2021-01-29, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis, det är naivt att inbilla sig att Centern är lika mycket moståndare till V som till SD, både C och V är globalister, de är därmed i en värderingsallians i den bemärkelsen. SD däremot är anti-globalister, och ett SD i makt är både Centerns och vänsterns absoluta mardröm och de är villiga att göra i stort sett allt för att undvika detta från att ske. Detta är fanatiska partier som ökar invandringen i en tid när ekonomin är kaputt, de har inga som helst spärrar när det kommer till sin globalism.
Fast i så fall är det V som kommer släppa fram en C-MP-S regering utan att V fått förhandla ett öre.

Även om man är foliehatt så måste man inse att V och C ekonomiska politik inte går ihop att man kan förhandla fram en budget. Det går inte.
2021-01-29, 16:13
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Precis, det är naivt att inbilla sig att Centern är lika mycket moståndare till V som till SD, både C och V är globalister, de är därmed i en värderingsallians i den bemärkelsen. SD däremot är anti-globalister, och ett SD i makt är både Centerns och vänsterns absoluta mardröm och de är villiga att göra i stort sett allt för att undvika detta från att ske. Detta är fanatiska partier som ökar invandringen i en tid när ekonomin är kaputt, de har inga som helst spärrar när det kommer till sin globalism.
Och ändå är det bara ca 20% som röstar på SD.
Med andra ord har majoriteten gett sitt godkännande till fortsatt massinvandring och allt vad det innebär. Tummen upp för gängkrig, gruppvåldtäkter, klaner, islamism, skjutningar, ökad otrygghet, rasism mot svenskar och ett välfärdssystem i fritt fall.

Har tanken aldrig slagit dig att dumsvensken faktiskt förtjänar sina globalistiska plågoandar och deras vansinnespolitik?

Jag tror att vi tillhör det enda folkslaget i hela världen som aktivt röstar för sin egen undergång. Svenska folket är uppenbarligen inte intresserade av att bevara sitt eget land.
Senast redigerad av Jiren 2021-01-29 kl. 16:35.
2021-01-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men M/UK verkar ha en strategi att gå långsamt och gradvis framåt med stegvisa utspel där de närmar sig SD. Kanske har de redan en "tidsplan" när de skall göra vad i förhållande till SD fram till valet? Det skulle vara intressant att se vad sista punkten på planen är. Budgetsamarbete? Jag tror inte regeringssamarbete står med innan valdagen.

Ja de säger det i SD också men jag tror få orkar göra som du. Kyrkovalet engagerar inte lika mycket som andra val.
Budgetsamarbete är redan planen. Moderaterna förstod redan för tre år sedan att en borgerlig regering inte skulle funka utan budgetsamarbete med SD, men man kunde inte övertala Lööf och Björklund.

När Allians-alternativet kollapsade efter valet så var budgetsamarbete det första Kristersson öppnade för. Utan det så går det inte. Det har han t.o.m. fått Ebba Busch att förstå.

Nu är grejen att SD — självklart — vill ha mer än så, men Kristersson hoppas fortfarande han han inte ska behöva gå längre än så. Och dessutom kommer han inte vilja ha ens ett formaliserat budgetsamarbete utan om regeringen istället mot alla odds skulle kunna komma överens med S istället så ska den kunna välja det.

Några mer eftergifter före valet från Kristersson tror jag inte vi får se. Vi får bara hålla tummarna för att Åkesson driver en tuff förhandling efter valet och inte säljer ut sina väljare.
2021-01-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Och ändå är det bara ca 20% som röstar på SD.
Med andra ord har majoriteten gett sitt godkännande till fortsatt massinvandring och allt vad det innebär. Tummen upp för gängkrig, gruppvåldtäkter, klaner, islamism, skjutningar, ökad otrygghet, rasism mot svenskar och ett välfärdssystem i fritt fall.

Har tanken aldrig slagit dig att dumsvensken faktiskt förtjänar sina globalistiska plågoandar och deras vansinnespolitik?

