2021-01-30, 13:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man kan tycka att det skulle behövas en opartisk utredning på om allt gått korrekt till. Vore kul att höra LGWs åsikt. Var det Örebros poliskår han gav låga poäng vid något tillfälle? Tony Möörk tror jag han hade med i ett av sina program som kunnig och erfaren. Kan väl aldrig tro att P och T skulle sätta dit en kompis även om de hittade spår? Nja, en del poliser (de flesta) har väl yrkeshedern?
Jag vill minnas att TM var med på radio angående att det inte är standard att göra teknisk undersökning vid ja, ”lägenhetsbråk” typ.
Han var kritisk till att man inte utnyttjar den kompetens som finns bland tekniker.
Han framstod som stabil, kunnig och vederhäftig.

Med brasklappen att jag kan ha förväxlat honom med någon annan.
Citera
2021-01-30, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD hade berättat för HD att LW:s son ringt honom på morgonen.

Men... berättar inte för HD att han blivit inkallad till första förhöret, ej heller berättar han vid tillfället om kontakten han hade haft med LW på kvällen/natten.
Det gör han först inför andra förhöret då HD ställer frågan om när han senast hade haft kontakt med LW.
Då först insåg han allvaret och att det inte skulle bli så lätt att slippa undan. Varken som MGM eller att kunna fortsätta sitt mörkande ang hans fortsatta kontakter med LW gentemot HD.

Allvaret går upp och han raderar i rasande fart i telefonen när han står utanför polishuset.

Ps Ursäkta sena svar (och många på en gång) beror på min dygnsrytm som pensionär... ganska skönt men blir lite i otakt med tråden. Ds

Absolut ingen fara!

Vi har pratat om det förr, men jag reagerar ju också på att flera personer undrar under dagen om SD har hört något nytt. Visst, nej, skriver han. Men han har ju själv inte hört efter heller. Man kan väl ändå kalla det en slags lögn.

Han kan ju naturligtvis inte svara; nej, ingen har sagt något, men jag har heller inte frågat hur det går!

Han sitter helt fräckt och "låtsas" som att han är en person som får till sig info, som andra vänder sig till för att få hjälp i den här situationen och han är lite av spindeln i nätet i hjälpen där, såsom en oskyldig. Han hänvisar till någon att polisen är inkopplad. Känns som ett kallt agerande för att få människor att inte göra vad de kan. Han har helt enkelt inga egna tips att komma med.

Ett naturligt agerande hade varit att säga; vänta, jag ska höra med UW hur det går.
Citera
2021-01-30, 14:29
Medlem
develis avatar
Fråga.

Har HD korspostat meddelanden på andra av LWs cacher till SD likt LWs wig?

Eller nåt som har dubbla budskap?
Tiden februari till maj i första hand.
Citera
2021-01-30, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag vill minnas att TM var med på radio angående att det inte är standard att göra teknisk undersökning vid ja, ”lägenhetsbråk” typ.
Han var kritisk till att man inte utnyttjar den kompetens som finns bland tekniker.
Han framstod som stabil, kunnig och vederhäftig.

Med brasklappen att jag kan ha förväxlat honom med någon annan.

Du minns rätt.

Det var MN och TM som medverkade i programmet och TM var mycket kritisk till hur det prioriterades vid brott i nära relationer. Man skickade nästan alltid ut en tekniker för att undersöka brottsplats och offer i samband med annat våld, men ytterst sällan vid våld i nära relation. Minns inte siffran i huvudet nu, men jag tror att han hade statistik att hänvisa till. Möjligen statistik som han hade i huvudet på sina egna uppdrag det året som intervjun gjordes.

Det handlade inte heller om att teknikerna inte hade tid, utan det var en nedprioritering (typ normer inom polisen) av de som handlade ärendena.
Citera
2021-01-30, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har för mig att LW även skrev till SD (förutom att de ska höras och skicka bilder) något om "när HD sitter på hotellrummet och surar".

