2021-01-30, 14:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Men glasögon, nej det kan inte heller hon se.
En anledning till det kan vara för att det är just ett par glasögon GM försöker ta ut ur väskan.

Detta pekar inte specifikt till en person som GM eftersom många misstänkta bar glasögon, men det passar in på signalementet på grandmannen.

Kan även förklara varför GM lägger handen på Olofs axel, och varför han verkar gå fram till Olof efteråt för att observera skadeverkan.
Senast redigerad av kato85 2021-01-30 kl. 14:25.
Citera
2021-01-30, 14:22
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet ingenting om vilken mössa Palme hade på sig vid mordet. Och kanske flög den väl av honom när han gick i backen, och Anders B därav drog den felaktiga slutsatsen att mössan hade följt med gärningsmannen in i gränden. Det hade varit intressant att höra hur Anders B skulle ha beskrivit inte bara gärningsmannens, utan också Olofs och Lisbeths huvudbonader. Men det verkar ju polisen av någon anledning aldrig ha frågat honom om.
Du tycker inte att du målar in dig i ett hörn sjukt mycket och att du knappt kan stå på tå därinne längre. Jag kan verkligen inte förstå hur man förvränger ALLT tills det passar in. Från att AB ska ha sett sin egen spegelbild till att, ja - jag vet knappt vad du menar med detta inlägg. Men faktum kvarstår. AB är mycket säker på uppgiften ang. mössa vilket stöds på flera håll. Ingen stödjer LJs tveksamma beskrivning av kepsen.
Citera
2021-01-30, 14:26
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Minnet fungerar inte så att det blir så exakt återgivning av det som hänt hjärnan fyller i saker av sig själv minusgrader = mössa så mössa och keps är garanterat inom felmarginalen.
Fast AB ritar av mössan så som han sett den. Det stöds av I.M. som liknar mössan vid Jack Nicholssons mössa i filmen Gökboet. Det AB ritar och det I.M. säger (oberoende av varandra) stämmer perfekt.
https://vistapointe.net/one-flew-over-the-cuckoos-nest.html
Citera
2021-01-30, 14:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du tycker inte att du målar in dig i ett hörn sjukt mycket och att du knappt kan stå på tå därinne längre. Jag kan verkligen inte förstå hur man förvränger ALLT tills det passar in. Från att AB ska ha sett sin egen spegelbild till att, ja - jag vet knappt vad du menar med detta inlägg. Men faktum kvarstår. AB är mycket säker på uppgiften ang. mössa vilket stöds på flera håll. Ingen stödjer LJs tveksamma beskrivning av kepsen.
Men nu har vi ju Anders B:s vittnesmål om just en mössa på gärningsmannens huvud, och den här observationen behöver ju gärna förklaras på ett eller annat sätt:

- Han kan ha hört någon annan prata om mössa
- Han kan där han stod ha sett sin egen mössa i skyltfönstret
- Han kan tydligen ha förväxlat Palme och gärningsmannen
- Han kan ha sett en gärningsman (annan än SE) som faktiskt hade en mössa
- Han kan ha uppfattat SE:s keps som en mössa
- Han kan ha sett SE, som inte hade keps utan en mössa på sig
- osv. osv.

Jag tycker inte att någon av de här möjliga förklaringarna känns riktigt självklar, men om jag skall gissa så tror jag att det kan handla om en kombination av flera saker. T.ex. att AB såg sin spegelbild i skyltfönstret, och att han dessutom (som han själv antyder) kan ha förväxlat gärningsmannen och Palme. Det skulle också (just med tanke på den "kant" på mössan han nämner) kunna handla om en sammanblandning av synintrycken från både en keps och en mössa:

Sedan vad gäller Lars J:s vittnesmål om en keps så är det svårt att hitta andra förklaringar än att han såg en keps.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-30 kl. 15:08.
Citera
2021-01-30, 15:15
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Men nu har vi ju Anders B:s vittnesmål om just en mössa på gärningsmannens huvud, och den här observationen behöver ju gärna förklaras på ett eller annat sätt:

- Han kan ha hört någon annan prata om mössa
- Han kan där han stod ha sett sin egen mössa i skyltfönstret
- Han kan tydligen ha förväxlat Palme (som hade mössa) och gärningsmannen
- Han kan ha sett en gärningsman (annan än SE) som faktiskt hade en mössa
- Han kan ha uppfattat SE:s keps som en mössa
- Han kan ha sett SE, som inte hade keps utan en mössa på sig
- osv. osv.

