Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Det är bara att hålla med.
Här finns det mycket att gräva i. Om nu de pensionerade poliserna/brottsplatsundersökarna vill ställa upp. Det som underskattas enligt mig är dessa polisers korridorskvaller och egna kunskaper om mordet.
Vad har de hört om narkotikaspaningarna? Vem var det som avvek i förtid? Har de hört talas om privat narkotikaspaning av poliser Sveavägen/Tunnelgatan? Vad tror de om WT-observationerna? Var befann sig Holmer mordkvällen enligt skvaller? Vem tror de själva låg bakom mordet? Osv.
Jag tror också på att utesluta underifrån. Det finns enbart en GM och enbart en teori som är korrekt. Resten är av nödvändighet felaktiga. Det finns alltså mängder av teorier och presumtiva gärningsmän som kan uteslutas i praktiken. Förhoppningsvis via nya dokument. Det svåra är att hitta den korrekta. Kan som jag ser det enbart ske via ny information.
Väldigt bra formulerat. En serie intervjuer av fd poliser skulle ta hela ärendet en bit framåt.
Sen är det inte bara ny information som behövs. Det går att skapa kunskap utanför ärendet och pröva den mot gammal kunskap för att komma framåt, även om effekten förstås troligen blir större med ny information. Exempel på detta är att Lingärde växte upp i samma trappuppgång som Tore Forsberg eller att Stig Engström troligen gick i skola samtidigt som Alf Karlsson.
Det går också att titta på vittnesmålen med nya ögon, jag skulle säga att minst ett av de centrala vittnena ljuger. Och då pratar jag inte om SE. Detta stärker mig i övertygelsen att det fanns en gruppering som genomförde detta. Olika arkivs begränsade service på grund av Covid gör tyvärr att arbetet att hitta band mellan olika aktörer går långsamt.