2021-01-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Ebba har som tidigare nämnts trampat i ett getingbo av redan uppgjorda planer.
Ett kriminellt självutnämnt ombud plundrar en 81-årig man med sin Rättssäkerhetsorganisationen som inte är något annat än en förklädd pedofilring som har som enda uppgift att roffa åt sig pengar via försvarslösa och näthata kvinnor.En liten fundering på den tipsande mäklaren. Det är lite besvärande att han både är mäklare och bror till Ebbas väninna. Är han kontaktlänken mellan Riksmäklarna Lüllemaa och Ebba?
Han som lurade henne i getingboet?!

Den smällfeta pedofilen bråkar med kvinnor överallt och har en tydlig problematik av att hata och förakta kvinnor och barn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebro-kommun-blir-jo-anmald-pa-grund-av-avgiften-for-uteserveringar

Jag nämnde just handpenningen som Ebba prackat på Esbjörn. Den kommer väl tillpass när Binninge ska ha betalt för sitt arbete.
2021-01-31, 13:29
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du resonerar utifrån att Esbjörn tog emot en konsumkasse med kontanter från Ebba. När pengar dimper ner på kontot och det inte går att betala tillbaka när mottagarens kontonummer är banksekretess försvårar det återbetalningen av handpenningen. Särskilt när Ebba inte medverkar till att ge Esbjörn sitt kontonummer.

Nu är handpenningen historia för Ebba. Ebba har inlett tvist och under pågående tvist betalas inga pengar ut till motparten. Esbjörn kan hålla inne handpenningen.

Nej jag resonerar inte så. Spelar ingen roll om gubben fick cash i en påse eller på nåt annat sätt. Varför ta emot pengar för en affär man inte vill genomföra
2021-01-31, 13:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
När jag går igenom de exempel du har och som inte ligger bakom betalvägg, så ser jag klara paralleller med brorsonens "gåvobrev" och det som kursgårdsmadamen, Binninge och kvinnan med två alias MP/MPL verkar hålla på med.

Skulle det inte kunna vara så att Esbs försäljning av fastigheten till EB i stället satte P både för brorsonens försök med gåvobrevet och för kursgårdsmadamens plan för att komma åt fastigheten. Allt har nu kommit ut i ljuset. Avsikterna hos de "sammansvurna" runt Esb har avslöjats. Banden mellan medlemmarna i troikan är klarlagda. Enligt min bedömning ser det ut som om Esb skulle kunna vara insnärjd av kursgårdsmadamen med hjälp av Binninge och MP/MPL och inte längre får bestämma själv.
Du menar att det finns två intressefalanger som är intresserade av Esbjörns egendomar och pengar?

1) Brorsonen Matz
2) Kursgårdsvärdinnan med Binninge kretsen kring dem

Vilken djävulsk plan det skulle vara om falang 2 skulle försöka manövrera ut brorsonen Matz som ska få fastigheten i gåva av Esbjörn. Falang 2 har försett Esbjörn med juridiskt ombud och de har beställt utredning av psykolog, företräder honom och ligger säkert bakom att han behöver ha en god man. Alla verkar känna alla och den gode mannen lär bli en av dem vad det verkar

Det juridiska ombudet Binninge lär i alla fall gå plus. Det är i stort sett utsiktslöst att vinna juridiskt mot Ebba då det finns så mycket som tyder på att Esbjörn visste vad han gjorde när han sålde, men att han i efterhand av oklar anledning ångrade sig. Istället för att berätta för sin klient att det vore bäst att inte gå vidare då de inte kan vinna detta så lägger han ner mycket tid på ärendet med utredningar, mäklarvärderingar (som inte verkar visat att huset sålts för billigt) och hålla kontakt med Expressen. Det kommer att kosta Esbjörn hundratusentals kronor till Binninge. Turligt nog verkar Esbjörn ha sålt en bostadsrätt i Västerås som kan finansiera alla kostnader för att få behålla fastigheten.
2021-01-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du menar att det finns två intressefalanger som är intresserade av Esbjörns egendomar och pengar?

