2021-01-27, 21:14
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag konstaterar att vi tycker olika. För mig är han en möjlig mördare. Om du läser första förhöret med LL säger han att han tror att det är en rock och inte en jacka.

Det var rätt många som hade en rock eller jacka på sig i City 28 februari 1986 runt midnatt.

Jag var där i City fram till 22.30

Jag hade en svart tjock rock. Men ingen keps.
Citera
2021-01-27, 21:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
SE hade ju en slags "vinterkeps" med öronlappar som kan fästas upp, jag tänker att detta i mörkret under några sekunder kan misstas för en mössa med mudd eller upprullad kant.

AB ritade mössan bakifrån och jag tänkte faktiskt att den likaväl kunde vara öronlapparna som han sett stå ut när de var uppvikta.
Visst kan det ha varit en Sherlock Holmes keps, som Delsborn menade. AB var ju rejält på fyllan så en sådan detalj kan han ha tagit fel på. Däremot tror jag att det stämde att han gick bakom tre personer i minst fem meter. Om han såg dubbelt borde det varit fyra, det vill säga om det bara vara OP+LP som gick framför honom.
Citera
2021-01-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Vem har påstått det?

Det är slutsatsen jag drar när folk förfäras över att man misstänker SE samtidigt som de utan problem gör samma sak med CA/CP.
Citera
2021-01-27, 21:22
Medlem
Citat:
Det var rätt många som hade en rock eller jacka på sig i City 28 februari 1986 runt midnatt.

Jag var där i City fram till 22.30

Jag hade en svart tjock rock. Men ingen keps.

Svaret var för att visa att LL i första förhöret sade att han trodde att det var en rock och inte en jacka. Med ditt resonemang är det meningslöst att analysera/spekulera eftersom att ingen misstänkt stämmer in på alla vittnesmål. Du kommer alltid att hitta något eller några som inte går ihop med andra.
Citera
2021-01-27, 21:27
Medlem
Citat:
Bra inlägg.

Har accepterat sedan länge att det aldrig kommer att klaras upp.

Inte ens med revolvern och ett bekännelsebrev.
För att det kan vara någon ute efter ära och belöning (förfalskat).

Det jag finner förvånande är att man vill låta sig luras.

SE-sekten vill låta sig förledas.

Efter århundradets skandal, för att citera CA, borde ingen svälja PU utpekande, speciellt utan ett endaste bevis.

Är det för att ni tror på PU och TP för att sova bättre om natten?

Få sinnesfrid?

Hat mot Moderater?

Det passar in i er världsbild?

För att svälja ett utpekande av SE utan bevis efter 34 år och det efter försöket med att använda CP som en patsy med hjälp av fabricerade bevis och en riggad konfrontation måste man ha ekonomisk vinning utav det eller vara rejält dum i hela huvudet.

Hur kan man acceptera detta utpekande utan ett enda spår av bevis?

Hjärntvätt?
Sett för mycket på SVT och TV4?

En gåta för mig.

PU la ned tre år.
Ingenting har de.

Utpekandet är politik.
Statliga tjänstemän som går sossepolitrukernas ärenden.

Precis som att PK-eliten försökt hjärntvätta folket att gängskjutningarna och våldtäkterna som ökat lavinartat beror på att Carl och Stefan tröttnat på Svenssonlivet och plötsligt blir kriminella.

"SE-sekten vill låta sig förledas"

Om jag hör till den kan jag förklara min ståndpunkt. Jag anser att SE passar relativt bra in på flera vittnesmål, befann sig i absolut närhet och saknar alibi. Därför TROR jag att han KAN vara gärningsmannen.

"eller vara rejält dum i huvudet"

Tja, en av lösningarna som diskuteras i dessa trådar kan vara den riktiga. Ett evigt prat från "experter" om att var och varannan är dum i huvudet osv. Du kan ju vara glad att du är så mycket intelligentare än de flesta och låta "idioterna" spekulera.
Citera
2021-01-27, 22:01
Medlem
Erik1974s avatar
Sammanställning av vittne ang. huvudbonad:
Björkman. Mörkblå mössa med upprullad bred kant runt huvudet
Leif Ljungqvist - Mörkhårig och avsaknad av huvudbonad
Jan Andersson - Svarthårig och barhuvad
Anders Delsborn - Grå herrhatt
C Liljedal - Mörk på huvudet. Noterar ingen huvudbonad
A Holmgren - Rak hår, kortklippt. Ser ingen huvudbonad
A Hage - Mörkhårig, barhuvad
C Anderstedt - Känsla av att han hade huvudbonad. Något platt
JÅ Svensson - Barhuvad eller mörk stickad mössa. Hade reagerade då han hörde att någon talat om att GM hade keps - det hade han inte
H Johansson - troligtvis barhuvad
P Wallin - Mörk hår (dock stor osäkerhet).
I Morelius - Mörk mössa. (i andra förhöret lägger han till stickad och långt neddragen)
S Larsson - Ser bara mörka kläder
U Rytterstål - Ser bara mörka kläder
E Enocksson - Bara en mörk siluett
J Nilsson - Mörkhårig
L Jeppsson - Keps (troligtvis mörk)
Y Nieminen - Ser inte , bara mycket mörkt klädd

