Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-11, 23:47
Medlem
Så här tror jag om bilden.
Mannen i bakgrunden tittar rakt fram åt vänster i bild medans mannen i förgrunden vrider huvudet i fotoögonblicket. Långslutare med dubbel blixt.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Jag har tittat en del på bilden och där är något konstig på kinden. Stämmer inte med ett öra.
Dock efter lite mixtrande fick jag fram denna.
Kan det vara så att fotografen hade någon slags förblixt som gjorde att objektets huvud var i rörelse i fotoögonblicket?

https://imgshare.io/image/stigengstromstadsarkivet51.XNIEZ
Senast redigerad av Calle134 2021-01-11 kl. 23:49.
Citera
2021-01-11, 23:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Kontentan är väl att det finns ett foto som liknar Engström.

Ja, och det är inte SE på bilden. Om det verkligen hade varit det så hade vi med stor sannolikhet fått höra det mycket mer högljutt än vad vi gjort.
Detta hade ju omkullkastat åklagarens slutsats helt och hållet. Mer sannolikt är det en polis/kriminaltekniker och hans kläder var som sagt standarduniform för gubbs på den tiden. Utseendemässigt kan han tyckas vara lik men obös och ljushyllt täckte in ca 99 % av signalementet på gubbs i Sverige på den tiden.
Det handlar nog mer om att våra hjärnor gärna vill att det ska vara han på bilden.
Citera
2021-01-12, 00:00
Medlem
OPK123s avatar
En fågel (vittne) har viskat i mitt öra. Och jag påstår att den man som beskrivs i Säpos Övervaknings PM på sidan 28 ÄR T*re Utr*ainen! Som i tråden refereras till ”Den Långe Blonde Mannen”.

Ture var 30 år gammal 1986 (fyllde 31 år i december), 193 cm lång och hade ljuscendré och lite rödlätt färgat hår (färgade det dock mörkt strax efter MOP). Kraftigt byggd. Hade ett kantigt ansikte och lite skäggstubb. Gick nästan alltid i märkeskläder. Ägde en gröngrå färgad jacka som sträckte sig en bit under midjan, med kapuschong. Talade förutom svenska både finska och tyska. Rasistisk, egoistisk och saknade empati. När han drack slog han först innan han talade. Alkoholist som drabbades av diabetes (som han hade i över 20 års tid). Med i Brunflo Skytteförening. Ägde sannolikt en Magnum Revolver som han gjorde sig av med. Hade inget alibi mordkvällen (var ett åtminstone väldigt svävande sådant). Pekade ut Palmes mördare på ett fotografi tagen på Gotland (vars negativ ska finnas kvar). Var på BB den 25/1-86, stack sedan efter tre dagar. Var frekvent borta under denna tidsperiod. Ofta skyldig folk pengar.

Det finns så klart mer graverande saker kring denna man, men tills vidare låter jag det vara osagt.

Återkommer igen när jag har något annat jag kan få ner till Sveavägen...
Citera
2021-01-12, 01:00
Medlem
graniten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
En fågel (vittne) har viskat i mitt öra. Och jag påstår att den man som beskrivs i Säpos Övervaknings PM på sidan 28 ÄR T*re Utr*ainen! Som i tråden refereras till ”Den Långe Blonde Mannen”.

Ture var 30 år gammal 1986 (fyllde 31 år i december), 193 cm lång och hade ljuscendré och lite rödlätt färgat hår (färgade det dock mörkt strax efter MOP). Kraftigt byggd. Hade ett kantigt ansikte och lite skäggstubb. Gick nästan alltid i märkeskläder. Ägde en gröngrå färgad jacka som sträckte sig en bit under midjan, med kapuschong. Talade förutom svenska både finska och tyska. Rasistisk, egoistisk och saknade empati. När han drack slog han först innan han talade. Alkoholist som drabbades av diabetes (som han hade i över 20 års tid). Med i Brunflo Skytteförening. Ägde sannolikt en Magnum Revolver som han gjorde sig av med. Hade inget alibi mordkvällen (var ett åtminstone väldigt svävande sådant). Pekade ut Palmes mördare på ett fotografi tagen på Gotland (vars negativ ska finnas kvar). Var på BB den 25/1-86, stack sedan efter tre dagar. Var frekvent borta under denna tidsperiod. Ofta skyldig folk pengar.

Det finns så klart mer graverande saker kring denna man, men tills vidare låter jag det vara osagt.

Intressant. Var härstammar uppgiften om fotografiet på Gotland från förresten?
Citera
2021-01-12, 01:20
Medlem
OPK123s avatar
Är det någon som är väldigt insatt i vittnesmålen angående de två bilarna som stannade vid Esso Motorhotell i Bergshamra? Samt bilen på Snickarbacken?