Jag tror att vi tillhör det enda folkslaget i hela världen som aktivt röstar för sin egen undergång. Svenska folket är uppenbarligen inte intresserade av att bevara sitt eget land.
Men saken är att SD ska inte ta över landet ensamt, jag är inget stort fan av M och KD men det är ett faktum att om M, KD och SD tillsammans får fler mandat än övriga så kommer vi få en regering som första gången inför en del av SDs politik, av den enkla anledningen att M och KD behöver SD för att få makt. Därmed kan SD tvinga igenom högre straff, utvisningar, skärpningar i invandring mm. Men ju större SD desto större inflytande får SD i detta hypotetiska scenario. Därför är det viktigaste just nu att se till att rätt sida vinner nästa val, och den rätta sidan är rätt självklar.
2021-01-29, 18:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Budgetsamarbete är redan planen. Moderaterna förstod redan för tre år sedan att en borgerlig regering inte skulle funka utan budgetsamarbete med SD, men man kunde inte övertala Lööf och Björklund. När Allians-alternativet kollapsade efter valet så var budgetsamarbete det första Kristersson öppnade för. Utan det så går det inte. Det har han t.o.m. fått Ebba Busch att förstå.

Nu är grejen att SD — självklart — vill ha mer än så, men Kristersson hoppas fortfarande han han inte ska behöva gå längre än så. Och dessutom kommer han inte vilja ha ens ett formaliserat budgetsamarbete utan om regeringen istället mot alla odds skulle kunna komma överens med S istället så ska den kunna välja det.

Några mer eftergifter före valet från Kristersson tror jag inte vi får se. Vi får bara hålla tummarna för att Åkesson driver en tuff förhandling efter valet och inte säljer ut sina väljare.

Men kan budetsamarbete vara "inte formaliserat"? Vad är det?
2021-01-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men kan budetsamarbete vara "inte formaliserat"? Vad är det?
Jag menar alltså att Kristersson inte vill låsa sig via en överenskommelse att förhandla med SD om samtliga åtta budgetar under mandatperioden utan behålla handlingsfrihet att göra upp med S om de skulle gå med på det.

Det är inte otänkbart att Socialdemokraterna vill få visst inflytande för att sedan leka opposition i alla andra frågor och då skulle SDs inflytande bli minimalt eller rent av noll.
2021-01-29, 20:50
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag menar alltså att Kristersson inte vill låsa sig via en överenskommelse att förhandla med SD om samtliga åtta budgetar under mandatperioden utan behålla handlingsfrihet att göra upp med S om de skulle gå med på det.

Det är inte otänkbart att Socialdemokraterna vill få visst inflytande för att sedan leka opposition i alla andra frågor och då skulle SDs inflytande bli minimalt eller rent av noll.
Det är bl.a därför SD inte ska acceptera annat än regeringsställning med ministerposter i förhållande till storlek efter valet 2022.
2021-01-29, 21:49
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte min analys, och den är inte felaktig utan ren dokumenterad fakta.

Att det rödgröna samarbetet var en av huvudfaktorerna bakom valförlusten 2010 ingår i den eftervalsanalys som gjordes av S såväl som alla politiska kommentatorer (Knutson, Mellin et al, bara att googla). Citat ur Valanalys 2010 - Rapport från den socialdemokratiska kriskommissionen", s 36:
"Den omedelbara effekten av samarbetet ledde till ett kraftigt tapp för Socialdemokraterna. S-väljare som inte gillade Mp och/eller V gick till andra partier, över blockgränsen. Andra S-väljare, som ville dra samarbetet i grön riktning, gick från S till Mp. Samarbetet legitimerade i viss mån Mp som regeringsparti i mångas ögon, och sänkte därmed tröskeln för att ta steget från S till Mp"
S eftervalsmätningar visade alltså att S-väljarna flydde till både alliansen och MP som direkt resultat av att man annonserade ett regeringssamarbete i förväg. Det är således belagt att det finns en psykologisk effekt som driver väljare bort från ett statsbärande parti som S (eller M) när man formaliserar ett samarbete som alla vet skulle ha skett i vilket fall.

Följaktligen är väljare inte tillnärmelsevis så rationella som du vill göra gällande. Att man kan putta väljare i olika riktningar med hjälp av små psykologiska trick som inte borde göra skillnad ifall de vore helt rationella, är inte konstigare än att det fortfarande fungerar varje jävla gång att skriva 199:- på en prislapp istället för 200:-. En genomgång av 8 amerikanska studier av psykologisk prissättning visade att det ökar försäljningen med 24% jämfört med priser som är avrundade uppåt. Så enorm blir skillnaden fastän alla egentligen vet att det bara skiljer en enda ynklig krona/dollar/whatever.

