2021-01-29, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvinnlig hypergami låter mer som ren bullshit. Och ja. jag har läst mycket om det. Klart att båda könen vill finna den bästa parten att bilda par med/skaffa barn med. Men detta behöver nödvändigtvis inte vara en person med "hög status". Det är mycket mer komplext än så. Mycket mer komplext.

Att tro på att hög status hos mannen är vad som får kvinnor att välja honom, är lite väl enkelspårigt.

Nej, det är allt annat än "bullshit", det är inte mer komplext än så, evolutionära reproduktionsstrategier är förvånande simpla, hos människor såväl som djur.

Kvinnlig till manlig attraktion och kärlek är baserat på att kvinnan instinktivt känner mannen vara över sig själv (hypergami), status, styrka, intellekt, humor, vad-det-än-är, mannen måste ge kvinnan känslan att han är bättre än honom. Den punkt då kvinnan får perceptionen av att vara mer värd än mannen är den punkt då kvinnan tappar respekt, attraktion och således kärlek för mannen.
Citera
2021-01-29, 20:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vilka i tråden menar du är "förblindade av egna känslor och inre svammel"?

Tja, kvinnlig "hypergami" har ju ingenting med vare sig matematik, kemi, fysik eller samhällsanalys att göra. Matematik, kemi, fysik är exakta vetenskaper.

Kvinnlig hypergami låter mer som ren bullshit. Och ja. jag har läst mycket om det. Klart att båda könen vill finna den bästa parten att bilda par med/skaffa barn med. Men detta behöver nödvändigtvis inte vara en person med "hög status". Det är mycket mer komplext än så. Mycket mer komplext.

Att tro på att hög status hos mannen är vad som får kvinnor att välja honom, är lite väl enkelspårigt. I många fall rent felaktigt. Och har man tittat på andra variabler tex.? Tex. kanske en man med hög status har vissa egenskaper som inte alls har med hans höga status att göra och det är dessa egenskaper många kvinnor tänder på? Tex.

Att tro blint på "kvinnlig hypergami" får mig att undra över folks slutledningsförmåga. när man ser så jädra många kvinnor som väljer rena "lågstatusmän" eller jämbördiga män. Av kärlek och kåthet till dessa män.

Det du skriver här ovan är självklarheter för de flesta människor (hoppas jag). Sen verkar det finnas klicken män som hänger här på Flashback, ja vid det här laget behöver jag nog inte säga mer, du vet vad jag menar.

I deras hjärnor ser det ut såhär. "Nu har jag läst evolutionsteori. Det är ett tjusigt ord och nu ska jag predika evangeliet för folket. Köper de inte evangeliet rakt av är de dumma i huvudet och måste brännas på bål"
Citera
2021-01-29, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det du skriver här ovan är självklarheter för de flesta människor (hoppas jag). Sen verkar det finnas klicken män som hänger här på Flashback, ja vid det här laget behöver jag nog inte säga mer, du vet vad jag menar.

I deras hjärnor ser det ut såhär. "Nu har jag läst evolutionsteori. Det är ett tjusigt ord och nu ska jag predika evangeliet för folket. Köper de inte evangeliet rakt av är de dumma i huvudet och måste brännas på bål"

Halmgubbar. Evolutionsteori är förövrigt något mer gynnsamt för den person vars syfte är att lära sig förstå och förutspå mänskliga beteenden är genusvetenskap och marxistisk-haschpipa-teori.
Citera
2021-01-29, 21:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Vad du tycker i sammanhanget är tämligen irrelevant och baserat på kvinnlig bias (således per definition anti-korrekt).

Det finns en anledning till varför kvinnor i regel inte klarar av att leda stora företag, politiska partier eller länder, det krävs en viss form av objektivt tänk och analytisk förmåga för detta, dessa är inte kvinnliga egenskaper.

