2021-01-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Absolut, skriver jag något som du undrar över så får du mer än gärna be om länk till något som styrker det jag påstår eller så får jag förklara mig om jag varit dålig på att skriva att det är en spekulation från min sida. Skönt att vi kan vara överens i en sak i varje fall.

Jag väntar dock på länkarna då inlägget jag kommenterade var presenterat som direkt fakta och ingen spekulation.
Jag har inte sett annat än spekulationer från dig.

Citat:
Jag vet inte vad det är med er i Ebba Busch-sekten, ända sedan våldtäktspastorn åkte dit för några dagar sedan har ni varit jävligt irriterade och lättretliga. Förstår att det är jobbigt när religionen visar sitt sanna tryne.

Du upprepar dig som om du har tourettes syndrom. Försök istället med ord beskriva vad som är fel i det jag skriver utan att lägga in en massa subjektivitet i det om du kan.

eller kallar du detta för fakta?
2021-01-29, 18:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarkat
Ebba påstår det ja
Tänk om det istället var hon som sa med sin allra gulligaste flick röst Esbjörn du behöver verkligen inte tänka på att skaffa dyra mäklare jag fixar allt gratis för dej
Sen gick hon till 2 värderare och visade den lägsta för Esbjörn

Hur fan kan ni svälja allt hon säger ?

Tycker hon känns falsk skenhelig och själv upptagen tacka fan för att hon får kritik i sitt parti

Är du riktigt riktigt säker på, att det var den med lägst värdering hon visade Esbjörn???
2021-01-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har inte sett annat än spekulationer från dig.
eller kallar du detta för fakta?
Klart att det där inte är fakta, det där är svar på tal, kolla upp inlägget jag svarade på.
Bemöter man mig med den tonen så får man den tonen tillbaka.
Just nu håller du en god ton så då håller jag en god ton med dig, jag föredrar den tonen vi har nu.

Dessutom så har vi väldigt lite fakta, dock har vi en hel del påståenden från båda lägren som varken var för sig eller tillsammans ger en trovärdig bild eller hel tidslinje.
Den fakta vi har är mer eller mindre att dom träffades/pratade x antal gånger före kontraktsskrivningen, dom skrev kontrakt, Ebba Busch betalade pengar till Esbjörns konto, pengarna var kvar minst till början av året. Matz och Majkgård blev involverade. Resten av detaljerna går meningarna isär eller så går dom inte ihop. Kan ha missat någon detalj som är belagd med fakta.
2021-01-29, 18:16
Moderator
Tinuviels avatar
Livets ord och deras position i Uppsala är inte OnT i den här tråden.

// mod
2021-01-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Är du riktigt riktigt säker på, att det var den med lägst värdering hon visade Esbjörn???
Tänk om det var båda och så resonerade man sig fram till ett pris? Men en del är så måna om Esbjörn att man gärna utmålar honom till ett viljelöst sinnessvagt offer. Tänk om vi fick höra vad han själv säger idag? Men enligt Binninge så har dom ingen vettig kontakt, det är därför man frågar sig vem som driver processen i hans namn? Är det Majgård och Monica Pernroth-Lullmaa?
2021-01-29, 18:19
Medlem
Citat:
Klart att det där inte är fakta, det där är svar på tal, kolla upp inlägget jag svarade på.
Bemöter man mig med den tonen så får man den tonen tillbaka.
Just nu håller du en god ton så då håller jag en god ton med dig, jag föredrar den tonen vi har nu.

Dessutom så har vi väldigt lite fakta, dock har vi en hel del påståenden från båda lägren som varken var för sig eller tillsammans ger en trovärdig bild eller hel tidslinje.
Den fakta vi har är mer eller mindre att dom träffades/pratade x antal gånger före kontraktsskrivningen, dom skrev kontrakt, Ebba Busch betalade pengar till Esbjörns konto, pengarna var kvar minst till början av året. Matz och Majkgård blev involverade. Resten av detaljerna går meningarna isär eller så går dom inte ihop. Kan ha missat någon detalj som är belagd med fakta.
Det finns även korrespondens med tingsrätten, en värdering från Notar och ett psykologutlåtande som nog kan anses som fakta.
2021-01-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Den biten är väl ändå ganska enkel. Ebba ska alltså visa att hon har köpt huset. Hon lägger då fram ett underskrivet avtal och hennes ombud kommer att fråga Esbjörn om det är hans namnteckning på kontraktet. Esbjörn svarar antagligen ja på den frågan. Om inte annat så har ju bekräftats att Esbjörn skrivit under avtalet med Ebba i de svar som Binninge kommit in med till tingsrätten.

