2021-01-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag är helt med dig på denna, en viktig del i en sådan hypotes. Han kan dock ha varit medveten om faran, men inte riktigt tagit konsekvenserna på allvar. Fondmötet på morddagen är mitt första bud. Se mitt tidigare resonemang i frågan.

Vid två tidigare tillfällen, som finns i utredningen, så hade Olof Palme blivit ansatt av "en man". Ett på Skansen av en amerikan avseende ett vårdnadsärende och ett på Mynttorget om jag inte minns fel då en man grep honom i armen så kraftfullt att Olof Palme fick blåmärke av det.

Olof Palme missbedömer enligt min mening morddagens/kvällens "möte/förhandling" och insåg inte att det denna gång skulle leda till hans död.

Edit: För att klarlägga situationen så hade den "slutliga" förhandlingen föregåtts av möten, S k preliminärer och krav och en tidsgräns vilket kom att infalla på kvällen den 28/2 1986. Ett kort kvällsmöte efter filmen, en minut, två minuter kanske tre, mer behövdes inte och rapport om förhandlingsresultat till beslutsfattare på Sveavägen som tar beslutet att aktivera attentatsgruppen och ett antal minuter senare är Olof Palme död, mördad.
Senast redigerad av Utredaren 2021-01-27 kl. 18:22.
Citera
2021-01-27, 19:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om vi ponerar att OP ej hade blivit skjuten när han blev det utan lugnt och fint hade promenerat hem. Istället hade han måndagen efter bestämt sig för att gå till herrekipering Ströms ännu en gång och då blivit skjuten istället.

Då hade det låtit likadant, "otroligt att ingen sköt OP utanför Dekorima när han var ensam utan livvakter mitt i natten, perfekt tillfälle och det talar för att han inte var bevakad när de slår till vid Ströms mitt på ljusa dagen".

Jag bara menar att det är enkelt att dra slutsatsen i efterhand. Han kanske var skuggad men eftersom ingen ville åka fast kanske läget aldrig uppenbarade sig med fri flyktväg osv. Dessutom vet vi inte om det fanns någon förutbestämd GM eller om övervakarna bara fångade tillfället, kanske ingen hade varit redo för uppgiften tidigare?
Fast en tumregel vid politiska mord är att man slår till på en tid och plats där man vet att offret kommer att befinna sig (e.g. Lincoln, hertig Frans Ferdinand, JFK, MLK, Bobby K, Aldo Moro, Sadat, Indira Gandhi, Bhutto). Inte en slumpvis vald plats som man hade noll föraning om att offret skulle passera. I fallet OP hade man, i det fallet man hade övervakning, kunnat slå till direkt utanför porten när OP är på väg hem 18:30 eller när han går ut ca 20:30. Alternativt hade man kunnat slå till mellan bostaden och Gamla Stans station. Knappast mer folk där än på Sveavägen.

Därav min slutsats att GM (sing. el. plural) inte hade omfattande övervakning, utan kanske snarare fick ett tips om biobesöket samma kväll och satte hjulen i rullning. Det kan givetvis inte utesluta att man såg LOP på väg till Grand och hade 2 timmar på sig att fixa vapen och t.ex. parkera en bil för att kunna spana mot bion.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-01-27 kl. 20:13.
Citera
2021-01-27, 20:24
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vid två tidigare tillfällen, som finns i utredningen, så hade Olof Palme blivit ansatt av "en man". Ett på Skansen av en amerikan avseende ett vårdnadsärende och ett på Mynttorget om jag inte minns fel då en man grep honom i armen så kraftfullt att Olof Palme fick blåmärke av det.

Olof Palme missbedömer enligt min mening morddagens/kvällens "möte/förhandling" och insåg inte att det denna gång skulle leda till hans död.

Edit: För att klarlägga situationen så hade den "slutliga" förhandlingen föregåtts av möten, S k preliminärer och krav och en tidsgräns vilket kom att infalla på kvällen den 28/2 1986. Ett kort kvällsmöte efter filmen, en minut, två minuter kanske tre, mer behövdes inte och rapport om förhandlingsresultat till beslutsfattare på Sveavägen som tar beslutet att aktivera attentatsgruppen och ett antal minuter senare är Olof Palme död, mördad.

