2021-01-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Tror att du måste gå till desktop siten på mobilen för att se.

Nej det är inte liknande i Sverige, vilket är synd. En småsparare som bara ska köpa ett par hundra aktier i Investor hade kunnat spara en tia om hans dataflöde hade gått till någon random data broker.

Jag gick t.om. på webben ny. Lyckades hitta hur mycket jag hade kvar, men kan inte se transaktionerna på det kontot? Man vill ju liksom se så att pengarna har kommit fram (jag betalar av varje månad)

Edit: hittade nu, men tycker det är krångligare nu än vad det var förr..
Senast redigerad av Simpeel 2021-01-28 kl. 12:03.
Citera
2021-01-28, 16:19
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Har läst ganska mycket på subredditen wallstreetbets att många amerikanska aktiemäklare och liknade firmor säljer diverse typer av data till andra företag. Tex stop loss positioner och dom även får låna ut personers aktier till andra om man inte explicit säger åt dom att inte göra det. Är det liknande i Sverige/EU och då framför allt gällande Avanza?
Ja, det är samma hos Avanza. Om du äger aktier i en kapitalförsäkring så kan Avanza låna ut dem till Morgan Stanley. Vill du inte låna ut dina aktier måste du aktivt välja bort det i dina inställningar hos Avanza. Ska tilläggas att 60% av intäkterna för utlåningen tillfaller dig som kund.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/konton/kapitalforsakring/aktielan.html

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Sidan trögar rejält idag.
Ja, verkligen. Har det något samband med Swedbank tro?
Citera
2021-01-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Ja, det är samma hos Avanza. Om du äger aktier i en kapitalförsäkring så kan Avanza låna ut dem till Morgan Stanley. Vill du inte låna ut dina aktier måste du aktivt välja bort det i dina inställningar hos Avanza. Ska tilläggas att 60% av intäkterna för utlåningen tillfaller dig som kund.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/konton/kapitalforsakring/aktielan.html

Intressant, tack för svaret. Såg att det inte gällde ISK vilket jag enbart kör på just nu.
Citera
2021-01-28, 16:30
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Intressant, tack för svaret. Såg att det inte gällde ISK vilket jag enbart kör på just nu.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men anledningen till att det bara gäller KF och inte ISK är för att aktierna i en KF står försäkringsbolaget (Avanza i det här fallet) som ägare.
Citera
2021-01-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men anledningen till att det bara gäller KF och inte ISK är för att aktierna i en KF står försäkringsbolaget (Avanza i det här fallet) som ägare.
Precis så
Citera
2021-01-29, 07:34
Medlem
Vad är det för dagisnivå med Avanza som inte låter en lägga säljorder som avviker mer än 15% från nuvarande priset på Amerikanska aktier?

Hur är Nordnet i denna fråga? Har de den basala funktionen som inte Avanza har?
Citera
2021-01-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treali
Vad är det för dagisnivå med Avanza som inte låter en lägga säljorder som avviker mer än 15% från nuvarande priset på Amerikanska aktier?

Hur är Nordnet i denna fråga? Har de den basala funktionen som inte Avanza har?

Det är inte Avanza. Antingen är det börsen som tillämpar reglerna eller så är det Avanzas mäklare i USA som har dessa regler.
Citera
2021-01-30, 11:46
Medlem
remixutoheavens avatar
God morgon,

Kan någon förklara för mig vad som har hänt här?

Igår köpte jag några aktier i Qiiwi Games för 68,60 kr/st, runt 12:30 tiden. Följde sen den lite spontant i appen och när börsen stängde så låg den på 68,60kr. Idag tänkte jag bara gå in och kolla i Avanzas app, och då stod det jag låg back. Blev väldigt förvånad och kikade på aktien, då stod det plötsligt att inköpspriset 71,08kr. Vilket är hel knasigt då priset aldrig ens kom upp i den nivån under hela dagen igår och jag mycket väl kommer ihåg att jag köpt aktierna runt 12.30 tiden igår då den låg på 68,60 samt att jag följde den hela dagen också. Vad fan!?
Senast redigerad av remixutoheaven 2021-01-30 kl. 11:52.
Citera
2021-01-30, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
God morgon,

Kan någon förklara för mig vad som har hänt här?

Igår köpte jag några aktier i Qiiwi Games för 68,60 kr/st, runt 12:30 tiden. Följde sen den lite spontant i appen och när börsen stängde så låg den på 68,60kr. Idag tänkte jag bara gå in och kolla i Avanzas app, och då stod det jag låg back. Blev väldigt förvånad och kikade på aktien, då stod det plötsligt att inköpspriset 71,08kr. Vilket är hel knasigt då priset aldrig ens kom upp i den nivån under hela dagen igår och jag mycket väl kommer ihåg att jag köpt aktierna runt 12.30 tiden igår då den låg på 68,60 samt att jag följde den hela dagen också. Vad fan!?

Ditt courtage på inräknat på ditt inköpspris och detta drar avanza i efterhand.

https://www.avanza.se/kundservice.html/473/varfor-skiljer-sig-anskaffningskursen-fran-den-kurs-jag-kopte-aktierna-for/?phrase=ink%C3%B6psv%C3%A4rde
Citera
2021-01-30, 12:23
Medlem
Varför är deras support så långsam? Väntat en vecka på svar.
Citera
2021-01-30, 12:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Varför är deras support så långsam? Väntat en vecka på svar.
Absolut inte bra, med de har en ganska omfattande faq. Vad undrar du över?
Citera
2021-02-01, 16:33
Medlem
Smurfanerlites avatar
Har beställt realtidskurser för USA men är det meningen att jag själv måste reloada sidan varje gång för att få uppdatering?
Har man svensk aktie i listan eller på börskärmen så updateras kurserna hela tiden(blinkade julgran).
Samma sak när man går inte på en specifik aktie(svensk) så ser man kursern uppdateras samt orderdjup förändras, men på de amerikanska aktierna händer ingenting utan man måste ladda om sida hela tiden.

Vad betalar jag för igentligen om det inte fungerar som för svenska aktier??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in