Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Intressant. Skulle tvärt mot dig påstå att det inte alls är någon tydlig dipp för de där coronavirusen. 2018 års säsong var det en dipp med uppgång efter men inte de andra åren. Absolut inte lika tydligt sol för influensan. Kurvorna visar också peakar vid olika tillfällen beroende på coronavirus. Så det ger mig förhoppningar på att vi kanske inte behöver vända upp igen, som jag nästan hade förutsett baserat på influensakurvorna. Men detta är ju inte influensa.
Ingen djup dipp, men om man tittar på bakomliggande linjer (blå, orange m.m.) så har nästan alla coronavirus ett hack i mitten av vintern. Det behöver dock inte betyda nåt för covid19, eftersom vi inte beter oss normalt den här vintern.
Att OC43 peakar i december, NL63 i februari och 229E i mars, det tror jag har en enkel förklaring. Det virus som peakar tidigare är nog mer smittsamt. Det stöds också av att peaken är högre ju tidigare den sker. 229E ser visuellt ut som "platta till kurvan" av OC43. Det implicerar också att peaken är en konsekvens av flockimmunitet, snarare än yttre omständigheter.