De enskilda männen är jag tveksam till. Dels ska andra engagera sig för vederbörandes skull, dels för att man riskerar att göra säkerhetssystemet alert. Verkar lite kontraproduktivt att smyga omkring med WT i en månad, sen gripa OP hårt i armen 16/2 för att återgå till stalking igen.

OP var bevisligen ytterst upprörd, försenad in på regeringslunchen. Känslorna har nyss väckts av något, inte av Bagdad-Bob från mötet tidigare på fm. Eftersom mötet närmast före lunchen (vad som är känt) handlar om fonder är det här som det borde ha hänt. Det har blivit föreslaget att partiet skulle ha tvingat på honom skyddsövervakning, men jag har svårt att se att han skulle blivit så upprörd för just det.

Den bästa teorin jag har för tillfället är att OP försökt att stoppa någon form av överföring från partiet till något obskyrt för att avsluta detta. Mottagarna kommer inte acceptera detta och det försöker veteranen och partikassören Damberg mfl få OP att förstå.

Han blir tokig av ilska, han är ju både statsminister och partiordförande. Efter lunchen lugnar han sig, men han bär informationen med sig till em där han halvt på skämt, halvt på allvar säger att man inte vet vad som väntar där ute. Uttalandet är inte gripet ur luften.

Det är därför som både partisekreterare och fd partisekreterare försöker varna honom i de sista tfnsamtalen före avfärden hemifrån.

En totalt annorlunda variant blir här att de istället försöker få OP att möta någon, dvs att de är upprörda själva på OP. Att den sista förhandlingen du pratar om sker här. Den hypotesen ska jag också borra i vid tillfälle.
Senast redigerad av 14thInt 2021-01-27 kl. 20:28.
Citera
2021-01-28, 02:13
Medlem
graniten1s avatar
Tycker det är skamligt när Ölvebro och Helin går på utfrågning hos Norra Magasinet och säger att det inte finns något som pekar på att makarna Palme var övervakade. Hur kommer man fram till den slutsatsen när Säpos Övervakningspromemoria finns? Behöver ju inte nödvändigtvis ha med mordet att göra - men det är väl inget som man bara struntar i utredningsmässigt? Jävla bra jobb ni i tråden gör just nu (ni vet vilka ni är). Tack.
Citera
2021-01-28, 04:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om bilden-ni-vet-vilken är tagen före 23.40, vilken är i så fall polisbilen bakom piketen?

Arnströms 2550? Han dyker väl upp ungefär då?

Det är därför det är så önskvärt att ansträngningar sker för att exakt bena ut alla rörelser på mordplatsen direkt efter skotten. Människor, bilar m m. Poutiainens Inuti Labyrinten har ju en massa information om tider men källorna kan ju vara manipulerade från och med de första minuterna efter mordet.

För att nedanstående ska bli förståeligt så måste jag rätta mig själv på en punkt. Om man står på Tunnelgatan på den platsen som Ekman/Almsäter-fotot är taget så kan man inte se ifall Söderströms Saab står kvar. Den bilens framparti kunde inte ses från Tunnelgatan. Den skymtade inte runt hörnet så att säga. Söderströms bil körde upp på trottoaren och framför det som blev avspärrningens kortsida. Volvon i Ekman/Almsäter-foto står på gatan, precis som polisvanen. Söderströms postion går som sagt att se i de fem första bilderna på Remstams sida.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

T ex, officiellt, så är det ju Christer Perssons piket 1230 (Norrmalmspiketen som kom från Norra Bantorget) som börjar dra avspärrningstejp klockan ca 23:35. D v s i samma stund som Sollentuna-ambulansen lämnar platsen. Ulf Karlsson, fotograf, har dykt upp och börjar fota runt omkring. Ekman och Almsäter fastnar på bilden till höger om gallret vid den stängda T-banenedgången (bästa bilderna är som sagt nummer 2 och 3 uppifrån på länken ovan). Man ser även piket 3230 snett bakom på gatan. Poliserna är ju då uppe på åsen och letar. En bil har nästan kört på dem på Malmskillnadsgatan, men de reagerar inte (Gedda i förhör).

