2021-01-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilken cirkus det blev!

Med vaccinerna alltså. På flera fronter.

Först fuckade världen upp pandemihanteringen, och nu vaccineringen.

Gör om, gör rätt!

Ska formulera ett längre inlägg om detta senare.
Vilken tur att Sverige satsade på en uthållig strategi som förutsatte att vaccinutvecklingen kunde ta längre tid än beräknat, och kanske inte ge perfekt immunitet.

Det är desto jobbigare för länder som brutit ner människor med hårdföra restriktioner, mot tomma löften om vaccin.
Citera
2021-01-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Andra coronavirus har ofta en dipp mitt i säsongen. Se röda linjen i figur till vänster:

https://smw.ch/journalimage/780/780/ratio/view/article/ezm_smw/en/smw.2020.20224/c1ef84064e77736bc19423fd99ab1bc2abc978f9/w20224_f1_conv.jpg/rsrc/ji
Tack för bra info. Lite tråkigt att CoV NL63 har en tydligt topp i Februari eftersom det är den som också (liksom SARS-CoV-2) använder sig av ACE-2 receptorn för att ta sig in i cellerna. Kurvan från Oktober till December stämmer tyvärr också ganska bra med hur det har sett ut nu i höst!
Citera
2021-01-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilken cirkus det blev!

Med vaccinerna alltså. På flera fronter.

Först fuckade världen upp pandemihanteringen, och nu vaccineringen.

Gör om, gör rätt!

Ska formulera ett längre inlägg om detta senare.
Ja att läkemedelsföretag hellre vill tjäna pengar än rädda världen kan inte kommit som en överraskning.
Citera
2021-01-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tur då att Ni antiwaxxers är svagbegåvade personer i samhällets bottenskikt.
Ni skulle aldrig ha råd med några 25.000 ändå. Och vad skall ni med ett sådant bevis till.
Socialbidraget tar er till Legoland som längst..
Jag skulle inte riskera mitt leg för så lite som 25000 sKr och jag tror inte någon läkare skulle göra det heller.
Citera
2021-01-28, 22:13
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vilken tur att Sverige satsade på en uthållig strategi som förutsatte att vaccinutvecklingen kunde ta längre tid än beräknat, och kanske inte ge perfekt immunitet.

Det är desto jobbigare för länder som brutit ner människor med hårdföra restriktioner, mot tomma löften om vaccin.

Katastrofalt resultat med tiotusentals döda pga vansinniga "strategin" att sprida smittan bland befolkningen är tur för Sverige?

Svenska "strategins" arkitekter Johan Carlson, Anders Tegnell och Johan Giesecke är lika med makalös inkompetens, katastrofalt dåligt beslutsfattande och lång rad av missbedömningar och misslyckanden.
Citera
2021-01-28, 22:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag skulle inte riskera mitt leg för så lite som 25000 sKr och jag tror inte någon läkare skulle göra det heller.

Det tror inte jag heller. Jag svarade bara på ett uppenbart idiotiskt inlägg.
Citera
2021-01-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Katastrofalt resultat med tiotusentals döda pga vansinniga "strategin" att sprida smittan bland befolkningen är tur för Sverige?

Svenska "strategins" arkitekter Johan Carlson, Anders Tegnell och Johan Giesecke är lika med makalös inkompetens, katastrofalt dåligt beslutsfattande och lång rad av missbedömningar och misslyckanden.
Jag börjar misstänka att du inte gillar Anders Tegnell.

Allt är relativt. Att skjuta första vågen på framtiden har funkat bra för Norge, men det blev katastrof för Portugal. Om man inte vet på förhand ifall man ska bli Norge eller Portugal, så är det ingen självklar väg att vandra.
Citera
2021-01-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
From what I can tell, a story that appeared more than a month ago in a London newspaper is the mother of all omissions when it comes to U.S. press coverage of the pandemic story. The London paper reported that the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, headed by virus expert Dr. Anthony Fauci, the President’s point man for the virus task force, gave a $3.7-million grant for the study of gain-of-function research at the now-infamous viral experimental lab in Wuhan, China! Indeed, reportedly Dr. Fauci, as head of the institute, approved the grant.
https://www.ellsworthamerican.com/opinions/letters-to-the-editor/dr-fauci-the-untold-story/
Här är en lång artikel i ämnet från New York Magazin och här är en samling länkar från US Right to know organisation.
Citera
2021-01-28, 22:32
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hoppas fler hoppar på detta, t.ex festivaler, konserter och mässor.
Jag är helt "för" vaccin (väldigt märkligt att det har blivit en för- eller emot-fråga) och kommer själv vaccinera mig, men det hoppas jag verkligen inte. Lika lite som jag hoppas på att de som är HIV-positiva ska ha en stämpel i passet som visar det.
Citera
2021-01-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det tror inte jag heller. Jag svarade bara på ett uppenbart idiotiskt inlägg.
Ja och jag ville bara hålla med .
Citera
2021-01-28, 22:38
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Here we go again... Sydafrikavarianten har hittat till USA...:

