2021-01-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
*** Kan du lösa Avels myst? ***

Under 2010-talet har ryska underrättelsetjänster varit inblandade i en rad internationellt uppmärksammade operationer.

Några av de inblandade agenterna har undertecknat detta dokument:

https://www.bildtagg.se/bild/qqn0czqvm7x44zhma49n7qx

En person som har undertecknat dokumentet har ett välkänt efternamn.

Personen som undertecknat har ett förnamn på sex bokstäver. Ett anagram för detta namn blir ett kvinnligt förnamn. Vilket?

DM:a mig det före midnatt idag så släpper jag länk till dig med lösenord till två videor som visar en nära koppling mellan några av huvudpersonerna i detta fall och en person direkt involverad i utredningen/förundersökningen.

Vem blir FTF?

Materialet är av lite känslig natur därför gör jag det lite knepigt här.

Den översta heter iaf Kaparnikov. Eller rentav Kalaschnikov?
Resten är svårtytt.
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-29 kl. 17:38.
Citera
2021-01-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ah, jag menade inte att låta kritisk mot dig. Det blev fel där.

Nu förstår jag vad du menade med ditt inlägg, med ovanstående förklaring.

Det förstod jag såklart! Vill inte sänka ett viktigt vittnesmål men öppenhet är alltid bra.
Citera
2021-01-29, 17:31
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
AB 150/274

"Samtal till polisen 18:e maj
Jerry kommer ihåg delar av samtalet och anledningen till att han ringde var att han var
mycket orolig för vad som hänt Lena. Han ville uppmärksamma polisen om att han hade
funderingar kring en cach som eventuellt Lena lagt ut och som kunde vara anledningen till att
hon var försvunnen. Han hade läst på Flashback det som skrevs och vad som brukade hända
när någon varit borta så länge och vad som görs av polisen inom 24 och 36 timmar. Han
kände en stor oro och frustration över att inget hänt och ville berätta om sina funderingar.
Han hade tidigare lämnat sitt mobilnummer men hade ännu inte blivit uppringd vilket han
uppfattade som märkligt och var upprörd över det. Samtalet var sent på kvällen och han tror
att det var vid ca kl. 23.00. Han var inte alkoholpåverkad eftersom han inte dricker alkohol.
Jerry har svårt att minnas samtalet och blandar ihop detaljer eftersom det gått så lång tid och
att han läst för mycket på Flashback.
Jerry blir påmind om att han haft funderingar om polisen spärrat av Stefan och Hannas
bostäder.
Jerry kommer inte ihåg om det var i samtalet den 18:e maj eller om det var vid något
förhörstillfälle som han ville att polisen skulle kontrollera gps:er, avspärrningar av hus, och
försöka att göra så mycket som möjligt. Jerry försökte vara till hjälp för polisen så mycket
han kunde och ville att polisen skulle kontrollera Stefan och Hanna
.
Jerry var då övertygad om att Stefan och Hanna var oskyldiga men han ville att alla detaljer
skulle kollas upp och utredas. Han har inga misstankar mot dem och tror inte att de har med
hennes försvinnande eller död att göra.
"

Den som söker finner lite till.

Här framgår att JG inte trodde att SD eller HD var skyldiga, men han ville trots det att alla detaljer skulle kollas upp och utredas. Så att någonstans hade han väl ändå en viss oro för motsatsen skulle jag tro.

JG ringer alltså till polisen och tipsar om några han är övertygad om är oskyldiga?
100% precis tvärtom: han är övertygad om deras inblandning i LW:s försvinnande vilket är hela anledningen till att han ringer polisen öht.
När i tid påstår han sig vara övertygad om deras oskuld egentligen?
Citera
2021-01-29, 17:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
JG ringer alltså till polisen och tipsar om några han är övertygad om är oskyldiga?
100% precis tvärtom: han är övertygad om deras inblandning i LW:s försvinnande vilket är hela anledningen till att han ringer polisen öht.
När i tid påstår han sig vara övertygad om deras oskuld egentligen?

Det säger han i förhör 18/10-2018. (150/274)
Men när man läser utskriften av samtalet (158/324 ff) så verkar han tämligen skakig och osäker på både det ena och det andra.
Citera
2021-01-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den översta heter iaf Kaparnikov. Eller rentav Kalaschnikov?
Resten är svårtytt.

Du är på god väg.

Kan bjuda på lite bonusinfo här förresten under mystjakten.

Väninnan TB var en av tolv som lajkade HD:s nya profilbild på Facebook med ett hjärta 14/2 2019.

Resten av de totalt 136 personer som lajkade gjorde ”endast” tummen upp.

Då hade TB alltså varit inne och i fem(?) förhör 2018 och sänkt både SD och HD på olika sätt under 2018.
Svårt det här med realtioner när det hettar till.

Är de Facebookvänner än idag kan man fundera över?

