Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-31, 09:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra. Kan vi på något sätt göra en formell framställan där vi kräver att maskningen upphör/minskar? De många svarta strecken försvårar enormt. Om inte vi kan göra det, känner vi någon bra person som kan göra det?

Det pågår någon form av överklagan av detta har jag förstått. Det är bara att avvakta.
Citera
2021-01-31, 09:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är bokstaven längst till vänster vilket avsnitt det är?
Kollade igenom hela liggaren igår. Snabbt, för skulle hitta när jag själv kontaktat. Såg ngt jag ska begära ut om det inte kommer i det jag väntar på.
Såg såklart när TP visar sin bok. Suck.
Ja, eller bokstäver. Här har du en variant av avsnittsindelning av PU.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/edit?fbclid=IwAR2nUCIJqKKPgH4kWA8EL0eyG74IeH8d9kGh cwwucvxlDXIB0iNSaUraeLQ#gid=2061076251

Ju mer som begärs ut desto bättre!
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-31 kl. 09:24.
Citera
2021-01-31, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det pågår någon form av överklagan av detta har jag förstått. Det är bara att avvakta.
Liggaren är överklagad sedan länge. Men det verkar inte hända något.
Citera
2021-01-31, 09:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Liggaren är överklagad sedan länge. Men det verkar inte hända något.

Jag skulle tro att Kammarrätten begärt in kompletteringar från bägge parter.
Citera
2021-01-31, 09:47
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det är bara att hålla med.

Här finns det mycket att gräva i. Om nu de pensionerade poliserna/brottsplatsundersökarna vill ställa upp. Det som underskattas enligt mig är dessa polisers korridorskvaller och egna kunskaper om mordet.

Vad har de hört om narkotikaspaningarna? Vem var det som avvek i förtid? Har de hört talas om privat narkotikaspaning av poliser Sveavägen/Tunnelgatan? Vad tror de om WT-observationerna? Var befann sig Holmer mordkvällen enligt skvaller? Vem tror de själva låg bakom mordet? Osv.

Jag tror också på att utesluta underifrån. Det finns enbart en GM och enbart en teori som är korrekt. Resten är av nödvändighet felaktiga. Det finns alltså mängder av teorier och presumtiva gärningsmän som kan uteslutas i praktiken. Förhoppningsvis via nya dokument. Det svåra är att hitta den korrekta. Kan som jag ser det enbart ske via ny information.

Väldigt bra formulerat. En serie intervjuer av fd poliser skulle ta hela ärendet en bit framåt.
Sen är det inte bara ny information som behövs. Det går att skapa kunskap utanför ärendet och pröva den mot gammal kunskap för att komma framåt, även om effekten förstås troligen blir större med ny information. Exempel på detta är att Lingärde växte upp i samma trappuppgång som Tore Forsberg eller att Stig Engström troligen gick i skola samtidigt som Alf Karlsson.

Det går också att titta på vittnesmålen med nya ögon, jag skulle säga att minst ett av de centrala vittnena ljuger. Och då pratar jag inte om SE. Detta stärker mig i övertygelsen att det fanns en gruppering som genomförde detta. Olika arkivs begränsade service på grund av Covid gör tyvärr att arbetet att hitta band mellan olika aktörer går långsamt.
Citera
2021-01-31, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Kan vara ett genombrott. Är det här Börje Moberg och Torsten Kviberg på mordplatsen efter 01:10 den 1 mars 1986? De var ju bara tre på plats från polisen som hade tillåtelse att vistas innanför avspärrningen vid den tidpunkten. Lange, Moberg och Kviberg. Lange dök upp ca 20 minuter senare efter telefonsamtal från Kviberg.
https://imgur.com/38JwZO7

Bildrutan är från SVT:s film men den sekvensen finns bara att se i Striptease från 1995. Den finns inte med i klippet på Öppet Arkiv, den är bortklippt. 2:25 i klippet nedan. Båda personerna har midjekorta jackor, inte knälång rock. Ingen av dem kan således vara personen i Ekman/Almsäter-fotot från Tunnelgatan. Av någon anledning så har foton av Klecka hamnat i polisens bildmaterial. Typ som kort från en kortlek instoppade i en annan kortlek. Vi vet att det inte är Ulf Karlssons foton och inte heller polisens, eftersom de kom dit först efter 01:10.

Striptease-95. Vapnet. Ö,D,G,K.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw&t=2m25s

Det finns så otroligt mycket information i olika klipp och foton som folk missat genom åren. Information som förvrängts, manipulerats och töjts ut för att passa en viss agenda. Precis som TP:s och Filters agenda, De är oärliga och lögnare.