Varje gång man undersöker huruvida M- och KD-väljarna är positivt inställda till SD-samarbete brukar det vara i runda slängar 85% som är det. Ditt antagande att samtliga M- och KD-väljare har maktskifte till varje pris som mål förutsätter att 100% av dem är fast övertygade kärnväljare, och så har det ju aldrig varit. VALU från 2018 visade att M hade 54% lojala väljare, KD 57%, vilket är lägre än t ex sossarnas 66% (SD hade 86%).

Man frestas ibland att tro att det är 25 år sedan som M rasade från 21% till 17% medan C ökade från 9% till 13% på bara några veckor efter att AKB sa att man skulle öppna för att samtala med SD i utskotten istället för att låtsas som att de inte finns. Men det är faktiskt bara 4 år sedan. Sedan dess har de vägt varje ord på dubbla guldvågar, och det lär de fortsätta med.

Enligt VALU har SD 86% lojala väljare, vilket är högst av alla partier, men de resterande 14% röstar uppenbarligen inte på SD till varje pris. Om du har missat att SD har en liten men extremt högljudd falang av borgarhatande sossar så kan du inte ha spenderat många minuter på Flashback, de är ju här och bankar i kastruller varje dag.
Bra genomgång, tack.
Lite märkligt dock att reportrarna i statligt kontrollerad media i så fall inte pressar Kristersson, Åkesson och resten av alliansen mer om hur en regeringsbildning skall gå till. Om detta stämmer borde det ju vara ett effektivt sätt att desarmera både ett blågult block och en allians 2.0.
Vilket jag utgår från att dessa reportrar vill.
Senast redigerad av Galaxvakt 2021-01-29 kl. 22:15.
2021-01-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är bl.a därför SD inte ska acceptera annat än regeringsställning med ministerposter i förhållande till storlek efter valet 2022.
Jag tror man ska ha en plan B för jag är nu rätt så övertygad om att det inte blir något regeringssamarbete under några omständigheter. Moderaterna regerar hellre med sossarna än med SD.

Ett absolut minimikrav, som Kristersson nu avvisar men som han troligtvis kommer att acceptera efter valet är ett formaliserat samarbete med SD, liknande Jöken, där man kommer överens för hela mandatperioden vad man ska genomföra.
2021-01-29, 22:04
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag tror man ska ha en plan B för jag är nu rätt så övertygad om att det inte blir något regeringssamarbete under några omständigheter. Moderaterna regerar hellre med sossarna än med SD.

Ett absolut minimikrav, som Kristersson nu avvisar men som han troligtvis kommer att acceptera efter valet är ett formaliserat samarbete med SD, liknande Jöken, där man kommer överens för hela mandatperioden vad man ska genomföra.

Då ska SD säga, go for it.

Gör man det och släpper fram Kristersson som statsminister med informella löften om att ha något att säga till om om budgetarna så kommer Kristersson att blåsa SD genom att lösa den biten med S.
Har man väl satt honom där så sitter han där för andra partier kommer fälla den regeringen lika lite som V fällt nuvarande.

Dessutom skulle SD falla ihop som ett korthus. Väljarna skulle rasa.
2021-01-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Då ska SD säga, go for it.
Jag är helt med på det om man kan anta att SD blir vinnaren på en sådan linje, men jag är inte alls övertygad. Man kan även tänka sig ett extraval om SD säger nej till Kristersson för att man inte får ministerposter och att SD halveras i extravalet.

Men det är som sagt en analys man måste göra. Denna möjlighet att säga ”fuck you” ska definitivt finnas med i arsenalen.
2021-01-29, 22:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag är helt med på det om man kan anta att SD blir vinnaren på en sådan linje, men jag är inte alls övertygad. Man kan även tänka sig ett extraval om SD säger nej till Kristersson för att man inte får ministerposter och att SD halveras i extravalet.

Men det är som sagt en analys man måste göra. Denna möjlighet att säga ”fuck you” ska definitivt finnas med i arsenalen.

Jo, såklart det måste analyseras.
Om SD förklarar situationen för sina väljare så betvivlar jag att de skulle halveras vid ett extraval.
Tror t.om att de skulle kunna gå plus ur det. "Vi gör allt för att våra väljare ska få det de röstar för" osv.
Minns *give em hell*.
Tror det finns en andel (betydligt större än 20PE) som törstar efter lite go och jävlar anamma.

Eller så har jag bara fel...

Edit: På ett sätt så VILL jag verkligen att S och M regerade ihop. Skulle tydliggöra så mycket på så många plan. Sjukt intresserad av vad som t.ex skulle hända opinionsmässigt i ett sådant scenario.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2021-01-29 kl. 22:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in