2021-01-28, 20:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Huvudfrågan är:
Har jag en övertygelse om att ’fri vilja’ (i bemärkelsen ’handlingsfrihet’) är ett existerande fenomen?
Svaret på den frågan är nej.
Du däremot, du svarar tydligt ja på frågans negation.

Kungen av halmgubbar är du.

Jag säger att det inte finns mer belägg för den fria viljan än för flygande renar, därför tror jag inte på det.
Citera
2021-01-28, 20:15
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Räcker med lite sunda resonemang.
Hade vi fått se ett enda sådant från dig här i tråden hade vi vid det här laget jublat.
Presentera gärna ETT ENDA.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 20:20.
Citera
2021-01-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Den traditionella/intuitiva fria viljan är inte vetenskap, därav krävs inte heller vetenskap per se, för att inse att den inte existerar.

Räcker med lite sunda resonemang.
Ungefär som du kan resonera dig fram till att fotonen måste passera genom endera spalten i dubbelspaltsexperimentet? Därför att det strider mot sund logik att den skulle gå genom båda spalterna?

För att förstå hur världen fungerar måste vi öppna ögonen och titta. Det räcker inte att stänga in sig i källaren och ägna sig åt introverta analyser.
Citera
2021-01-28, 20:17
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kungen av halmgubbar är du.

Jag säger att det inte finns mer belägg för den fria viljan än för flygande renar, därför tror jag inte på det.
Men du hävdar att det finns belägg för att ’fri vilja’ INTE existerar. Visst?
Du påstår i.a.f att du förstått att den är en omöjlighet.
Hur förstår du det? Vad har du för epistemologisk grund?

Okej, nu vet vi att du inte förstår ens hur en halmgubbe ser ut.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 20:19.
Citera
2021-01-28, 20:18
Medlem
Citat:
Falsifierbarhet krävs för alla påståenden som ska ha vetenskaplig tyngd, det är alltså något du ska klara om påståendet är korrekt. Men du medgav alltså här att din tro just bara är religiös övertygelse.
???

Var läste du att jag inte hävdar falsifierbarhet?
Citera
2021-01-28, 20:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men du hävdar att det finns belägg för att ’fri vilja’ INTE existerar. Visst?

Okej, nu vet vi att du inte förstår ens hur en halmgubbe ser ut.

Sluta med halmgubbar, citera det du invänder emot istället. Dina tankar är inte mina åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
???

Var läste du att jag inte hävdar falsifierbarhet?

Så ge då exempel på hur man falsifierar ditt påstående om det inte stämmer.
Citera
2021-01-28, 20:21
Medlem
Citat:
Det jag invänder mot är de påståenden du hävdar utan epistemiskt rättfärdigande.
Samt dina fallasier.

Jag förstår faktiskt inte varför du inte bara erkänner att du har en religiös föreställning om hur orsakssambanden i universum ser ut. Är det just att vara religiös du motsätter dig? Varför denna förnekelse?

Tidigare talade du om att om man bara trodde som du, då blev man upplyst och fri på riktigt.

Kan du ge exempel på sådant påstående jag gör?

Vad är det du tror, att jag tror om orsakssambanden menar du? Mer halmgubbar nu?

Fast varför dessa halmgubbar hela tiden... Jag sa att du hittat en av de viktigaste frågorna, som om man hittar svaret på kan leda till upplysning och frihet. Jag antydde inte ens svaret... Läser du ens det jag skriver?
Citera
2021-01-28, 20:24
Medlem
Citat:
Så ge då exempel på hur man falsifierar ditt påstående om det inte stämmer.
???

Jag gjorde precis det alldeles nyss:
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Jag vet inte om din oförmåga till läsförståelse beror på kognitiva brister eller rent slarv. Oavsett vilket leder det ingen vart att jag svarar på samma sak gång efter gång när du ändå inte kan ta till dig vad jag skriver.
Citera
2021-01-28, 20:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
???

Jag gjorde precis det alldeles nyss:
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Jag vet inte om din oförmåga till läsförståelse beror på kognitiva brister eller rent slarv. Oavsett vilket leder det ingen vart att jag svarar på samma sak gång efter gång när du ändå inte kan ta till dig vad jag skriver.

Så du menade allvar med följande, jag trodde du skämtade:

Citat:
Stänger jag in dig i ett mörkt rum och frågar vad du vill ha till lunch så kanske du svarar att du vill ha kolgrillad entrecote med bearnaisesås. Stänger jag in Grodan i ett mörkt rum så kanske han svarar att han vill ha friterade kycklingfötter. Allt annat lika så vill ni olika, vilket bara kan förklaras med att inre egenskaper skiljer. Och skulle ni inte ha fri vilja så kan jag observera det genom att ni alltid vill samma sak oavsett vad jag frågar.
Citera
2021-01-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ungefär som du kan resonera dig fram till att fotonen måste passera genom endera spalten i dubbelspaltsexperimentet? Därför att det strider mot sund logik att den skulle gå genom båda spalterna?

För att förstå hur världen fungerar måste vi öppna ögonen och titta. Det räcker inte att stänga in sig i källaren och ägna sig åt introverta analyser.

Nej, men ungefär som man kan resonera sig fram till att jultomten inte existerar.
Citera
2021-01-28, 20:32
Medlem
Citat:
Så du menade allvar med följande, jag trodde du skämtade:
Jag kan försäkra dig att jag menar allvar.
Citera
2021-01-28, 20:34
Medlem
Citat:
Hade vi fått se ett enda sådant från dig här i tråden hade vi vid det här laget jublat.
Presentera gärna ETT ENDA.

Det samma, kan du hänvisa till ett inlägg där jag gjort ett osunt resonemang?

(Det inlägget med härledning har jag redan tagit tillbaka, så välj inte det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in