Jag är nu i stort sett 100% säker på att personen i Ekman/Almsäter-fotot inte är någon civilklädd polis. Det är inte Lange, Moberg eller Kviberg. Ingen av de tre hade knälång rock på mordplatsen. Det blir då logiskt varför KP och HM ställer den frågan, vem det är i fotot, internt inom PU och att det måste utredas (hur gick det med det?). De vet inte vem det är eftersom de har koll på alla poliser, hur de var klädda, vem de pratat med, vad de gjort och hur de rört på sig m m. Varför ljuger så många ihop historier som går att debunka? TP, varför ljuger du?
Det är en Aftonbladet-fotograf som har tagit fotona, anländer nästan samtidigt med första piketbussen.
Citera
2021-01-31, 10:06
Medlem
Citat:
Väldigt bra formulerat. En serie intervjuer av fd poliser skulle ta hela ärendet en bit framåt.
Sen är det inte bara ny information som behövs. Det går att skapa kunskap utanför ärendet och pröva den mot gammal kunskap för att komma framåt, även om effekten förstås troligen blir större med ny information. Exempel på detta är att Lingärde växte upp i samma trappuppgång som Tore Forsberg eller att Stig Engström troligen gick i skola samtidigt som Alf Karlsson.

Det går också att titta på vittnesmålen med nya ögon, jag skulle säga att minst ett av de centrala vittnena ljuger. Och då pratar jag inte om SE. Detta stärker mig i övertygelsen att det fanns en gruppering som genomförde detta. Olika arkivs begränsade service på grund av Covid gör tyvärr att arbetet att hitta band mellan olika aktörer går långsamt.
Tack för det!

Att sammanföra gammal och ny kunskap är naturligtvis viktigt. A och O närmast. Där just personkopplingar är intressant.

Jag har länge ansett att det var en liten grupp som passade på när tillfället gavs. Passar bäst in i hur mordet genomfördes och förklarar mycket. Så där är vi fullständigt överens. Har inte sett något dokument ännu som rubbar på det tankesättet.

Bra jobbat!
Citera
2021-01-31, 11:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ok. Då är nästa fråga varför han kallas för Föllinge?

Han föddes i Föllinge(Jämtland)
Citera
2021-01-31, 11:38
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Han föddes i Föllinge(Jämtland)

Ok, så född och uppvuxen i Jämtland. Hur hamnade han och föräldrarna (?) i en grav i Nynäshamn?

Det finns så lite information om denne man. Någon borde ha känt honom?

Ingen f.d fru? Levde ensam?
Citera
2021-01-31, 11:47
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Om man läser Engströms beskrivning förefaller den rimlig. Vilken konkret
punkt är det som misstänkliggör Engström enligt Petersson?

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m
Citera
2021-01-31, 12:02
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Om man läser Engströms beskrivning förefaller den rimlig. Vilken konkret
punkt är det som misstänkliggör Engström enligt Petersson?

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m

Jag pratar om ett annat vittne, ville bara förtydliga att det inte var SE.

Min hållning till honom är att det går inte att avföra honom som deltagare, däremot som ensam gärningsman. Min huvudhypotes är att han råkade vara där utan inblandning.
Citera
2021-01-31, 13:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view

Nu är vi nära gärningsmannen. I alla fall tidsmässigt.

Hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. 23,20. Möjligtvis någon eller några minuter före. Kommer till Bohemia efter att korsat Sveavägen och gått in på Tunnelgatan österut. Paret har inte sett någonting. Ingen WT eller gul Opel? Passerade alltså där Tunnelbanemannen uppges ha stått. Dessutom tomt i Dekorimahörnan. De har inte sett någon inne på Tunnelgatan/Luntmakargatan heller om jag förstår det rätt.

Det intressanta med E83 är att dessa vittnesuppgifter bekräftar tidigare farhågor. Det finns all anledning att förmoda att det finns många intressanta (eller t.o.m. mycket intressanta) vittnesuppgifter i E-, L-, och Z-avsnitten som ingen utom utredarna och vittnena själva har en susning om. Vittnesuppgifter som är omöjliga att härleda från andra vittnesuppgifter. Vittnesuppgifter som utredarna inte insåg värdet av. Vittnesuppgifter som utredarna av olika skäl inte kunde gå vidare med. Facebook-gruppen jobbar på fel sätt. De borde självklart be polisen om ett pris på hela E-, L- och Z-avsnitten och sedan crowdfunda köpet. Lär väl hamna runt 100 papp. Enda vettiga sättet. E83 är tidigare okända vittnesuppgifter. Finns inte i GMP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in