Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag hade en Axiom-utvärderingslicens tidigare och min minnesbild är att man fick en ny LastVisited-tidsstämpel för cachefilerna om man refreshade en webbsida med ett GoogleDoc-doument. Det jag egentligen var intresserad var om sådana nya tidsstämplar kunde uppstå spontant (dvs utan manuell inblandning) och det har aldrig inträffat på min dator.
Reder ut det här med tiderna när vi ändå är inne på det.
Last visited är nog det man också kan kalla Last Accessed.
First visited är nog tidsstämpeln från servern. Vi kan också kalla det Server Time.
Sen finns det Server Last Modified och det är tiden då senaste versionen av filen skapades. Om en logga ändras eller nåt.
Och sen Expire Time kan nämnas då som är tiden då filen blir utgången i cache och måste skickas en request om en ny från servern. Alltså kan man låta samma fil ligga i cache ett år. Maxåldern är ofta just ett år eller 31536000 sekunder som det brukar stå i ”max-age” i loggarna.
Du minns rätt angående tidsstämpeln men kikar man i listan så ser man att vissa filer inte laddas samtidigt även om de gjort det vid en ”last visited” tidigare.
De ligger kvar med sin gamla last visited tid när man ”refreshar” Google Docs.
KixCss_ltr.css är alltså en sån fil.
I SD:s fall så har alla filer samma tidsstämpel. Även de som bara hämtas när cache är tömt på just den filen. KixCss_ltr.css
Lite mer detaljer när vi ändå är inne på det.
”Ltr” är ju left to right. Riktningen vi läser.
KixCss_rtl.css ska också laddas i cache och synas i SD:s lista men de har filtrerat bort den.
Den blir aktiv om man har inställning i Google att man använder Hebreiska eller Arabiska.
Då laddas också bl.a en fil som heter kix_shadow_docs_promo_rtl.gif
Samma fil finns för oss men för ltr då.
Sen har javascript-filerna bytt namn i vissa fall sen 2018.
De som heter nåt med ”kix_main_i18n_kix_app_sv.js”
heter idag nåt typ ”client_js_prod_kix_app_sv.js”
Det tog bort den lite överflödiga ”i18n”. Alltså ”internationalisation” då det antagligen redan visas av ”sv” som är den svenska regionen.
Testa Autopsy, Paladin, Hindsight eller nåt annat som är gratis om du vill testa att harva vidare i denna ”spännande” värld.
Sen kan man ta hem Nmap. Programmet som används i Matrix Reloaded tror jag det är. Kan man sig lite cool om man vill övervaka nätverk istället för fredagsmys nån kväll.