https://apnews.com/article/coronavirus-variant-south-africa-us-2bc397370cdd44afe916ddd6edbaf870

Den ska vi inte ha hit!

Tyvärr har vi en inkompetent statsepidemiolog Anders Tegnell som inte har något annat att komma med förutom "vänta och se". Anders Tegnell ska tillämpa sin just ignore it-strategi på tredje vågen med smittsammare och dödligare varianter. Katastrofalt resultat i första och andra vågen med mildare variant.

Anders Tegnells "vänta och se" är ingen bra strategi för brasilianska varianten. Det verkar som den ger sig på barn.

The Brazilian agency that provides healthcare for Indigenous communities has sent a team to the Yanomami people’s territory in the remote Amazon rainforest to investigate a report that nine children died with Covid-19 symptoms, officials said.

Júnior Hekurari Yanomami, a member of the Indigenous group who is president of the local health council, alerted the Sesai agency this week that five children had died in one village and four children in another, all with symptoms of the disease that can be caused by the coronavirus.

Hekurari told the Associated Press that the nine people died in January and had not been tested for the coronavirus.

He also said that neither of the two villages near the border with Venezuela – Kataroa and Waphuta – had received visits from government health workers in more than 60 days, nor had he heard of any Sesai team headed there as of Thursday afternoon.
Citera
2021-01-28, 22:42
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Den ska vi inte ha hit!

Tyvärr har vi en inkompetent statsepidemiolog Anders Tegnell som inte har något annat att komma med förutom "vänta och se". Anders Tegnell ska tillämpa sin just ignore it-strategi på tredje vågen med smittsammare och dödligare varianter. Katastrofalt resultat i första och andra vågen med mildare variant.

Anders Tegnells "vänta och se" är ingen bra strategi för brasilianska varianten. Det verkar som den ger sig på barn.

The Brazilian agency that provides healthcare for Indigenous communities has sent a team to the Yanomami people’s territory in the remote Amazon rainforest to investigate a report that nine children died with Covid-19 symptoms, officials said.

Júnior Hekurari Yanomami, a member of the Indigenous group who is president of the local health council, alerted the Sesai agency this week that five children had died in one village and four children in another, all with symptoms of the disease that can be caused by the coronavirus.

Hekurari told the Associated Press that the nine people died in January and had not been tested for the coronavirus.

He also said that neither of the two villages near the border with Venezuela – Kataroa and Waphuta – had received visits from government health workers in more than 60 days, nor had he heard of any Sesai team headed there as of Thursday afternoon.
Usch! Det låter ju exakt som Sverige!

Citat:
Yanomamifolket är ett naturfolk som fortsätter att leva efter sina traditioner. De bor tillsammans i byar i ett enda stort hus som är byggd i en cirkelform och taket är öppet i mitten av huset. Det är på denna öppna plats som de håller möten, fester och rådslag. I byggnaden, som är mycket sval tack vare det öppna taket, sover man i hängmattor av bomull eller lianer.
[...]
Yanomamis första kontakt med yttervärlden skedde efter andra världskriget då Venezuela och Brasilien drog sina gränser genom yanomamis land, men det var först i samband med ett vägbygge genom norra Brasilien som folket fick någon egentlig kontakt med nybyggarna. Yanomami utsattes för en lång rad europeiska sjukdomar, och en mässlingepidemi 1978 dödade hälften av befolkningen i ett antalbyar i samband med att närmare 40 000 guldgrävare tagit sig in i yanomamis land. I början av 1990-talet dog 20 procent av alla yanomami till följd av olika epidemier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in