Jag tycker inte att någon av de här möjliga förklaringarna känns riktigt självklar, men om jag skall gissa så tror jag att det kan handla om en kombination av flera saker. T.ex. att AB såg sin spegelbild i skyltfönstret, och att han dessutom (som han själv antyder) kan ha förväxlat gärningsmannen och Palme. Det skulle också (just med tanke på den "kant" på mössan han nämner) kunna handla om en sammanblandning av synintrycken från både en keps och en mössa:

Sedan vad gäller Lars J:s vittnesmål om en keps så är det svårt att hitta andra förklaringar än att han såg en keps.
Fast det krystad fortfarande. Finns såklart en oändlig massa alt. Att han ska ha sett sin egen spegelbild är tramsigt. Den är för övrigt ljus. Vidare är det JA (tror jag) som hört någon tala om mössa. Själv säger han bara ngt mörkt. Slutligen, LJ ser som bekant GM snett bakifrån och är tveksam kring hans huvudbonad. En keps som han beskriver är snarare lik en uppvikt mössa än en gubbkeps a la SE. Så det är absolut inte svårt att hitta anledningar till att LJ sett just en keps. Han är ju själv tveksam, till skillnad mot Björkman.
Citera
2021-01-30, 15:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast det krystad fortfarande. Finns såklart en oändlig massa alt. Att han ska ha sett sin egen spegelbild är tramsigt. Den är för övrigt ljus. Vidare är det JA (tror jag) som hört någon tala om mössa. Själv säger han bara ngt mörkt. //
Vilken av de här möjliga förklaringarna jag räknade upp tror du själv är den riktiga då?
Senast redigerad av Draifos 2021-01-30 kl. 15:21.
Citera
2021-01-30, 15:25
Avstängd
Citat:
Mössa känns absolut troligaste, svart eller mörkblå. Vidare, som jag har varit inne på tidigare (andra också säkert), är utförandet av mordet extremt våghalsigt. För det första, han (förutsätter att det är en man) går in emellan AB och MOP utan att veta Björkmans tillstånd och förmåga att vittna. Ej heller verkar han inte anstränga sig för att undvika att bli sedd rakt i ansiktet (även om det fortfarande är lite oklart om han står kvar och tittar, vänder sig om eller springer direkt). Han försöker heller inte gömma sitt ansikte när han möter Y.N. och Z.A. Jag får känslan av att han VET att han inte kommer att åka fast.

Våghalsigt är det bara till viss del, det är sent på kvällen, lite folk ute och Tunnelgatan/Sveavägen utgör en perfekt flyktväg upp mot Brunkebergsåsen och det virrvarr av gator som finns där.
Han tog tillfället i akt helt enkelt vilket är en stor anledning till varför PU gick i stå nästan omedelbart med HH, Ebbe Carlsson mfl knäppgökar och deras fantasier om organiserat planlagt mord av exotiska utländska organisationer.

Riktigt polisarbete utgår från mordplatsen, vilka var där och varför? Men allt sånt skyfflades undan pga politiska påtryckningar.

Citat:
Det som gör Lars J:s vittnesmål (om keps) intressant är ju att Lars J (precis som Yvonne N) inte bör ha kunnat förväxla den flyende personen med någon annan som befann sig på brottsplatsen vid Sveavägen. Jämför med t.ex. Anders B (han som säger mössa) som inte med säkerhet kan säga att han beskriver gärningsmannen, utan menar att han kan ha råkat förväxla gärningsmannen med Olof Palme (som troligen hade just mössa):
"Rocken var mörk. Björkman kan inte placera rocken på den person som gick in på Tunnelgatan, det kan också ha varit på Palme." (förhör 860304)
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Han säger också ihoprullad mörk sticka mössa vilket stämmer exakt med vad IM också säger. OP hade inte en sån mössa på sig.
Vi vet att det är GM som passerar LJ, det kan vi dock inte vara lika säkra på hos YN, även om det är troligt.
Citera
2021-01-30, 15:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Han säger också ihoprullad mörk sticka mössa vilket stämmer exakt med vad IM också säger. OP hade inte en sån mössa på sig.
Vi vet att det är GM som passerar LJ, det kan vi dock inte vara lika säkra på hos YN, även om det är troligt.
Palme ägde väl i och för sig stickade mössor. Vet dock inte om han bar en sådan just på mordkvällen:
https://lh3.googleusercontent.com/-j1oyFEAFJBU/TWuUb6w0ApI/AAAAAAAABmY/0yNyToyjwac/s1600/palme.jpg
https://digitaltmuseum.se/021016181900/sm-skidor-annaboda-2-8-februari-1986-den-har-bilden-ar-tagen-3-veckor-innan/media?slide=0

