2021-01-29, 01:17
Bannlyst
TomatKungen snälla, du skämmer ut dig, herregud vad stryk du får i debatten.
Citera
2021-01-29, 01:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
I så fall accepterar du också faktumet att kvinnans hypergami inte bara existerar utan i princip är roten till precis allt i människans historia. Den är källan till både män och kvinnors beteende. Utan kvinnans hypergami hade världen sett mycket annorlunda ut.

Ja vi hade bott kvar i lerhyddorna och du hade inte haft prostituerade att köpa.
Citera
2021-01-29, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
TomatKungen snälla, du skämmer ut dig, herregud vad stryk du får i debatten.

Tycker du? Jag tycker inte alls att jag får något styrk. Inte heller att jag "skämmer" ut mig.

Kärlek handlar inte om att klättra på statustrappan, vilket vissa hävdar att det gör för kvinnor.

Kärlek är mer komplext än så, mycket mer komplext. Kärlek är det som gör att vi vill bilda par. Statusjakt är inte det som får oss att vilja bilda par.

Du kan ju läsa några av dessa länkar.

"Var och en av oss har specifika, djupa, idiosynkratiska och ibland även omedvetna preferenser.

Faktum är att det finns klara bevis för att vi tenderar att bli kära i personer som har liknande egenskaper. De har en liknande intelligensnivå, samma typ av humor, samma värderingar…

Men det finns något fascinerande här. Vi kan befinna oss i ett rum med 30 personer som har egenskaper som påminner om våra egna. De kan ha smaker som liknar våra egna, men vi kommer aldrig bli kära i någon av dessa personer...

Vi vet till exempel att kvinnor känner sig omedvetet mer attraherade till män med ett annorlunda immunförsvar än dem själva. Det är lukten som vägleder dem i denna process. Om de föredrar genetiska profiler som skiljer sig från deras egen så finns det en anledning. Ifall detta par får barn så kommer de att ha en mer blandad genetisk uppbyggnad.
" Källa: https://utforskasinnet.se/karlekens-kemi-varfor-vi-blir-foralskade/

"Studiens metodologiska underlag är kvalitativ forskningsmetod och tematiserade intervjuer, med åtta unga människor, fyra män och fyra kvinnor som ingår i parförhållanden med varandra. Studien visar på mönster som kan tolkas som det kulturella kapitalets indirekta påverkan på valet av partner. På så vis att de intervjuade som tillsammans bildade par hade samma utbildning. Att de hade träffats genom gemensamma vänner eller genom att de gått på samma skola samt hade samma smak och stil då det gällde kläder och inredning" Källa: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/1355477

"Vi konstaterade att i valet av kärlekspartnern är värderingar och känslor de allra viktigaste kategorierna men något fler kvinnliga respondenter anser att dessa är viktigare. Den typen av förhållande som eftersträvas är samboförhållande och de kategorier som är viktiga i själva förhållandet är förutom känslor och värderingar även: respekt, tillit, kommunikation, utseende, trivsel, sex och beröring" Källa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1123799&dswid=1906
Citera
2021-01-29, 02:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja vi hade bott kvar i lerhyddorna och du hade inte haft prostituerade att köpa.

För att hypergamin har reglerats, ja. Om den inte hade reglerats hade vi också fortfarande bott kvar i lerhyddorna.

Det hoppas jag du förstår, annars har du missuppfattat allting fullständigt.

Men fint att du äntligen erkänner kvinnans sexsäljande natur
Citera
2021-01-29, 02:20
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tycker du? Jag tycker inte alls att jag får något styrk. Inte heller att jag "skämmer" ut mig.

Kärlek handlar inte om att klättra på statustrappan, vilket vissa hävdar att det gör för kvinnor.

Kärlek är mer komplext än så, mycket mer komplext. Kärlek är det som gör att vi vill bilda par. Statusjakt är inte det som får oss att vilja bilda par.

