och hennes meddelanden på hennes konto från sitt konto vid den här tiden. Den funktionen kom först 2019 i Telegram.

En stor tabbe av uttrdarna eller ej får andra avgöra men så hade man med väldigt enkla medel kunnat styra utredningen åt ett vettigare håll?

Men om hon hade ”Fingerprint lock” på sin mobil kanske nån insatt undrar? Ja förvisso hade han ju tillgång till hennes finger men inget i utredningen har pekat på ett sånt lås i mobilen. Hennes barn har vittnat om svepmönster.

Edit: Hett tips är att alltså aldrig lämna ut din lösenkod/svepmönster för mobilen.
Och använder du Telegram och får mobilen stulen/bortappad så gå in sen när du fått ditt nya simkort och logga ut den gamla mobilen/enheten från kontot så ingen obehörig kommer åt ditt konto.
Senast redigerad av Avel 2021-01-31 kl. 13:35.
Citera
2021-01-31, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Undrar om SD skulle klara av att hålla ihop om han skulle genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning?

Önskvärt att Peter Springare skulle kunna komma tillbaks, han fick SD ur balans.

Jag undrar hur SD mår idag?

Det drar ihop sig i tråden, skrivs mer än på länge. Många fina ledtrådar som polisens utredare kan arbeta vidare med. Snar tär det ny rättegång, hela 20 dagar till.

Arbetar SD? Måste han ta sin semester till rättegången?
Är han orolig för hur det ska gå? Kan han sova?

I vilket skick är han nu psykiskt?
Argare än någonsin på Lena som har förstört hans liv? Hennes fel alltihop? Hade hon inte naglat sig fast på honom så hade han inte behövt döda henne, inte blivit skild, HD hade stannat kvar.

Dessutom visar det sig att Lena inte alls berättat allt för honom som de kommit överens om (dvs som han har krävt), att hon har andra intima relationer.

Inte blir det bättre av att HD kör samma taktik. HD är nära, men ändå så långt borta...

Kommer SD att vara fri till våren eller blir det hans sista månader i frihet?
Citera
2021-01-31, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"dokumenterat vartenda fall i Sverige där en kvinna blivit dödad av sin partner."

Det skulle vara intressant att veta hur många av dessa kvinnor som var älskarinnor till mannen som dödade dem.

Partnern i det här fallet var ju HD. Hon lämnade honom men blev inte mördad.

Den största risken för en älskarinna måste väl vara att berätta för frun? Har det någonsin hänt att en älskarinna blivit mördad för att hon lämnat relationen?

Man får väl ändå räkna det som att SD och Lena har haft en relation som varit mycket nära. Så nära att man absolut kan räkna det som att de två varit som ett särbopar.

Artikelns intervjuperson kriminologen trycker på förövarens mående, inte offrets handlande.

I förövarens ögon är det förstås offret som utsätter honom (eller henne) för något. Jag läste nyligen om mannen som tyckte att frun tjatade och tjatade. Andra klarar inte av att bli lämnade. Någon annan kan hypotetiskt hotat/krävt med annat, som har varit triggern för gm.

Men det som är i fokus, det är gm psykiska mående.

Kriminologen Ryding:
"Men det är inte alltid så – och en faktor som förklarar fenomenet bättre är psykiskt mående hos mannen."

Från samma artikel:

"Finns det några speciella tecken man ska vara uppmärksam på?

– Ja, om kvinnan söker hjälp i samband med en separation och berättar om misshandel som hon har varit utsatt för. Och man söker hjälp inom psykiatrin och är orolig för sin man, att man inte känner igen honom. Då bör man kanske ha resurser att lägga in den här personen, säger Mikael Rying."

Det är ju så att det flesta människor som tycker att deras förhållande inte funkar, att frun är för tjatig, att frun vill skiljas, att mannen inte hjälper till, whatever som stör en, försöker att hitta bättre lösningar än mord. Eller att slå knytnäven i en dörr.

Det kommer ju alltid finnas relationer man har med människor som inte funkar. Man pratar, man bråkar, man blir sur, man går i terapi, man skiljer sig, man går vidare trots allt.

Man kan ju inte anse att det finns en logik i att någon såsom Lena klänger sig fast, kräver "en lång stund", hotar med avslöjande osv är ett vettigt skäl till att hon dödas?

Det är gm argument, rättfärdigande i sitt huvud. Hon förtjänade det. Hon var si, hon var så.

Jag har läst någonstans att det inte är ovanligt att män som dödar sin partner ofta mår fruktansvärt före mordet, har ångest, sömnproblem osv. Men efter mordet kan en stor lättnad kännas, det trots brottet. Ett lugn infinner sig.

I fallet med mordet på Tova sökte Billy vårdcentralen strax innan mordet för ångestproblematik, hjärtklappning, stress.
Citera
2021-01-31, 13:50
Medlem
Citat:

Ja du har rätt, man ser inte alltid skogen för alla träden här!

