2021-01-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det sa hon om att stödja en sosseregering också.

Inte bara det, hon lovade äta upp en sko. Vilket hon naturligtvis inte gjort. Så seriösa är C med löften.
2021-01-28, 15:17
Medlem
grey.eagles avatar
Vad tror vi om Kyrkovalet till hösten`?

Här ser vi en ökning hoppas den håller i sig.

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2017/slutg/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx
Senast redigerad av grey.eagle 2021-01-28 kl. 15:21.
2021-01-28, 16:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Mycket mycket bra att Annie är tydlig med redan nu att aldrig stödja en regering som på något sätt gör sig beroende av SD.

Då kan dvärgen äntligen förhoppningsvis inse att konstellationen M/KD i regering inte kan göra upp med SD och C samtidigt. L kommer åka ur så de är inte relevanta överhuvudtaget.

Så vad väntar dvärgen på? Varför inte bara här och nu göra upp med SD om att lansera ett gemensamt alternativ med ett färdigt avtal?

(Min fetning) För att Kristersson kan läsa OU precis som alla andra, han ser att 45% inte är 51% och att han dessutom vet att om och när han gör upp med SD så tappar M en drös M-röstande Stockholmsliberaler till C och L?
2021-01-28, 18:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2017/slutg/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx

SD i Stockholm skickar mail om att de vill ha fler kandidater så de hoppas nog på en förbättring. SDs nackdel är att många Sverigedemokrater har gått ur Svenska kyrkan för att de hatar hur den blivit. Så vi har färre röstberättigade.
2021-01-28, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning) För att Kristersson kan läsa OU precis som alla andra, han ser att 45% inte är 51% och att han dessutom vet att om och när han gör upp med SD så tappar M en drös M-röstande Stockholmsliberaler till C och L?
Ett färdigt paket vinner man endast på. Väljare gillar att rösta på något som de vet vad de kommer få utav.

Jag tror stockholmsfalangen själva insett att om de ska kunna ta makten så är det enda realistiska alternativet att gå ihop med SD. Ulf tillhör ju själv den liberala falangen och har öppnat för SD-förhandlingar.
2021-01-28, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det sa hon om att stödja en sosseregering också.
Även om man aldrig kan lita på Lööf så tror jag verkligen på att hon aldrig skulle kunna förhandla med vänsterpartiet. Lööf älskar mittenpartierna och en uppgörelse bland dessa. Hon tar avstånd från V lika mycket som SD.

I det läget hänger allt återigen på V huruvida de kommer släppa fram en Löfvenregering igen med MP och sedan C som stödparti.
2021-01-28, 20:53
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD i Stockholm skickar mail om att de vill ha fler kandidater så de hoppas nog på en förbättring. SDs nackdel är att många Sverigedemokrater har gått ur Svenska kyrkan för att de hatar hur den blivit. Så vi har färre röstberättigade.
Det går bra att bli medlem senast 30 dagar innan valet och rösta och sedan kan man gå ur igen. Det tänker jag göra, även om min röst hamnar på AfS.
Att hata hur kyrkan blivit är väl en alldeles strålande anledning att rösta Sverigevänligt i kyrkovalet.
Notera också att man får rösta från och med fyllda 16.
2021-01-28, 21:01
Medlem
Perversitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Men seröst, kyrkovalet är ju komplett meningslöst. Vem bryr sig om det och på vilket sätt spelar kyrkoråden någon roll? Tramsval.
2021-01-28, 21:07
Medlem
Galaxvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
Men seröst, kyrkovalet är ju komplett meningslöst. Vem bryr sig om det och på vilket sätt spelar kyrkoråden någon roll? Tramsval.
Det kan man tycka. Kriget mot svenskar förs dock på många fronter, och från att ha varit ateist börjar jag tro att en riktig kristen kyrka skulle kunna vara behjälplig i en ny Reconquista där morerna sparkas tillbaka.
Igen.
2021-01-28, 23:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ett färdigt paket vinner man endast på. Väljare gillar att rösta på något som de vet vad de kommer få utav.
Jag tror stockholmsfalangen själva insett att om de ska kunna ta makten så är det enda realistiska alternativet att gå ihop med SD. Ulf tillhör ju själv den liberala falangen och har öppnat för SD-förhandlingar.

