2021-01-28, 23:15
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Här är en lång artikel i ämnet från New York Magazin och här är en samling länkar från US Right to know organisation.

Tackar.
Citera
2021-01-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag skrev tidigare idag, är immuniteten 3 år så kommer vi ändå att få stora utbrott med hög belastning på sjukvården varje år om inte nästan alla är vaccinerade, eller så måste vi ha restriktioner varje år.

Vaccinationer är den enda vägen ur detta just nu.

Det, eller att acceptera att man riskerar dö vid 85 års ålder i Covid-19 istället för i hjärtinfarkt eller cancertumör.

Antingen annullerar vi vår civilisation och lever ensamma hemma i klorindiskad mat utan att träffa någon, eller så accepterar vi 0,1 promilles dödlighet för friska under 70 år.

Valet är ditt!
Citera
2021-01-28, 23:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Jag är helt "för" vaccin (väldigt märkligt att det har blivit en för- eller emot-fråga) och kommer själv vaccinera mig, men det hoppas jag verkligen inte. Lika lite som jag hoppas på att de som är HIV-positiva ska ha en stämpel i passet som visar det.
Det kommer inte att spela någon roll vad man hoppas eller inte hoppas, det blir som det blir och de som är ansvariga för säkerheten under tex. ett evenemang kommer troligen att kräva att alla är vaccinerade.

Det är en viss skillnad på corona och hiv eftersom corona inte pekar ut någon särskild grupp eller läggning.

Jag kommer att vaccinera mig så snart jag kan eftersom jag vill kunna röra mig fritt utan att riskera att bli allvarligt sjuk eller bli stoppad för inresa till något land. Jag vill också vaccinera mig för åt bromsa smittan och minska möjligheten för viruset att mutera.
Citera
2021-01-28, 23:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag börjar misstänka att du inte gillar Anders Tegnell.

Allt är relativt. Att skjuta första vågen på framtiden har funkat bra för Norge, men det blev katastrof för Portugal. Om man inte vet på förhand ifall man ska bli Norge eller Portugal, så är det ingen självklar väg att vandra.
Det är ju troligt att Sverige skulle kunnat prestera lika bra som snittet av övriga nordiska länder om FoHM hade haft det som mål.
Citera
2021-01-28, 23:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ja att läkemedelsföretag hellre vill tjäna pengar än rädda världen kan inte kommit som en överraskning.
Astra Zenecas största möjlighet att tjäna pengar är att få slut på pandemin så snabbt som möjligt så att de kan sälja alla läkemedel i sin produktportfölj igen. Det är därför de säljer sitt vaccin till självkostnadspris.

Sedan är det ju skit att de inte kan leverera som utlovat, men det drabbar även AZ negativt.
Citera
2021-01-28, 23:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Räcker med att ge en läkare 25000 under bordet så har man "vaccinerats" utan att bli steril eller dö om något år
Eller så är det just det som händer om man inte vaccinerar sig.

En tråd under rubriken vetenskap och humaniora bör inte handla om diverse påhitt utan att det finns en källa, så fram med en källa på att man blir steril eller dör om något år om man vaccinerar sig.
Vanligtvis har vaccin minskat lidandet och ökat välståndet så vad är det med just alla vaccin mot covid-19 som leder till sterilitet eller död?
Citera
2021-01-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
om och när det visar sig att Ivermectin hjälper så tror jag alla tycker det är en bra idé att använda detta preparat, men än så länge finns inga studier som visar att Ivermectin fungerar.

Nya vaccinerna saknar långtidsstudier, ändå rullas de trots många frågetecken ut på grund av att situationen kräver tänkande utanför boxen. På samma sätt borde vi tänka kreativt gällande övriga verktyg som vi redan har.