Det kan från SD:s sida ses som ett hot från LW att hon under tiden när de är i USA tänker komma med ett avslöjande. Ett avslöjande om att SD fortsatt inte kunde hålla vissa kroppsdelar i styr. Varför skulle annars HD sitta på hotellrummet och sura när hon är på sin resa som hon sett fram emot med sin fd make?

SD hade mycket att oroa sig för inför resan, han hade noll koll på vad LW kunde ta sig till när han inte var hemma. LW skulle till Norge med kamrater som han ej heller hade någon koll på (likt JG) och dessa kunde i värsta fall (för SD) elda på LW så hon skulle våga avslöja allt via ett enkelt sms till HD.
Det har nog mer med hur H tolkas som person tidigare.
Boring.
Hon har ju lagt sig tidigt på hotell når han vill vara uppe på nätterna och leka.
Citera
2021-01-30, 14:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kvalificerad gissning så är nog den infekterade konflikten uppbyggd med LW och turorna kring polisanmälan, under en längre tid.

Han har sin bild av händelseförlopp, sin sanning och den överensstämmer inte med LWs. Hon vill inte ändra i sin anmälan, sin sanning men han hotar och går all in ända in i det sista.

Hade hon polisanmält hade SD riskerat 2 år i buren. Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen.

Anmälan var aktuell och skulle diskuteras vidare i Norgeresan.

Han har tappat kontrollen över sitt liv och det rubbar hans balans på alla plan.

Vad som triggar finns förmodligen i Telegram som lägligt nog är utplånat.

Är inte LW på herrbesök hela den helgen 2-3 v innan typ Kan det va en trigger?

2:a på den såg jag

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

En av vännerna som skulle med på Norgeresan, MÖS:

Om bilincidenten:
"Åklagaren läser upp vad vittnet sagt i tidigare förhör. Det handlar om vad Lena Wesström sagt om händelsen i bilen. I förhöret säger vittnet att Lena sagt "Jag hade lika gärna kunnat dött".

– Ja, det minns jag. Det var så hon kände eftersom hon var instängd. Hon var rädd för att bli strypt, säger vittnet.
"

"Sade Lena Wesström något om hur hon upplevde händelsen i bilen?

– Hon sade det att när man inlåst i en bil och dörrarna är låsta är man i ett trängt läge. Hon blev jättekränkt, ledsen och uppriven av det.
"

https://www.na.se/artikel/basta-vaninnan-lena-kunde-inte-saga-nej-till-45-aringen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hja rstamordet

Vilken BS LW matade MÖS med! Vi som läst/hört LWs inspelning vet att hon ljög för MÖS.

"Hade hon polisanmält hade SD riskerat 2 år i buren. Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Hon hade polisanmält bilincidenten. Utredningen var nedlagd. Hon överklagade att utredningen lagts ned. Det hjälpte inte. Hon kunde inte göra mer.

"Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Utredningen var klar. Incidenten hände januari -17. Det var antagligen p.g.a. anmälan som HD lade ihop 2+2. Den fortsatta otroheten avslöjades inte av utredningen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-30 kl. 14:56.
Citera
2021-01-30, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Självklart är SD polare med de som kan förenkla hans förehavanden

Nu kanske det är så att SD rör sig i de kretsar där det finns andra människor som också gillar fart, fläkt och utmaningar.

Samtidigt har ju personer vittnat om att de uppfattar SD som att han vill ha kontakt med dom för att de har en position och inte för att han gillar dom specifikt.

Det är kanske så personer med hans kontrollbehov gör för att sedan kunna använda sina kontakter för sina egna behov.

jag tänker på hur SD vid något förhör (eller var det någon han träffade utanför polishuset, även det en polis?) frågade vem som skulle tömma hans mobil, om det var PW. Och sedan kommenterar han det med att han är den bäste.

Den frasen använder SD sig av för att visa att han känner honom personligen. Det borde kunna lyfta hans anseende som misstänkt några grader, till mindre misstänkt.

