"Journalisterna Kristina Edblom och Kerstin Weigl har under tio års tid dokumenterat vartenda fall i Sverige där en kvinna blivit dödad av sin partner. Det resulterade i en reportageserie i Aftonbladet och sedermera även i boken ”I händelse av min död”. Foto: Sofia RunarsdotterObservera att fokus ligger på gärningsmannens psykiska mående, som en faktor som förklarar morden.
Men tendensen är ändå att varningssignalerna inte hanteras med tillräckligt allvar i kontakt med vården, menar Kerstin Weigl. Ofta har morden sedan skett i samband med att kvinnan vill lämna mannen.
– Det har funnits en olycklig uppfattning om att det är väldigt brutala, våldsamma män som begår de här gärningarna. Men min bild är att det är väldigt vanliga män som inte står ut med separationen: ”Jag kan inte leva utan dig”. Han är självupptagen, självcentrerad, gråter, kan inte leva själv, säger Kerstin Weigl.
Har du upptäckt någon gemensam nämnare bland de här männen som mördar sina kvinnor?
– Alla har inte varit våldsamma tidigare. Men har velat ha kontroll över sin partner. Och de accepterar inte en separation."
//
Kriminolog Mikael Rying:
"I många fall är det dödliga våldet den slutgiltiga fasen av att en man har utsatt en kvinna för en ökande grad av misshandel. Det kan börja med psykisk misshandel, övergå i fysisk misshandel som sedan trappas upp. Men det är inte alltid så – och en faktor som förklarar fenomenet bättre är psykiskt mående hos mannen.
– I ungefär hälften av fallen finns det hot och våld sedan tidigare i Sverige. Vissa internationella studier pekar det på att det är 70–80 procent. Generellt skulle jag säga att de som mördar i stor utsträckning, omkring 90 procent, lider av psykisk ohälsa, säger Mikael Rying."
Du måste vara medlem för att kunna kommentera