Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Vad är de "rationella förklaringarna" och hur blir de mer rationella än de andra?
Vadå förklaringar? Jag sa rationella
definitioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Människors uppfattning av världen är dock sällan exakt. Vi upplever t.ex. att det finns en tyngdkraft som dras oss nedåt men vi upplever inte att det är rummet som är krökt.
Det är ekvivalenta formuleringar. Tyngdkraft = krökt rum. Upplever vi tyngdkraft så upplever vi krökt rum.
Om du inte håller med, förklara ett ställe där det finns tyngdkraft men inte krökt rum, eller vice versa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Människors språkbruk är heller inte exakt utan i dagligt tal uttrycker vi oss slarvigt och oprecist.
Absolut. Det gör däremot inte exempelvis min definition av fri vilja. Den är dessutom kompatibel med den så kallade intuitiva användningen av fri vilja. Det spelar alltså ingen roll vad folk säger om fri vilja, så länge dom beter sig liknande så har dom
kompatibla intuitioner även om dom säger annorlunda saker om dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Fri vilja är en illusion som människor upplever så det handlar visst om något.
En illusion är något med en underliggande verklighet. Vad är den underliggande verkligheten för fri vilja?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Beslut kan tas även om fri vilja inte finns, inget konstigt med det.
Fast besluten tas ju inte av myndigheterna. Besluten determineras av yttre faktorer. Det är yttre faktorer som tar besluten med andra ord så det finns inte någon myndighet som tar beslut. Alla entiteter följer yttre instruktioner och därför kan vi inte tillskriva något beslut till en viss entitet.
Återigen, det här är baserat på argument från vissa, inte från mig.