Det är förstås inte ovanligt att personer med maktpositioner få alla möjliga vänner. En del är enbart ute efter att få glänsa eller kanske utnyttja den vänskapen.
Citera
2021-01-30, 14:50
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fråga.

Jag tror att det var ett meddelande till LW.
"Med andra förutsättningar..." Om de inte köpt huset på Betesvägen t.ex. Om HD inte hade blivit sjuk. Om hon hade gift sig med någon som kunde vara trogen. O.s.v.
Citera
2021-01-30, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vilken BS LW matade MÖS med! Vi som läst/hört LWs inspelning vet att hon ljög för MÖS.

"Hade hon polisanmält hade SD riskerat 2 år i buren. Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Hon hade polisanmält bilincidenten. Utredningen var nedlagd. Hon överklagande att utredningen lagts ned. Det hjälpte inte. Hon kunde inte göra mer.

"Dessutom hade klart hans fortsatta otrohet kommit till HDs kännedom iom utredningen."

Utredningen var klar. Incidenten hände januari -17. Det var antagligen p.g.a. anmälan som HD lade ihop 2+2. Den fortsatta otroheten avslöjades inte av utredningen.

Lena kan absolut ha känt ett stort obehag, en psykisk insikt om att SD kunde plötsligt brista.

Ljudupptagningen berättar inte allt.

Vi hör inte vad Lena utsätts för exakt, men hennes beskrivning var att han tryckte ner hennes huvud samtidigt som han använder knogarna och gnuggade hårt mot hennes huvud.

Det gjorde ont, men det blev inga större skador mer än lite rodnad i hårbotten, en bruten nagel, och ett örhänge som trycktes ihop.

Den största skadan var väl insikten av att han inte klarade att kontrollera sig, att han istället för att använda andra metoder tog till våld och att denna kunskap tillsammans med annat hon visste om honom gjorde henne rädd för honom.

Visst, Lenas agerande att vägra lämna bilen, är ju något som flera kan invända mot. Men precis som med mordet, finns det naturligtvis andra helt fredliga lösningar. Det är ju inte så att SD bor långt bort.

Fallet lades ned för ord stod mot ord. Det fanns inga vittnen eller annat som stöder vad som hände. Lena ville skicka med inspelningen, men den verkade inte tas emot.

Nu finns det kommunikation mellan SD och Lena, där man kan ana att SD verkar beredd till att ljuga. Han skriver ju till lena att jag kommer att säga: bla, bla bla. Lena skriver ju också till SD ungefär (fritt ur minnet), varför ljög du?

Jag litar helt enkelt inte på SD. Det har vi sett väldigt tydliga tecken på i förhör och i rätten. Lena gör inte alla rätt, absolut inte. Men jag litar på hennes berättelse.

Hon kunde med rätta känna sig rädd.
Inte normalt att dödshota människor och framför allt visar dödshotet mot sonen att det är något fruktansvärt som döljer sig inne i den mannens huvud.

Det var det hon kände i sin ryggmärg när han tryckte ner henne i bilen.
Citera
2021-01-30, 15:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lena kan absolut ha känt ett stort obehag, en psykisk insikt om att SD kunde plötsligt brista.

Ljudupptagningen berättar inte allt.

Vi hör inte vad Lena utsätts för exakt, men hennes beskrivning var att han tryckte ner hennes huvud samtidigt som han använder knogarna och gnuggade hårt mot hennes huvud.

Det gjorde ont, men det blev inga större skador mer än lite rodnad i hårbotten, en bruten nagel, och ett örhänge som trycktes ihop.

Den största skadan var väl insikten av att han inte klarade att kontrollera sig, att han istället för att använda andra metoder tog till våld och att denna kunskap tillsammans med annat hon visste om honom gjorde henne rädd för honom.

Visst, Lenas agerande att vägra lämna bilen, är ju något som flera kan invända mot. Men precis som med mordet, finns det naturligtvis andra helt fredliga lösningar. Det är ju inte så att SD bor långt bort.

Fallet lades ned för ord stod mot ord. Det fanns inga vittnen eller annat som stöder vad som hände. Lena ville skicka med inspelningen, men den verkade inte tas emot.

Nu finns det kommunikation mellan SD och Lena, där man kan ana att SD verkar beredd till att ljuga. Han skriver ju till lena att jag kommer att säga: bla, bla bla. Lena skriver ju också till SD ungefär (fritt ur minnet), varför ljög du?

Jag litar helt enkelt inte på SD. Det har vi sett väldigt tydliga tecken på i förhör och i rätten. Lena gör inte alla rätt, absolut inte. Men jag litar på hennes berättelse.

Hon kunde med rätta känna sig rädd.
Inte normalt att dödshota människor och framför allt visar dödshotet mot sonen att det är något fruktansvärt som döljer sig inne i den mannens huvud.

Det var det hon kände i sin ryggmärg när han tryckte ner henne i bilen.

Hon var INTE inlåst. Så fort hon fått sin inspelning sa hon glatt "vi ses..." och gick in till sig och ringde polisen.

"Jag hade lika gärna kunnat dött".

Av en knoggnuggning?!

"jag litar på hennes berättelse."
Vilken av dem?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-30 kl. 15:16.
Citera
2021-01-30, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror att det var ett meddelande till LW.
"Med andra förutsättningar..." Om de inte köpt huset på Betesvägen t.ex. Om HD inte hade blivit sjuk. Om hon hade gift sig med någon som kunde vara trogen. O.s.v.

Jag har tänkt att det här meddelandet är ett meddelande som SD uppfattar som ett meddelande till honom.
Något som han behöver åtgärda.
Citera
2021-01-30, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fråga.

Inget jag minns på stående fot men förutom att HD gick på Lenas wig 8 maj, var hon i Lenas barndomstrakter i Norrköping 12-13 maj. Kanske inte bara en slump:

"
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En sak som faktiskt är ett ganska intressant sammanträffande (?) är HD's whereabouts dagarna innan mordet, dvs. den 12-13 maj 2018.

Under helgen 12-13 maj verkar hon ha varit på en rejäl geocache-tur i Norrköping med omnejd, där hon loggat en sk. spårbar cache (i form av en liten guldsko) på en mängd olika ställen (nästan 150 ställen).

Några av HD's loggar från Norrköping med omnejd (notera särskilt namnen på de olika platserna):

12 maj 2018: Vikbolandet Arkösund: https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=fd287e8d-067b-4b3f-865f-fd5c022b3caf

12 maj 2018: NKG Kungarna https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=d8c8d5a9-b960-4c90-a19d-2dbaf46f123a

12 maj 2018: NKG En ska bort: https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=b27405e3-6ea3-4c79-ae61-d58b191531e4

13 maj 2018: Norrköpings kommun: https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=d21042ab-0864-4994-9ee4-b56cc56b2d64

Det som slår mig är att HD alltså med en väldig frenesi verkar ha rört sig exakt i det småbygdsområde som LW är uppväxt i, dvs. Vikbolandet, Konungsund utanför Norrköping. Se LW skriva om sitt (adoptiv-)föräldrahem och sin uppväxt:

En slump att HD kuskade runt precis i LW's uppväxtbygder dagen innan mordet?

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå den planerade USA-resan i maj, det verkar som att HD hade tänkt ta med sig en liten maskot (en spårbar cache i form av en liten guldsko) till USA, enligt hennes egen logg den 12 maj:
This one will follow me to US.
https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=0001e3e1-242d-4170-8734-b279f1d066b5

(Men först kuskade hon alltså runt med lilla guldskon i LW's barndomsbygder dagen innan LW försvann, se mitt inlägg ovan).
"

Jag tycker mig minnas något om vem som bestämde att de skulle cahca där den helgen, men kan inte få fram svaret i mitt huvud just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in