Så du menar alltså på fullaste allvar att dravlet du precis satt och knopade ihop är 'vetenskap'? Låt oss titta på vad du precis satt och skrev. Låt oss titta på vad du TYCKER shall we:

"När man läser inlägg likt de ovan blir det mer och mer uppenbart varför kvinnor aldrig blir framstående välrespekterade forskare, matematiker, kemister, biologer, fysiker eller samhällsanalytiker, de besitter helt enkelt inte "hårdvaran" som krävs för detta, de är förblindade av sina egna känslor och inre svammel.

Gulligt är det, så klart, men rätt skrämmande när man tänker på hur mycket makt män gett kvinnan i modern tid och de konsekvenserna som det faktiskt haft (och fortfarande har, uppenbarligen).
"

OOoooh men jaa, så faktabaserat uttalande. Var det ansträngande för dig att bajsa fram all den skiten? Hur många års studier ligger bakom dina åsikter....?

Ja du är gullig du...
Citera
2021-01-29, 21:20
Medlem
Citat:

Ja, jag vet vad du menar.

Sedan anser sig vissa ha tolkningsföreträde över hur kvinnor fungerar. De vet minsann bättre än de "ovetandes kvinnorna" som "inte ens vet vad de blir kåta av". Först när jag läser sådan bullshit blir jag ärligt talat full i skratt. Sedan blir jag allvarligt oroad över slutledningsförmågan hos folk som resonerar så. Och varför är det så oerhört viktigt för dessa individer att hävda "kvinnlig hypergami"? Vad får de ut av det?
Citera
2021-01-29, 21:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
Halmgubbar. Evolutionsteori är förövrigt något mer gynnsamt för den person vars syfte är att lära sig förstå och förutspå mänskliga beteenden är genusvetenskap och marxistisk-haschpipa-teori.

Vem har pratat om genusvetenskap och marxistisk-haschpipa-teori?

För övrigt så har jag inget som helst emot att folk läser evolutionsteori eller genusvetenskap eller marxistisk ideologi eller vad som helst - sålänge folk är kritiska och ifrågasättande och har förmågan att tänka/ta intryck utanför sitt ramverk.
Citera
2021-01-29, 21:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Sedan anser sig vissa ha tolkningsföreträde över hur kvinnor fungerar. De vet minsann bättre än de "ovetandes kvinnorna" som "inte ens vet vad de blir kåta av". Först när jag läser sådan bullshit blir jag ärligt talat full i skratt. Sedan blir jag allvarligt oroad över slutledningsförmågan hos folk som resonerar så. Och varför är det så oerhört viktigt för dessa individer att hävda "kvinnlig hypergami"? Vad får de ut av det?

Yes, många goda skratt har det blivit men sedan när man inser att dessa individer faktiskt menar allvar.....då fastnar skrattet i halsen. Och sakta men säkert konstaterar man att "ja de är korkade...oj"

Jag skulle vilja se var och en av dessa pojkspolingar gå in i ett rum fullt med kvinnor. Kvinnor i olika åldrar, olika samhällsklasser osv. Och så skulle jag vilja se dessa mammas pojkar inleda med att säga "Hej tjejer jag har läst lite evolutionspsykologi och jag ska nu säga er sanningen. Kvinnor kan/vill inte bli kåta. Ni är alla hypergama horor som säljer er fitta för att kunna parasitera på en man/män"

Fixeringen vid kvinnlig hypergami är för att de behöver en syndabock. Både för det inre kosmos och det yttre kosmos. Varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Jenny9 2021-01-29 kl. 21:39.
Citera
2021-01-29, 21:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Att kvinnor söker sig till en partner som luktar på ett visst sätt som visar att han har annat immunförsvar än henne. Och som är lik henne på olika sätt och har vissa inre egenskaper. Sådant visar forskningen är viktigt. Vad har detta med "hypergami" att göra? Inte ett skit.

Så, jag antar att det bara är 10% av männen dejtingappar som har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att seriemördare och psykopater som badar i beundrarbrev från kvinnor råkar ha rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att kändisar, artister, idrottstjärnor, etc har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att bodybuilders har rätt lukt och inre egenskaper. Jag antar att tidigare otränade män plötsligt fick rätt lukt och egenskaper när de blev vältränade. Jag antar att tidigare fattiga män plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när de blev framgångsrika och välbärgade. Jag antar tidigare okända män plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när de blev populära och välkända. Jag antar att den osynliga mannen på gatan plötsligt fick rätt lukt och inre egenskaper när det visade sig att han hade 800 000 följare på sociala medier.

