2021-01-28, 20:34
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Sluta med halmgubbar, citera det du invänder emot istället. Dina tankar är inte mina åsikter.
Okej, du tror alltså att ’fri vilja’ (handlingsfrihet) är något som eventuellt existerar i vårt universum.

Varför har du då tidigare påstått att den är en omöjlighet om du inte faktiskt tror det?

Behöver jag verkligen citera dig?
Minns du inte vilka påståenden du hävdar?
Citera
2021-01-28, 20:35
Medlem
Flammarions avatar
[quote]
Citat:
Det är förstås du när du skrev detta: "Jag anser även att de alternativ du syftar på..."

Ja, jag ställde en fråga, och du svarade. Sedan gav jag min syn på saken baserat på det. Det är allt.

Jag kollade igenom tråden och hittade felet, jag använde ordet "din" vilket gjorde att du feltolkade meningen som syftandes på något du skrivit. Så var det alltså inte.

Här är min originalmening; "Det finns två alternativ i din imaginära framtid."

Jag formulerar om meningen; "Det finns alternativ, nämligen i ett tänkt framtidsscenario."

Och det är alltså min syn.

Citat:
Imaginära skrev du nyss vilket betyder inbillade. Blir lite märkligt att säga att det finns inbillade alternativ, däremot finns det inbillningar om olika saker.

Jag har tidigare skrivit mental simulering.
Vad jag syftar på är att de enda alternativ man kan ha är de man föreställer sig.
Det betyder alltså att om val är kopplat till alternativ så är de dessa.
Annars är begreppet helt meningslöst. Alltså om det istället skulle syfta på alternativ som inte finns.
Citera
2021-01-28, 20:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Okej, du tror alltså att ’fri vilja’ (handlingsfrihet) är något som eventuellt existerar i vårt universum.

Varför har du då tidigare påstått att den är en omöjlighet om du inte faktiskt tror det?

Behöver jag verkligen citera dig?
Minns du inte vilka påståenden du hävdar?

Nej jag har ingen som helst anledning att tro att fri vilja finns. Jag har inte ens hört en enda hållbar teori om hur det skulle ha uppstått. Det är alltså på nivå med flygande renar.
Citera
2021-01-28, 20:39
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Kan du ge exempel på sådant påstående jag gör?
Jag säger att den traditionella/intuitiva fria viljan inte existerar, på samma sätt som jultomten inte existerar
Citat:
Vad är det du tror, att jag tror om orsakssambanden menar du? Mer halmgubbar nu?
Det måste vara jobbigt att hela tiden inte förstå vad man själv säger och tro att samtalspartners hittar på..
Vi som är läskunniga och har ens en gnutta kunskap om argumentationsteknik skäms i ditt ställe.

Du har kacklat om att en kausal värld omöjliggör ’fri vilja’. Behöver jag påminna dig om det?
Citat:
Fast varför dessa halmgubbar hela tiden... Jag sa att du hittat en av de viktigaste frågorna, som om man hittar svaret på kan leda till upplysning och frihet. Jag antydde inte ens svaret... Läser du ens det jag skriver?
Vad menar du med ”frihet”?!
Citera
2021-01-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nej, men ungefär som man kan resonera sig fram till att jultomten inte existerar.
Än sen då? Om du inte kan komma fram till att resonemanget är fel så är det en introvert tautologi. Du vet inte mer efter än du visste innan. Att 1=1 må vara en omvälvande insikt för den som kommer fram till detta, men om du inte kan byta ut ettan mot ett falsifierbart påstående så stannar nog känslan av eufori hos den som gjorde insikten.
Citera
2021-01-28, 20:42
Bannlyst
Citat:
Anta att jag genom hypnos kan få dig att vilja precis det jag bestämmer och att du sedan gör det jag har bestämt att du ska vilja, är du fri då?

Ja, eftersom jag då gör det som jag vill. Men som jag skrev också så är jag inte 100% fri om jag också vill göra andra saker men inte kan göra dem. Jag är bara 100% fri när jag kan göra allt som jag vill göra.
Citera
2021-01-28, 20:43
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nej jag har ingen som helst anledning att tro att fri vilja finns. Jag har inte ens hört en enda hållbar teori om hur det skulle ha uppstått. Det är alltså på nivå med flygande renar.
Okej, då var ditt påstående om att jag begagnar halmgubbar ytterligare en faktisk halmgubbe.

I din värld är alltså ignorans ett argument?!.

Det måste som sagt vara jobbigt att inte vara varken läskunnig eller insatt i argumentation men ändå trilskas hävda gillimatias...
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 20:47.
Citera
2021-01-28, 20:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ja, eftersom jag då gör det som jag vill. Men som jag skrev också så är jag inte 100% fri om jag också vill göra andra saker men inte kan göra dem. Jag är bara 100% fri när jag kan göra allt som jag vill göra.

Du var ju helt i mina ledband och när jag väcker dig ur hypnosen inser du att du inte alls gjort det du vill.
Citera
2021-01-28, 20:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
I din värld är alltså ignorans ett argument?!.
Okej, då var ditt påstående om att jag begagnar halmgubbar en faktisk halmgubbe.

Nu tramsar du igen. Är det ignorans att inte tro på flygande renar eller annat med lika svaga belägg som t.ex. den fria viljan?

Tror du på flygande renar eller använder du ignorans som argument?
Citera
2021-01-28, 20:49
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nu tramsar du igen. Är det ignorans att inte tro på flygande renar eller annat med lika svaga belägg som t.ex. den fria viljan?

Tror du på flygande renar eller använder du ignorans som argument?
Jag vet inte om det finns flygande renar i universum, det jag vet är att jag inte observerat någon sådan och att den modell jag använder förutsäger att sådana inte finns i vår värld. Men jag skulle aldrig häva ur mig att min brist på kunskap talar för att mina trossatser är sanna.

Du förstår alltså inte ens vad ett ignoransargument är?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 20:52.
Citera
2021-01-28, 20:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag vet inte om det finns flygande renar i universum, det enda jag vet är att jag inte observerat någon sådan och att den modell jag använder förutsäger att sådana inte bör finnas. Men jag skulle aldrig häva ur mig att min brist på kunskap bevisar mina trossatser.

Då säger vi samma sak så det är dags du slutar med dina halmgubbar. Jag säger heller inte att det finns fullständiga bevis för att flygande renar eller fri vilja inte finns, bara att det är extremt osannolikt.
Citera
2021-01-28, 20:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det där är bara flum. Istället för att konstatera fakta gör du en medvetet komplicerad och otydlig analys ur vilken du kan dra den slutsats du vill ha.

Ställs man inför två valalternativ och tänker att man faktiskt kan välja vilket som av alternativen så inbillar man sig bara, då lurar man sig själv. Tänker man att det redan är förutbestämt vad man kommer att välja så är man rationell, då är man ärlig mot sig själv. Så enkelt är det.

Men det kan man ju inte. Du kan inte välja på det sättet. Det finns inget välja på det sätt som du använder ordet välja. Det är en ren fantasiprodukt.

Vad som händer i en situation som innehåller hot om straff, t ex, är att du innan det eventuella brottet, förhoppningsvis, får en mental bild av en framtid där du blir straffad, som du därmed undviker.
Det är ren determinism.
Alternativen finns alltså i en tänkt framtid. Inte i verkligheten.

Inte desto mindre är detta tänkta framtidsscenario helt avgörande för utfallet.
Och därför existerar det i form av en länk i den kausala kedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in