2021-01-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Dock är nästa steg efter man sett igenom illusionen av fri vilja, att se igenom illusionen av separation (dvs inre vs yttre).

Ja, nästa steg är att se igenom färg kanske? Du verkar inte ha gjort det ännu, i vilket fall. Jag vet inte om du ens sett igenom inre vs yttre heller för den delen.
Citera
2021-01-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ja, nästa steg är att se igenom färg kanske? Du verkar inte ha gjort det ännu, i vilket fall. Jag vet inte om du ens sett igenom inre vs yttre heller för den delen.

Färg går inte att genomskåda vad menar du, du ser ju färg på ett sätt som inte går att ifrågasätta...

Vad menar du?
Citera
2021-01-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej inte alls, våglängder av ljus är något objektivt som både instrument och våra ögon kan registrera. Sedan gör vår hjärna en tolkning av det våra ögon registrerar och vi upplever det på ett visst sätt. Den upplevelsen är skapad av vår hjärna men det är inte ljuset som våra ögon har registrerat.
Våglängd är inte färg. Våglängd är våglängd. Det leder till färg. Men det är inte färg. På samma sätt som att om jag slår i en klocka så leder det till vibrationer i luften, som leder till nåt annat, som leder till ljud till slut. Men att slå på en klocka är inte ljud. Vibrationer i luften är inte ljud. Ljud är ljud.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, fri vilja som tradition är ju intressant ur ett praktiskt perspektiv, och framförallt, hur mycket bättre människan skulle må utan den traditionen.

Den enda fria viljan vi är intresserade av är den praktiska.
D.v.s upplevelsen av valet som baseras på en simulering av en framtid som vi vill undvika.

Evolutionen är ju långt ifrån perfekt, och det går självklart att peka ut olika problem som följer med på köpet så att säga. Frågan är intressant att diskutera.
Citera
Medlem
Citat:
Jorden är inte mindre platt på det sätt som den har varit. Den är fortfarande lokalt platt. Vi har bara fått ett bredare perspektiv. Vi kan säga "jorden är inte globalt platt."

Det är precis samma med Newtons mekanik. Den gäller fortfarande i sin kontext. Rymdprojekt beror på den nästan helt och hållet, bara det att vi nu har en bredare definition, relativitet, som är sann i fler kontexter.

Absolut, men människan mår bra av att känna till de kontexterna.
Citera
Medlem
Citat:
Färg går inte att genomskåda vad menar du, du ser ju färg på ett sätt som inte går att ifrågasätta...

Vad menar du?
Jag har genomskådat färg. Det finns inte i universum, så det är nåt hjärnan pysslar med. En illusion, som du kallat det.
Citera
2021-01-28, 11:56
Medlem
Citat:
Absolut, men människan mår bra av att känna till de kontexterna.
Självklart.
Citera
2021-01-28, 11:57
Medlem
Citat:
Jag har genomskådat färg. Det finns inte i universum, så det är nåt hjärnan pysslar med. En illusion, som du kallat det.

Jag kallar inte upplevelsen av färg för illusion. Tvärtom.

Våra upplevelser är en ett fenomen i vårt universum, och absolut inte en illusion.
Citera
2021-01-28, 11:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Våglängd är inte färg. Våglängd är våglängd. Det leder till färg. Men det är inte färg. På samma sätt som att om jag slår i en klocka så leder det till vibrationer i luften, som leder till nåt annat, som leder till ljud till slut. Men att slå på en klocka är inte ljud. Vibrationer i luften är inte ljud. Ljud är ljud.

Det var precis det jag skrev, läste du inte innan du svarade?

Citat:
Jag kan göra detsamma för min version så har du en mall: Min definition lånar sin existens från fenomenet "yttre och inre faktorer" som är något som hjärnan sysslar med att gruppera in saker till, så min definition går att prata om eftersom det man pratar om är nåt som hjärnan sysslar med.

Svarar du ofta på dina egna inlägg?
Citera
Medlem
Citat:
Jag kallar inte upplevelsen av färg för illusion. Tvärtom.

Våra upplevelser är en ett fenomen i vårt universum, och absolut inte en illusion.
Upplevelser är ingen illusion. Färg är däremot ingen upplevelse. Det är ett namn på en delmängd av synupplevelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Den enda fria viljan vi är intresserade av är den praktiska.
D.v.s upplevelsen av valet som baseras på en simulering av en framtid som vi vill undvika.

Evolutionen är ju långt ifrån perfekt, och det går självklart att peka ut olika problem som följer med på köpet så att säga. Frågan är intressant att diskutera.

Jag tror dock upplevelsen kan förändras markant, när man även ser igenom illusionen. Även de praktiska konsekvenserna kan vara väldigt åtråvärda.

Men jo, historiskt och praktiskt, så spelar ju fri vilja en stor roll.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fast traditionerna kan vara lika farliga, som de kan vara nyttiga. Låt oss motverka de farliga.

Eller rent generellt sett så kan man nog säga att det är bra att motverka alla de felaktiga traditionerna på sikt.

Sant. Ideologier kan vara tankeparasiter som får människor att göra enorm skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in