1) Brorsonen Matz

Vilken djävulsk plan det skulle vara om falang 2 skulle försöka manövrera ut brorsonen Matz som ska få fastigheten i gåva av Esbjörn. Falang 2 har försett Esbjörn med juridiskt ombud och de har beställt utredning av psykolog, företräder honom och ligger säkert bakom att han behöver ha en god man. Alla verkar känna alla och den gode mannen lär bli en av dem vad det verkar

Det juridiska ombudet Binninge lär i alla fall gå plus. Det är i stort sett utsiktslöst att vinna juridiskt mot Ebba då det finns så mycket som tyder på att Esbjörn visste vad han gjorde när han sålde, men att han i efterhand av oklar anledning ångrade sig. Istället för att berätta för sin klient att det vore bäst att inte gå vidare då de inte kan vinna detta så lägger han ner mycket tid på ärendet med utredningar, mäklarvärderingar (som inte verkar visat att huset sålts för billigt) och hålla kontakt med Expressen. Det kommer att kosta Esbjörn hundratusentals kronor till Binninge. Turligt nog verkar Esbjörn ha sålt en bostadsrätt i Västerås som kan finansiera alla kostnader för att få behålla fastigheten.

Mitt fetade.

Jag tycker att det mesta pekar mot att brorsonen är utmanövrerad. Att brorsonen och kursgårdsfalangen skulle ha samma intressen i saken verkar inte så troligt. När "gåvobrevet" visade sig vara värdelöst försvann nog brorsonens möjligheter att driva frågan vidare. Att madamen på kursgården skulle vilja ha med brorsonen i sitt eget upplägg att själv komma över fastigheten är nog inte troligt.

Dessutom skulle det ju kunna bli strid om platsen som "närmaste anhörig". Brorsonen skulle med fog kunna påstå sig vara "närmaste anhörig". Kursgårdsmadamen är ju inte alls någon anhörig. Och brorsonen kanske skulle ha större glädje av att ha Esb som fullt rättskapabel så att han kan skriva ett giltigt testamente. Eftersom brorsonen ju faktiskt är en nära anhörig så borde han också ha intervjuats av BK. Varför uteslöts han från utredningen?

Nej min gissning är att brorsonen numera är utmanövrerad och förpassad ut i kulisserna.
2021-01-31, 13:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag gör ett nya försök att reda ut den begreppsförvirring som nu mörkar debatten.

När hon börjar sin motorsågsmassaker är det en markering om att hon bestämmer över sin egendom. När jag fäller träd på min fastighet bestämmer jag också. Typ att alla träd kapas i bitar, läggs upp på en lastpall snyggt i väntan på klyvning, och självklart att fult ris röjs bort så att ingen snubblar. Nu lämnade Ebba alla träd och förvärrar röran på Esbjörns tomt. Som ägare kan hon göra det. Avtal. Check.

När Ebba säger att denna röjning var utförd tillsammans med Esbjörn, att han var med och godkände den, är det indirekt en överenskommelse där Esbjörn accepterat henne som ny ägare till huset. Avtal. Check.

När Ebba på sociala medier, skriver att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill, är det en ensidig utfästelse. En utfästelse är ett anbud, och bindande enligt avtalsrätten när motparten lämnat accept. Ett ensidigt anbud, är ett löfte som ger motparten betänketid, innan det blir ett avtal genom accept. Esbjörn accepterar Ebbas anbud genom att förtydliga att han verkligen inte vill sälja. En sak Ebba, och hennes advokat inte uppfattat, trots att det är grundläggande avtalsrätt. Avtal. Check.

När Ebba inleder rättsliga åtgärder. Avtalsbrott. Check.

Jag tar en kontring på detta då jag blev omnämnd här

Ja hon lämnade en möjlighet där att han skulle ge henne en förklaring till varför och att dom rede ut detta med dom två andra som hade gjort anspråk på fastigheterna.
Och hon gav honom Tid från att hon hört det på omvägar samt skickade brevet den 19 aug tills hon lämnade det till tinget 9 okt dvs ca 3 veckor, samt att Esb EJ lämnat någon som helst förklaring eller anledning endast sagt det i intervjun i Exp.
Att tro att ett avtal kan avhandlas genom en kvällstidning utan någon annan kontakt går över mitt förstånd.

Beviset finns här:
Esb hade skickat brev till EB vem sa det jo Esb. inga bevis! bara påstående.
EB hade skickat brev till Esb, vem sa det Esb. beviset har han!

https://static.cdn-expressen.se/images/ef/e6/efe666922b454462a558177d1e6a6013/annan/1280@40.jpg
2021-01-31, 13:59
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

1) Brorsonen Matz

Man kan i värsta fall spekulera om en tredje falang: Övriga syskonbarn utöver Matz. De är ju med och delar på arvet om varken testamente eller giltigt avtal om gåvan till Matz finns när Esbjörn dör.

Och så har vi den påkörda kvinnan som med all rätt ska ha ett rejält skadestånd.
2021-01-31, 13:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Mitt fetade.