Ps. JH hade lajkat samma bild. Alltså LW:s vän och älskare. Det är dock mindre ”konstigt” då han nog uttalat att han vill skilja på ”konflikten” och Geocaching.

Facebook är väl som så ofta här då - ett gränsland.
Citera
2021-01-29, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har inte koll på vilket datum TB förhördes i tingsrätten men med tanke på att hon publicerade en artikel på polisen.se 9 april 2020 så kan man tänka sig att hon tillträdde 1 april då. Blev nog inte anställd över natten så vid tiden för rättegången så hade hon nog fått tjänsten.
Jobbet på Region Örebro slutade iaf i mars 2020.

Vet inte när hon blev förhörd av polisen men 2019/2020 läste TB alltså kriminologi.

HD menar att TB varit intresserad av utredningen. TB menar motsatsen. Vad ska man tro.

(Påminner om att lösa ”Avels myst” så får man reda på en annan tät koppling mellan den misstänktes familj och utredningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19) )

Nu var det väldigt länge sedan jag lyssnade på förhören och vet inte hur hon uttryckte sig eller vilken fråga hon fick när det gällde frågan om hennes intresse av utredningen.

Jag tänker att alla som har varit inom umgängeskretsen, särskilt de som varit nära måste vara intresserade av utredningen. Det är ju ändå en person som har blivit mördad, och den misstänkte känner du.

Dessutom uppfattar hon (förmodligen helt riktigt) att både SD och HD försöker manipulera henne. Det måste ju kännas väldigt obehagligt i den här situationen. Bara det måste ju sätta igång tankar som snurrar runt i huvudet. Varför skulle någon göra något sådant om man har rent mjöl i påsen.

TB sticker inte under stol med att hon kan tänka sig att SD kan vara skyldig:

" Huruvida du är skyldig till
mordet har jag svårt att ens orka
tänka över
"

Man behöver inte vara anställd inom polisen eller ha läst kriminologi för att i hennes situation naturligtvis vara intresserad av utredningen på en normalmänsklig nivå.

Det skulle vara mer anmärkningsvärt om hon inte var ett dugg intresserad i hennes sits. En till struts?

Hon vill veta vem som är hennes vänner.

Då handlar det även om hur SD har ljugit och svikit HD:

"och det kan tyckas konstigt, men
det känns även som att du svikit
mej genom att visa dej vara någon
annan än jag trott.
"

Avels myst, den får jag titta på i lugn o ro
Citera
2021-01-29, 17:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det förstod jag såklart! Vill inte sänka ett viktigt vittnesmål men öppenhet är alltid bra.

Ja, där känner jag lika.
Citera
2021-01-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det säger han i förhör 18/10-2018. (150/274)
Men när man läser utskriften av samtalet (158/324 ff) så verkar han tämligen skakig och osäker på både det ena och det andra.

Han behöver minst sagt snacka av sig i det samtalet kan man lugnt säga.
Citera
2021-01-29, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ville bara flagga för det faktum att SD:s försvarare också har Google och Linkedin kanske så ingen blir förvånad om de angriper hennes berättelse i anförandet i HovR.

Advokat CO är inte helt ovaken vet vi sen tingsrätten. Han rattar det internetrelaterade och tekniska i SD:s försvararduo.

Jag angriper inte hennes berättelse. Men kanske hade varit bra om åklagaren hade lyft fram det här med hennes yrke kan ju nån tycka. Hon har helt uppenbart ett intresse för kriminologi men förnekar att hon varit intresserad av utredningen. HD säger att hon har ställt frågor om utredningen. Det kan både SD:s försvar och ”allmänheten” ha tankar om.

Även tankar om vilken ”keps” hon hade på sig under tingsrättsförhöret. Att hon är supertydlig och vältalig i sitt förhör samt framstår som väldigt trovärdig förstärks ju av att hon t.ex har en fil. kand i Kommunikation från Örebro Universitet 1997 och har ägnat sig åt det yrkesmässigt i huvudsak sedan dess.
Att hon inte mumlar i skägget är väl då självklart. Trovärdig framstår hon som.

Speciellt uppbackad av SD:s märkliga SMS.

Äsch, finns inget där som nåt försvar skulle kunna göra nån affär av och så tvivel.

Hon är tydlig med att hon framför det som förefaller tvivelaktigt, att hon vill att fallet ska lösas oavsett vad och vem det än är som är inblandad.
Att det är upp till polis att bedöma om det har nåt värde och leder till nåt.
Hon är osedvanligt balanserad och tar inte parti.

Det verkar snarare vara en person som begripit det grundläggande inom kriminologi och att ha fokus på sanning; att hon tycker delar framstår som krystat, tillrättalagt.

Hon framstår som en frisk fläkt bland alla irrationella höns vilket jag nog tror hovrätten likaväl kan bedöma, dvs det intryck hon ger.

