Citat:
Jag är lite mer som CSI, jag går dit bevisen leder mig. Har inga höga tankar om någon rikspolitiker och Esbjörn känner jag till ännu mindre om. Det kunde för mig lika gärna vara anonyma säljare A och köpare B. Fallet som sådant är intressant.
Du och jag delar uppenbarligen inte samma typ av logiskt tänkande, du är mer styrd av dina känslor.
Du och jag delar uppenbarligen inte samma typ av logiskt tänkande, du är mer styrd av dina känslor.
Ber om ursäkt för att jag buntade ihop dig med de jag upplever som fanatiska och ologiska sektpostare här. Det stämmer att det som Ebba Busch sysslat med upprör mig—det händer tyvärr alltför ofta att en ensam och kognitivt eller psykiskt värnlös äldre person söks upp, utsätts för en intensiv och manipulativ övertalning och lockas med olika påtryckningsmedel att skriva på kontrakt eller gåvobrev som han eller hon inte fullt ut förstår konsekvenserna av och är förtvivlad över efteråt.
Ett snabbt sökning resulterar i massvis med nyhetsrubriker som handlar om just husaffärer där äldre manipulerats att skriva på kontrakt eller gåvobrev och skamset ”ångrar” sin oförmåga att förstå och stå emot så Esbjörns fall är inte alls unikt eller ovanligt och Ebbas cyniska bortförklaring och försök att rättfärdiga det hon gjort återkommer i nästan varenda fall:
Misstanke: Lurade kvinna att sälja hus
Alvesta • 22 maj 2020 — 88-åringens hus såldes. Nu anser kvinnan att hon blivit lurad att sälja.
Lurade äldre kunder sälja under marknadsvärdet – mäklare döms till fängelse för grovt bedrägeri
Dec 19, 2018 — Den kvinnliga mäklaren lurade ett äldre par att sälja sitt hus till henne för ett pris under marknadsvärdet.
Lurade äldre kvinna på huset
Sep 23, 2010 — En man i Falkenberg som hjälpt en 85-årig kvinna med hennes ekonomi, har tillsammans med sin fru, förmått kvinnan att sälja sitt hus till dem för hälften av husets värde.
Kvinna lurades att sälja sitt hus
17 apr, 2020 Varberg —Det var under torsdagen en kvinna kom till polisen och anmälde att hon blivit lurad att sälja sitt hus.
88-åring lurades på sitt hus – polis dömd
21 Jun 2016–En bekant, som är polis, erbjöd sig att hjälpa till med husförsäljningen. Men polismannen kontaktade aldrig någon mäklare. Istället köpte han själv huset i februari 2015, tillsammans med två nära anhöriga. Priset bestämde han också själv: 2 miljoner kronor.
Åldring lurad på hus
23 juni 2015– En äldre kvinna misstänks ha lurats på hus och tillgångar värda runt sju miljoner, av en man som tidigare varit anställd inom hemtjänsten.
92-åriga Ingalill blev lurad på sitt hus
29 nov 2016– Hon blev frånlurad sitt barndomshem av en anställd på hemtjänsten.
88-årig dam blev lurad på sitt hus och sina ägodelar - av en läkare
Läkaren, som först var 88-åringens inneboende, påstår att han fick lyxvillan som en gåva. /.../ För ett år sedan hamnade kvinnan på sjukhus. Då uppdagades att hon inte hade något hem att återvända till, eftersom huset hade skrivits över på läkaren som gåva hösten 2015.
Mormor har förlorat sitt hus
Mormor är 88 år och har, som hon själv säger, svårt att minnas ibland. Hon gråter mycket och det enda hon vill är att få tillbaka sitt hus. /.../ Den här mardrömmen önskar jag ingen. Vi är helt maktlösa och mormor är fullständigt förstörd. Hon ringer varje dag, flera gånger*om dagen, och kan inte förstå att hon skänkt bort hela sitt hus. Vad namnteckningen på gåvobrevet betyder, det förstår hon bara inte.
Alvesta • 22 maj 2020 — 88-åringens hus såldes. Nu anser kvinnan att hon blivit lurad att sälja.
