2021-01-30, 22:27
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Så om de lånar aktien vid 4 dollar, så förväntar dom sig att den ska vara värd mindre än 3 dollar dagen efter?

Eller för att ta andra siffror; SBB är blankad till 5%. Dessa personer förväntar sig alltså att på måndag kommer SBB aktien, som idag är värd 27,46 att vara värd mindre än 20 spänn? För annars går dom back? Det finns ingen i hela världen som hade blankat om det var 30% per dag. Om dom blankar i mer än en dag, säg 2 dagar, så ska den vara värd 14 spänn? Du förstår väl själv att det är totalt orimligt.

Det dom håller på med är att "betta" på att aktien kommer att sjunka. Dom tjänar alltså pengar på att en aktie sjunker.

Tips är att läsa på innan du sitter och skriver "det där tror jag inte på!"

https://youtu.be/zeiv64HpCJQ <- Kika på den så får du en crash course i vad som händer.
Citera
2021-01-30, 22:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det är 30% per dag, inte per år.

Jag tvivlar starkt på att det existerar lån på 388000000000000000000000000000000000000000% ränta vilket detta ungefär skulle bli på årsbasis (kan vara fel på en nolla plus eller minus)

Zimbabwes hyperinflation är ca 0.5% per dag.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2021-01-30 kl. 22:32.
Citera
2021-01-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Så om de lånar aktien vid 4 dollar, så förväntar dom sig att den ska vara värd mindre än 3 dollar dagen efter?

Eller för att ta andra siffror; SBB är blankad till 5%. Dessa personer förväntar sig alltså att på måndag kommer SBB aktien, som idag är värd 27,46 att vara värd mindre än 20 spänn? För annars går dom back? Det finns ingen i hela världen som hade blankat om det var 30% per dag. Om dom blankar i mer än en dag, säg 2 dagar, så ska den vara värd 14 spänn? Du förstår väl själv att det är totalt orimligt.
Jag kollade och det kan röra sig om 3 %. Dock ingen ränta om aktierna "lämnas tillbaka" samma dag. Jag antar att det är 3 % per dag efter första dagen.
Citera
2021-01-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Det dom håller på med är att "betta" på att aktien kommer att sjunka. Dom tjänar alltså pengar på att en aktie sjunker.

Tips är att läsa på innan du sitter och skriver "det där tror jag inte på!"

https://youtu.be/zeiv64HpCJQ <- Kika på den så får du en crash course i vad som händer.

Jag vet hur man blankar. Och t.ex. denna sida erbjuder 2,75% ränta. Och det är för oss vanliga småsparare, inte för stora institutioner. Jag skulle gissa på att de betalar tops 1-1,5% per dag (vilket fortf. är otroligt bra ränta, på över 300% per år)
https://www.paretosec.se/vardepapper...ring/blankning
Citera
2021-01-30, 22:37
Medlem
Det förvånar mig om hur många som inte vet vad blankning är.
Vissa säger att det är olagligt etc.

Många säger också att wsb är hjältar på vilket sätt?
De tvingade en hedgefond/hedgefonder att täcka sina negativa positioner pga de köpte aktier och höll supporten och tvingade priset upp när blankare gick ur sina positioner.

Nu propagerar man mot att USA:s finansiella system ska ha striktare regelverk!

Att hävda striktare regler pga händelser som blankning är överdrivet absurt.

Sedan joe biden blev president så börjar världen likna alltmer kina.

Just saying.
Citera
2021-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Okej, jag förstår lite av vad som hänt men inte allt..

Vad har egentligen de som shortat denna aktie förlorat? Visst att det inte ser bra ut med kursen nu men den lär ju sjunka rätt rejält när % shortade aktier sjuker. När måste de köpa tillbaka aktierna, vad betalar de för ränta under tiden? Har inte de som tjänat pengar på detta bara tjänat på andra användare än så länge tills det att de som shortat köper tillbaka aktier?

Dessutom undrar jag om detta verkligen är en sådan enorm förlust för wallstreetbanditerna. Det är ju inget jätteföretag vi pratar om och de lär ju handla med oehörda volymer så även om det är en stor % förlust på just denna aktie undrar jag om det verkligen gör så stor skada. Mer en prestige.

Utan att förstå mig på aktiemarknaden nämnvärt förstår jag ju att den är oehört riggad mot småspararna och jag tror denna aktion som exponerar fusket faktiskt kan leda till förändring. Såg ett intressant inslag på The Hill där de spekulerade kort i att folk nu kommer att organisera sig för att gynna företag som är "bra" men missgynna dåliga. Dvs sälja av aktier i företag som är dåliga för klimatet, mot de anställda osv och istället köpa aktier i företag av mer moraliska anledningar.
Enda sättet att minska blankningen är att köpa aktier. GME är blankad till över 100%. För att få bort all blankning måste alltså fler än alla aktier köpas på marknaden, vilket är omöjligt.

All minskning av blankning sker alltså genom köp av aktier, vilket driver upp kursen ordentligt om det finns få säljare. Det är därför alla uppmanas att hålla. Ju längre folk håller, desto dyrare blir det för hedgefonderna. Ju mer kursen går upp desto mer kommer räntan för dem höjas. Nu ligger den på över 30% på befintliga positioner och 50% på nya.
Citera
2021-01-30, 22:44
Medlem
På avanza gäller att man måste ha 130% täckning på sitt konto om man blankar. Blankar du för 10 000 kr måste du alltså ha 3000 kr på kontot innan du kan blanka. Det värdet räknas ut i realtid så stiger kursen måste du ha mer likvider. Stiger kursen med 100% måste du ha 26000 kr på kontot helt plötsligt. Utöver det betalar du en ränta till den som lånat ut aktien.

Om det fungerar på samma sätt för en stor amerikansk hedgefond vet jag inte.
Citera
2021-01-30, 22:48
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det är 30% per dag, inte per år.

Haha, nej.
Citera
2021-01-30, 22:51
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
De trodde på all desinformation om en raket som göra vad som aldrig skett förrut, gissar jag.

Den enda som sprider desinformation är du och vitvarumongot.

Så dags logga ut för er del.
Citera
2021-01-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Enda sättet att minska blankningen är att köpa aktier. GME är blankad till över 100%. För att få bort all blankning måste alltså fler än alla aktier köpas på marknaden, vilket är omöjligt.

All minskning av blankning sker alltså genom köp av aktier, vilket driver upp kursen ordentligt om det finns få säljare. Det är därför alla uppmanas att hålla. Ju längre folk håller, desto dyrare blir det för hedgefonderna. Ju mer kursen går upp desto mer kommer räntan för dem höjas. Nu ligger den på över 30% på befintliga positioner och 50% på nya.
Finns det eller finns det inte någon deadline för hedgefonderna att köpa tillbaks aktien inom en viss tid ?

Eller det enda de förlorar på just nu är att de betalar ränta för dessa utlånade aktier som vanligt folk har köpt på sig och inte vill sälja tillbaka de tills priset når en viss nivå tex 500-1000 usd per aktie...
Citera
2021-01-30, 22:52
Medlem
Sjunker inom en månad, utan tvivel.
Kul grej dock, hoppas sånt här händer fler gånger.
Citera
2021-01-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung

Räntan är max 3 % per dag och räknas nog på den kurs som var när aktierna lånades.

Det blir 250 % per månad, jämfört med en kursökning på 800 % eller liknande i år. Det lönar sig inte att köpa tillbaka blankade aktier i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in