Jag tycker att det mesta pekar mot att brorsonen är utmanövrerad. Att brorsonen och kursgårdsfalangen skulle ha samma intressen i saken verkar inte så troligt. När "gåvobrevet" visade sig vara värdelöst försvann nog brorsonens möjligheter att driva frågan vidare. Att madamen på kursgården skulle vilja ha med brorsonen i sitt eget upplägg att själv komma över fastigheten är nog inte troligt.

Dessutom skulle det ju kunna bli strid om platsen som "närmaste anhörig". Brorsonen skulle med fog kunna påstå sig vara "närmaste anhörig". Kursgårdsmadamen är ju inte alls någon anhörig. Och brorsonen kanske skulle ha större glädje av att ha Esb som fullt rättskapabel så att han kan skriva ett giltigt testamente. Eftersom brorsonen ju faktiskt är en nära anhörig så borde han också ha intervjuats av BK. Varför uteslöts han från utredningen?

Nej min gissning är att brorsonen numera är utmanövrerad och förpassad ut i kulisserna.

Hmm, jag tycker det varit ganska klart länge att Matz sitter på läktaren i denna match, uppsnurrad och utbytt utan någon som helst chans att få komma in i matchen igen.

Efter hans drapa i Expressen viftandes med det värdelösa gåvobrevet har det ju varit knäpptyst från hans sida, inte ens Expressen har bemödat sig med att ringa eller åka till honom för att få hans syn på sakernas utveckling, det tycker jag säger det mesta om hans nuvarande roll i såpan.

Majkgård tog över taktpinnen och det med besked, skulle inte förvåna mig om hon sitter på ett bevittnat testamente inlåst i sitt kassaskåp angående fastigheten, dvs. den fasta egendom som kan tänkas bli värd mer i framtiden.

Det testamentet skulle ju bli värdelöst om fastigheten omsätts till pengar nu när E*björn är vid liv.
2021-01-31, 14:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Mitt fetade.

Du är inte ensam att tro det! MZ har numera inget att vinna på detta och därav en minimal insats från honom, han har inte hämtat upp bilar (som skulle kunna vara av intresse för honom )
2021-01-31, 14:05
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Den här tråden är en riktig djungel där man får försöka ta sig fram mellan å ena sidan personer som är intresserade av lagarna/situationen i sig och å andra sidan rättshaverister som skriver hundratals inlägg om Livets Ord. Varför ligger den inte i juridikforumet?

Att det finns juridik i en fastighetsaffär är ju inte så konstigt då det finns ett avtal skrivet med diverse juridiska formaliteter.
Men vad har livets ord med detta att göra? jag kan tycka att det borde vara någon annan stans ex i skvallertråden.
2021-01-31, 14:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag gör ett nya försök att reda ut den begreppsförvirring som nu mörkar debatten.

Begreppsförvirring, eller snarare att vi väljer att tolka det vi får reda på, på helt olika sätt?

Citat:
Ebba har försvårat för Esbjörn ar betala tillbaka handpenningen genom att stryka över sitt kontonummer på det famösa avtalet. En sak den alerta fiatigerlilja uppmärksammade i ett tidigare inlägg. Vi hade en diskussion om hur man får till bindande avtal i en avtalsrätt som är fri, där alla avtal av princip skall hållas.

Har Ebba strukit över sitt kontonummer? Mig veterligen har det bara framkommit att det är överstruket, inte av vem. Även om det är överstruket, så skulle banken kunna ha backat betalningen, om Esbjörn kommit dit själv och banken inte fattat misstankar om brott mot penningtvättreglerna.

Citat:
För att förstå det vi diskuterade kan jag informera dig om att alla avtal är kan vara bindande och det behövs inga formkrav, om inte lagen anger det. Avtal kan vara muntliga. Folks mellanhavanden som pågått en tid kan bli ett avtalsförhållande. Avtal kan bli till på många sätt, genom det vi gör och säger, när det blir accepterat tillstånd mellan parterna.

Avtal är bindande och när Esbjörn sålde fastigheten till Ebba, var det ett accepterat tillstånd mellan parterna. Han ångrade sig först flera dagar efteråt.

Här uppstår frågan om Esbjörn blev lurad/pressad att skriva på (som det har påståtts), eller om Esbjörn är kapabel att förstå vad han skrev på.

Citat:
Det jag tycker är bestickande är att Ebba förstärker sitt "köpebrev" när det saknar formkrav gnom att betala Esbjörn handpenning som ska binda upp honom. Att Ebba gör det svårt och hon medverkar inte till återbetalning säger mig att hon inte vill ha tillbaka sin handpenning. Handpenningen är hennes sätt att tala om att hon anser att ett giltigt köp ingåtts, där hon kan beträda fastigheten och börja röja. Avtal. Check.