En mörk rock verkar han i alla fall (precis som SE) ha haft på sig den här kvällen:
lennartremstam.blogspot.com/2015/05/olof-palmes-klader.html
Senast redigerad av Draifos 2021-01-30 kl. 15:49.
Citera
2021-01-30, 17:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Palme ägde väl i och för sig stickade mössor. Vet dock inte om han bar en sådan just på mordkvällen:
https://lh3.googleusercontent.com/-j1oyFEAFJBU/TWuUb6w0ApI/AAAAAAAABmY/0yNyToyjwac/s1600/palme.jpg
https://digitaltmuseum.se/021016181900/sm-skidor-annaboda-2-8-februari-1986-den-har-bilden-ar-tagen-3-veckor-innan/media?slide=0

En mörk rock verkar han i alla fall (precis som SE) ha haft på sig den här kvällen:
lennartremstam.blogspot.com/2015/05/olof-palmes-klader.html

Palme hade på sig en ganska så stor pälsmössa(ryssmössa)!
Det avhandlades alldeles nyligt.
Citera
2021-01-30, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
De här visste säkert vem Palme var för tio år sedan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRAMoO/palmesonerna-overtygade-om-att-det-ar-ratt

Angående motivbild, motivbilden nedan var min första tanke när jag fick höra om mordet och det mesta tyder på att den tanken var riktig. Det låg liksom i luften att något sådant skulle kunna inträffa, så som stämningarna var på den tiden. SE snedtände ( i fyllan?) när han stötte på mannen som han och hans kompisar avskydde.

Sönerna verkar tycka att de fått något slags avslut, så känns det även för mig.

Finns massor av folk i denna tråd mera insatta än bröderna Palme. Vad de tycker betyder absolut ingenting.

Palmefientliga kretsar? Att han bodde i Täby och var moderat? Har Ulf A alibi för mordet?
Citera
2021-01-30, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns massor av folk i denna tråd mera insatta än bröderna Palme. Vad de tycker betyder absolut ingenting.

Palmefientliga kretsar? Att han bodde i Täby och var moderat? Har Ulf A alibi för mordet?

Motiv är en lyxdröm för den juridiska överklassen och det sista som är intressant i en mordutredning. Motiv är oväsentligt i synnerhet vid politiker mord
Citera
2021-01-30, 19:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Jag tror att TP:s bok kommer att innehålla mer om SE:s umgänge och kopplingar till sådana här

https://arbetartidningen.se/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/

https://aip.nu/2020/06/17/m-partivanner-fornekar-palmehat/

Citat:
Men vad jag minns var att Moderaterna i Täby väldigt gärna spridde de där karikatyrbilderna av Palme. Och att det fanns även flera som uttryckte – jag kanske inte ska kalla det hat – men i varje fall avsky för Palme, säger Bo Gustafsson Grip.

Det är möjligt att åklagaren har informerat sönerna mer utförligt om sådana kopplingar (då han informerade dem om beslutet) än vad som gjordes vid den officiella presskonferensen. Jag tror som sagt att vi kommer att kunna läsa mer om sådant i den kommande nya utgåvan av TP:s bok.

Palme var förmodligen ett skällsord i SE-kretsen och en fredagskväll råkade han stöta ihop med OP, "... avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade och om då någon av oss också går omkring med ett vapen så ...", det var väl ungefär så han uttryckte det, den gode SE.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-30 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in