Ivermectin har till skillnad från mRNA-vacciner lång användning och mycket god säkerhetsprofil. Du har dock rätt i att covidspecifika studier saknas för ivermectin, eller rättare sagt är pågående. Men om flera läkare, eller i detta fallet en professor av erfarenhet säger att ivermectin funkar sjukt effektivt och problemfritt då är det kanske läge att lyssna istället för att oja sig över att perfekta utförliga studier saknas, när folk ligger och kvävs på IVA-avdelningar. Att bara utgå från att nya vaccinfrälsningen funkar så bra som man hoppas är olustigt, och när läkare vädjar att ivermectin ska framlyftas för att liv går förlorade annars men knappt får uppmärksamhet alls är någonting fel.
Senast redigerad av hellspawn1 2021-01-28 kl. 23:56.
Citera
2021-01-29, 00:00
Medlem
.
Senast redigerad av spacedreamer 2021-01-29 kl. 00:06. Anledning: Ångrade mig
Citera
2021-01-29, 00:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag minns inte vad Europeiska Unionen uppmanade till. Däremot minns jag att WHO's ledare uttalade sig näst intill hotfullt mot länder som ville skydda sin befolkning mot smitta.

Citat från Bangkok Post, 1:a februari 2020:
The WHO declared the virus a public health emergency of international concern on Thursday. The move allows the agency to recommend travel and trade measures for specific countries, regions and cities that its member states usually follow, despite their economic consequences.

In this case, WHO director-general Tedros Adhanom Ghebreyesus specifically discouraged any such measures.

“The WHO doesn’t recommend and actually opposes any restrictions for travel and trade or other measures against China,” he said, while praising China’s response to the outbreak. “If anyone is thinking about taking measures, it’s going to be wrong.”
WHO's ledare, Tedros Adhanom Ghebreyesus, är en förrädare. Han har svikit alla WHO's medlemmar utom 1.

Citat:
Lite axplock.

12 mars: EU/Ursula fördömer Trump som stängde för EU:

https://www.vox.com/platform/amp/world/2020/3/12/21176393/coronavirus-news-europe-travel-ban-nba-march-madness
It was the middle of the night in Europe when Trump gave his address. But Thursday morning, European leaders slammed the administration for its travel restrictions and said they had been caught unaware about the announcement.

“The Coronavirus is a global crisis, not limited to any continent, and it requires cooperation rather than unilateral action,” President of the European Council Charles Michel and President of the European Commission Ursula von der Leyen said in a statement.
17 mars: Fortfarande har de flesta EU-länder öppna gränser mot varandra, och den generella attityden är att gränserna ska förbli öppna. EU diskuterar att stänga den yttre gränsen, för att kunna hålla de inre gränserna öppna:

https://www.bbc.com/news/amp/world-europe-51918596
Some 26 states are part of the Schengen agreement, which allows people to move freely between EU countries without border checks, but several countries have unilaterally closed borders in recent days in a bid to stop the spread of the coronavirus.

This prompted the commission to propose that the bloc act in a more unified fashion and restrict entry to the union as a whole, on the urging of Mr Macron.

Citizens of non-Schengen EU member states will also be invited to apply the travel ban. Travel with Switzerland and the UK will be preserved.

"It is more effective and less disruptive than measures to close borders within Europe, which must be avoided to allow cross-border workers to continue their activity and essential goods to circulate in Europe," said Mr Macron.
I mitten av mars var det ungefär ett dussin länder i EU som gjort någon form av tillfällig begränsning för inresande, som EU motvilligt såg mellan fingrarna med. Det var inte förrän andra halvan av mars som EU på allvar började prata om stängda gränser som en acceptabel lösning.

Tack för citat och länkar!

Det som beskrivs i artiklarna, är inte smickrande för Europeiska Unionen och för Ursula von der Leyen.

Jag anser det vara en ypperlig strategi att bevaka dom yttre gränserna, och upprätthålla fri rörlighet internt. Men man måste inse att strategin har kollapsat när smittan har tagit sig över dom yttre gränserna. När artiklarna skrev, så spreds viruset redan inom Europeiska Unionen. Då var det naturligtvis redan för sent att upprätthålla öppna gränser inom Schengen.