Handpenningen måste hon erlägga för att fullfölja sin del av avtalet. Självklart binder det upp honom, såväl som henne. Hon vill ju ha fastigheten.

Innan tillträdesdagen har inte Ebba medverkat till återbetalningen. Det har du helt rätt i. Men det har ju framkommit i den här tråden att det finns ekonomiska komplikationer att aktivt göra så. Då är det Ebba som får stå för fiolerna och det är nog inte önskvärt när man ligger ute med en halv miljon redan.

Men hur skulle hon gått till väga om hon hade velat göra så? Steg ett är ju att faktiskt få kontakt med Esbjörn och ta diskussionen om vem som står för vad och hur man backar så alla blir "nöjda". Det verkar inte ha lyckats innan tillträdesdagen iallafall. Det enda beviset för att kontakt skett, är Ebbas brev till Esbjörn på tillträdesdagen. Innan dess står ord mot ord (tills samtalsloggar och brevkvitton visas upp). Esbjörn påstår att han försökt få tag i Ebba och Ebba påstår att hon inte hört av Esbjörn.

Jag vidhåller att om man nu är Esbjörn och vill backa, så hade han sin sista chans på tillträdesdagen. Varför dök han inte upp då, med uppbackning om han nu inte ville fronta Ebba på egen hand?

Citat:
När hon börjar sin motorsågsmassaker är det en markering om att hon bestämmer över sin egendom. När jag fäller träd på min fastighet bestämmer jag också. Typ att alla träd kapas i bitar, läggs upp på en lastpall snyggt i väntan på klyvning, och självklart att fult ris röjs bort så att ingen snubblar. Nu lämnade Ebba alla träd och förvärrar röran på Esbjörns tomt. Som ägare kan hon göra det. Avtal. Check.

Nu vet inte jag vad du har sett för bilder eller varit på plats, men i media har det varit sparsmakat med bildbevis på hur det ser ut på tomten. Både före och efter röjningen. Den lilla granen de visade upp, är inte mycket till att stycka upp i bitar och jag är tveksam om någon lyckas klyva den till mer än tändved. Men ja, om den låg kvar sådär som det gjorde i artikeln, så tycker jag nog att röjningsfirman inte direkt ansträngt sig och nyttan med röjningen kan ifrågasättas. Hade det funnits riktiga träd, så hade Expressen definitivt visat upp stubbarna och kvarlämnade träd. Att de inte hade mer att visa upp än granen, tyder på att det inte kan ha varit så illa röjt i övrigt.

Citat:
När Ebba säger att denna röjning var utförd tillsammans med Esbjörn, att han var med och godkände den, är det indirekt en överenskommelse där Esbjörn accepterat henne som ny ägare till huset. Avtal. Check.

Vittnesuppgifter på att han var där, Ebba var där och han var glad och skämtsam, finns från annat håll än från Ebbas mun. Det indirekt, leder mig till att dra slutsatsen om att han godkänt röjningen och varför skulle han göra det, om han inte hade sålt fastigheten till Ebba? Hans älskade träd som betydde så mycket, varför skulle någon främmande människa få röja bort dom, om han var ägaren och så skulle förbli?

Citat:
När Ebba på sociala medier, skriver att Esbjörn inte behöver sälja, om han verkligen inte vill, är det en ensidig utfästelse. En utfästelse är ett anbud, och bindande enligt avtalsrätten när motparten lämnat accept. Ett ensidigt anbud, är ett löfte som ger motparten betänketid, innan det blir ett avtal genom accept. Esbjörn accepterar Ebbas anbud genom att förtydliga att han verkligen inte vill sälja. En sak Ebba, och hennes advokat inte uppfattat, trots att det är grundläggande avtalsrätt. Avtal. Check.

Utfästelsen var betydligt längre än bara den enskilda meningen. Men ja, Ebba borde vetat bättre, hon som är mediatränad, att inte säga saker som kan ryckas ur sitt sammanhang och vändas mot henne. Jag tolkar hela hennes budskap som att hon kunde tänka sig att backa, efter en diskussion med Esbjörn öga mot öga. Att få veta vad han vill, direkt ur hans mun och inte via andra fastighetsintressenter eller media.

Citat:
När Ebba inleder rättsliga åtgärder. Avtalsbrott. Check.

Hon är ju tvungen att gå den vägen för att säkra upp fastigheten/sina pengar. Ingen vettig människa anser att 500 000 är något man tar lätt på, som man räknar som läropengar och bara glömmer bort att de fanns.