Som jag ser det så är incitamenten för banden i ”kärleken” olika för de två.

Förenklat bottnar LWs band till SD i en kärlek
där hon ser/sett en framtid tillsammans honom, emotionellt som sexuellt, under hela tiden medans hans ”kärlek” förändrats över tid. Den har gått från att få hennes bekräftelse och sex, i en ytterst svår tid i hans liv, till att bli alltmer uteslutande sexuell och sista månaderna har den övergått till att bli mer hatisk och ytterst kontrollerande.

Sista tiden var han bunden till LW genom kontroll av henne och hennes kommunikation via närheten till sex hemma hos henne.

Ja han utnyttjar henne här. Det finns ju orsak till att han sista tiden springer hos henne ”i tid och otid”.

Avels snigelspår bekräftar säkert i stort att det är han som ligger fysiskt på och inte hon.

Jag trodde från början att det handla om att han ville dölja sin otrohet för HD den andra gången. Men tror inte alls att det är det primära målet. HD är inget hot.

Efter att lyssnat på vittnen är jag tämligen säker på att det hela handlar om att han till varje pris ville förhindra en ny polisanmälan som potentiellt kunde leda till fängelse, ett oåterkalleligt personligt nederlag på flera plan.

Den var i nära antågande iom Norgeresan och MÖS stöd. Det visste han iom spioneriet i hennes telefon/dator.

Detta är ett hot som skapar riktig rädsla hos SD.

Mina tankar såklart.
Citera
2021-01-31, 13:53
Medlem
Citat:
Jag undrar hur SD mår idag?

Det drar ihop sig i tråden, skrivs mer än på länge. Många fina ledtrådar som polisens utredare kan arbeta vidare med. Snar tär det ny rättegång, hela 20 dagar till.

Arbetar SD? Måste han ta sin semester till rättegången?
Är han orolig för hur det ska gå? Kan han sova?

I vilket skick är han nu psykiskt?
Argare än någonsin på Lena som har förstört hans liv? Hennes fel alltihop? Hade hon inte naglat sig fast på honom så hade han inte behövt döda henne, inte blivit skild, HD hade stannat kvar.

Dessutom visar det sig att Lena inte alls berättat allt för honom som de kommit överens om (dvs som han har krävt), att hon har andra intima relationer.

Inte blir det bättre av att HD kör samma taktik. HD är nära, men ändå så långt borta...

Kommer SD att vara fri till våren eller blir det hans sista månader i frihet?
Ja du, jag tror att han ser till att sysselsätta sig med massor, för att inte reflektera över vad som väntar honom.
Jag tror inte att SD har samma känsloregister som andra, tror han inte kan känna.
Han ser att någon gråter=ledsen, men han vet inte hur det känns.
Hans käcka oseriösa skämtande och sexuella anspelningar är inte passande.

Tur att han har många kalsoner, om han skulle drabbas av ofrivilliga svettningar eller nervösdiarre..

Tycker det framgår med all tydlighet i de avlyssnade samtalen mellan HD, SD och JG att SD njuter av att veta sanningen. JG är jättenojjig och får SDs skratt som svar tillbaks. Mår illa av det.
Gällande HD så insinuerar hon vid flera tillfällen om han gjort det eller inte

Jag tycker det är olustigt att barnen bor med SD.
HD är inte bättre hon.
Jag skulle inte lita på SD, inte med tanke på alla indicier som pekar mot honom.
Hur han ljugit och tramsat genom rättegången.

Nu har davidssons haft flera år på sig att prata ihop sig gällande ett hållbart scenario.
Undanröja bevis osv.

Läs gärna igenom telefonavlyssningen gällande SD, det framgår utan tvivel att allt inte är som det ska.

notknapparen, jag har försökt skicka pm till dig, men din inkorg är full
Citera
2021-01-31, 13:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja du har rätt, man ser inte alltid skogen för alla träden här!

Som jag ser det så är incitamenten för banden i ”kärleken” olika för de två.

Förenklat bottnar LWs band till SD i en kärlek
där hon ser/sett en framtid tillsammans honom, emotionellt som sexuellt, under hela tiden medans hans ”kärlek” förändrats över tid. Den har gått från att få hennes bekräftelse och sex, i en ytterst svår tid i hans liv, till att bli alltmer uteslutande sexuell och sista månaderna har den övergått till att bli mer hatisk och ytterst kontrollerande.

Sista tiden var han bunden till LW genom kontroll av henne och hennes kommunikation via närheten till sex hemma hos henne.

Ja han utnyttjar henne här. Det finns ju orsak till att han sista tiden springer hos henne ”i tid och otid”.

Avels snigelspår bekräftar säkert i stort att det är han som ligger fysiskt på och inte hon.

Jag trodde från början att det handla om att han ville dölja sin otrohet för HD den andra gången. Men tror inte alls att det är det primära målet. HD är inget hot.