Du kan ju läsa några av dessa länkar.

"Var och en av oss har specifika, djupa, idiosynkratiska och ibland även omedvetna preferenser.

Faktum är att det finns klara bevis för att vi tenderar att bli kära i personer som har liknande egenskaper. De har en liknande intelligensnivå, samma typ av humor, samma värderingar…

Men det finns något fascinerande här. Vi kan befinna oss i ett rum med 30 personer som har egenskaper som påminner om våra egna. De kan ha smaker som liknar våra egna, men vi kommer aldrig bli kära i någon av dessa personer...

Vi vet till exempel att kvinnor känner sig omedvetet mer attraherade till män med ett annorlunda immunförsvar än dem själva. Det är lukten som vägleder dem i denna process. Om de föredrar genetiska profiler som skiljer sig från deras egen så finns det en anledning. Ifall detta par får barn så kommer de att ha en mer blandad genetisk uppbyggnad.
" Källa: https://utforskasinnet.se/karlekens-kemi-varfor-vi-blir-foralskade/

"Studiens metodologiska underlag är kvalitativ forskningsmetod och tematiserade intervjuer, med åtta unga människor, fyra män och fyra kvinnor som ingår i parförhållanden med varandra. Studien visar på mönster som kan tolkas som det kulturella kapitalets indirekta påverkan på valet av partner. På så vis att de intervjuade som tillsammans bildade par hade samma utbildning. Att de hade träffats genom gemensamma vänner eller genom att de gått på samma skola samt hade samma smak och stil då det gällde kläder och inredning" Källa: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/1355477

"Vi konstaterade att i valet av kärlekspartnern är värderingar och känslor de allra viktigaste kategorierna men något fler kvinnliga respondenter anser att dessa är viktigare. Den typen av förhållande som eftersträvas är samboförhållande och de kategorier som är viktiga i själva förhållandet är förutom känslor och värderingar även: respekt, tillit, kommunikation, utseende, trivsel, sex och beröring" Källa: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1123799&dswid=1906

Om detta svammel är ditt argument för att hypergami inte existerar så ja, då får du rejält med stryk i debatten. Det finns ingenting i det du citerar som på något sätt motsätter hypergamins existens.
Citera
2021-01-29, 03:04
Medlem
Citat:
Om detta svammel är ditt argument för att hypergami inte existerar så ja, då får du rejält med stryk i debatten. Det finns ingenting i det du citerar som på något sätt motsätter hypergamins existens.

Att kvinnor söker sig till en partner som luktar på ett visst sätt som visar att han har annat immunförsvar än henne. Och som är lik henne på olika sätt och har vissa inre egenskaper. Sådant visar forskningen är viktigt. Vad har detta med "hypergami" att göra? Inte ett skit.

Tror du verkligen att kärlek för kvinnor handlar om statusjakt? Helt ärligt?

Om så vore fallet har massor av de kvinnor jag känner gjort nedåtköp. Kvinnorna jag känner har i regel något högre social status än sina män. Med några få undantag där männen har högre social status än sina partners.

Sedan är det klart att alla människor vill ha den allra bästa partnern, utifrån sina egna specifika preferenser.

För att nämna mina föräldrar som exempel. När de träffades var båda väldigt snygga (jag har sett kort på dem från då). Min far är högintelligent och min mor har hög språklig intelligens samt hög emotionell intelligens. Båda hade likartad utbildningsnivå och ungefär likartade löner. Båda var populära rent socialt och hade haft seriösa relationer innan de träffades. De är charmiga, roliga, snälla, språkligt begåvade. Min far är händig och tekniskt lagd, min mor har en mycket god analytisk förmåga i sociala sammanhang. De har liknande värderingar som varandra. Min far är något introvert och blyg när han inte känner folk, medans min mor är reserverad i sådana sammanhang, utan att för den sakens skull vara så värst blyg. båda var ambitiösa (nu är de pensionärer) under ungdomen/sina yrkesverksamma liv och skaffade sig fina utbildningar. Min far är några få år äldre än min mor. De stöttade varandra.