Lurade äldre kunder sälja under marknadsvärdet – mäklare döms till fängelse för grovt bedrägeri
Dec 19, 2018 — Den kvinnliga mäklaren lurade ett äldre par att sälja sitt hus till henne för ett pris under marknadsvärdet.
Lurade äldre kvinna på huset
Sep 23, 2010 — En man i Falkenberg som hjälpt en 85-årig kvinna med hennes ekonomi, har tillsammans med sin fru, förmått kvinnan att sälja sitt hus till dem för hälften av husets värde.
Kvinna lurades att sälja sitt hus
17 apr, 2020 Varberg —Det var under torsdagen en kvinna kom till polisen och anmälde att hon blivit lurad att sälja sitt hus.
88-åring lurades på sitt hus – polis dömd
21 Jun 2016–En bekant, som är polis, erbjöd sig att hjälpa till med husförsäljningen. Men polismannen kontaktade aldrig någon mäklare. Istället köpte han själv huset i februari 2015, tillsammans med två nära anhöriga. Priset bestämde han också själv: 2 miljoner kronor.
Åldring lurad på hus
23 juni 2015– En äldre kvinna misstänks ha lurats på hus och tillgångar värda runt sju miljoner, av en man som tidigare varit anställd inom hemtjänsten.
92-åriga Ingalill blev lurad på sitt hus
29 nov 2016– Hon blev frånlurad sitt barndomshem av en anställd på hemtjänsten.
88-årig dam blev lurad på sitt hus och sina ägodelar - av en läkare
Läkaren, som först var 88-åringens inneboende, påstår att han fick lyxvillan som en gåva. /.../ För ett år sedan hamnade kvinnan på sjukhus. Då uppdagades att hon inte hade något hem att återvända till, eftersom huset hade skrivits över på läkaren som gåva hösten 2015.
Mormor har förlorat sitt hus
Mormor är 88 år och har, som hon själv säger, svårt att minnas ibland. Hon gråter mycket och det enda hon vill är att få tillbaka sitt hus. /.../ Den här mardrömmen önskar jag ingen. Vi är helt maktlösa och mormor är fullständigt förstörd. Hon ringer varje dag, flera gånger*om dagen, och kan inte förstå att hon skänkt bort hela sitt hus. Vad namnteckningen på gåvobrevet betyder, det förstår hon bara inte.
Det är tyvärr så att lagstiftningens starka betoning på individens självbestämmande ofta resulterar i att svaga grupper, såsom ensamstående äldre med nedsatt kognitiv funktion, inte har ett tillräckligt rättsskydd. Eftersom principen om att alla vuxna anses ha rättshandlingsförmåga om inte motsatsen är bevisad (dvs förmåga att ingå bindande ekonomiska avtal), är så viktig, blir det i verkligheten en fråga om moral, hederskod, samvete och medmänsklighet (eller ”känslor” som du kallar det) att inte manipulera äldre att ingå ofördelaktiga avtal. Allmänhetens fördömande och avsmak kommer snabbt och obönhörligt, och att som Busch tala om ”rätt och riktigt” i en sån situation känns instinktivt absurt. Det har publicerats inspelade intervjuer där det tydligt syns hur skröplig mannen är både fysiskt och psykiskt och där det tydligt framgår att han är förtvivlad och säger sig ha blivit pressad genom ändlöst tjat att skriva på och inte minns exakt hur eller vad. Att som Ebba Busch efter det hävda att den gamle ”valt henne att sälja till” blir helt absurt. Att hon dessutom anser att det är ”smutskastning och utpressning” att hennes affär kommer till allmänhetens kännedom bevisar att hon innerst inne vet att hennes agerande inte håller moralisk och därför inte tål granskning utan att påverka hennes välregisserade image.
Svensk lag saknar såväl medicinska som juridiska direktiv hur rättshandlingsförmåga ska bedömas. Jag tycker därför att det är oerhört viktigt att detta fall uppmärksammas i media, som en påminnelse att detta tyvärr händer i skymundan om och om igen, utan repressalier för den som manipulerat den åldrige.