2021-01-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Gott. Kan du urskilja färg då så jag förstår vad du menar när du säger att färg inte är en illusion men fri vilja är det?

Fast din version av fri vilja är ingen illusion, så jag vet inte vad jag ska säga?

Eller menar du skillnaden på färg vs den vedertagna/intuitiva versionen av fri vilja? (Och har jag inte försökt beskriva den skillnaden i flera inlägg nu?)
Citera
2021-01-28, 11:08
Medlem
Citat:
Sen då? Är du nu oförmögen att urskilja att jag utövar mer fri vilja om jag väljer mellan kaffe och te än om någon kör ner kaffe i halsen på mig? Eller vad kallar du det som jag hänvisar till?

Vet inte vad jag ska svara. Din version av fri vilja har jag inget problem med, den existerar. (Jag skulle bara inte kalla den fri)
Citera
2021-01-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vet inte vad jag ska svara. Din version av fri vilja har jag inget problem med, den existerar. (Jag skulle bara inte kalla den fri)
För att?
Citera
2021-01-28, 11:10
Medlem
Citat:
Fast din version av fri vilja är ingen illusion, så jag vet inte vad jag ska säga?

Eller menar du skillnaden på färg vs den vedertagna/intuitiva versionen av fri vilja? (Och har jag inte försökt beskriva den skillnaden i flera inlägg nu?)
Jag försöker återigen förstå din version.

Jag förstår min fullt ut. Jag kan använda den. Den funkar i alla lägen där de flesta använder sin intuitiva version vad jag vet (visa gärna nåt motexempel).
Citera
2021-01-28, 11:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag avfärdar fri vilja på samma sätt som jag avfärdar gud och jultomten.

Det innebär att "min" definition av dessa inte är särskilt relevant. Så som jag försökt förklara de senaste sidor. Se mina exempel kring jultomten tidigare.

Fenomenet "jultomten" existerar och fyller en verklig funktion dock.
Existerar inte traditioner? Fysikens lagar har inget att säga om traditioner.

Denna vana att plocka in Jultomten i debatten är bevisligen också ett abstraktionsfel.
Citera
2021-01-28, 11:12
Medlem
Citat:
BTW, svara på vad du kallar det jag hänvisar till...
Citera
2021-01-28, 11:14
Medlem
Citat:
Jag försöker återigen förstå din version.

Jag förstår min fullt ut. Jag kan använda den. Den funkar i alla lägen där de flesta använder sin intuitiva version vad jag vet (visa gärna nåt motexempel).

Jag har ingen version, vad menar du?

Din version, där man vet att valet är helt styrt av inre faktorer, är inte kompatibelt med den intuitiva versionen i avseendet på hur man upplever och kanske känner ånger över sina val. Inte heller kompatibelt i en moralisk och ansvarsfråga.

Jag antar att du i din version inte kan hålla någon moraliskt ansvarig för hur deras inre faktorer styr deras val tex?
Citera
2021-01-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fenomenet "jultomten" existerar och fyller en verklig funktion dock.
Existerar inte traditioner? Fysikens lagar har inget att säga om traditioner.

Denna vana att plocka in Jultomten i debatten är bevisligen också ett abstraktionsfel.

Jag är helt med på att kalla fri vilja för en tradition. Varför skulle det hela vara ett abstraktionsfel menar du?
Citera
2021-01-28, 11:16
Medlem
Citat:
BTW, svara på vad du kallar det jag hänvisar till...

Jag har inget annat namn än att du troligen beskriver verkligheten korrekt med din version.
Citera
2021-01-28, 11:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Givetvis kan man dela upp fenomen i de som existerar, och i de fenomen man felaktigt tror existerar.

Vad menar du nu?

Missuppfattning.

Eftersom du skrev "verkliga på samma sätt" så tänkte jag på att man kanske kan prata om olika grader av "verklig". Men det var bara en tanke.
Citera
2021-01-28, 11:18
Medlem
Citat:
Jag har ingen version, vad menar du?

Din version, där man vet att valet är helt styrt av inre faktorer, är inte kompatibelt med den intuitiva versionen i avseendet på hur man upplever och kanske känner ånger över sina val. Inte heller kompatibelt i en moralisk och ansvarsfråga.

Jag antar att du i din version inte kan hålla någon moraliskt ansvarig för hur deras inre faktorer styr deras val tex?
Att känna ånger är oberoende av om man valt fritt eller inte, man kan känna ånger i båda fallen samt man kan låta bli att känna ånger i båda fallen, så vad har det med fri vilja att göra?

Detsamma gäller de andra sakerna du tar upp. Ansvar är en helt egen grej, fullt skilt från fri vilja.

Samt, om någon lider av psykologiska problem så är det enkelt att beskriva med min definition. Vi identifierar deras psykologiska problem som en yttre faktor, relativt individen.
Citera
2021-01-28, 11:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag är helt med på att kalla fri vilja för en tradition. Varför skulle det hela vara ett abstraktionsfel menar du?

För att jultomten får fel roll i debatten. Han får agera karikatyr.
Det leder till att man tittar på fysiken istället för på det som begreppet representerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in