På vilket vis är min mor hypergam när hon valde min far?

Sedan kan jag nämna några av mina absolut närmaste polare. Han är uttalad feminist. Politiskt aktiv. Kulturellt bevandrad. Intelligent. Ser bra ut. Men tjänar inte så bra beroende på den tjänst han har (kulturarbetare). Han är intelligent och intellektuell. Känner mycket folk, också dessa är politiskt aktiva och kulturellt bevandrade. Hans hustru sedan över 15 år tillbaka är snygg. välutbildad och har en fin tjänst där hon tjänar bra. Hon är intelligent. Inte lika politiskt aktiv/inte lika kulturellt bevandrad, men har istället satsat på att göra en karriär och på att få en bra ekonomi för sig och familjen. I synnerhet då hennes make har det jobb han har. Hon är ett "socialt lejon". Alla människor tämligen älskar att umgås med henne. Båda är roliga, snälla och händiga och tekniskt lagda. De är födda samma år. De stöttar varandra.

På vilket sätt var min kvinnliga polare hypergam när hon valde min manliga polare?

Jag och mitt ex (utan att ange dem som är vilket kön, men någon av oss är man och den andra är kvinna). Jag har längre utbildning och tjänar något mer, inte på grund av mitt yrke, utan på grund av att jag arbetar 8 timmar mer/vecka än mitt ex. Dvs. en hel dag extra/vecka. Exet är egen företagare och är populär att anlita. vi ser båda bra ut. Exet är introvert och jag är extrovert. Vi är båda känsliga. vi har humor och är kulturellt intresserade. Vi är riktiga nördar båda två. Jag är mer naturvetenskapligt lagd, medans exet är mer estetiskt lagd. Vi är båda musikaliska. Jag är den sociala av oss, exet gillar mer att vara några få. Vi är väldigt familjekära. Vi har liknande värderingar. Exet är dock feminist och jag är humanist.

Vem av oss är hypergam?

Jag kan fortsätta par för par av alla par jag känner, jag hittar inte något som skulle kunna likna "hypergami" ens.. Men du får gärna svara på dessa frågar som jag ställt.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-29 kl. 03:12.
Citera
2021-01-29, 03:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
För att hypergamin har reglerats, ja.

Vem tror du föräldrarna försökte gifta bort sina döttrar med förr i tiden?

Citat:
Om den inte hade reglerats hade vi också fortfarande bott kvar i lerhyddorna.

Hur har den reglerats? Tror du tex muslimska föräldrar vill gifta bort sina döttrar med långtidsarbetslösa Hassan nere på hörnan? Hur menar du att kvinnlig hypergami reglerats?

Citat:
Det hoppas jag du förstår, annars har du missuppfattat allting fullständigt.

Jag har förstått det hela rätt.

Citat:
Men fint att du äntligen erkänner kvinnans sexsäljande natur

Ja som jag skrev - du hade ju inte haft några prostituerade kvinnor att köpa om det inte vore för hypergamin.
Citera
2021-01-29, 20:02
Bannlyst
När man läser inlägg likt de ovan blir det mer och mer uppenbart varför kvinnor aldrig blir framstående välrespekterade forskare, matematiker, kemister, biologer, fysiker eller samhällsanalytiker, de besitter helt enkelt inte "hårdvaran" som krävs för detta, de är förblindade av sina egna känslor och inre svammel.

Gulligt är det, så klart, men rätt skrämmande när man tänker på hur mycket makt män gett kvinnan i modern tid och de konsekvenserna som det faktiskt haft (och fortfarande har, uppenbarligen).
Citera
2021-01-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg
När man läser inlägg likt de ovan blir det mer och mer uppenbart varför kvinnor aldrig blir framstående välrespekterade forskare, matematiker, kemister, biologer, fysiker eller samhällsanalytiker, de besitter helt enkelt inte "hårdvaran" som krävs för detta, de är förblindade av sina egna känslor och inre svammel.