Piketen från 1230 är klara med avspärrningen ca 23:36. I fotot från Tunnelgatan som fångar Ekman och Almsäter med en polispikets bakparti i bakgrunden måste alltså vara taget efter att avspärrningen är klar och efter att Arnström dyker upp i 2520 innan 23:40. Den första volvon måste vara hans. När det sker så är fortfarande 1230 på plats och Söderström kan också vara på plats men kan alltså inte ses från Tunnelgatan. Vad som är säkert är att Delsborn antingen bara flyttat sin taxi så att poliser kan parkerna närmare avspärrningen eller så har han åkt iväg för gott.

I SVT:s film från senare på natten när Vincent Lange är på plats med Moberg och Kviberg så har piket 1230 åkt iväg. Istället är den en annan polisvan på plats. Den står mer direkt mittemot Tunnelgatan, vilket kan ses nedan. Skulle man stå längre in på Tunnelgatan så skulle man se hela polisvanen, inte bara bakpartiet. I den vänstra bilden som är en stillbild så ses ännu en polisvan närmare Kungsgatan. Den står ungefär där 3230 stått direkt efter mordet. Vi har således alltså fyra polisvanar, 1230, 3230 och två till. D v s om de förstnämnda inte återvänt till mordplatsen. Vi har även två volvobilar, 2520 och en till framför lite senare när piket 1230 är borta.

https://imgur.com/vIPgA2J

Är det för övrigt någon som sett bilder på hur Börje Moberg och Torsten Kviberg ser ut och speciellt, hur de såg ut 1986? Är det Mobergs dödsannons från 29 oktober 2020 längst ner? Han skulle alltså fylla 50 år ca två veckor efter MOP. Det stryker väl de två till höger om Lange i fotot från morgonen? Den ene är äldre (vithårig) och den andre (flintisen) yngre. Personen till vänster i luva tror jag är Sonny Björk. Ingen av dem ser dock ut som personen Lange samtalar med på natten. Vem är det?

https://imgur.com/0cN69kC
https://imgur.com/o3UVBhz

https://www.familjesidan.se/system/funeral_notices/images/001/159/926/original/2391169-1.png?1605076158

The bottom line. Hur kommer det sig att ingen med säkerhet identifierat mannen i Ekman/Almsäter-fotot på snart 35 år? Om det som sagt vore en civilklädd polis, klädd i keps, glasögon och rock, så hade ju PU och polisen vetat om det från dag ett. Varför ställer då Christer Petersson och Hans Melander frågan i ett internt PM? Att man måste utreda fotot.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-01-28 kl. 05:11.
Citera
2021-01-28, 08:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Anders Hasselbohm mailar PU om att en man på Restaurang Bohemia aldrig blivit hörd. D-22196-00.

https://drive.google.com/file/d/1VLKKfQdeOaosq4IK7_FlH8-DkoXxj9IU/view?usp=sharing

Anders Hasselbohm mailar PU om att en man på Restaurang Bohemia aldrig blivit hörd. D-22196-00-A.

https://drive.google.com/file/d/1zJJFq82pkJ3_SyOJ5mIy3gxaxr6-xsBc/view?usp=sharing

Kvinna och man äter middag på restaurang Bohemia, kvinnan tar ut pengar på Tunnelgatan. EAC-9988.

https://drive.google.com/file/d/1dvQu2bNaGRAHLRRj9t5fdXwjqqeAruii/view?usp=sharing

Man och kvinna som var på Grand och sedan restaurang Bohemia. EAC-83.

https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view?usp=sharing

Äldre man köper cigg på Bohemia, ser ung man i blå täckjacka springa uppför Tunnelgatans trappor.
EAD-3785.

https://drive.google.com/file/d/1xtm7_Jxi85hH3MOM1sHvGDxPkgQ5pSGk/view?usp=sharing

Några kvinnor äter middag på restaurang Bohemia. EAD-7006.

https://drive.google.com/file/d/1YfAj61nc9pqi3k7niwuz660noHOnGJLA/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-28 kl. 08:30.
Citera
2021-01-28, 08:29
Medlem
Förhör med Bengt T Bengtsson 22 feb 2018. D-22128-00-A.