Finns det ett giltigt avtal går bevisbördan över till Esbjörn/Binninge som i sin tur ska visa att avtalet faktiskt är ogiltigt. T.ex. att Ebba utnyttjat hans lättsinne och fått fastigheten väsentligt billigare än vad den är värd. Då skulle en ny värdering varit på sin plats kanske.

Nu har jag sammanfattat hur jag ser på detta fall.

För mig är det inte enkelt. Det är flera steg. Jag funderar över avtalets giltighet, och parternas bundenhet av det. Vi har fri avtalsrätt, med få undantag. Man får lov i princip avtala fritt hur man vill, och det är vedertaget att avtal ska hållas. Där var det enkelt. Avtalet styrker att ett avtal om köp har ingåtts. Men om det kan ingås med bindande verkan är den svåra kärnfrågan.

Lagen medger inte att avtal ingås hur om helst om fast egendom. Det är formkrav. Jordabalken har stränga och tvingande regler för att få lagfart. Regler som Lantmäteriet inte backar ifrån. Lagfartssammanträden är inte till för främlingar som vill ha lagfart på bristande dokumentation när de inte tidigare haft beröringspunkter med fastigheten. Lantmäteriet avisar Ebbas ansökan om lagfart två gånger och hänvisar henne till domstol. En vink?

Nu är saken i domstol, med en salig röra av sakomständigheter, med en påstridig politiker som utgår ifrån att hon har rätt och har ett avtal, förvisso utan Jordabalkens formkrav. Vi har inget i Jordabalken som skyddar säljaren på samma sätt som köparen. De fall som liknar detta handlar om lagfartskapningar. Kan juridik bli mer komplicerat?

Skvaller om allt annat som tar fokus från vad det är som ska styrkas och av vem, gör detta mycket spännande eftersom det är parterna om råder över processen och själva ska ha koll på vad som styrker det man påstår. Därför är det viktigt för Ebba som kärande att bevisa att hon har ett avtal som ska ge henne ett giltigt köp av fast egendom.

Endast ett avtal, styrker inte att Ebba har köpt huset, eftersom hon inte fått ut lagfart. Jag tror att man måste ha lagfart innan man blir ägare till en fastighet. Men jag kan ha fel. Man vet ju aldrig hur en tvist i domstol slutar.

Jag tror att Ebba måste på något sätt, i sin talan styrka att hon har rätt till lagfart utan att Jordabalkens rekvisit om ett giltigt köp är uppfyllda. Jag förstår inte hur hon ska ro i land det. Har du några idéer om vilken bevisning som skulle styrka ett giltigt köp utan att Jordabalkens formkrav beaktas?

Kan verkligen ett avtal om köp upprättat i dispositiv rätt om avtals ingående, ha större tyngd än Jordabalkens tvingande lag om giltigt köp, undrar jag. Saken handlar om det kan bli ett giltigt köp av fast egendom mellan parter som är främlingar, trots flera brister i formalia, och det vill Ebba att en domstol ska bena ut med prejudicerande verkan.

Egentligen är juridiken om fastighetsköps giltighet intressant för alla överlåtelser. Inte endast gällande äldre människor som blir blåsta eller inte minns, likt Esbjörn. Ett avtal om köp av fast egendom utan formalia borde rent generellt vara ogiltigt och utan verkan, om vi nu ska envisas med att ha formkrav och inskrivning av fast egendom i ett fastighetsregister. Känner sig någon lurad av en säljare så som Ebba påstår att hon är, är det en skada de får stämma för i en skadeståndstalan, är min tanke.

