Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-28, 09:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fast en tumregel vid politiska mord är att man slår till på en tid och plats där man vet att offret kommer att befinna sig (e.g. Lincoln, hertig Frans Ferdinand, JFK, MLK, Bobby K, Aldo Moro, Sadat, Indira Gandhi, Bhutto). Inte en slumpvis vald plats som man hade noll föraning om att offret skulle passera. I fallet OP hade man, i det fallet man hade övervakning, kunnat slå till direkt utanför porten när OP är på väg hem 18:30 eller när han går ut ca 20:30. Alternativt hade man kunnat slå till mellan bostaden och Gamla Stans station. Knappast mer folk där än på Sveavägen.

Därav min slutsats att GM (sing. el. plural) inte hade omfattande övervakning, utan kanske snarare fick ett tips om biobesöket samma kväll och satte hjulen i rullning. Det kan givetvis inte utesluta att man såg LOP på väg till Grand och hade 2 timmar på sig att fixa vapen och t.ex. parkera en bil för att kunna spana mot bion.
Det är min tro i första hand. Det är ett paradexempel på någon/några som fångar tillfället i flykten.
Citera
2021-01-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graniten1
Tycker det är skamligt när Ölvebro och Helin går på utfrågning hos Norra Magasinet och säger att det inte finns något som pekar på att makarna Palme var övervakade. Hur kommer man fram till den slutsatsen när Säpos Övervakningspromemoria finns? Behöver ju inte nödvändigtvis ha med mordet att göra - men det är väl inget som man bara struntar i utredningsmässigt? Jävla bra jobb ni i tråden gör just nu (ni vet vilka ni är). Tack.
Inte nog med det. Även Krister Petersson gjorde detsamma. Det finns ingenting som tyder på att OP var övervakad mordkvällen.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=5674s.
Citera
2021-01-28, 09:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis som jag upplever det. På en direkt fråga finns inga förhör med Robert Stangesjö i PU. Det fick uppenbarligen räcka med ett förhör med Sten Andersson. Frågan är varför? Som jag upplever det utredde Säpo sig själva.

Robert Stangesjö kan ännu i denna dag var i tjänst. Det framkom att han hade kontakter med utländska tjänster som CIA. I hans fall är det tveklöst Rikets säkerhet som ligger bakom att han inte syns i några förhör, och så kommer det med all sannolikhet förbli en lång tid framöver.
Citera
2021-01-28, 10:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tackar! Bevisligen så pågick det flera försök att avlägsna OP. Även om inte allt är sant. Sedan finns det säkert en hel del aktiviteter som vi inte känner till.

Vill själv passa på att tacka för ditt outtröttliga arbete med att lägga ut dokument ur PU. Redan det vi fått nu kommer att ta åratal att analysera.

I fallet Milan Heidenreich är det intressant att både Cenneth Neilberg och Alf Enerström pekar mot honom efter MOP. Låt vara något kryptiskt i den sistnämndes fall. Det faktum att MH vid tiden för MOP samtidigt jobbar nära så centrala spelare som Tommy Lindström och Per Häggström gör inte det hela mindre intrikat .

All konsthandel som MH sysslade med gör det också spännande att se om det finns en koppling mellan honom och Västerlånggatans konstgallerier eller kanske Luleågubben som figurerat i ett av dom senare tipsen.

När de tjeckoslovakiska hemliga tjänsternas verksamhet avhemligades för tiotalet år sedan visade det sig att MH var registrerad som källa för StB under täcknamnet ”Paganini”. Nu ska vi vara försiktiga att dra för snabba växlar på detta då diktaturens kreatur är snabba att registrera sina exilmedborgare utan att dessa för den skull måste jobbat aktivt för ex StB.

Jag har haft en bild på MH som jag ska försöka hitta igen och lägga ut. Fram tills dess kan jag säga att han hade utseendemässiga likheter med verklige maffiabossen John Gotti och den fiktive bossen i ”Goodfellas” med Ray Liotta i huvudrollen.
Citera
2021-01-28, 10:12
Medlem
Citat:

Några kvinnor äter middag på restaurang Bohemia. EAD-7006.

https://drive.google.com/file/d/1YfAj61nc9pqi3k7niwuz660noHOnGJLA/view?usp=sharing

Frustrerande med mannen som kommer in och sätter sig en stund efter skotten och som en kvinna säger sig kunna beskriva. Var i protokollen får hon sedan chans att beskriva honom?
Citera
2021-01-28, 10:21
Medlem
Citat:
Tackar! Bevisligen så pågick det flera försök att avlägsna OP. Även om inte allt är sant. Sedan finns det säkert en hel del aktiviteter som vi inte känner till.
Jag har också en känsla av att OP var ett jagat djur sista månaderna av sitt liv.
Det stegras i samband med valsegern-85 och slutar med döden-86.
I min enfald borde OP ha känt av stämningarna från grupper som var emot honom och jag är övertygad om att han blev varnad av nära medarbetare.

Ändå går han hem en sen fredagkväll i Stockholm utan bevakning.
Detta är för mig och fler med mig märkligt...men förmodligen kände han sig trygg i sin hemstad.
LP verkade vara mer insatt i hot mot honom än han själv.
Inte ens hon tvekar att gå hem!

Ibland är det svårt att sätta sig in i det mänskliga psyket....

Ni som är inne i tråden och har ett vilande "Palmehat" behöver inte svara på mitt inlägg.
Jag förstår hur ni tänker ändå!
Citera
2021-01-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vill själv passa på att tacka för ditt outtröttliga arbete med att lägga ut dokument ur PU. Redan det vi fått nu kommer att ta åratal att analysera.

I fallet Milan Heidenreich är det intressant att både Cenneth Neilberg och Alf Enerström pekar mot honom efter MOP. Låt vara något kryptiskt i den sistnämndes fall. Det faktum att MH vid tiden för MOP samtidigt jobbar nära så centrala spelare som Tommy Lindström och Per Häggström gör inte det hela mindre intrikat .

All konsthandel som MH sysslade med gör det också spännande att se om det finns en koppling mellan honom och Västerlånggatans konstgallerier eller kanske Luleågubben som figurerat i ett av dom senare tipsen.

När de tjeckoslovakiska hemliga tjänsternas verksamhet avhemligades för tiotalet år sedan visade det sig att MH var registrerad som källa för StB under täcknamnet ”Paganini”. Nu ska vi vara försiktiga att dra för snabba växlar på detta då diktaturens kreatur är snabba att registrera sina exilmedborgare utan att dessa för den skull måste jobbat aktivt för ex StB.

Jag har haft en bild på MH som jag ska försöka hitta igen och lägga ut. Fram tills dess kan jag säga att han hade utseendemässiga likheter med verklige maffiabossen John Gotti och den fiktive bossen i ”Goodfellas” med Ray Liotta i huvudrollen.
Tack själv för all framlagd fakta genom åren!

Jo, jag har flera gånger flaggat för att det här kommer att ta lång tid. Enbart att få fram den stora listan med WT, med vidhängande diarienummer, tog 7 månader. Att sedan kartlägga så många som möjligt på Sveavägens västra sida under aktuell tid kommer att bli ett Sisyfosarbete.

Vi har en till i PU som redovisats syssla med konst. Den minst sagt knepige Tomas Tarendi. Enligt uppgift, bland annat i GRK, kriminell.
Citera
2021-01-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har också en känsla av att OP var ett jagat djur sista månaderna av sitt liv.
Det stegras i samband med valsegern-85 och slutar med döden-86.
I min enfald borde OP ha känt av stämningarna från grupper som var emot honom och jag är övertygad om att han blev varnad av nära medarbetare.

Ändå går han hem en sen fredagkväll i Stockholm utan bevakning.
Detta är för mig och fler med mig märkligt...men förmodligen kände han sig trygg i sin hemstad.
LP verkade vara mer insatt i hot mot honom än han själv.
Inte ens hon tvekar att gå hem!

Ibland är det svårt att sätta sig in i det mänskliga psyket....

Ni som är inne i tråden och har ett vilande "Palmehat" behöver inte svara på mitt inlägg.
Jag förstår hur ni tänker ändå!
Mårten ville enligt förhör att de skulle ta taxi hem. Frågan är vad som hade hänt då?
Citera
2021-01-28, 10:45
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view

Nu är vi nära gärningsmannen. I alla fall tidsmässigt.

Hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. 23,20. Möjligtvis någon eller några minuter före. Kommer till Bohemia efter att korsat Sveavägen och gått in på Tunnelgatan österut. Paret har inte sett någonting. Ingen WT eller gul Opel? Passerade alltså där Tunnelbanemannen uppges ha stått. Dessutom tomt i Dekorimahörnan. De har inte sett någon inne på Tunnelgatan/Luntmakargatan heller om jag förstår det rätt.

''Mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken kom i på restaurangen.'' Nytt för mig.

Jag upprepar. Gärningsmannen har bevisligen rört sig mitt ibland alla vittnen, poliser, narkotikaspanare, WT och horspanare. Utan att vi hittills fått fram någon som sett honom före gärningen. Hur anlände han?
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-28 kl. 10:54.
Citera
2021-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Mårten ville enligt förhör att de skulle ta taxi hem. Frågan är vad som hade hänt då?
Ja deras son tänkte mer på säkerheten än föräldrarna själva.
Fanns en del stökiga klubbar som låg efter vägen som deras son var mer bekant med än föräldrarna själva ,förmodligen en generationsfråga.

Taxin hade tagit de hem , förmodligen avsläppta vid Lejonbacken promenerat hem.
Tror inte att GM hade slagit till i Gamla stan.
Dåliga flyktvägar och stor risk att bli haffad av Polis.

Men Palme hade bjudit in den här gruppen till nya attentat. Han brydde sig inte nämnvärt om sin egen säkerhet verkar det som.
Jag tror att han kom och gick lite som han ville...måste ha varit en dröm för attentatsmän och tyvärr så "svenskt" naivt.
Han har kunnat blivit skjuten i Moskva och efterverkningar av det hade blivit ännu värre.
Så här i efterhand verkar det som att frågan är inte om han blir skjuten utan när.
Bara det här att promenera på Djurgården under helgen utan bevakning!
Han måste ha varit totalt omedveten om faran över hans liv....kan inte tolka det på något annat sätt!
Citera
2021-01-28, 10:55
Medlem
Även jag tar tillfället i akt att tacka alla som lägger ut dokument.

https://drive.google.com/file/d/1YfAj61nc9pqi3k7niwuz660noHOnGJLA/view

Det kvinnliga sällskapet sitter och äter dessert på Bohemia. Vid det första förhöret uppger hon att det är en man och ytterligare en person en man eller kvinna kan hon ej minnas. Hon ser dem plötsligt vid ett bord och tycker att de inte passar in då de har ytterkläderna på. Hon uppger då aldrig när hon ser dem om det är innan eller efter smällarna. Och hon minns inte om de var kvar när de gick.

Vid senare förhör blir det till att hon ser en man KOMMA in. Den andra personen nämns inte. Det blir även HAN ej beställer något att äta, vilket ej nämns i det första förhöret då bara att de har ytterklädrna på men de kan ju ha ätit och väntar på notan. Hon ser även honom lämna strax därefter, vilket ej stämmer med förhör nummer ett.

Detta växer från två personer som hon slänger en kort blick på till en man hon ser komma in och det liknar CP.
Citera
2021-01-28, 10:59
Medlem
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view

Nu är vi nära gärningsmannen. I alla fall tidsmässigt.

Hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. 23,20. Möjligtvis någon eller några minuter före. Kommer till Bohemia efter att korsat Sveavägen och gått in på Tunnelgatan österut. Paret har inte sett någonting. Ingen WT eller gul Opel? Passerade alltså där Tunnelbanemannen uppges ha stått. Dessutom tomt i Dekorimahörnan. De har inte sett någon inne på Tunnelgatan/Luntmakargatan heller om jag förstår det rätt.

''Mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken kom i på restaurangen.'' Nytt för mig.

Jag upprepar. Gärningsmannen har bevisligen rört sig mitt ibland alla vittnen, poliser, narkotikaspanare, WT och horspanare. Utan att vi hittills fått fram någon som sett honom före gärningen. Hur anlände han?
Stod gömd inne på Bohemia och klev ut ,som på en given signal ,i rätt ögonblick.Fick hjälp av någon när han skulle gå ut.
Vill göra det enkelt för mig.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in