Citat:
JG ringer och tipsar om att LW kan finnas hemma hos hans bästa kompis.
JG som mitt i förhör går in på toa och raderar i sin telefon.
JG som skriver till SD att han inte berättat i sitt förhör om SD:s tankar att utplåna sin familj.
JG som väljer att umgås med denne "man" SD efter mordet.
Man kan bara hoppas att JG/HD/SOA väljer att berätta vad de vet/misstänker och det per omg om de ska få någon som helst upprättelse och inte dras med ner i SD:s hål (dömd eller ej i nästa instans).
JG som mitt i förhör går in på toa och raderar i sin telefon.
JG som skriver till SD att han inte berättat i sitt förhör om SD:s tankar att utplåna sin familj.
JG som väljer att umgås med denne "man" SD efter mordet.
Man kan bara hoppas att JG/HD/SOA väljer att berätta vad de vet/misstänker och det per omg om de ska få någon som helst upprättelse och inte dras med ner i SD:s hål (dömd eller ej i nästa instans).
Jag tänker att tiden kan lösa upp lojalitetsband. Att läsa FUP, vara en del av utredningen.
Men för vissa av de som står nära SD kommer det vara svårt.
Av många skäl.
Dels tänker jag att SD n kommer att knyta banden hårdare runt t ex HD och JG. De som stått honom nära, och som inte sviker i första taget. SD kommer inte låta dom överge honom.
Men också kommer de här personerna fyllas av ambivalenta känslor. De har investerat sig själva och mer därtill, åratal av sina liv i något som kan vara något av det värsta man kan råka ut för; svek, lögner, utnyttjande, utnyttjande av egna känslor och förhoppningar av en person som kan ha vara en mördare.
På det viset har JG blivit en del i att ha blockat Lena, sagt hemska saker till henne, utfrysning ur gänget, lierat sig med en misstänkt mördare.
Jag försöker tänka in mig i JGs situation. Skuldkänslor och ambivalens.
Förmodligen ännu fast i banden?
Jag hoppas på att fallet får sin lösning och att personerna runt SD kan gå vidare i sina liv. Helst önskar jag att de får hjälp redan nu och berättar det de vet.
Det finns mer...det är jag säker på.