Men M/UK verkar ha en strategi att gå långsamt och gradvis framåt med stegvisa utspel där de närmar sig SD. Kanske har de redan en "tidsplan" när de skall göra vad i förhållande till SD fram till valet? Det skulle vara intressant att se vad sista punkten på planen är. Budgetsamarbete? Jag tror inte regeringssamarbete står med innan valdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Galaxvakt
Det går bra att bli medlem senast 30 dagar innan valet och rösta och sedan kan man gå ur igen. Det tänker jag göra, även om min röst hamnar på AfS.
Att hata hur kyrkan blivit är väl en alldeles strålande anledning att rösta Sverigevänligt i kyrkovalet.
Notera också att man får rösta från och med fyllda 16.

Ja de säger det i SD också men jag tror få orkar göra som du. Kyrkovalet engagerar inte lika mycket som andra val.
2021-01-28, 23:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet

SD vill få inflytande i alla institutioner i samhället. De satsar också på Samevalet. Sossarnas styrka är just att de är med och kontrollerar allt. T.o.m. hyresgästföreningen. Man får inflytande, SD kan rapportera från möten etc. vad som försiggår, vad de slösar pengar på, hur de gömmer migranter etc.
2021-01-29, 02:33
Medlem
Citat:
Nja, så enkelt är det inte. Vissa vill ha en tydlig innehållsdeklaration i förväg, andra vill slippa veta vad det är i korven. Mona Sahlin förlorade stort på att gå i fällan och sätta ihop en rödgrön allians med MP och V, även fast det är precis samma partier som S skulle ha samarbetat med i vilket fall. Många väljare vill bara ha ”sitt” parti och lever i en trygg förnekelsebubbla där de inte vill kännas vid att en röst på X även är en röst på Y.

Vi kan ta t ex Norrland som är illrött av sossar, varav en stor andel avskyr MP eftersom deras patologiska hat mot fossila bränslen förstör alla norrländska långpendlares ekonomi. Men samtidigt ”måste” man rösta sosse för att sossefarsan och sossefarfar var sossesossar sådeså. Så de vill inte påminnas om sanningen att en röst på S innebär att MP kommer att hålla landet gisslan i 4 år till. Det är en av anledningarna till att det inte existerar någon formaliserad rödgrön kartell.

Samarbete med SD innebär ungefär samma problem för M. För att blågula blocket M+KD+SD ska ha maximal chans att vinna en majoritet av rösterna är man beroende av en andel M- och KD-väljare som måste tillåtas förtränga att SD ingår i paketet. Det handlar om c:a 15% av M+KD-väljarna, vilket innebär att de utgör uppåt 4 PE av samtliga svenska väljare. 4 PE är inget man lättvindigt kan kasta bort, det har hållits måååååååånga riksdagsval där vinnarsidan hade ett betydligt mindre övertag än 4 PE.

Därför behöver UK trolla med knäna och förmedla en bild till väljarna i Staffanstorp och en annan i Bromma. SD-ledningen verkar förstå det och vara OK med det, de enda som inte verkar fatta är en viss andel SD-anhängare som törstar efter bekräftelse som tonårsbrudar. ”Ulf ska säga att vi är snygga annars skär vi oss i handleden!”. Well han kommer inte att säga det, så det är bara att skära eller växa upp.

(och omvänt finns det en andel SD-anhängare, iaf på Flashback, som inte vill bli påminda om att en röst på SD är en röst på ’dvärgen’, så de om några borde förstå dilemmat)
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-01-29 kl. 02:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in