Jag kan hålla på så här ett tag till..

Citat:
Tror du verkligen att kärlek för kvinnor handlar om statusjakt? Helt ärligt?

De är biologiskt programmerade till att jaga "status", ja. Mannen med högst status har bäst chans att ge kvinnan och hennes avkomma bra förutsättningar för överlevnad.

Citat:
Om så vore fallet har massor av de kvinnor jag känner gjort nedåtköp. Kvinnorna jag känner har i regel något högre social status än sina män. Med några få undantag där männen har högre social status än sina partners.

Alla kvinnor kan inte få någon med högre status. Speciellt inte efter 30. Men jag kan inte uttala mig om din umgängeskrets eftersom jag inte känner till kvinnorna i den och deras kontext.

Citat:
Sedan är det klart att alla människor vill ha den allra bästa partnern, utifrån sina egna specifika preferenser.

Och du tror att alla har unika preferenser? De flesta har mycket liknande preferenser. Det är vissa detaljer som kan skilja människors preferenser åt. I grund och botten är det inga större skillnader. Det finns sådant som generellt anses attraktivt och det finns sådant som generellt inte anses attraktivt.

Citat:
För att nämna mina föräldrar som exempel. När de träffades var båda väldigt snygga (jag har sett kort på dem från då). Min far är högintelligent och min mor har hög språklig intelligens samt hög emotionell intelligens. Båda hade likartad utbildningsnivå och ungefär likartade löner. Båda var populära rent socialt och hade haft seriösa relationer innan de träffades. De är charmiga, roliga, snälla, språkligt begåvade. Min far är händig och tekniskt lagd, min mor har en mycket god analytisk förmåga i sociala sammanhang. De har liknande värderingar som varandra. Min far är något introvert och blyg när han inte känner folk, medans min mor är reserverad i sådana sammanhang, utan att för den sakens skull vara så värst blyg. båda var ambitiösa (nu är de pensionärer) under ungdomen/sina yrkesverksamma liv och skaffade sig fina utbildningar. Min far är några få år äldre än min mor. De stöttade varandra.

På vilket vis är min mor hypergam när hon valde min far?

På vilket sätt var hon INTE hypergam? Är det inte bättre om du berättar anekdoter som stärker din egen tes istället för min?

Citat:
Sedan kan jag nämna några av mina absolut närmaste polare. Han är uttalad feminist. Politiskt aktiv. Kulturellt bevandrad. Intelligent. Ser bra ut. Men tjänar inte så bra beroende på den tjänst han har (kulturarbetare). Han är intelligent och intellektuell. Känner mycket folk, också dessa är politiskt aktiva och kulturellt bevandrade. Hans hustru sedan över 15 år tillbaka är snygg. välutbildad och har en fin tjänst där hon tjänar bra. Hon är intelligent. Inte lika politiskt aktiv/inte lika kulturellt bevandrad, men har istället satsat på att göra en karriär och på att få en bra ekonomi för sig och familjen. I synnerhet då hennes make har det jobb han har. Hon är ett "socialt lejon". Alla människor tämligen älskar att umgås med henne. Båda är roliga, snälla och händiga och tekniskt lagda. De är födda samma år. De stöttar varandra.

På vilket sätt var min kvinnliga polare hypergam när hon valde min manliga polare?

Låter som han kan vara något av en lokal kändis och ha hög status inom politiska kretsar och kulturkretsar. Eller så var han den bästa hon kunde få. Vad vet jag. Det är omöjligt för mig att spekulera kring dina anekdoter.