Citat:
Skillnaden mellan en ensidig utfästelse och ett avtal är att ett avtal är en överenskommelse mellan två eller flera parter, medan en ensidig utfästelse är ett löfte från den ena parten. När man ska träffa avtal finns det alltid en period innan motparten accepterar anbudet eftersom det vanligtvis är nödvändigt med viss betänketid. Under den här perioden är anbudet en ensidig utfästelse. Esbjörn vill inte möta Ebba och fixa bristerna i köpebrevet. Han minns inte och vill inte sälja. En sak Ebba och vi alla uppfattar. Han accepterar Ebbas anbud om att han inte behöver sälja, och visar att han verkligen inte vill. Avtal. Check.

Återigen, han har inte accepterat direkt till Ebba. Han accepterade det via media. Men när de väl sedan ska ha ett möte, så fegar han ur på tröskeln. Vissa saker kan inte lösas via media. Processen kanske kan starta där, men inte slutföras.

Citat:
Ebba har ett bristfälligt köpeavtal som brister i formalia, som hon vill ha som en giltig handling för att få lagfart. Det måste ske med rättsligt tvång genom en talan i domstol i en sak ingen har hört talas om förut. Trots en juridiskt bindande utfästelse om att inte tvinga Esbjörn. Avtalsbrott. Check.

Nej, köpeavtalet brister inte i formalian hur mycket du än vill det. Då hade inte lagfartsansökan hamnat i vilande status, utan avslagits.

Om man inte kommer överens i ett sånt här fall, är det då inte bättre att saken avgörs i rätten, än av en folkdomstol, en pöbel eller av Expressens politiska agenda? Jag tror att sakers rätta tillstånd kommer fram bättre där, än i de övriga varianterna.

Citat:
Esbjörn har ett giltigt avtal med Ebba om att hon backar från köpet om han inte vill sälja. Efter anbud har Esbjörn inkommet med en accept. Avtalet har full giltighet eftersom det inte finns några som helst formkrav i detta fall, och Facebook är en utmärkt källa som styrker att Ebba lämnat detta löfte som juridiskt är ett anbud. Avtal. Check.

Det här har du ju redan skrivit en gång, ovan?

Citat:
Ebba har fått lära sig av advokaten att innebörden av hennes utfästelse på Facebook är ett bindande avtal. Då kommer allt skit om Esbjörns nära och kära som lagt vantarna Esbjörns vilja, med fokus på ordet verkligen som hon tar bort från sin utfästelse. Listigt? Eller är det ett avtalsbrott?

Hur ska man veta vad någon verkligen vill, utan att prata med den personen själv, utan mellanhänder eller personer som styr samtalet?

Citat:
Det juristerna och media missat är några ord av en professor i civil rätt. Han yttrade i några få ordalag att Ebba gjort en utfästelse! Att ingen tänkte över detta och har en rättegång med fel sorts talan är beklämmande.

Professorn, precis som vi, är i vår fulla rätt att tolka situationen. Men inte ens om man är professor, står man över det faktum att lagar tillämpas slutgiltigt i domstol. Att Binninge inte hoppat på det spåret, tyder dock på att det inte är en säker väg att gå.
2021-01-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, jag tycker det varit ganska klart länge att Matz sitter på läktaren i denna match, uppsnurrad och utbytt utan någon som helst chans att få komma in i matchen igen.

Efter hans drapa i Expressen viftandes med det värdelösa gåvobrevet har det ju varit knäpptyst från hans sida, inte ens Expressen har bemödat sig med att ringa eller åka till honom för att få hans syn på sakernas utveckling, det tycker jag säger det mesta om hans nuvarande roll i såpan.

Majkgård tog över taktpinnen och det med besked, skulle inte förvåna mig om hon sitter på ett bevittnat testamente inlåst i sitt kassaskåp angående fastigheten, dvs. den fasta egendom som kan tänkas bli värd mer i framtiden.

Det testamentet skulle ju bli värdelöst om fastigheten omsätts till pengar nu när E*björn är vid liv.

Mitt fetade.

Det skulle inte förvåna mig heller.
2021-01-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Har Ebba strukit över sitt kontonummer? Mig veterligen har det bara framkommit att det är överstruket, inte av vem. Även om det är överstruket, så skulle banken kunna ha backat betalningen, om Esbjörn kommit dit själv och banken inte fattat misstankar om brott mot penningtvättreglerna.

Kan det inte vara Expressen som strukit över kontonumret innan bilden lades ut i tidningen. Det är ju knappast lämpligt att publicera människors kontonummer. Det kanske är något som även Brännström har koll på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in