Jag har alltid trott vit fyra dörrars Volvo samt Blå Passat. Men jag har även läst ljus Volvo och Blå bil av troligtvis japansk modell. Vad är sanning och vad är trådsanning?

En vit Volvo på Luntmakargatan verkar troligt. Men är vi säker på vit Volvo i Bergshamra? Och Blå Passat?

Ture ägde iaf en mörkblå Nissan och en ljusgul Volvo 142 (hur ser en sådan ut i mörker?).

Flyttade till Örebro direkt efter (eller i samband med) MOP.

Den blåa bilen som stannade i Bergshamra stack ju vidare åt Enköpingshållet. Örebro ligger därefter.

Min fråga är alltså vad vet vi med 100% säkerhet om dessa bilar?
Senast redigerad av OPK123 2021-01-12 kl. 01:22.
Citera
2021-01-12, 01:24
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graniten1
Intressant. Var härstammar uppgiften om fotografiet på Gotland från förresten?

Det härstammar från ”Vittnet Bengt” i Aftonbladets artikelserie om AGAG samt förhör med Ture direkt och hans dåvarande flickvän.
Citera
2021-01-12, 01:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ja, och det är inte SE på bilden. Om det verkligen hade varit det så hade vi med stor sannolikhet fått höra det mycket mer högljutt än vad vi gjort.
Detta hade ju omkullkastat åklagarens slutsats helt och hållet. Mer sannolikt är det en polis/kriminaltekniker och hans kläder var som sagt standarduniform för gubbs på den tiden. Utseendemässigt kan han tyckas vara lik men obös och ljushyllt täckte in ca 99 % av signalementet på gubbs i Sverige på den tiden.
Det handlar nog mer om att våra hjärnor gärna vill att det ska vara han på bilden.

Det finns än så länge inget som bevisar att mannen på bilden inte är SE.
Precisionen i utredningen har inte varit sådan att man snabbt upptäckt
fel så varför tro på det nu.
Citera
2021-01-12, 01:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Du menar att du läst ett vittnesmål om den långe blonde och dragit slutsatsen det är TU? Intressant
Citera
2021-01-12, 02:08
Medlem
What do you know for certain about the "red sports car"?
Do you think Boboslacke called Anders W. up in Härnösand to fact check me?
Since he thinks I am lying about it...

Citat:
Är det någon som är väldigt insatt i vittnesmålen angående de två bilarna som stannade vid Esso Motorhotell i Bergshamra? Samt bilen på Snickarbacken?

Jag har alltid trott vit fyra dörrars Volvo samt Blå Passat. Men jag har även läst ljus Volvo och Blå bil av troligtvis japansk modell. Vad är sanning och vad är trådsanning?

En vit Volvo på Luntmakargatan verkar troligt. Men är vi säker på vit Volvo i Bergshamra? Och Blå Passat?

Ture ägde iaf en mörkblå Nissan och en ljusgul Volvo 142 (hur ser en sådan ut i mörker?).

Flyttade till Örebro direkt efter (eller i samband med) MOP.

Den blåa bilen som stannade i Bergshamra stack ju vidare åt Enköpingshållet. Örebro ligger därefter.

Min fråga är alltså vad vet vi med 100% säkerhet om dessa bilar?
Citera
2021-01-12, 02:14
Medlem
Skarparattarns avatar
Jörgen Almblad måste varit en sinnesjuk människa. Kolla på norra magasinet och striptease så kommer även ni som tror på Christer Pettersson se att allt är galet.
Citera
2021-01-12, 02:21
Medlem
OPK123s avatar
Jag börjar kanske, lite motvilligt, för första gången, inse en sak nu.

Ove ”Föllinge” Persson är från Jämtland eller hur? Kan det t.o.m. vara så att han var med i Brunflo Skytteförening?

Har Hongelin sagt Blå Passat först eller Blå bil av japanskt märke först? Eller har nån lagt orden i munnen på honom? Eller är det nån här som skapat en trådsanning?

Måste faktiskt erkänna att han är väldigt lik C.P.

Och Tammelehts vittnesmål om en man som är 180 cm lång, har cendréfärgat hår och mustasch i samma färg samt beige trenchcoat tror jag nu föreställer Raimo Räsänen, vilket innebär att han är Mannen i Beige.

Saker börjar make sense nu... god damn it...
Citera
2021-01-12, 02:24
Medlem
OPK123s avatar
Den Långe Blonde = T.U
Mannen i Beige = R.R
Grandmannen = E.H

Kvar blir då = O.P

Kan det vara så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera