2021-01-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Jag säger att den traditionella/intuitiva fria viljan inte existerar, på samma sätt som jultomten inte existerar

Inget konstigt med ett sådant påstående, vad är det du hänger upp dig på?

Citat:

Det måste vara jobbigt att hela tiden inte förstå vad man själv säger och tro att samtalspartners hittar på..
Vi som är läskunniga och har ens en gnutta kunskap om argumentationsteknik skäms i ditt ställe.

Du har kacklat om att en kausal värld omöjliggör ’fri vilja’. Behöver jag påminna dig om det?

Tämligen vedertaget och lättförståeligt argument mot fria viljan, vad är det du hänger upp dig på?

Citat:

Vad menar du med ”frihet”?!

I just denna kontext, frihetskänsla, fri från mentala bojor. Men det är ett stickspår vi inte skall ta i denna tråd.
Citera
2021-01-28, 20:54
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Då säger vi samma sak så det är dags du slutar med dina halmgubbar. Jag säger heller inte att det finns fullständiga bevis för att flygande renar eller fri vilja inte finns, bara att det är extremt osannolikt.
Finns det något alls som talar för att du har rätt?

Mer än din okunskap i ämnet alltså.

Du förstår alltså inte ens vad ett ignoransargument är?
Citera
2021-01-28, 20:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Men det kan man ju inte. Du kan inte välja på det sättet. Det finns inget välja på det sätt som du använder ordet välja. Det är en ren fantasiprodukt.

Om det inte finns något "välja" finns det heller förstås ingen fri vilja.
Citera
2021-01-28, 20:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Finns det något alls som talar för att du har rätt?

Mer än din okunskap i ämnet alltså.

Du förstår alltså inte ens vad ett ignoransargument är?

Nu tycker vi ju exakt samma sak om flygande renar så du kan besvara dessa frågor själv.
Citera
2021-01-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Än sen då? Om du inte kan komma fram till att resonemanget är fel så är det en introvert tautologi. Du vet inte mer efter än du visste innan. Att 1=1 må vara en omvälvande insikt för den som kommer fram till detta, men om du inte kan byta ut ettan mot ett falsifierbart påstående så stannar nog känslan av eufori hos den som gjorde insikten.

Ja, vissa resonemang leder ingen vart. Helt ok.

Andra resonemang leder tex till en motsägelse, och då vet man ibland mer än innan. Helt ok det också.
Citera
2021-01-28, 20:59
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Inget konstigt med ett sådant påstående, vad är det du hänger upp dig på?

Tämligen vedertaget och lättförståeligt argument mot fria viljan, vad är det du hänger upp dig på?

I just denna kontext, frihetskänsla, fri från mentala bojor. Men det är ett stickspår vi inte skall ta i denna tråd.
Jag behöver alltså upprepa att det jag stör mig på är din obefintliga epistemiska grund, din såpboxpredikan samt dina argumentationsfel.

Att du kallar påståenden för argument säger väl det mesta?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 21:17.
Citera
2021-01-28, 21:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det finns inget välja på det sätt som du använder ordet välja.

Citat:
Om det inte finns något "välja" finns det heller förstås ingen fri vilja.

Jag skrev inte att det inte finns något välja.

Jag skrev; "Det finns inget välja på det sätt som du använder ordet välja."

Och följaktligen ingen fri vilja på det sätt som du använder ordet fri vilja.

Det är rena fantasiprodukter och abstraktionsfel.
Citera
2021-01-28, 21:00
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nu tycker vi ju exakt samma sak om flygande renar så du kan besvara dessa frågor själv.
Du hävdar att din kunskapsbrist talar för eller emot något, jag avfärdar den fallasin - vi tycker väldigt olika.
Citera
2021-01-28, 21:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du hävdar att din kunskapsbrist talar för eller emot något, jag avfärdar den fallasin - vi tycker väldigt olika.

Nej varken du eller jag tror på flygande renar pga att belägg för det saknas, eller har du börjat tro på flygande renar nu?
Citera
2021-01-28, 21:05
Medlem
Citat:
Jag behöver alltså upprepa att det jag stör mig på är din obefintliga epistemiska grund, din predikan av dina religiösa övertygelser samt dina argumentationsfel.

Nej, det behöver du inte upprepa. Men jag skulle gärna vilja ha exempel på vad du menar. Känns som du läser in väldigt mycket i mina texter som jag faktiskt inte skriver.

Citat:

Att du kallar påståenden för argument säger väl det mesta?

Jag vet inte, vad drar du för vetenskapligt stringenta slutsater av det?
Citera
2021-01-28, 21:10
Bannlyst
Citat:
Du var ju helt i mina ledband och när jag väcker dig ur hypnosen inser du att du inte alls gjort det du vill.

Jag ville göra det då när jag gjorde det. Vad jag vill efter och innan du hypnotiserade mig är irrelevant. Och att jag känner innan och efter att din hypnos gör/gjorde mig ofri, det förändrar inte det faktum att jag kände mig fri då under hypnosen. Förutsatt att jag bara ville göra det som du hypnotiserade mig att vilja göra.
Men då måste jag ha haft bara en enda negativ känsla, och du måste ha hypnotiserat mig att vilja göra något som tar bort den negativa känslan. Annars hade jag gjort det som du hypnotiserade mig att göra, samtidigt som jag ville göra något annat för att ta bort den andra negativa känslan, tex äta mat om den andra negativa känslan var hunger. Och då hade jag inte varit fri enligt min definition.
Och hur mycket du än hypnotiserar mig, så kan du inte hypnotisera mig att inte vilja bli av med min hunger när jag är hungrig (tror jag inte iallafall). Och hunger är bara en av de negativa känslor som uppstår då och då hos oss människor och som ger oss viljor.
Citera
2021-01-28, 21:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag ville göra det då när jag gjorde det. Vad jag vill efter och innan du hypnotiserade mig är irrelevant. Och att jag känner innan och efter att din hypnos gör/gjorde mig ofri, det förändrar inte det faktum att jag kände mig fri då. Förutsatt att jag bara ville göra det som du hypnotiserade mig att vilja göra.
Men då måste jag ha haft bara en enda negativ känsla, och du måste ha hypnotiserat mig att vilja göra något som tar bort den negativa känslan. Annars hade jag gjort det som du hypnotiserade mig att göra, samtidigt som jag ville göra något annat för att ta bort den andra negativa känslan, tex äta mat om den andra negativa känslan var hunger. Och då hade jag inte varit fri enligt min definition.
Och hur mycket du än hypnotiserar mig, så kan du inte hypnotisera mig att inte vilja bli av med min hunger när jag är hungrig (tror jag inte iallafall). Och hunger är bara en av de negativa känslor som uppstår då och då hos oss människor och som ger oss viljor.

Om vi drar exemplet ett steg längre då och säger att du har ett inopererat chip i din hjärna som kan fjärrstyra för att styra din vilja. Jag kan alltså när som helst få dig att vilja det jag bestämmer men du anser ändå att du har en fri vilja?

Det blir ju lite speciellt om du verkligen anser dig ha en fri vilja även när du står helt under min kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in