Beträffande Schengens yttre gränser, så är det här någonting som provocerar mig:

Citat från Deutsche Welle, 23:e januari 2021:
French aid ship rescues hundreds of migrants off Libya
...
More than 350 migrants have been rescued off the Libyan coast over the past two days, a European NGO said on Saturday.

They were picked up by the Ocean Viking aid ship, which is run by France-based SOS Mediterranee.

The organization said “106 people were rescued in international waters 28 nautical miles (52km) from the Libyan coast” on Friday evening.
Det som dessa påstådda "flyktingar" ägnar sig åt är vidrigt. Mitt under pågående epidemi så tränger dom sig in i Europa illegalt. Jag kan inte känna någon sympati för dessa "flyktingar". Jag känner mig äcklad av deras agerande. Dom beter sig så totalt hänsynslöst mot Europas befolkning.

"Räddningsfartygen" och "flyktingarna" borde hindras att angöra europeiska hamnar. För att hålla säkerställa att båtarna hålls borta, så bör europeiska myndigheter använda det våld som krävs. Jag har tidigare varit motståndare till att beskjuta båtarna, men under en epidemi så är det viktigare att skydda Europas befolkning mot sjukdom och död.
Citera
2021-01-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kommer inte att spela någon roll vad man hoppas eller inte hoppas, det blir som det blir och de som är ansvariga för säkerheten under tex. ett evenemang kommer troligen att kräva att alla är vaccinerade.

Det är en viss skillnad på corona och hiv eftersom corona inte pekar ut någon särskild grupp eller läggning.

Jag kommer att vaccinera mig så snart jag kan eftersom jag vill kunna röra mig fritt utan att riskera att bli allvarligt sjuk eller bli stoppad för inresa till något land. Jag vill också vaccinera mig för åt bromsa smittan och minska möjligheten för viruset att mutera.
Fast vaccination bromsar inte din risk att bära smittan till andra. Har Sankt Tegnell själv sagt oavsett vad du hoppas och vill:
https://www.svd.se/du-kan-sprida-smittan-aven-efter-vaccinering

Du måste alltså fortsätta stanna inomhus hemma alltid ändå.
Citera
2021-01-29, 00:36
Moderator
Chantres avatar
På måndag hälsar vi alla danskar som vill komma till Sverige välkomna.

Enda kravet är att man uppger att man ska till Bornholm. Hur svenska myndigheter kan kontrollera detta framgår inte.

Citat:
Han oplyser, at det endnu ikke er afgjort fra svensk side, om der kan komme nogle krav om eksempelvis en negativ coronatest, eller at man ikke forlader bil eller bus under rejsen, hvis man vil gennem landet.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/sverige-lemper-rejseregler-og-aabner-for-fuld-bornholm-transit/8444910

Så mycket var det för att stoppa utbrottet av den muterade varianten från Danmark.
Citera
2021-01-29, 00:49
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt din danska nu, men långpendlare är i huvudsak vuxna människor som har familj rotad i en tätort, men arbete i en annan tätort. Barn och studenter kan eventuellt sprida virus lokalt, men det är vuxna arbetande människor som skapar ett flöde av smitta mellan tätorter.

Det är lustigt att de flesta som förespråkar munskydd också pekar ut barn, kollektivtrafik och klädaffärer.

Jeg er ikke ude på at "pege nogen ud", men du har ret. Jeg tror ikke på at masker skader mere end de gavner.

Det handler (efter min mening) om at finde måder at reducere smitteniveauet. 5% her og 5% der. Der er ikke 1 silverbullet og derfor er det uinteressant at sammenligne med en arbejdsdag.
Det ene udelukker ikke det andet.

Måske er uddannelsen opbygget på en anden måde i Sverige. Skal du udlæres i et fag i DK vil din tid blive delt mellem skole og arbejdsplads som lærling/praktikant.
Det gælder alt fra automekaniker til zookeeper og der vil generelt være mange rejser involveret. Det samme med kursuscentre.

Jeg snakker ikke om børn og studenter (selvom jeg er sikker på at studerende også gerne rejser 1 time for at gå på den rigtige skole)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in