Citat:
Jag och mitt ex (utan att ange dem som är vilket kön, men någon av oss är man och den andra är kvinna). Jag har längre utbildning och tjänar något mer, inte på grund av mitt yrke, utan på grund av att jag arbetar 8 timmar mer/vecka än mitt ex. Dvs. en hel dag extra/vecka. Exet är egen företagare och är populär att anlita. vi ser båda bra ut. Exet är introvert och jag är extrovert. Vi är båda känsliga. vi har humor och är kulturellt intresserade. Vi är riktiga nördar båda två. Jag är mer naturvetenskapligt lagd, medans exet är mer estetiskt lagd. Vi är båda musikaliska. Jag är den sociala av oss, exet gillar mer att vara några få. Vi är väldigt familjekära. Vi har liknande värderingar. Exet är dock feminist och jag är humanist.

Vem av oss är hypergam?

Vi vet att du är man, du har försagt dig ett antal gånger redan så du kan lägga ner din fåniga idé om att inte "avslöja" ditt kön.

Återigen, jag orkar inte spekulera i dina anekdoter. Oavsett vad så är de inte på något sätt bevis eller indikationer på att hypergami inte existerar. Ditt ex kanske till slut var tvungen att nöja sig med dig, det betyder inte att hon inte är hypergam.

Vi diskuterar ett globalt, observerbart fenomen, inte enskilda par.

Citat:
Jag kan fortsätta par för par av alla par jag känner, jag hittar inte något som skulle kunna likna "hypergami" ens.. Men du får gärna svara på dessa frågar som jag ställt.

Och på vilket sätt är din bekantskapskrets representativ för mänskligheten i stort? Ett antal svenska medelklasspar i medelåldern?
Citera
2021-01-29, 21:56
Bannlyst
Citat:
Så du menar alltså på fullaste allvar att dravlet du precis satt och knopade ihop är 'vetenskap'? Låt oss titta på vad du precis satt och skrev. Låt oss titta på vad du TYCKER shall we:

"När man läser inlägg likt de ovan blir det mer och mer uppenbart varför kvinnor aldrig blir framstående välrespekterade forskare, matematiker, kemister, biologer, fysiker eller samhällsanalytiker, de besitter helt enkelt inte "hårdvaran" som krävs för detta, de är förblindade av sina egna känslor och inre svammel.

Gulligt är det, så klart, men rätt skrämmande när man tänker på hur mycket makt män gett kvinnan i modern tid och de konsekvenserna som det faktiskt haft (och fortfarande har, uppenbarligen).
"

OOoooh men jaa, så faktabaserat uttalande. Var det ansträngande för dig att bajsa fram all den skiten? Hur många års studier ligger bakom dina åsikter....?

Ja du är gullig du...

Lugna ner äggstockarna Jenny, bli inte så uppspelt.
Citera
2021-01-29, 21:57
Bannlyst
Citat:

Korrekt. Ditt "full i skratt" betyder inget i sammanhanget.
Citera
2021-01-29, 21:57
Bannlyst
Citat:
Yes, många goda skratt har det blivit men sedan när man inser att dessa individer faktiskt menar allvar.....då fastnar skrattet i halsen. Och sakta men säkert konstaterar man att "ja de är korkade...oj"

Jag skulle vilja se var och en av dessa pojkspolingar gå in i ett rum fullt med kvinnor. Kvinnor i olika åldrar, olika samhällsklasser osv. Och så skulle jag vilja se dessa mammas pojkar inleda med att säga "Hej tjejer jag har läst lite evolutionspsykologi och jag ska nu säga er sanningen. Kvinnor kan/vill inte bli kåta. Ni är alla hypergama horor som säljer er fitta för att kunna parasitera på en man/män"

Fixeringen vid kvinnlig hypergami är för att de behöver en syndabock. Både för det inre kosmos och det yttre kosmos. Varken mer eller mindre.

Håll dig till ämnet nu Jenny, sluta bekräfta stereotypen om att kvinnor inte klarar av saklig debatt utan istället attackerar meningsmotståndaren på grund av att deras tänk är helt baserat på hierarki.
Citera
2021-01-29, 21:59
Bannlyst
Citat:

Ändå klarar du inte av att vinna en enda av dessa debatter, varje gång får du stryk och varje gång blir du känslomässigt uppspelt och bevisar dessa "korkade individer" rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in