2021-01-29, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
JG ringer och tipsar om att LW kan finnas hemma hos hans bästa kompis.

JG som mitt i förhör går in på toa och raderar i sin telefon.

JG som skriver till SD att han inte berättat i sitt förhör om SD:s tankar att utplåna sin familj.

JG som väljer att umgås med denne "man" SD efter mordet.

Man kan bara hoppas att JG/HD/SOA väljer att berätta vad de vet/misstänker och det per omg om de ska få någon som helst upprättelse och inte dras med ner i SD:s hål (dömd eller ej i nästa instans).

Jag tänker att tiden kan lösa upp lojalitetsband. Att läsa FUP, vara en del av utredningen.

Men för vissa av de som står nära SD kommer det vara svårt.
Av många skäl.

Dels tänker jag att SD n kommer att knyta banden hårdare runt t ex HD och JG. De som stått honom nära, och som inte sviker i första taget. SD kommer inte låta dom överge honom.

Men också kommer de här personerna fyllas av ambivalenta känslor. De har investerat sig själva och mer därtill, åratal av sina liv i något som kan vara något av det värsta man kan råka ut för; svek, lögner, utnyttjande, utnyttjande av egna känslor och förhoppningar av en person som kan ha vara en mördare.

På det viset har JG blivit en del i att ha blockat Lena, sagt hemska saker till henne, utfrysning ur gänget, lierat sig med en misstänkt mördare.

Jag försöker tänka in mig i JGs situation. Skuldkänslor och ambivalens.
Förmodligen ännu fast i banden?

Jag hoppas på att fallet får sin lösning och att personerna runt SD kan gå vidare i sina liv. Helst önskar jag att de får hjälp redan nu och berättar det de vet.

Det finns mer...det är jag säker på.
Citera
2021-01-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte att JG är en dålig människa. Men han är rädd - och ja, manipulerad.

Innerst inne är han nog inte en dålig människa men jag tror att han har gjort dåliga val. Bl a genom att inte berätta om SDs mordplaner mot sin familj. Tror inte heller att han har sagt allt som han borde säga till polisen. Lång tid har gått men än har han chans att lätta sitt samvete med det han vet eller anar.
Citera
2021-01-29, 10:56
Medlem
I april 2020 tillträdde HD:s väninna TB som kommunikationsstrateg vid polismyndigheten i Örebro.

”Erfaren kommunikatör med bred kompetens inom kommunikationsområdet, stort engagemang och stark drivkraft.”

2019-2020 gick hon grundkursen i kriminologi vid Stockholms Universitet.

Ointresserad av fallet?
Senast redigerad av Avel 2021-01-29 kl. 11:20.
Citera
2021-01-29, 11:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Och däremellan har SD blivit inkallad till förhör (innan HD skriver sitt sms 16.38).
Hur troligt är det att han, om oskyldig, inte skickat iväg ett sms och berättat att han ska in på förhör?

Han skrev ju till henne när han stod utanför polishuset och fotade.
Citera
2021-01-29, 11:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Dessutom bar sig JG åt som en idiot (bufflig) när han kom till rätten, vakterna fick ta hand om honom i kön utanför när han försökte tränga sig (enl NA).

JG valde att ta ställning när första otroheten blev avslöjad. Han kände sig sviken av både SD och LW och tyckte synd om HD.

Både SD och JG tog bort LW från sina sociala media. SD berättade inte för JG att han fortsatte ha sina intima stunder med LW.

Jag misstänker att SD snackade skit om LW för att få JG att fortsätta välja inte ha någon kontakt med LW. Allt skulle se ut som LW:s fel. Kanske visade SD några meddelanden från LW (tagna ur sitt sammanhang) för att få JG att inte falla till föga och bli kompis med LW igen... och få sanningar från LW:s sida.

Frågan kvarstår, vad fick JG att kontakta polisen för att tipsa om att söka hemma hos HD
? Den som han tidigare försvarat gentemot LW och som är hans bästa vän tillsammans med SD?
Hade SD sagt något när han var där och kollade trappen som gör att hans mycket märkliga tankar kommer upp till ytan och därav hans ettriga samtal till polisen en sen kväll/natt?

Han kanske misstänkte att LW gått till HD och sagt elaka saker för att stoppa USA-resan. Att HDs tålamod äntligen var slut och att hon låst in LW i en garderob innan hon drog till USA. De skulle vara borta länge så LW skulle ha varit död när de kom tillbaka.
Citera
2021-01-29, 12:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, eller hur!
Det vore det självklara. Även om han mörkar sin fortsatta relation för HD, så vore det naturligt. Man skulle som oskyldig kunna tänka att man vill bidra till lösningen och vad bra att det blev förhör i god tid före resan. Det skulle väl inte verkar konstigt att man börjar förhöra folk i Lenas närhet direkt för att få ett svar på vad som kan ha hänt.

Alla klockor ringer över hans beteende.

Det finns olika sätt att kommunicera på. Det är misstänkt att han inte ringde till LW när hon var försvunnen? Du har ju läst deras chattar. Du vet att hon skrev till honom 24/7. Självklart misstänkte han att något allvarligt måste ha hänt när det plötsligt var tyst!

