Bara när man kan göra det som man allra helst vill göra, bara då är ens vilja fri.
Det finns negativa känslor, och det finns positiva känslor. En negativ känsla är tex trötthet, och en positiv känsla är tex känslan av att lägga sig ner och sova när man känner trötthet.
Och jag tänker så här, att vilja är detsamma som att tänka på något och få en positiv känsla av den tanken. När man tänker på något och får en positiv känsla av den tanken, då vill man alltså den tanken.
Och om man tex är väldigt trött (negativ känsla), då börjar man tänka på hur man ska bli av med den tröttheten, och väldigt snabbt börjar man då tänka på att lägga sig ner och sova. Och man får en positiv känsla av den tanken, och därför vill man den tanken.
Och det kan låta konstigt att om man tex tänker på en tårta och får en positiv känsla av den tanken, att man då vill den tårtan. Men när man tänker på en tårta, då får det en att tänka på att uppleva den goda smaken av tårtan (alltså om man gillar tårta), och det är den tanken man vill. Man vill alltså uppleva den goda smaken av tårtan.
Och man kan ha flera viljor samtidigt (vid samma tillfälle). Tex så kan man vara trött och därför vill man lägga sig ner och sova, men samtidigt vill man göra klart ett arbete så att man slipper göra det dagen efter. Och då tänker man alltså både på att lägga sig ner och sova, och på att stanna uppe och göra klart arbetet, och man får då positiva känslor av båda dessa tankar.
Men vad ska man då välja att göra?
Att välja är det slutgiltiga som man gör. Tex om man går och lämnar sin röst i valurnan på valdagen och sen inte kan ändra sig, då har man valt.
Så istället för att fråga sig vad man ska välja att göra, så kan man helt enkelt fråga sig vad man ska göra.
Och innan man gör något av egen kraft, så måste man bestämma/besluta sig för att man ska göra det. Och i vissa fall så kan man ändra sitt beslut efter att man har bestämt sig, tex om man har bestämt sig för att gå och rösta på ett visst parti, men sen ändrar det beslutet av någon anledning innan man går och röstar.
Och det man gör när man försöker bestämma/besluta sig för att göra något, tex att lägga sig ner och sova, det är att man tänker på att göra det. Och om man får positiva känslor när man tänker på att göra det, då vill man göra det. Och om man bara får positiva känslor när man tänker på att göra det, då har man bestämt sig för att göra det, och man kommer då göra det så snart man får möjlighet att göra det.
Men om man står upp och vill lägga sig ner och sova för att man är trött, och samtidigt vill man stanna uppe och arbeta, då har man inte bestämt sig för vad man ska göra.
Så vad är det som gör att man bestämmer sig för vad man ska göra?
Om jag först tänker på att jag ska stanna uppe och arbeta och jag då får en positiv känsla, då vill jag alltså stanna uppe och arbeta, och kroppen påbörjar då den handlingen eftersom "handlingsplanen" (nervimpulser mm) finns i tanken och bara väntar på att den positiva känslan (kanske dopamin) ska ge "klartecken". Men om jag direkt efter känner att jag är alldeles för trött, då orkar jag inte utföra den handling som det innebär att stanna uppe och arbeta. Och eftersom jag måste göra något, och eftersom jag känner mig trött och därför tänker på att gå och lägga mig ner och sova, och eftersom jag får en positiv känsla av den tanken, så vill jag göra det. Och eftersom jag orkar gå och lägga mig så gör jag det (ibland orkar man dock inte ens gå och lägga sig utan faller bara ihop där man är).
Men så fort jag tänker på att stanna uppe och arbeta, så får jag en positiv känsla av den tanken, och därför vill jag göra det. Och därför kan man säga att jag går och lägger mig motvilligt, alltså mot min vilja. Eller rättare sagt mot en av mina viljor, alltså mot viljan att stanna uppe och arbeta.
Och man skulle också kunna säga att jag inte går och lägger mig frivilligt, eftersom jag går ju och lägger mig för att jag måste det, för att jag tänker att jag annars skulle få en väldigt negativ känsla i form av ännu mer trötthet.
Och om man säljer sitt hus pga sin dåliga ekonomi, trots att man helst vill bo kvar i huset, då måste man ju också göra det, för att man annars raserar sin ekonomi och man skulle då få en väldigt negativ känsla. Och då brukar man ju säga att man inte säljer huset frivilligt, även om man gör det villigt eftersom man ju gör det för att man vill förbättra sin ekonomi, och alltså undvika den negativa känslan som man tänker att man annars skulle få.
Och ett mer tydligt exempel på när man gör något ofrivilligt (inte frivilligt), det är om någon tvingar en att lämna ifrån sig sitt hus, genom att hota att döda en om man inte gör det.
Men det är samma sak där, man lämnar ifrån sig huset villigt, eftersom man ju gör det för att man vill fortsätta leva, och alltså undvika den negativa känslan som man tänker att döden innebär.
Och i alla dessa tre exempel, så är det rätt att säga att man gör det man gör ofrivilligt, eftersom det finns något annat som man hellre skulle vilja göra, men som man inte kan göra pga att man tänker att man då skulle få en negativ känsla.
Men det finns ju nästan alltid något som man hellre skulle vilja göra än det som man väljer att göra, om man tänker efter. Alltså det finns nästan alltid en tanke som ger en mer positiv känsla, än den tanken som fick en att göra det som man gör. För om man tex är jättetrött och går och lägger sig och då mår mycket bättre än när man var uppe, då kan man ju ligga där och tänka att man hellre skulle vilja vara full av energi och dessutom vara miljardär så att man kunde göra allt som man vill göra.
Och därför är i princip allt man gör ofrivilligt och motvilligt. Och bara när man gör det som man allra helst vill göra (efter att ha tänkt ordentligt på vad man allra helst vill göra), bara då gör man det frivilligt och omotvilligt, och bara då är alltså ens vilja fri.
Och därför är man inte 100% fri om man inte kan göra det som man allra helst vill göra, trots att ingen tvingar en att göra något. För att vara 100% fri är ju att man kan göra precis vad man vill, och det kan man ju inte om man inte kan göra det som man allra helst vill göra. Och det kan man knappast säga att alla människor i tex "frihetens land" USA kan, tex en utfattig uteliggare. Och då kanske istället en människa som lever under förtryck och fångenskap i en diktatur, men som har jobb och familj, kan sägas vara mer fri eftersom han kanske kan göra fler av de saker som han vill göra, än vad uteliggaren i USA kan.
Senast redigerad av eoku 2021-01-28 kl. 16:52.