Ang. förminskningen av Bjökmans vittnesmål p.g.a. alkoholintag. Glöm inte att Jeppsson också hade en del portvin innanför kroppen, hur mycket är oklart. Ska vi stryka hans vittnesmål också. Fine! Då försvann ALLT som har med keps att göra. Och fortfarande INGA GLASÖGON HOS NÅGRA VITTNEN ALLS!
Citera
2021-01-27, 22:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
JÅ Svensson - Barhuvad eller mörk stickad mössa. Hade reagerade då han hörde att någon talat om att GM hade keps - det hade han inte
I Morelius - Mörk mössa. (i andra förhöret lägger han till stickad och långt neddragen)
J Nilsson - Mörkhårig

Ang. förminskningen av Bjökmans vittnesmål p.g.a. alkoholintag. Glöm inte att Jeppsson också hade en del portvin innanför kroppen, hur mycket är oklart. Ska vi stryka hans vittnesmål också. Fine! Då försvann ALLT som har med keps att göra. Och fortfarande INGA GLASÖGON HOS NÅGRA VITTNEN ALLS!
Ja där ser man att huvudbonaden ska man inte fästa alltför stor vikt vid. I morse genomförde jag själv lite oplanerat ett experiment
(FB) Skandiamannen

Däremot kanske lite "större" saker som rock eller jacka
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det som de flesta av mordplatsvittnena (15 av 19) är överens om, i de viktiga första förhören, är att mördaren bar en mörk knä- eller vadlång rock eller kappa, några säger att den var öppen och fladdrade. Det är väl ungefär vad man hinner uppfatta under ett snabbt händelseförlopp.

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

Kanske en sådan här rock som vår mannekäng förevisar här
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986
Citera
2021-01-27, 22:31
Medlem
Citat:
J Nilsson - Mörkhårig

Men tänk på att hår och mössa kan misstas för keps. Engström hade keps. Alltså stämmer han in.
Citera
2021-01-27, 22:32
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja där ser man att huvudbonaden ska man inte fästa alltför stor vikt vid. I morse genomförde jag själv lite oplanerat ett experiment
(FB) Skandiamannen

Däremot kanske lite "större" saker som rock eller jacka
Öhh. Skämtar du eller? Kan har varit det löjligaste i tråden hitintills!
Citera
2021-01-27, 22:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men tänk på att hår och mössa kan misstas för keps. Engström hade keps. Alltså stämmer han in.
Tänkte inte på det. Sjukt jobbigt att komma till fina fester där värden säger "ta av dig kepsen", och sedan inser - han har ju ingen. Akward!
Citera
2021-01-27, 22:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Öhh. Skämtar du eller? Kan har varit det löjligaste i tråden hitintills!
Vad menar du är löjligt? Under ett snabbt händelseförlopp i halvdunklet är det nog fan så mycket lättare att lägga märke till om en person har en fladdrande rock än vad hen eventuellt har på huvet. Som jag skrev i inlägget såg jag en mörkklädd (jacka, ej rock) person gå utanför mitt fönster och jag var nån timme senare säker på att han sköt en barnvagn framför sig men om han hade nåt på huvudet hade jag ingen aning om. Så var det även för mordplatsvittnena och även YN. Mordplatsvittnena såg en mörk halvlång rock som drog iväg in i gränden, YN noterade rocken och väskan eftersom mannen höll på och fipplade med den på ett märkligt sätt.
Citera
2021-01-27, 22:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
J Nilsson - Mörkhårig

Ett sätt att närma sig det här problemet med huvudbonaderna är att använda sig av uteslutningsmetoden. Om vi först tar bort alla de som kan ha råkat förväxla gärningsmannen med ett annat vittne på platsen så återstår väl då följande tre av alla de vittnesmål du nu räknar upp:
Sedan kanske vi också kan räkna bort den/de (läs AB) som tydligen kan ha råkat se sig själva i ett skyltfönster, och då återstår väl bara de här två:
Och eftersom Yvonne N inte verkar ha tittat på mannens huvud överhuvudtaget så återstår väl då bara den här killen Jeppssons vittnesmål som en någorlunda säker iakttagelse av den flyende gärningsmannens huvudbonad:
Senast redigerad av Draifos 2021-01-27 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in