När han skulle på förhör så borde han ha skickat ett SMS till HD, annars är det misstänkt?

Du har ju skrivit spaltmeter om hans konversation med HD innan han skulle in på förhör.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-29 kl. 12:08.
Citera
2021-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Dessutom bar sig JG åt som en idiot (bufflig) när han kom till rätten, vakterna fick ta hand om honom i kön utanför när han försökte tränga sig (enl NA).

JG valde att ta ställning när första otroheten blev avslöjad. Han kände sig sviken av både SD och LW och tyckte synd om HD.

Både SD och JG tog bort LW från sina sociala media. SD berättade inte för JG att han fortsatte ha sina intima stunder med LW.

Jag misstänker att SD snackade skit om LW för att få JG att fortsätta välja inte ha någon kontakt med LW. Allt skulle se ut som LW:s fel. Kanske visade SD några meddelanden från LW (tagna ur sitt sammanhang) för att få JG att inte falla till föga och bli kompis med LW igen... och få sanningar från LW:s sida.

Frågan kvarstår, vad fick JG att kontakta polisen för att tipsa om att söka hemma hos HD? Den som han tidigare försvarat gentemot LW och som är hans bästa vän tillsammans med SD?
Hade SD sagt något när han var där och kollade trappen som gör att hans mycket märkliga tankar kommer upp till ytan och därav hans ettriga samtal till polisen en sen kväll/natt?

NW var iaf mycket besviken på JG och tyckte att ha borde ha ställt upp bättre för LW. Att JG t.o.m avsade sig vänskapen med henne var ett stort svek.

Undrar hur JG mår idag. Om han ff umgås med SD. Hoppas han kan uttala sig för polisen och säga mer om vad han vet. Det skulle nog lätta hans samvete och kanske även föra fallet framåt en bit.

JG och SD har haft gott om tid för samtal. Troligtvis berättar inte SD något, men om JG är det minsta lilla lyhörd så borde han kunna snappa upp ett och annat ändå.

Men gällande SOA tror jag det är tvärstopp. Han kommer inte tillföra något. Han vill nog skydda sin älskade svärson, hellre än att skydda sin egen dotter från SD. Oavsett om SD skulle gå fri eller förlora i Hovrätten.

(mina funderingar och spekulationer)
Senast redigerad av zilvereko 2021-01-29 kl. 12:10.
Citera
2021-01-29, 12:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
NW var iaf mycket besviken på JG och tyckte att ha borde ha ställt upp bättre för LW. Att JG t.o.m avsade sig vänskapen med henne var ett stort svek.

Undrar hur JG mår idag. Om han ff umgås med SD. Hoppas han kan uttala sig för polisen och säga mer om vad han vet. Det skulle nog lätta hans samvete och kanske även föra fallet framåt en bit.

JG och SD har haft gott om tid för samtal. Troligtvis berättar inte SD något, men om JG är det minsta lilla lyhörd så borde han kunna snappa upp ett och annat ändå.

Men gällande SOA tror jag det är tvärstopp. Han kommer inte tillföra något. Han vill nog skydda sin älskade svärson, hellre än att skydda sin egen dotter från SD. Oavsett om SD skulle gå fri eller förlora i Hovrätten.

(mina funderingar och spekulationer)

NW visste antagligen inte anledningen till att JG brutit kontakten med LW. Han hade säkert bara hört LWs version. Där hon var ett oskyldigt offer.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-29 kl. 13:03.
Citera
2021-01-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I april 2020 tillträdde HD:s väninna TB som kommunikationsstrateg vid polismyndigheten i Örebro.

”Erfaren kommunikatör med bred kompetens inom kommunikationsområdet, stort engagemang och stark drivkraft.”

2019-2020 gick hon grundkursen i kriminologi vid Stockholms Universitet.

Ointresserad av fallet?
När man trodde att det inte kunde bli sliskigare... inga fler som kan hjälpa till att försvåra rättvisan?
Citera
2021-01-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
När man trodde att det inte kunde bli sliskigare... inga fler som kan hjälpa till att försvåra rättvisan?

Jag kommer med en liknande grej om en stund här.
Senast redigerad av Avel 2021-01-29 kl. 12:30.
Citera
2021-01-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kommer med en liknande grej till om en stund här.
Vet inte om jag pallar... helt sjukt.
Sverige idag..
Citera
2021-01-29, 13:29
Medlem
*** Kan du lösa Avels myst? ***

Under 2010-talet har ryska underrättelsetjänster varit inblandade i en rad internationellt uppmärksammade operationer.

Några av de inblandade agenterna har undertecknat detta dokument:

https://www.bildtagg.se/bild/qqn0czqvm7x44zhma49n7qx

En person som har undertecknat dokumentet har ett välkänt efternamn.

Personen som undertecknat har ett förnamn på sex bokstäver. Ett anagram för detta namn blir ett kvinnligt förnamn. Vilket?

DM:a mig det före midnatt idag så släpper jag länk till dig med lösenord till två videor som visar en nära koppling mellan några av huvudpersonerna i detta fall och en person direkt involverad i utredningen/förundersökningen.

Vem blir FTF?

Materialet är av lite känslig natur därför gör jag det lite knepigt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in