https://drive.google.com/file/d/1vIpInf-i-eRwVM7yyyTGEyv_yhC9GnWB/view?usp=sharing

Alla förhör, spaningstips, anteckningar eller övriga handlingar, samt promemoria från Säpo, som handlar om Heine Hüman. HBM-17745, HBN-12684, HBN-12696, HBN-12699, HBN-12783, HBN-13000, HBN-13008, HBN-16363.

https://drive.google.com/file/d/1j4eBS9JUsDP6-L2bvr3RgM7UUuBAAh_i/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-28 kl. 09:28.
Citera
2021-01-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dvs man har inte gjort ett skit för att följa upp SÄPO-trion.
Precis som jag upplever det. På en direkt fråga finns inga förhör med Robert Stangesjö i PU. Det fick uppenbarligen räcka med ett förhör med Sten Andersson. Frågan är varför? Som jag upplever det utredde Säpo sig själva.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-28 kl. 09:05.
Citera
2021-01-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det bara jag som blir yr i huvudet av att försöka få grepp om alla olika sorters grupper som verkar varit i farten den 28 feb,
Olika grupper knarkspanare, en grupp prostitutionsspanare, Dahlstens polisgrupp.
Vanliga poliser.
Oidentifierade Walkie-Talkie personer
Stay behind grupper?
Militär svensk underrättelsetjänst?
Utländska personer på svensk mark?

Har någon Palmeutredning från 1986 till 2020 överhuvudtaget tagit upp och försökt kontrollera SÄPO:s övervakningspm.

Hur kunde Holmer hamna på Kurdspåret.
Varför driver Theutenberg KGB+Kurdspåret så intensivt?
Theutenberg verkar tycka att alla är kommunister inklusive Annie Lööf.
Många grupper blir det. Det gäller att hitta de som var på plats.

Ett antal narkotikagrupper var bevisligen i omgivningarna. Plus prostitutionen. Det som gäller nu är att bygga vidare på det skelett av personer och händelser som nu börjar avslöjas.
Citera
2021-01-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Klöfverskjöld jobbade väl också på snusket
Enligt uppgift så gjorde han det. Nu vet vi enbart namnet på en person i den gruppen i dagsläget.
Citera
2021-01-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här kommer lite om Milan Heidenreich . Har skrivit 60 inlägg om honom i tråden, bl a det ovan citerade.

https://www.flashback.org/sok/?query=Milan+Heidenreich&userid=384264&search_post =1&sp=1&date_from=2000-01-01&date_to=2021-01-26&so=weight
Tackar! Bevisligen så pågick det flera försök att avlägsna OP. Även om inte allt är sant. Sedan finns det säkert en hel del aktiviteter som vi inte känner till.
Citera
2021-01-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Lysande, stort tack. Ja det här slarvandet med livvakterna bör ju utan problem ha noterats av övervakare dag för dag. 27/2 exempelvis är då en sådan slarvdag där Palme knallar runt vid Sergels torg, Sveavägen, Hötorget utan minsta livvakt. Med WT-män på plats.

Inte ens vid regeringssammanträdet i Rosenbad 27/2 några livvakter, dvs när Palme lämnade byggnaden.

Säpo PM - Lång kraftig rödblond man på Fredsgatan vid Rosenbad. kl 15.30. 27/2.

Generellt, utifrån vittnesobservationerna, kan man säga att WT-männen rekade på logiska platser:

Bostaden
GS tunnelbana
Rosenbad
Riksdagshuset
Sveavägen (SAP-hk)
Folkets hus (ANC-konferensen 21/2)

Och 28/2 då

Bostaden
GS tunnelbana
Hötorgets tunnelbana
Grand
Kammakargatan
Holländargatan
Tegnérgatan
Saltmätargatan
Drottninggatan
Norra Latin
Mycket bra! Köttet på benen växer så sakta fram. Som jag ser det måste det vara just yrkesgruppen poliser som var orsaken till Ölvebros ihärdiga förnekande av WT. Eftersom han bevisligen var läskunnig. Svårt att se någon annan orsak i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in