Ebba borde sett till när hon inte kan själv få till ett bevittnat avtal, att ha en mäklare för sin egen skull och inte kaxigt påstå att Esbjörn ville spara den utgiften. Det är för mig självklart att Ebba kan inte vara ovetandes om det rätta marknadsvärdet, eftersom hon bott på samma ort och fördelat en fastighet nyligen i bodelning när hon skilde sig. Då fick hon ut värdeökning och måste ha haft värderingsman som tog tillvara hennes intressen. Att Ebba inte har koll på vad en sjötomt i området där hon till varje pris vill bo, och vad den är värd på öppna marknaden är inte trovärdigt.

Det är så korkat tänkt. Vi ser ett fastighetsköp med ett avtal som består av en felaktigt ifylld blankett och värderingar som har mycket att önska, en handpenning hon skickar iväg och inte tar tillbaka i hopp om ett nytt konkludent avtal. Ebba gör en utfästelse offentligt på fejan om att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill, samtidigt som advokaten skramlar om att det är tanter på bygden som kapat Esbjörn i eget intresse. Det är svårt att tro att detta sker, eftersom man vill inte tro det om en folkvald person med det förtroendet en partiledare har.

En annan fråga jag klurar över är om en talan om bättre rätt, är rätt sorts talan som Ebba ger in i domstol, när det handlar om en fastighet där det aldrig funnits en tidigare beröringspunkt mellan parterna, än vid möte som rör ett avtal upprättat av Ebba själv. De fall om bättre rätt jag tittat på, handlar om diffusa rättigheter som finns till fastigheten och den lagfarne ägaren, men av olika anledningar behöver benas ut av en domstol. Det handlar om dold äganderätt, avtal och transaktioner som inte är inskrivna i fastighetsregistret men som är gällande mellan parterna med anknytning till en fastighet.

Jag funderar mycket över legaliteten i Ebbas talan om bättre rätt. Att i det fall Ebba till äventyrs har en talan, så är det en skadeståndstalan för den skada hon lidit för avtalsbrott, i det fall hon lidit en skada orsakad av Esbjörn.

Ebba lägger fram ett avtal, hennes advokat mumlar om att avtal ska hållas. Binninge säger att Esbjörn inte minns att han skrivit på något avtal. Bollen är tillbaka hos Ebba som måste ifrågasätta sakkunnigutlåtande. Att ifrågasätta Esbjörns bevisning, att Esbjörns över 80 år inte minns och en sakkunnig som intygar att Esbjörn har kognitiva svårigheter, är ogörligt.

Hur Ebba ska få fram bevisning i skarpt läge ökar på spänningen i detta fall som är det mest spännande jag hört talas om inom fastighetsrätten, och det engagerar mig och andra människor. Det handlar om enskilda människors grundläggande rätt till sin egendom i den tid vi lever i.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-01-29 kl. 18:34.
2021-01-29, 18:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag skulle önska underlag till dina påståenden.

Esbjörn har mig veterligen aldrig uttryckt att han ville sälja, vart har det stått/sagts?

Vart har det stått att hans grannar har påstått att han uttryckt att han inte vill att brorsbarnen ska få ärva?

Sorry det är lite svårt med länkar i tele så jag kompletterar gärna nu!

1 Esbjörn i ångerbrevet: jag har ångrat försäljningen. 2:07 in i filmen daterat den 3:e
Här är länken:
https://static.cdn-expressen.se/images/d5/33/d5331c6952064267bfc879b1a2897205/annan/1280@40.jpg

Grannarna i intervjun i aftonbladet: l
– Han har sagt att han inte vill att brorsbarnen ska få huset. De har aldrig brytt sig om det, säger en bybo.
Här är länken:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad
2021-01-29, 18:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad gäller Esbjörns körkort så har jag mycket svårt att tänka mig att det inte redan är indraget. Det lär poliserna på olycksplatsen tagit hand om direkt.