Vad sen H säger om intresse i utredningen har ingen bäring vs varken yrke el kurser.
Citat:
Hennes vittnesmål är grejt men hade det varit en sån där amerikansk advokatserie på HBO så hade en sån här sak blåsts upp lite i handlingen ja. Ett huvudvittnes berättelse svajar till lite då ”skit” framkommer.
Det svajar inte till för fem öre.
Citera
2021-01-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det väldigt länge sedan jag lyssnade på förhören och vet inte hur hon uttryckte sig eller vilken fråga hon fick när det gällde frågan om hennes intresse av utredningen.

Jag tänker att alla som har varit inom umgängeskretsen, särskilt de som varit nära måste vara intresserade av utredningen. Det är ju ändå en person som har blivit mördad, och den misstänkte känner du.

Dessutom uppfattar hon (förmodligen helt riktigt) att både SD och HD försöker manipulera henne. Det måste ju kännas väldigt obehagligt i den här situationen. Bara det måste ju sätta igång tankar som snurrar runt i huvudet. Varför skulle någon göra något sådant om man har rent mjöl i påsen.

TB sticker inte under stol med att hon kan tänka sig att SD kan vara skyldig:

" Huruvida du är skyldig till
mordet har jag svårt att ens orka
tänka över
"

Man behöver inte vara anställd inom polisen eller ha läst kriminologi för att i hennes situation naturligtvis vara intresserad av utredningen på en normalmänsklig nivå.

Det skulle vara mer anmärkningsvärt om hon inte var ett dugg intresserad i hennes sits. En till struts?

Hon vill veta vem som är hennes vänner.

Då handlar det även om hur SD har ljugit och svikit HD:

"och det kan tyckas konstigt, men
det känns även som att du svikit
mej genom att visa dej vara någon
annan än jag trott.
"

Avels myst, den får jag titta på i lugn o ro

Ja klart utredningen är intressant. Vi öser ju på här hela tiden.

Men HD och TB står rätt långt ifrån varandra i vittnesmål. TB vill veta massa detaljer menar HD.

149/175

”FL: Mmh.Men vad är anledningen till att du berättar det här för TB.
MT: Därför att T är väldigt angelägen, hon vill veta allt vad vi vet och vad som händer och... väldigt, alltså bryr sig och frågar vad har dom hittat, vad är det dom bygger saker på, vad gör dom eeh alltså såhär. Och jag berättar så sakligt det jag kan, vad jag har fått reda på via SD:s advokat. SD har själv inte kanske berättat så mycket men SD:s advokat, jag har fått läst häktningsförhandlingarna. Eeh aah. Så jag, jag har återberättat.
FL: Vilka fler har du pratat med det här om då? MT:
KH vet mycket. JS vet.
FL:Mmh.
MT:Mina föräldrar vet.”

Ja min myst är ju kvällens grej här! Har redan fått loggar för FTF och STF. Vid midnatt går två ”avslöjande” videor upp i rök i cyber space. Så klura på!
Citera
2021-01-29, 18:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja du hade nån dialog med Litenensam om det för en stund sen ang ”sliskigt osv” t.ex.
Som du märker så väcker det känslor så fort det blir lite otydligt var vittnens ”lojalitet” ligger. Finns några tusen inlägg i den här tråden där bl.a SD:s ”polisvän” PW och han den andra vad han nu heter från dykarklubben eller vad det är.

Två pers har löst min myst. Av den framgår ännu tätare samband mellan SD/HD och individ inom polisen som jobbar just med den här utredningen.
Nån kommer balla ur i tråden även när det blir känt. Lovar dig.
Väcker känslor?
Såg inte nån bäring med det du skrev snarare.

Vad din myst beträffar så tar jag mig ett par popcorn till och gör en Hanna.

Jag hoppas att alla som försöker dölja nåt faller som käglor i det makabra rättsfallet och att Lena får den upprättelse hon förtjänar och mördare grips - även om det aldrig kan ersätta att ha mamma kvar i livet.
Citera
2021-01-29, 18:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Hon svarar på morgonens sms som om de precis inkommit kl.16.38, varför svarar hon annars "SEMESTER!!!" på "Ledig?" (hon var ju inte ledig eller hade semester kl.06.58).

Så då undrar jag hur hon fick reda på LW:s försvinnande? Hon kan ju omöjligt ha missat sms:en om hon använt mobiltelefonen mellan kl.06.58 - 16.38 tänker jag.
Ser ju hur korkat ut som helst, som om hon gör ett kvantskutt i tiden.

Jag undrar även varför kontrollfreaket skriver som om hon inte jobbar.
Han lär väl veta iom resa och packning.

För övrigt verkar de ha nån gemensam kalender där hon skriver in arbtider etc för att kunna samsynka med barn och har (givetvis) tät kontakt av den anledningen.
De diskuterar den iaf 18 april via messenger el vad det nu var för forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in