Gulligt är det, så klart, men rätt skrämmande när man tänker på hur mycket makt män gett kvinnan i modern tid och de konsekvenserna som det faktiskt haft (och fortfarande har, uppenbarligen).

Vilka i tråden menar du är "förblindade av egna känslor och inre svammel"?

Tja, kvinnlig "hypergami" har ju ingenting med vare sig matematik, kemi, fysik eller samhällsanalys att göra. Matematik, kemi, fysik är exakta vetenskaper.

Kvinnlig hypergami låter mer som ren bullshit. Och ja. jag har läst mycket om det. Klart att båda könen vill finna den bästa parten att bilda par med/skaffa barn med. Men detta behöver nödvändigtvis inte vara en person med "hög status". Det är mycket mer komplext än så. Mycket mer komplext.

Att tro på att hög status hos mannen är vad som får kvinnor att välja honom, är lite väl enkelspårigt. I många fall rent felaktigt. Och har man tittat på andra variabler tex.? Tex. kanske en man med hög status har vissa egenskaper som inte alls har med hans höga status att göra och det är dessa egenskaper många kvinnor tänder på? Tex.

Att tro blint på "kvinnlig hypergami" får mig att undra över folks slutledningsförmåga. när man ser så jädra många kvinnor som väljer rena "lågstatusmän" eller jämbördiga män. Av kärlek och kåthet till dessa män.
Citera
2021-01-29, 20:51
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Ser inte problemet, orkar man inte ha med kvinnor att göra är det bara att kapa bort alla överflödiga kvinnor i ens liv.
Jag tog det rådet från en användare här på självaste flashback och mitt liv har blivit mycket bättre sedan dess.
Mycket mer tid och fokus över till viktiga saker när man inte behöver underhålla kvinnors bekräftelsebehov, att bekräfta kvinnan man lever med räcker, de övriga får liksom söka sitt från andra.

Vill män inte jobba på för att de känner att samhället i stort ser dem som förbrukningsvaror
så är det väl bara fint att de nått den insikten.
Jag vill ha det finare sakerna i livet men är inte så sugen på att "tvingas" jobba till 75 eller vad det nu kan bli för min del, således sätter jag undan så mycket pengar som möjligt och håller ögonen öppna efter ypperliga tillfällen att investera. Kan andra män nöja sig med att jobba lite och konsumera lite så ger jag dem enbart tummen upp, världen behöver fler småkonsumenter som nöjer sig istället för hungriga satar som jag.
Citera
2021-01-29, 20:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonandEgg

Jag tycker det framstår som precis tvärtom. På forumet framstår många av männen som sentimentala bittra mammas pojkar medans kvinnorna som debatterar här är sakliga, lugna, metodiska och kloka. Männen gnäller om än det ena än det andra, ofta helt substanslösa saker och det mesta är rena projektioner från dessa männens håll mot gruppen kvinnor.

De mest negativa kvinnliga stereotyperna tenderar att vara manliga projektioner.
Citera
2021-01-29, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tycker det framstår som precis tvärtom. På forumet framstår många av männen som sentimentala bittra mammas pojkar medans kvinnorna som debatterar här är sakliga, lugna, metodiska och kloka. Männen gnäller om än det ena än det andra, ofta helt substanslösa saker och det mesta är rena projektioner från dessa männens håll mot gruppen kvinnor.

De mest negativa kvinnliga stereotyperna tenderar att vara manliga projektioner.

Vad du tycker i sammanhanget är tämligen irrelevant och baserat på kvinnlig bias (således per definition anti-korrekt).

Det finns en anledning till varför kvinnor i regel inte klarar av att leda stora företag, politiska partier eller länder, det krävs en viss form av objektivt tänk och analytisk förmåga för detta, dessa är inte kvinnliga egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in