Det var ju de dom inte gjorde, hade framgått av polisrapporten annars.
Han var nykter och odrogad, samt företedde ingen sorts förvirrings symptom.
Helt normalt klar och orienterad.
När avtalet skulle undertecknas skulle dessutom inte Esbjörn samåka, dom skulle samköra d.v.s åka i varsin bil.
2021-01-29, 18:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tomter vid hav och sjö har ett betydligt större värde om det så står ett utedass på tomten. Du skall nog inte förklara något som du inte känner till. Sjöutsikten i aktuellt fall är värt en hel del. Det visar andra sålda tomter vid aktuell plats.

2 saker är här fel
1 ingen sjöutsikt då det är skog emellan.
2 finns inga liknande tomter att jämföra med endast beboeliga ställen och obyggda tomter på andra sidan sjön 800 meter bort.

Däremot finns det ett ställe liknande stort hus samma renoveringsbehov med fin havsutsikt för 6 miljoner endast 3,5 från Stockholm i skärgården
2021-01-29, 18:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Ni spammar ju allt, ni lägger in spaltmeter på spaltmeter med olika regler och lagar, detta om och om igen, allt bara för att hålla tråden ren från EBT kritik.

Ni hittar på en massa saker, anklagar folk för att vara här av politiska grunder, då det kanske hellre är ni som är här av dessa grunder.
Jag har röstat blått hela mitt liv, men likväl kan jag inte acceptera detta förjävligt låga agerande av Ebba, hon borde rannsaka sej själv.

Vad finns det för kritik här på FB mot Ebba, om man fokuserar på fastighetsaffären och håller sig någorlunda saklig.

1. Ebba har kontaktat en fastighetsägare på egen hand, utan att gå via mäklare.

2. Ebba har bjudit på kaffe och bulle hemma hos sig.

3. Ebba och Esbjörn har träffats flera gånger innan kontraktet skrevs på.

4. De har träffats inomhus ibland.

5. Ebba har olovandes fällt träd

6. Ebba har olovandes röjt sly.

7. Ebba har anlitat en mäklare i bekantskapskretsen för ett skrivuppdrag.

8. Ebba har anlitat Anticimex och låtit göra värderingar.

9. Ebba har inte svarat i telefon när Esbjörn har ringt.

10. Ebba har inte löst ut Esbjörns rekommenderade brev.

11. Ebba har övertalat Esbjörn att hålla mäklare utanför.

12. Ebba har lurat Esbjörn att skriva under.

13. Ebba har pressat Esbjörn att skriva under.

14. Ebba började budgivningen med skambud på 2.4 miljoner

15. Ebba vet att fastigheten är värd 6 miljoner i dess nuvarande skick.

16. Ebba ljuger om att hennes ex bor i närheten, för att få bättre rätt.

17. Ebba har lovat att ovillkorligen backa ur affären.

18. Ebba hatar äldre.

19. Ebba utnyttjade medvetet Esbjörns mentala oförmåga.

20. Ebbas mäklare är köpta och har hjälp till att lura Esbjörn.

Har jag missat nåt?

Eftersom min åsikt (och förmodligen många andras åsikter likaså) styrs av fakta, övertyga mig om att jag har fel, jag som ingår i klanen Ebba.
2021-01-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
2 saker är här fel
1 ingen sjöutsikt då det är skog emellan.
2 finns inga liknande tomter att jämföra med endast beboeliga ställen och obyggda tomter på andra sidan sjön 800 meter bort.

Däremot finns det ett ställe liknande stort hus samma renoveringsbehov med fin havsutsikt för 6 miljoner endast 3,5 från Stockholm i skärgården
Tomten är värderad till sitt rätta värde, sen finns det en massa egna påhitt om att strandskyddet kommer att tas bort och att kommunen kommer att dra vatten och avlopp. Men förutsättningen för det hos luftslottsbyggarna var att Ebba Busch har så mycket inflytande att hon skulle få detta att ske. Så då är vi ju tillbaka till ruta ett. Tomten har blivit rimligt värderad utifrån att det finns en byggnad med enormt renoveringsbehov på den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in