2021-01-23, 09:39
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Jag skulle vilja köpa en aktie på LSE (Londonbörsen) som inte visas vid sökning på Avanza. Jag tänker ringa på måndag, men frågar ändå här i förväg så jag vet vad jag kan förvänta mig. Är det så enkelt som att ringa och säga att man vill köpa aktien i fråga på LSE, varpå dem genomför köpet, eller krävs det något ytterligare av mig? Går det även att köpa amerikanska OTC aktier på detta sätt?

Tack på förhand.

Du kan förvänta dig saftigt courtage så fort du ringer desken. Du kan inte tänka dig en annan mäklare som har aktien listad online just för den aktien? Kan du nog spara pengar på.
Citera
2021-01-23, 10:38
Medlem
När jag ringer brukar jag köpa för minst 15k. Courtage är väl ca 200kr.
Citera
2021-01-23, 12:37
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Du kan förvänta dig saftigt courtage så fort du ringer desken. Du kan inte tänka dig en annan mäklare som har aktien listad online just för den aktien? Kan du nog spara pengar på.

Hur saftig snackar vi? För på Avanzas hemsida står det att den rörliga courtagen är 0,25% med en lägsta courtage på 19 GBP vilket inte låter så farligt.

Nordnet visar förövrigt aktien vid sökning, men jag lyckas ej köpa den i ISK av någon anledning.
Citera
2021-01-24, 10:39
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena

Citat:
Hur saftig snackar vi? För på Avanzas hemsida står det att den rörliga courtagen är 0,25% med en lägsta courtage på 19 GBP vilket inte låter så farligt.

Nordnet visar förövrigt aktien vid sökning, men jag lyckas ej köpa den i ISK av någon anledning.

Då verkar det ha blivit en förbättring, vet inte hur länge sedan. Men förr kunde man svara en tusenlapp på en round trip (köp sälj) om man använde utländsk mäklare.
Citera
2021-01-25, 15:17
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena

Citat:
Då verkar det ha blivit en förbättring, vet inte hur länge sedan. Men förr kunde man svara en tusenlapp på en round trip (köp sälj) om man använde utländsk mäklare.

Tack hörni.

Nu har jag gjort min första telefonbeställning. Mäklaren lät så jävla stressad vilket även gjorde mig stressad. Han frågade om vi skulle lägga en marknadsorder, vilket jag svarade ja på, sedan sa han dock att aktierna kommer finnas på mitt konto imorgon, menar han då att marknadsordern läggs imorgon eller att den läggs nu men aktierna kommer synas imorgon? Aktien är jäkligt volatil, så jag hoppas på alternativ två...

Jag fick inte heller ange vilket specifikt konto det gällde, jag har 2 ISK. Vilket konto tror ni den kommer hamna på?
Citera
2021-01-25, 16:04
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Tack hörni.

Nu har jag gjort min första telefonbeställning. Mäklaren lät så jävla stressad vilket även gjorde mig stressad. Han frågade om vi skulle lägga en marknadsorder, vilket jag svarade ja på, sedan sa han dock att aktierna kommer finnas på mitt konto imorgon, menar han då att marknadsordern läggs imorgon eller att den läggs nu men aktierna kommer synas imorgon? Aktien är jäkligt volatil, så jag hoppas på alternativ två...

Jag fick inte heller ange vilket specifikt konto det gällde, jag har 2 ISK. Vilket konto tror ni den kommer hamna på?

Oj, tråkigt att det missade ett par bitar information. Nog för att desken klassiskt är skrikig och stressig men all info bör förmedlas om det är en kund som ringer in för första gången, är det någon som ringer ofta så är det mer OK att bara häva ur sig det viktigaste och slänga på luren men inte kul om det är första gången. Speciellt ett ställe som Avanza som är inriktade på lite mindre investerare och privatsparare.

Jag skulle bli extremt förvånad om order inte gick till marknaden direkt, vet inte hur det ser ut i Sverige men tror till och med att de har skyldighet att lägga ut order så snabbt de kan i marknaden, men där kan jag ha fel...

Min kvalificerade gissning och hur det skulle ha fungerat här är att ordern gick iväg direkt men att den inte syns förrän imorgon. När du får notan kan du kontrollera datumen så att du vet till nästa gång.
Citera
2021-01-25, 16:50
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Oj, tråkigt att det missade ett par bitar information. Nog för att desken klassiskt är skrikig och stressig men all info bör förmedlas om det är en kund som ringer in för första gången, är det någon som ringer ofta så är det mer OK att bara häva ur sig det viktigaste och slänga på luren men inte kul om det är första gången. Speciellt ett ställe som Avanza som är inriktade på lite mindre investerare och privatsparare.

Jag skulle bli extremt förvånad om order inte gick till marknaden direkt, vet inte hur det ser ut i Sverige men tror till och med att de har skyldighet att lägga ut order så snabbt de kan i marknaden, men där kan jag ha fel...

Min kvalificerade gissning och hur det skulle ha fungerat här är att ordern gick iväg direkt men att den inte syns förrän imorgon. När du får notan kan du kontrollera datumen så att du vet till nästa gång.

Det låter lovande, tack du! Jag borde förstås frågat själv, men stämningen var som sagt stressig, och vipps så var samtalet över..
Citera
2021-01-26, 09:29
Medlem
Aldoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Är det någon som har koll på hur man fixar Avanzas widget för bevakningslistor på Iphone? Hittar ingenting när jag söker i telefonen...

Det beror på vad du har för typ av iPhone. Med operativsystemet Ristic så bör det finnas direkt i appen, någonstans bredvid fliken "båtklubb." Annars verkar det som att man måste plocka bajs från hemskärmen. I värsta fall kan du alltid ringa it-support, men där brukar det mest vara ocoola Oscars som jobbar.
Citera
2021-01-28, 08:27
Medlem
Hur kommer jag åt mitt kredikonto??????

Förut kunde jag trycka på mitt ISK konto (som hade kredit kopplat till sig), sedan kunde jag trycka in mig i kredikontot och titta.

Nu hittar jag var jag kommer åt mitt kreditkonto.... Vet ni?

Android
Citera
2021-01-28, 08:42
Medlem
Har läst ganska mycket på subredditen wallstreetbets att många amerikanska aktiemäklare och liknade firmor säljer diverse typer av data till andra företag. Tex stop loss positioner och dom även får låna ut personers aktier till andra om man inte explicit säger åt dom att inte göra det. Är det liknande i Sverige/EU och då framför allt gällande Avanza?
Citera
2021-01-28, 08:46
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hur kommer jag åt mitt kredikonto??????

Förut kunde jag trycka på mitt ISK konto (som hade kredit kopplat till sig), sedan kunde jag trycka in mig i kredikontot och titta.

Nu hittar jag var jag kommer åt mitt kreditkonto.... Vet ni?

Android

Tror att du måste gå till desktop siten på mobilen för att se.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Har läst ganska mycket på subredditen wallstreetbets att många amerikanska aktiemäklare och liknade firmor säljer diverse typer av data till andra företag. Tex stop loss positioner och dom även får låna ut personers aktier till andra om man inte explicit säger åt dom att inte göra det. Är det liknande i Sverige/EU och då framför allt gällande Avanza?

Nej det är inte liknande i Sverige, vilket är synd. En småsparare som bara ska köpa ett par hundra aktier i Investor hade kunnat spara en tia om hans dataflöde hade gått till någon random data broker.
Citera
2021-01-28, 09:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Sidan trögar rejält idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in