Efter att lyssnat på vittnen är jag tämligen säker på att det hela handlar om att han till varje pris ville förhindra en ny polisanmälan som potentiellt kunde leda till fängelse, ett oåterkalleligt personligt nederlag på flera plan.

Den var i nära antågande iom Norgeresan och MÖS stöd. Det visste han iom spioneriet i hennes telefon/dator.

Detta är ett hot som skapar riktig rädsla hos SD.

Mina tankar såklart.

Ja SD fruktade en ny polisanmälan också. Han hade för mycket att förlora på att Lena levde.
Det är synd att det här motivet inte blev mer tydliggjort i TR tycker jag. De hade förstått att ingen annan kunde hatat och velat döda Lena som SD.
Citera
2021-01-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja SD fruktade en ny polisanmälan också. Han hade för mycket att förlora på att Lena levde.
Det är synd att det här motivet inte blev mer tydliggjort i TR tycker jag. De hade förstått att ingen annan kunde hatat och velat döda Lena som SD.

Om inte detta motiv blev tillräckligt tydliggjort i TR blev inte dess ledtrådar det heller.

Med lite tur finns kanske mer bevis som spionspår i it-historik precis som de HD hitta, en fil med sparat bevismaterial till en polisanmälan i HDs dator och kartläggning hur hon rört sig senare tid är något som man med nya ögon bör titta lite extra på.

Samt förhöra MÖS mer i detalj kring den nya polisanmälan. Förmodligen finns mer som inte redovisats häri.

Pastorn Albinsso* har tystnadsplikt det brottas han med i förhöret.
Kanske han ändå kan delge mer skriftlig kommunikation från de sista 2 månaderna. Det är ”kilometervis” som LW skickar honom.

ÅK har nog missat en viktig del häri.
Citera
2021-01-31, 14:28
Medlem
develis avatar
JG:
"Vill du dela med dig av koords till:
1) Cajsa Warg? GC70DT3 (Mathog) 2) Lyssna till Livet? GC6RGMZ (SP)
3) Carlslund WIG? GC70WKB (Putte)

Eller SP:s GeoTourSwe2 - Lasse-Majas tjuvgömma (GC70PVG)? ]Så jag också slipper tänka så mycket på henne och hennes burkar."

jag också slipper tänka på henne och hennes burkar?

Å ena sidan ska L frysas ute helt (se spoiler).
Å anda sidan ska hennes cacher och wiggar loggas som om det vore på liv och död?

H drog som sagt upp Ls wigg dagen innan, mitt i stormens öga.

SD ber henne ta sig en funderare på wiggens inlagda pauser, varav hon skriver på LWs wig (GC-sidan) :

(...) Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."

14 maj är det dags igen:

JG: Såg att du loggade SP WIG, without me. Precis innan ja. Vill cacha mer med dig! Hör av dig ju"

Hon måtte vara stolt över det snabbt expanderande kontot. Inga skrupler om det så gäller att logga då L är död eller annat:

H:" Tror det bara står med vatten i bakgrunden"

JG: ."För att få ditt The Heart of Sweden Geo Tour coin behövs för just denna cache ett foto av dig själv ute vid någon av dessa öar (båt, simning, skridskor ... ), som visar hur du tagit dig dit."

H:, Ta fotot från någon annan gång ..... Går inte att kontrollera. Eller skriv att bild är mailad vilket är ett alternativ. Den mailen har bara jag och S tillgång till."

28 april.
Jakten är uppenbar.
Identiskt det som H diskuterade i sept 2016 ang Ls smeknamn.

H: Känns riktigt bra att hamna före "Taggis" eftersom det hon som plockade bort loggar som gjorde att jag inte ligger tillsammans med dig och S."
H försöker att inte tänka och bry mig.
Bitter som malört jagar hon hennes cacher och wiggar.

De är som två tummar i samma röv.

.... Och jag undrar vilka de pratar om nu på GC forum?

Jag är inte förvånad över JGs beteende efter Ls död om han har nåt samvete.
Hon verkar ha det skralt på kontot likaså.

.
Senast redigerad av develi 2021-01-31 kl. 15:09.
Citera
2021-01-31, 15:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

—-

H:, Ta fotot från någon annan gång ..... Går inte att kontrollera. Eller skriv att bild är mailad vilket är ett alternativ. Den mailen har bara jag och S tillgång till."

28 april.
Jakten är uppenbar.
Identiskt det som H diskuterade i sept 2016 ang Ls smeknamn.

H: Känns riktigt bra att hamna före "Taggis" eftersom det hon som plockade bort loggar som gjorde att jag inte ligger tillsammans med dig och S."
H försöker att inte tänka och bry mig.
Bitter som malört jagar hon hennes cacher och wiggar.

De är som två tummar i samma röv.

.... Och jag undrar vilka de pratar om nu på GC forum?

Jag är inte förvånad över JGs beteende efter Ls död om han har nåt samvete.
Hon verkar ha det skralt på kontot likaså.

.

Det fetade:
”It’s not how, it’s how many.”

Som i golf, men med vissa stora skillnader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in